Treårstest *diverse*
Sitter i valet och kvalet om jag ska anmäla eller inte. Hade det varit på hösten hade jag inte tvekat men nu vet jag inte om jag hinner förbereda mig ordentligt innan.
Några frågor från en novis:
- Det här med poängberäkning. Det står att för att få utmärkelse får ingen delpoäng vara under 7. Inkluderar det siffran 7?
- Gäller det totalt sett i hela poängraden eller bara i de poