"Kvalitetsboken"
Upprörd igen…..
Sitter och läser om "kvalitetsboken" i Welshponny-nytt.
-Det står att det är lite prestigefyllt att få sin hingst i kvalitetsboken.
-Att om man ska importera en godkänd hingst ska man överträffa det som finns för att föra aveln framåt.
Vi importerade -08,Henshof Rafael, Hollands bästa sek.B hingst både som 3 o 4-åring, ridden champion mm.
Vad hjälpte det ?? Svenska domare kan tydligen mer!
Ska kvalitetsboken vara kvar?
Mkt bra skrivet av Inger, det är självklart inte henne jag är upprörd på.
Jag har inte kommit hem och kunnat läsa artikeln ännu men blir ändå nyfiken. Vad är budskapet med artikeln? Att Kvalitetsboken inte jämställs med gamla stamboken?
Importhingstar måste väl inte prestera mer än svenska hingstar för att komma in där, det krävs ju 40p för dom med?
*förvirrad*

Det är en mkt bra skriven artikel om "Förberedelse av hingstar för kvalitetsbokföring".
Självklart måste även importhingstar få minst 40p.
*Ska skynda mig hem och läsa* 
.. ja..vad ska man säga….."Kvalitetsboken" är bara ett annat namn på gamla stamboken… så stor skillnad är det inte…Bra artikel dock…. många behöver nog läsa den just med tanke på förberedelser som är så viktiga.
Kvalitetsbok eller inte.. det kvittar för min del… den har förlorat "värdet" i mina ögon… prestige…??
CAAD, när inte din hingst fick vara med trots sin fina kvalitet så undrar man ju vad det egentligen krävs….årets tabbe…helt klart.

En fråga från en icke insatt-hur kommer det sej att utlandsgodkända ,meriterade hingstar inte automatiskt hamnar i kvalitetsboken? Hade det varit en connemarahingst hade den automatiskt fått ett RC nummer oavsett exteriöra poäng.

Jag var på Avelskonferansen i Nybro och då bad flera att man skulle gå ut med siffrorna på de hingstar man hade visat och skriva dem på hemsidan vid respektive hingst.
Hur ska en stoägare kunna veta om man har en bra hingst eller en hingst med 32p när man inte skriver ut poängen???
Min hingst är visad med 39p, jag anser naturligtvis han håller en otroligt hög standard, men kvalitetsboken har satt stopp för hans avel och han används endast till stuteriets egna ston.
När jag var i Wales sa en mycket anlitat Welsh domare att han ansåg vår hingst vara en av de bästa hingstarna som fanns i Sverige! Som vittne till detta satt flera högt uppsatta inom SWF styrelse och höll med!!??
Men vad hjälper det? Jag har fått mail både från USA och Wales att dom vill köpa honom som avelshingst.
Men hans premiering hände för länge sedan, numera står vår hingst tillsammans med hingstar som fått 32p och har licens trots sina enormt höga exteriör poäng 998. Detta har gjort att själv tar jag detta med kvalitetsboken med en nypa salt! Vi bryr oss inte längre och det är med stor tveksamhet jag skulle ställa ut någon hingst för SWF kvalitetsbok.
Nu rekommenderar jag er att visa för kvalitetsboken med tanke på de traditioner vi har i Sverige att premiera så ska nog gemene man visa för att få vägledning. Jag tycker också Ingers råd hur man gör iordning en hingst för vare sig det är utställning eller premiering är mycket bra. Hullet gott folk glöm inte hullet. Jag läste att Miss Rosemary Philipsson Stowe tyckte att flera av ponnyerna som ställdes ut på Salsta var för magra! Det tycker jag man ser hela tiden! Ponnyer ska vara runda. Glöm inte att en ponny kan tappa 50kg bara under resan och första natten på premieringen.
Sedan en fråga vad är det som gör att man till varje pris vill ha en godkänd hingst? När en glad valack har ett mycket bättre liv i mångt och mycket?
Till CAAD du har en bra hingst, och jag hoppas att du använder honom i avel. Stirra dig inte blind på kvalitetsboken, du vet att du har en bra hingst. Engelska och Holländska domare dömer olika. Engelska stirrar oftast sig blinda på benen medan Holländska vill ha gångarter.
Jag hade önskat att man hade infört ett hingstranking system istället som man har i England, då hade vi kanske fått se våra hingstar ute på utställningar. Då har dom många chanser att visa vad dom går för. Nu gäller det under ca 5 min.
Jag är en stolt ägare till en fantastisk hingst!
#6 Var får man tag på dessa jättefina huvudlag?

#7 Kolla i den här tråden
Nu har jag också läst artikeln och fann "inget nytt under solen".
Kvalitetsboken är för mig jämställt med den gamla stamboken och jag ser Hingstvisningen jämställd med den hederliga premieringen. Får hingsten 40p eller mer är den välkommen att verka i aveln, får den inte det är den kasserad och jag använder den inte.
Däremot kanske man behöver visa den ett par gånger innan den går igenom. Nämnden kanske är osäker och vill se den en gång till. Det är trots allt ett tungt ansvar som vilar på deras axlar och dom försöker vaska fram dom individer som bedöms ha bäst förutsättningar för att skapa nya generationer utav goda individer.
Nämnden kankse inte är Gud Allsmäktig, men det är dom som har definitivt störst erfarenhet utav att granska hingstar och dom har sett absolut felst individer och gör sannolikt den säkraste bedömningen. Men som även dom säger, dom är bara människor och ibland har dom råkat släppa igenom nån, och ibland har dom missat någon….
Det är bara till att komma igen om man tror på sin hingst.
Det gjorde jag. Visade första gången mest för att få erfarenhet då han inte var färdig, han var tre år och fick 37p och var välkommen åter som äldre. Som femåring visade jag igen och då fick han 41p.
"Får hingsten 40p eller mer är den välkommen att verka i aveln, får den inte det är den kasserad och jag använder den inte."
Kan jag inte hålla med om.. vill man sälja så söks mer presterande ponnyer än siffer korrekta ponnyer… jag skulle personligen hellre använda en lågt bedömd som kan något än en som fått 40 men inte visat något.. fina poäng är ett plus men inte avgörande.. och ska man titta på 40p. här i sverige som dessutom gjort något mer än gått LB-LA så får man leta.. dom är inte många..
Jag tror på min svarta, men jag är mycket tveksam till att visa för kvalitets igen.. varför ska jag ödsla tid och pengar på det? för att få "prestige" …??? då tror jag mer på att få meriter på honom…har du en ponny som ger rosetter får du bra betalt då vanliga tävlingsmänniskan struntar fullkomligt i om ponnyn har 36 eller 41p…
utställnings intresserade skaran är så liten här i sverige och den verkar inte öka något heller… snarare tvärtom som det stod i WPN.. så tyvärr men jag satsar hellre på prestation och om det blir lägre poäng.. fine..

#10 fast om alla resonerade så skulle vi snart ha hästar som presterar i några få år för att sedan inte hålla för att exteriören är dassig. Håller man på med rasavel så finns ett mål att sträva efter, en av det målet är att bibehålla rastypen. Ingen köper en WC för att vinna ponnygalopp med, likaså köper ingen ett fullblod för att dra en plog med. Att hingstarna inte kommer längre än till LA kan delvis bero på ryttarna. Jag har följt min ena C ponny nu under tiden som hon tävlats av fodervärden, samtidigt så har min arbetskamrats dotter tävlat sin ponny fast Dponny. Medan min ponny tog sig upp till LA:P1 så stannade arbetskamratens dotter kvar på L:B. Hästen skulle säkert ta sig högre men ryttaren är inte där. Med nu ryttare så har min ponny startat om i LC, är hon sämre för det? Något som dessutom är intressant är hurvida de skvalpar kvar på lokal banor el om de går vidare till regionalt. Ävn här kan det hänga på ryttaren.
Prestationsmeriter är bra, men inget att hänga i julgranen om hingsten nedärver en 6a på benen……..likaså är inte utställningsmeriter något att ha om hingsten inte nedärver sin exteriör till sin avkomma.
Min egen 2 åring som verkat i aveln i år kommer att visas fram för kvalitetsboken när han är mogen för det. Under tiden så hinner vi se vad han lämnar efter sig. Han har fått 2 ston som redan lämnat klass I avkommor med olika hingstar. OM fölen efter hingsten nu har exteriöra avvikelser så kommer han inte finnas kvar i aveln, oavsett om han vinner SM i dressyr el utställningar i UK. Nedärver han inte det som är rastypiskt så ska han inte finnas i rasavel! Skönhet+ rastyp+prestation+rätt temperament borde vara något vi alla strävar efter som föder upp welshar, att jag tar med skönhet beror på att en welsh är ju den vackraste av alla ponnyraser som finns!

#11 Du som är insatt kanske kan svara på min fråga i #5 ? 
#12 Jag svarar fast det inte var riktat till mig.
I utlandet blir dom godkända genom att genomgå en veterinärbesiktning, det säger ingenting om hingstens värde därför måste dom visas även här. Det är flertalet importerade licensierade hingstar som kuggats vid avelsvärdering och tur är nog det. För skulle allt som kom in i landet användas till avel automatiskt så skulle vi inte ha mycket till kvalitet kvar.
Utlandet har helt enkelt inga krav på sina hingstar och därför jämställs dom med ovisade hingstar med kulorna kvar.

#13 Men är det inte från dessa länder alla svenska welshponnyer kommer ifrån från början och som ligger till grund för hela svenska welshbeståndet? Så så dåliga kan dom väl inte vara?

14# Skillnaden är att engelsmännen har flera generationer uppfödning i blodet, vilket vi i Sverige inte har. De har dessutom ett större utbud på avelsmaterial än vad vi har. Rent krasst så slaktas det en hel del unghästar där som inte håller måttet, sen är det inte de bästa so exporteras till utlandet…….
I Sverige ska vi vara glada för att vi stoägare, kunnat få hjälp med hingstval till våra ston. Våra ston kan vi kolla genom sommarpremieringen, få har egna hingstar hemma och det är då bra att ha en kritisk nämnd som ser saker som många sto ägare inte ser.
Sen kan man ifrågasätta om det verkligen är så bra med UK aveln när man ser alla dessa sänkta ryggar, frogheads, fetman och alla hingstarna som står inne i mörkret inför utställningarna……..
Det finns både fördelar och nackdelar med det nya licenssystemet.
Allt ska ju inte släppas igenom utan de som verkligen har gjort bra ifrån sig och bevisat att dom är bra ska tas in i boken..typ CAADs hingst… oavsett om dom presterat bra i sverige eller någon annanstans.. som det är idag så ratas många bra utlänska hingstar… just för att dom är importerade…det hela handlar om att bla SH inte vill ha konkurrens från utlänska hingstar…trots att grunden kommer just från utlandet…
Kvalitetsboken bör även innefatta meriter och inte bara ett fint skal..
"Utlandet har helt enkelt inga krav på sina hingstar och därför jämställs dom med ovisade hingstar med kulorna kvar"
…varför skulle vi i Sverige ha så himla hög kvalitet på våra infödda ponnyer om man jämnför med andra länder??? varför säljs det då inte tillbaka fler welshar till tex England??? om man läser kommentarer från utlänska domare från tex. Holland och England så har dom inte alltid så fina ord att säga om vår kvalitet.. Mrs Philipson Stows bedömning på Salsta är väl rätt klar….blev inte många guldmedaljer…och tittar man på statistik så ligger importerna i fördel när det gäller att få fina resultat på utställningarna… så det skadar nog inte att vara lite ödmjuk..
Bara för att dom inte har en 40p exteriör betyder inte det att dom inte håller… då jag tävlat mycket så har jag sett många individer som inte borde hållt men tävlad framgångsrikt under hela sitt liv..sen har jag sett mycket välbyggda ponnyer som kraschat innan dom fyllt fem.. det är ju omständigheter och kunskap som spelar in också…givetvis ska man inte använda ponnyer med grova avvikelser… det vet väl vem som helst.. även jag…
Rastyp ska bevaras.. så långt som det är möjligt, det är ju det det handlar om…varför skulle vi annars avla på olika sektioner??
Varför skulle inte en Welsh C kunna gå ponnygalopp?? jag vet en som gjort det i Holland.. framgångsrikt.. har man rätt individ så blir det vad man gör dom till…
#14 Dyblygiad svarade bra, och jag fyller i med att det är ju kreti och pleti som hamnar i sverige, inte bara creme de la creme…. precis som med alla raser misstänker jag, även connemara. Folk åker till de stora auktionerna för att fynda, och fynda gör man säkert, om det är prislappen man går efter, men det är ju inte alltid det bästa exemplaret av ponny man får tag i.
Självklart kommer det hit jättefina ponnyer också! Men dom ensamma kan inte driva den svenska aveln framåt.
#16 Vi i sverige har mycket hög kvalitet på våra infödda ponnyer! Det är ju inte för inte som vi bla har jättefina resultat med svenska hästar på Internationella.
Den som minns spöregnet på Åby 1998 håller säkert med mig 
Vi har en jättefin kvalitet på våra ponnyer och det är få domare som säger motsatsen. Att en domare tycker annat är väl inte lag!?
Om man ser till sektion D är 4 st av de nu levande 16 i kvalitetsboken/stamboken svenskfödda, och av resten är det minst 4-5 till importerats som föl/unghästar.
Det är ju inte födelselandet i sig som som avgör huruvida hästen är av god kvalitet eller inte, utan den person eller importör som hade det vinnande konceptet och valde ut de bästa individen.
Min gamla mentor Jan Philipsson sa alltid gällade huruvida de svenska halvbloden ska kallas svenska eller inte att det är svenskar som har tänkt ut kombinationen alternativt satsat på de rätta unghästarna och det är det bästa kakan som vinner tävlingen - oavsett ingridiens!

#17 Där kan jag inte hålla med dej riktigt. Dom uppfödare som satsar stora pengar och engagemang på att importera avelsdjur, connemaror vet vad dom gör. Det är också tur att det finns folk som är villiga att importera och därmed förse Sverige med nytt avelsmaterial. Aveln är beroende av det. Connemarahingst godkänd i annat ICCPS land tilldelas automatiskt RC nummer i ordinarie, Svensk stambok oavsett svenska exteriörpoäng. Sedan är det upp till stoägarna att välja.
Fast det är ju det jag menar. Många fina djur kommer till sverige. Men det finns många som importerar som inte är kunniga uppfödare.

#20 Men vad händer om en svensk godkänd welshhingst kommer till annat land. Blir den nekad i ordinarie stambok?
Mr Milligan var ju över för ett par år sedan, och han tilläts verka i avel via den svenska licensen han har. Och han är ju Riksstambokförd enligt det gamla systemet.
.. man får ju det man betalar för.. köper man billigt så får man ju kvalitet därefter… jag kan hoppas att inte alla siktar på att köpa så billigt som möjligt på auktioner… då är man ju ute och cyklar… man får inget gratis..
äran för en vinnande individ ska väl ändå inte ev köpare tillskansa sig.. det är ju uppfödaren som gjort jobbet med att planera och kombinera rätt individer…vilken idiot som helst kan ha tur att få tag på rätt individ…trots total okunskap… och just att landet inte ska spela någon roll…varför ratas just sådana hingstar som CAADs?? ett system där ingen stam och information angående individen ges i förväg kanske? då är det inget utom individen dom har framför sig och då kan dom inte vara "partiska" på samma sätt..
Jag tycker det är bra med att det är fritt att bestämma vad man vill använda… vem som har gjort rätt val lär väl visa sig inom en tio-års period.

#22 Ja, tänk om engelsmännen krävt att han skulle värderas på nytt där och sedan ev.hamna i en "sämre" avdelning. Hade inte varit roligt för en så fin hingst. Jag har själv en connemarahingst som verkar i avel i rasens hemland. Ingen där har krävt att han ska visas fram för Irländsk nämd. Han ingår i ordinarie stambok .
Vad har den svenska kvalitetsboken för welsh för status utomlands?

#24 Jag har hört att många engelsmän tycker att vi ska vara glada för att vi haft vår avelsvärdering på hingstarna i Sverige. Det är en bidragande orsak till att vi har så pass fina hästar i Sverige.
Något som jag tycker är svårt att se är benstället, att hänga med och se att de rör sig korrekt, har varit skrivare ett antal gånger åt svenska domare och det är mkt lärorikt, speciellt när domaren säjer att kolla in hasen under rörelse, den hasen är instabil osv. Har även varit med på exteriör kurser för bla Morgan och även där lärt mig ännu mer. Typ är ofta lite personligt omdömme men benstället är riktigt svårt o viktigt. MÅnga gånger så hör man ponnyägare som inte förstår varför de får så dassigt på ponnyns ben, alla 4 benen är ju så raka o fina, att de däremot rör sig konstigt har de ingen aning om. Vår Mara fick en 6a på benen, de ser raka o fina ut men när hon rör sig så har hon lite konstigheter för sig, skritten fick hon en 9a på så rörelsen i sig är det inget fel på.
Det är speciellt benstället som de engelsmän jag träffat på, har tyckt till att vi har vunnit på genom vår avelsvärdering.
Ibland när man ser bilder från utställning i UK så funderar jag på om dessa djur verkligen är ridbara. Speciellt sekt C. Korta ryggar, svängda och ser ut som hängmattor, rejäla överdimensionerade frampartier som inte passar ihop med den lilla fjttiga rumpan, en späcknacke utan dess like och så fettvalkar på kroppen, till detta att de har en underhals som är hemsk. Är denna ponnyn verkligen ridbar? Särar de så mkt på showponnier o bruksdjur i UK? Här i Sverige så är de flesta ponnier både ridhästar o utställningsdjur, jag kan förstå att de inte går så bra på utställningar för utländska domare om de har ridhästkondis när man ser vad domarna är vana att se för hull i hemmalandet.
Visas connemaran lika fet i hemlandet som welsharna gör i sitt?
Är connemaran en prydnadsponny i sitt hemland el en bruksponny?
hm lite flummigt blev det här……..skyller på det goda vita vinet jag precis druckigt upp
Jag minns när jag visade Celmah för en engelsk domare, han var lite bestört över att hon var skodd och välmusklad. Det var ju i hans ögon ett avelssto…….

#24. Hur många Connemarahingstar godkända för avel i annat land importeras till Sverige per år?

#25 på dina frågor svarar jag både och. Connemaran är -och har alltid varit en arbetande ponny. Som många vet så importeras det mkt tävlingsponnyer från Irland, många rasrena connemaror. Det finns uppfödare i dag som värderar utställningar högst. En del är onödigt feta även på Irland.
#26 Inte många . Någon då och då. Vi är en liten ras i Sverige…Totalt visars det runt 12 hingstar om året på avelsvärderingen.
Peronligen är jag för ordentlig granskning av alla avelsdjur. Jag är bara nyfiken på hur det fungerar i er ras. 
I england är det sällan samma djur som visas för hand och rids… OM dom nu gör det sker det inte under samma tid… till det kan man tillägga att det används ofta två typer trots samma sektion.. tex som sektion D, en lättare sport typ för ridning och den tyngre "traditionella" cobben för visning… domarna dömer bort ridmodellen tveklöst å utställningarna… då kan man fråga sig varför? dom är väl ändå avlade för att kunna användas och inte bara finnas till för att springa i snöret?? det är inte hållbart heller med de överdrivet feta, massiva welsharna som finns…rider man en welsh i engelskt utställnings skick så kommer den att ta skada.. på ett eller annat sätt.. det ska vara massa men rätt sorts massa.. av muskler inte av fett… dock så har dom börjat inse att det inte är hälsosamt att göda som dom gjort… men det lär dröja innan det slår igenom..
Vet att just i sektion C har många ryttare svårt att hitta lämpliga djur då många har för korta ryggar så sadeln inte får plats…..dock så används dom mest av vuxna ryttare i england.. och jag kan förstå varför då inte många barn skulle klara av en massiv "ardenner" typ på 135-137cm.. med ofta mycket energi…
Ben tittar dom sällan på i England…dom har inte samma bedömning alls om vi… och dom får ingen kritik om dom inte frågar tex efter showen… så där ligger vi före… vet att många tycker vårat bedömning system verkar bra och skulle vilja införa det.. sen är det enligt min mening långt ifrån perfekt.. och skulle behöva bli lite moderniserat..
Intressant diskussion! Jag älskar utställningar men tycker inte att de säger allt. Har oerhört svårt för övergödda "utställningsponnyer" som inte är i skick för annat än att visas vid hand.
Min förhoppning är att höga exteriöra poäng vittnar om en sund, hållbar individ med bra gång för det den skall användas till. Vidare med bra hals- och huvudansättning för det den skall användas till, bra sadelläge och rygg samt ett bra kors. Benställningar för hållbarhet och bra mekanik i rörelser. Lätt att sätta muskler.

#29 Håller helt med!
En annan sak jag uppmärksammat på de flesta utställningarna jag varit på är att en del unghästar är alldeles för tunna… pinne till hals, rumpan insjunken, toviga i pälsen, revbenen syns.. dom är håglösa och trötta.. jag blir så ledsen när jag ser dessa.. en jag har uppmärksammat fler än en gång kommer från en av våra främsta uppfödare av sektion B…en ungponny av toppstam och det riktigt sliter i hjärtat då jag vet att det enda som skulle behövas är en annan fodring… varför är folk så rädda för kraftfoder??? den fick mkt. fina poäng som föl.. men nu har dom dalat… med anmärkningar som underutvecklad mm…
Det borde finnas med poäng för helhet, där det skulle ingå bla hull och övrigt skick…då kanske folk skulle lära sig…
Han är i alldeles lagom hull för en ungponny, det syns att han får det han behöver…
Jag har några bilder på den ponny jag lider med men tycker inte att det är ok att publicera den… ofta så menar dessa människor väl men det blir fel i alla fall… inte av elakhet men av okunskap… och tyvärr som säljare så kan man inte förutspå eller få veta allt om köparen… innan det är försent… jag har kämpat i 1,5 år för att få tillbaka mitt gamla sto som miss sköttes grovt och i våras fick hon äntligen komma hem igen… den köparen hade gått hästskötar linjen, fött upp travhästar, och haft häst hela livet….det visade sig tillslut efter 6 månader så var inget av det hon sagt sant…ponnyn såg ut så här (bild) hon tyckte inte att något var fel…och att jag bara var dum som blev arg…
Ohh,,,
ja… det har varit mååååånga sömnlösa nätter men nu är hon hemma och här ska hon stanna…
men vad ska man som utomstående säga när man stöter på dessa "oförståndiga" utan att dom känner sig trampade på tårna?? det är inte lätt… och tyvärr är ofta mentaliteten att "jag vet bäst" väldigt framträdande bland hästfolk… det är ganska sällan man hittar någon som är lite ödmjuk och öppen..
Den som har ponnyn verkar rätt så kunnig i övrigt det är just foder delen som är helt fel…syns även på dennes andra ungponnys.. men som sagt vad ska man göra?…ponnyn är ju inte så illa däran att han behöver bli omhändertagen men helt klart så står inte allt rätt till…

#36 Det är här som det är bra om domarna tar ägaren åt sidan och pratar hull med dem. Det har hänt några gånger att man sett domare göra detta för att tala om lite vid sidan om att denna hästen är INTE i utställningsskick. Jag o min sida brukar få höra det motsatta…. för dagen i ngt högt hull 
Jag ser hellre en ponny i för högt hull än en som är mager… önskar domarna vore mer framåt i sakfrågan… Inger tog upp detta i sin skrivelse och det är jättebra.. dock så är ofta personen/rna inte medvetna om problemet och därmed så anser dom inte att det gäller dom…och det fortgår…

Tror att denna tråd spårat ur lite nu. Kanske ska återgå till ursprungsämnet…
Visst en kvalitetsbok är väl inte fel men jag tycker det ska vara mer "test" och kvalifikationer än bara 40p. exteriört för att ta sig in i den… ska man ha en exklusiv bok så ska även bara det bästa in i den.. då borde det vara även prestationer som spelar in inte bara en vacker fasad.. bruksprovet som görs är inte mycket att hänga i julgranen.. och kanske en åldersgräns på tidigast 5-6 år? då hinner man se både vad den kan prestera och vad det blir för avkommor..
Då vill jag nog mer gå på Arhults ide om att det ska vara fler tillfällen att "samla" poäng och inte bara en dag.. då skulle det bli mer "säkert" resultat och rättvist då behöver inte en dålig dag förstöra allt.. och om man nu kanske ska använda årets utställningar till att samla poäng så måste även domarna döma mer kristiskt än dom gör idag på utställningarna…och det skulle inte heller skada… många ser inte skillnad på skönhetstävlan (utställning) och avelsvärdering… och varför ska det vara skillnad? det gagnar ingen enligt mig… att få "falska" lovord som sedan när det gäller inte betyder ett dugg??
Sen måste även utlänska meriter tas på allvar.. och få användas.
Kvalitetsbok, ja.. men det måste moderniseras lite…som det är idag så har bara namnet ändrats..
Jag undrar bara lite stilla varför det aldrig var några större klagomål på den hederliga premieringsmodellen som funnits hur många herrans år som helst…? Då var man glad att det fanns selektering utav hingstarna och premieringen var vårens folkfest, nu när systemet "bytt namn" i princip så rörs himmel och jord upp.
Jag är lite trött på att kommentera samma saker om och om igen, men det är barnponnyer vi avlar. Ponnyer som ska vara snälla, tålmodiga, säkra på foten, robusta och med en god exteriör väl lämpad för barns ridning. Det är inga OS-hästar vi ska ta fram så jag förstår inte varför man skulle höja ribban så högt för Kvalitetsboken att ingen tog sig in där till slut. Det handlar om vilka hingstar som ska föra avlen vidare. När det gäller prestation på tex sektion B går det alldeles utmärkt att meritera den och sedan återkomma, läser ni inte reglementet?
Utställning är show, det är vackraste och flashigaste hästen som vinner och så är det i hela världen, tror inte det går att förändra i lilla sverige. Vill man dessutom avla så får man lära sig skillnaden.
Ger man sig in i spelet så får man reglerna tåla är min bedömning.
Sen är det en annan diskussion om man vill förändra "intagningsreglerna" men det gör man lämpligen på en Avelskonferens som nu tillfälle bjuds till
samt Årsmöten.
Det går bara att förändra saker och ting om man är aktiv. Att sitta på forum och gnälla är inte konstruktivt mer än att det skapar irritation och splittringar och sprider dålig stämning vilket jag önskar att vi håller oss för goda för.

Men åsikter måste man ju ändå få framföra oavsett om dom verkar gnälliga.
Nu finns ju utrymme för att lösa licens för sin hingst utan att vara med i kvalitetsboken, Jag tror nog att det är en godide att ha någon typ av ranking som kvalitetsboken för i Sverige är det väldigt få uppfödare som tar mer än ett eller två föl!
I Wales/England har man uppfödar gener i generationer vilket ger en helt annan bild av verkligheten.
I Wales har man Hingstar sådana man ställer ut etc sen har man stockgetter sådana man kanske aldrig har visat utan man använder dom på sin hingsts döttrar. Väldigt vanligt.
Vi måste med eller utan kvalitetsbok vara enormt självkritiska, när man inte har så lång erfarenhet av avel kan det vara svårt. En ponny ska inte bara kunna hoppa den ska ha hela schemat inkl typ temperamnet etc.
Min kommentar är att har man en hingst som är korad i Holland ska den gå rakt in i Svenska kvalitetsboken, likaså har hingsten vunnit Royal Welsh som senior stallion, ska svenska domare då slänga ut den? Men jag tycker kanske inte att en vanlig lokal utställning i England ska ge förtur till en plats i kvalitetsboken.
Jag tycker precis som jag alltid har sagt att man ska sätta ut siffrorna på de hingstar som är visade, jag tycker det är SKANDAL rent ut sagt att man inte tog mer hänsyn till det då man hade det uppe på avelskonfernsen i Nybro.
Hur ska man kunna jämnföra hingst och hingst när man inte vet vem som har 34p eller 39p eller i kvalitetsboken var sitter siffrorna är det på typ eller gångarter????
"många ser inte skillnad på skönhetstävlan (utställning) och avelsvärdering… och varför ska det vara skillnad?"
Nu är det ju så (en gång för alla?) att det ÄR skillnad på utställning och avlesvärdering.
På en utställning får tycke och smak spela roll. Jag har hört en utländsk domare påpeka att ett sto som hade ett hingstbett (!), placerades efter en likvärdig konkurrent just pga detta. En annan tillstod, när h*n valde ut sin BIS-vinnare att "jag valde med hjärtat".
På en utställning är det dagsformen och putsen som gäller. Det tror jag inte vi kan komma ifrån och därmed kanske helt enkelt får lov att "gilla läget". Det är ju gammal tradition och inte så lätt att ändra.
Hur ska man kunna veta andras åsikter om man inte vädrar sina egna? ett forum är väl till för sånt?? är det bättre att hålla tyst och inget säga?? då vi alla borde vilja förbättra inför framtiden så är det väl inte fel att diskutera fram olika perspektiv och tankar och kanske komma fram till något bra??? sen om du uppfattar det som gnälligt får stå för dig..
gamla systemet bra??? kan jag inte påstå… det har väl alltid varit tjafs hit eller dit oavsett ras…skillnaden är väl att vi svenskar inte vågar tala om vad vi vill eller om något är fel…vi är fostrade att bara vara tysta och acceptera oavsett utgång… måhända att det är först på senare år som folk har vaknat och börjat ifrågasätta…
Om man nu ska kalla det kvalitets bok så ska det väl ändå vara kvalitet rakt igenom, inte bara exteriört? … målet är väl ändå användbara ponnyer? så varför ska inte den delen också granskas i sammanhanget… att höja ribban till OS har ingen påstått men ett enkelt program i LC nivå är knappast visande.. eller krävande..
I England så klassas inte C och D som barnponnys…utan som rid/kör djur till vuxna… och med handen på hjärtat så är det inte så många individer som är väl lämpade för barn med sin styrka och sitt friska temperament… welshar är ofta heta ponnyer oavsett sektion.. finns ju givetvis fåtal exemplar som bevisar motsatser.. som alltid..
"Hur ska man kunna jämnföra hingst och hingst när man inte vet vem som har 34p eller 39p eller i kvalitetsboken var sitter siffrorna är det på typ eller gångarter????"
Konstigt att dom inte tas upp när siffror verkar vara det enda som folk tittar på?
"Min kommentar är att har man en hingst som är korad i Holland ska den gå rakt in i Svenska kvalitetsboken, likaså har hingsten vunnit Royal Welsh som senior stallion, ska svenska domare då slänga ut den?"
OM dom kan.. det är väl rätt så solklart med CAADs hingst…

Men på utställning är det så att vet man att domaren inte gillar mina ponnier så stannar man hemma, när det gäller premiering måste man dit oavsett.
Nu är det ju vedertaget att vissa visar för vissa domare och andra stannar hemma och vice versa!
På premiering är det så också lite grand, om man följer ponniers resultat kan man inte utesluta den teorin. Jag har talat med flera uppfödare som har bytt premieringsplats p.g.a domaren man har på stopremiering, men på hingstpremiering kan man inte det finns ju endast en plats tyvärr och ett team.
När jag frågade vilken domare som dömde på Riks för WPB fick jag till svar det spelar väl ingen roll, det blir den av dem som har minst att göra!!!!
För mig spelar det all roll i världen! Vad föder domaren upp för typ av WPB är Cob/xx korsningar så har mina inget där att göra t.ex.
Hos oss här i Sverige som har så få utställningar att visa på och så begränsat med domare, vi behöver fler utställningar och fler Internationella domare.
#44 Du får gärna yttra dina åsikter, men yttra dom gärna på tex Avelskonferensen eller Årsmötet också, så kanske det som du vill ha igenom får lite genomslagskraft. Det går att motionera om saker och ting, inte bara önska och vilja ha på nätforum.
.. har också fått samma känsla att det verkar så "slappt"… "det spelar väl ingen roll vem som dömer" men för oss som vill ha våra ponnyer bedömda av en INTRESSERAD domare spelar det stor roll.. att visa för en domare vars huvudintresse är tex russ gör ju att det känns mindre roligt…då man ofta får halvhjärtad uppmärksamhet…
Yes, fler utställningar och fler utlänska domare….
har bara varit positivt hittills..

Hitills har jag bara stött på domare som varit intresserade av alla ponnyraser, inte bara sina "egna" raser. Själv föredrar jag svenska domare framför utländska. Jag åker inte på utställning för att showa, jag vill ha en för dagen bedömning av hela hästen, inkl ben och rygg, upplever att engelska domare enbart går på show. Svenska domare ger kritik skriftligt som man sedan kan åka hem och i lugn o ro sätta sig in i. Jag ser det som en dag i skolbänken, jag iaktar både mina egna och andras hästar, gör mig en uppfattning och hör sedan vad domaren anser om hästen, jag lär mig massor varje gång! Lika bra som en exteriör kurs. På senare år har jag försökt lära mig mer om andras rasers rasytpiskhet och drar mig inte för att fråga andra uppfödare/domare om hästarna är rastypiska.
Tycker även att det är intressant att träffa nya domare men även att se samma domare komma år efter år och bedöma samma unghäst under dennes uppväxt. Därav att jag tex alltid ser till att få hit EL på vår föl o ungponny utställning på hemmaplan.
Jag litar på alla våra inhemska domare och vet att de gör sitt jobb korrekt r sin synvinkel. Sen vem de väljer som BIS är trots allt deras egen smak o tycke! Den domare jag har mest respekt för är nog MJ och det är mkt synd att han inte sitter med i vårt avelsråd längre. Han är en av Sveriges duktigaste och är inte jävig på welshar.
Jag är gammalmodig och saknar premieringarna, saknar folkfesten vid sommarpremiering då alla visade sina 3 åringar, där man sedan visade sina ston för höjning. Saknar även hingstpremieringen som den var förrut. Älskar traditioner och tror på dem i ett land som står med ena foten fortfarande i avelsvaggan.
Mycket bra skrivet!
Har heller aldrig stött på en domare som inte månar om alla raser, även om några kanske är inte fullt lika "säkra på foten" när det gäller bedömningarna, men därtill att dra alla över en kam är kankse lite magstarkt.
Tycker också mycket om det gamla premieringssystemet och framförallt sto- och unghästpremieringarna, dit jag fortfarande gärna åker. Jag har turen att ha Morgan Johnsson som dömer i mina närmsta disktrikt och får alltid mycket sund och utförlig kritik, det får alla som visar oavsett ras.
Och för att citera en nära bekant, jag kan hellre visa på sommarpremiering för Morgan än på lokalutställning för för mig okänd domare då "många domare har så mycket ideer för sig".
Så känner jag ibland, att domarna har ideer om dittan och dattan.
Då åker jag hellre till Morgan vars kompetens ingen har rätt att ifrågasätta och får en för mig korrekt bedömning som talar om om jag avlar rätt eller fel.

Är det verkligen samma Morgan som gav Rafael en 6:a på benen för att han var "tät"?
Talade även med honom i telefon om detta, han sa då att "han skulle få mycket bättre poäng om han bara kom upp i hull och breddade sig"
En 6:a är inte försvarbar!
#49 Jag måste helt enkelt ifrågasätta kompetensen !

Ja jag vet inte vad jag ska säga! Men jag tycker också mycket om MJ, han har bedömt mina ponnier väl, men jag kan tyvärr inte säga det om alla.
MJ har kraft att stå emot hoppas jag. Men jag finner det högst märkligt att man anväder domare från Sverige som aldrig satt sin fot i Wales till att premiera våra ston och hingstar.
Nej tack för våra gamla herdeliga premieringar, där ett litet fåtal människor ska bestämma vad jag ska avla på.
Jag lägger massor av pengar och tid för att titta på de utländska premieringarna både sto och hingst. Jag reser runt på stuteribesök i både Wales/England och Holland. Studerar studerar. Jag är oerhört tacksam att vi har ett nytt system där uppfödaren kan själv avgöra vad man avlar på.
Jag tycker också det är bra med ett sytem där man kan visa sin hingst/sto och få allmän rådgivning. Men som vi ser är det flera större uppfödare som använder hingstar ej i kvalitetsboken.
Ett system behöver inte vara svart eller vitt man kan ha en fot i varje läger.
det värsta som kunde hända min avel är att jag vaknar upp en dag och mina ponnier passar rastypiskt och prestations mässigt endast in i Sverige! jag vill veta att mina ponnier är lika gångbara här som där!
#45 Att det var en och samma avelsvärderingsnämnd visst jag men är det så att man bara får visa på en plats i sverige?
Trist i sådana fall, det blir rätt långt för mig som bor i världens ände (långt upp i norrbotten)
sant…
det krävs åtskilliga timmar tom år att studera resultat, stam och djur om man ska komma någonvart.. vidga vyerna är aldrig fel..
# 49 Jag drar inte alla över en kam men det märks rätt tydligt när det är sådär intresse..
det verkar som att gå i gamla fotspår är det som föredras.. fine….inget för mig dock..
*OT* Arhult, hur var det i Wales? hittade du något roligt?

#53 ja nog hittar man intressanta ponnier. Vi besökte 4 olika stuterier och så Hay on Wye.
Första stuteriet har en dotter till mitt welsh sto samt Royal Welsh Vinnaren Cwrtycadno Cadfridog som är morfar till vår Arhults Waldemar.
Andra stuteriet har Ridponnyer en falang till det otroliga Cusop stuteriet!
Sedan var vi hos stuteriet som har fött upp den otroligt populära Lemonshill Top Notes pappa!
Samt hos Birtley Stud som har flera ponnier exporterade till Norge och Danmark, snart även en till Sverige…..
Birtley stud är ägare till en fantastisk Welsh hingst vid namn Brockhouse Chuckler 23 år gammal, en underbar individ med ett hjärta av guld och ett huvud som en welshälskare bara kan dö av! Vilken ponny och vilka rörelser.
Birtley har också Möllegards Spartacus sonen Birtley Mister Moon, mycket snygg!
När jag letar ponnier letar jag blodslinjer, sen när jag hittar dom linjerna letar jag fram den individ som passar min avel bäst!
Vi letar Cottrell, Weston och Downland linjer!
Bilden visar Brookhouse Chuckler han som har byggt upp en stor del av Moelgarnedd Stuteriets avel!
…låter som ni har haft fullt upp!! jag tycker att det aldrig finns nog med information att få om welsharna och deras värld…
Waldemar är verkligen en ögonmagnet!! otroligt snygg..
Inom welshvärlden får man lätt en känsla av att man är rökt om man inte har höga exteriörpoäng och utställningsponnyer. Mycket tycks kretsa kring skönhet och show om man jämnför med New Forest och Connemara. Kanske beror det på att welshar är vackra och bjuder på sig själva medan New Forest och Connemara måste prestera för att vara gångbara..?
Jag tror det skulle vara bra att dokumentera alla meriter och då förstås från utställningar med poäng och kritik samt från regionala och nationella tävlingar. Jämnföra detta med antalet avkommor och få % summor på hingstarnas avkommor.
Ibland blir det lite godtyckligt på welsh. Vissa hingsthållare är duktigare på marknadsföring (inte fel i sig) men för en oinvigd är det säkert en djungel.

Det är precis det jag menar, en hingstranking både vad hingsten gjort själv, vad hans avkommor har gjort samt exteriör på hans avkommor. Detta finns i England, men man måste ha en 15 avkommor för att hamna på rankingen.
Man läser ofta det i England/wales etta på årets hingst ranking eller 3:a etc.
Det har lite större betydelse tycker jag än att man råkade få 40p under de 5 minuter avelsvärderings nämnden tittade på hingsten.
Det är avkommorna som avgör hurvida hingsten är en bra avelshingst eller ej!
Men visst är welshen en tacksam ras att göra vacker och visa upp, inget är skönare för ögat än en vacker welsh ponny 
Ja, det känns ofta som att har hingsten 40p. så är den bra och godkänd i allas ögon…men resten då? det verkar vara mindre viktigt… jag tror man missar en del bra om man inte tittar under 40p. strecket också… CAADs hingst är ett utmärkt exempel.. och Colne Taboo är ett annat…
Engelska hingst rankingen är en bra sak… ett brett spektra av information som ger en samlad bild.
Gudarna vet att det finns både ston och hingstar som inte är mycket för världen men som gett toppen avkommor….och tvärtom… toppen hingstar som inte ger något..
Jag ahr sagt till mig själv att jag aldrig i mitt liv igen kommer sätta min for med en hingst på en kvalitetsvisning… Att vissa hingstar inte förtjänar guld, det är ju ganska givet, men kvalitetsboken driver det här till vansinne.
Min egen hingst Acrobat II har som bäst fått 44p och blivit Res. BIS (22 år gammal) får alltid guld och oftast i.af klasvinnare på alla utställningar arrangerade av SWF, med såväl svenska som engelska dommare. Även då har han alla gånger varit över 23 år Han är också tävlat upp till L:A hoppning där han segrar.
Men då kom den dag då vi (trotts att han då var 23 år) jag ville premiera honom för att kuna ta några små föl hemma med honom. Vi kom ner dit och han får då 37p (att inte förglömma är att tidigare av andra ägare försökt få igenom med 35 och 36 p…). Men med det nya systemet så blev han ju då i.af godkänd (vilket han inte skulle ha blivit med det gammla systemet).
Även 2007 åkte vi ner till Grevagården, dock endast för utställningen, där han då fick Guld, blev klassvinnare, och blev 3:e bästa WM hingst.
Även kan vi se detta fenomen med hingsten Molstabergs Lysander som tidigare fått 39p på kvalitets visningen och då 2008 ville dit för att försöka höja sin siffra till 40. Istället fick han då endast 35 p på kvalitets visningen… Sedan samma dag på utställningen får han då Guld och blir BIR + Res. BIS. Hur tänker premieringsdommarna egentligen?!?!
Jag vet att jag att många andra hingstar som tom varit godkända i england mm inte kommer in, inte ens i närheten.
Därför har jag fr.o.m nu sagt att jag kommer aldrig igen sätta min fot på en kvalitetsvisning… …Är min hingst snygg och presterar så kommer folk att minnas honom i.af.
Bild på Acrobat II
:
Hakuna matata!

Fast i UK så finns inget som heter "godkänd" enligt våra ögonmått.
Sen måste man lära sig skillnaden mellan premiering och utställning=show.
Läste ett intresssant inlägg av Eva Jangö i Ridsport,
"Welshponnyerna har ingen "riktig" värdering, utan i dess ställe en frivillig bedömning för godkännande av kvalitetsboken. Det är lätt att förstå hur welshfolket kommit fram till den här lösningen. Den lever upp till moderlandets krav på enkel licensiering av hingstarna samtidigt som man knyter an till det gamla systemet genom att lyfta fram de hingstar som fått 40p. eller mer exteriört. Problemet som jag ser det, kan möjligen vara att kvalitetsboken inte står för någon systematisk selektion. De som finns där är där för att deras ägare valt att visa dom och för att de för dagen fått tillräckligt många exteriörpoäng för att platsa, punkt slut. Om övriga welsh-hingstar med licens är bättre eller sämre än de som visats för införande i kvalitetsboken, vet vi ju egentligen inte."
Jag måste erkänna att jag är lite klyven vad gäller dessa kritiker som man erhåller i sverige..
Om samma häst med två veckors mellanrum har kritiken:
välbenad och korrekt, rör sig korrekt och vägvinnande med bra påskjut (9p)
alt
Hjulig bak, knäpper i kotorna (6p)
----------------------------------------------------
Jag har också varit med om ett sto som vid samtliga utställningar var av "UTMÄRKT MINIMODELL" och belönades med flera guld upp till 41 poäng,
Denne fick vid visning för diplom som treåring 37 poäng för att hon var "av utmärkt standardmodell men inte minimodell" ??? Öh.. kan tilläggas att det var 3 månader mellan visningen före där hon erhöll 41 poäng!
------------------------------------------------------
Dessa scenario har upprepats vid många tillfällen, -kort kors,- sluttande kors, -välutvecklat kors och -utmärkt kors.. allt på en och samma häst, och ja, den var vuxen vid visningstillfällena och i bra hull vid samtliga. Det förefaller mig föga troligt att tex korset kan ändras så mycket på en 12 årig häst under två års tid.
Jag har även varit med om att se på två olika utställningar med en månads mellanrum ett sto som vid ena tillfället hade "bra halsansättning, välformad hals" och vid andra tillfället "lågt & grovt ansatt, hals"
Nja, lite för mycket slumpen kan tyckas, kanske domarna skulle träffas och fortbildas lite oftare för att dra åt samma håll så att säga. Gärna då efter rasstandarden kan man ju önska.
Jag kan ju, trots ovanstående tillägga att jag själv brinner för utställning och tycker en god exteriör är ett absolut måste för att bevara en ras och få hållbara hästar i längden. Visst kan en orastypisk häst vara precis "lika bra" och givetvis ha en harmonisk kroppsbyggnad där delarna så att säga "hör ihop". Men rasen uppkom ju av en orsak och hade antagligen ett speciellt användningsområde och därav den specifika exteriören. 
Naturligtvis toppar ju temperamentet listan, av ovanstående skäl.

Samma journalist skrev om Welsh kvalitetsboks visning i ridsport, alla visade hingstar hade en pappa utom min Waldemar, han hade endast en mamma! Vilken tur 
Jag undrar vad EJ tror att Waldemar har fått sin oslagbara front ifrån?
Tre bra fronter med bra halsansättningar!
Ja ja , vad är skillnade på kvalitetsboksvisning ovh premiering? Skulle premiering vara mer seriöst än kvalitetsboksvisningen. Welsh har dessutom betydligt fler domare som dömer welsharna än en vanlig traditionell premiering! Jag tror att numera är även kvalitetsbksvisningen hårdare än tidigare premieringar!
Konstigt tyckande.
Sen tycker jag att en kvalitetsboksvisning är bara ett redskap för att nå sina mål, det finns många fler.

#62 Håller med dig i det mesta!
#63 Ja, jag måste medge att den där Waldemar träffar ju ögat, mycket harmonisk sida på bild i alla fall.. (men jag har ju aldrig sett honom live)
Jag tror att många dommare i sverige som inte är specialiserade på just welshar dömmer welshen efter den ras som de är mest vana att dömma eller helt enkelt som vilken ponny som helst. Min gammel hingst som var riden tränad och i samma hull osv fick skilnaden 7 p innom mindre än ett halvår.
Dommarna i sverige borde få lära sig mer om rasen de ska dömma och inte bedömma alla hästar som "häst" och inte welsh. Där är aldeles för stor skillnad på dommares poäng och placering i sverige, man vet aldrig om man kommer hem med guld eller brons…
Hakuna matata!
Men det måste ju vara en gigantisk miss om man dömer en ras efter en annan rasstandard, det bör ju vara graverande! 
..det kan helt klart vara stora skillnader i poäng under en väldigt kort tid på samma individ…så något är ju uppenbart inte riktigt rätt…
Welsh av cobtyp är en sådan ras som är svår att definiera hur den ska se ut, du får lika många svar som du frågar personer…….den har så brett spektra att gå på så den kan nästan se ut hur som helst… allt från en mountain ponny typ till en förminskad grov cob…. och det är en tydlig skillnad mellan en sektion A och en D…. idag är det är helt beroende på vad personen i fråga tycker…och det är inte roligt som uppfödare….för ena gången har du en utmärkt rastyp och i nästa inte rastypisk… vissa domare bara suckar när man leder in en C i ringen….
..tyvärr så skulle det behövas utbildas mer tror jag…lite samstämighet mellan domarna. Att det kan skilja nåt poäng är väl en sak men när det börjar rulla runt 3-4+ poäng på en punkt då är ju något snett….speciellt de tre första i raden om det är en vuxen ponny, gångarterna kan ju variera för dagen..
Jag har varit med för länge för att ta utställningsresultat på blodigt allvar. Det varierar dels mellan hästens dagsform, mellan domarens tycke och smak samt om det är en domare som dömer högt eller lågt.
Huvudsaken är väl att DU gillar hästen, tycker den är bra och tillför din avel något? Gör den inte det så är det ju väldigt få ponnyer som är så hopplösa att de inte går att utbildas och säljas till något mer passande.
Det är kombinationen av individer som är viktig i avelsarbetet. Inte förstärka exteriöra felaktigheter, sjukdomar eller dåligt temprament.
För övrigt har jag fått allt från brons till 42 poäng på samma welsh (hingst) och 32 poäng på en NF valack som tagit placeringar i SM hoppning tre gånger. Ang hållbarhet sa veterinären som röntgade honom för försäljning att hon aldrig sett så friska ben på en ponny som gått så mycket… Behöver jag skriva att utställningspoängen inte avgjorde min inställning till dessa pärlor..?
Jag har varit med för länge för att ta utställningsresultat på blodigt allvar. Det varierar dels mellan hästens dagsform, mellan domarens tycke och smak samt om det är en domare som dömer högt eller lågt.
TAAAAACK!!!!!!!!!
Varför tar då folk siffrorna som ges på blodigt allvar?
varför ens ha siffror och inte bara kritik och rangering om dom nu inte spelar någon roll? då kan vi lämna dom till dom mer "allvarliga" premieringarna. Det gnatas himlans om det inte är siffror men när det kommer upp på tal ska man inte ta dom på allvar? eller ska man bara ta dom på allvar om man "gillar" siffrorna?
Man skall ta dem med en nypa salt
På västkusten där jag främst visat under alla år så förekommer/förekom poäng sällan. Tittar jag på mitt stos bedömningar så har hon fått fler bedömningar med valör än vad hon har fått med siffror. Först tyckte jag att det var tråkigt. Men nu uppskattar jag bättre valör istället. För då analyseras inte siffrorna sönder. Ett guld är 40 och uppåt och silver 36-39. Det är upp till mig att tolka kritiken och anse om jag har en bra häst eller inte. Och som alltid är det ju samma häst jag åker hem med som jag åkte dit med. Och det måste ju beyda för mig att hon är bra oavsett eller hur?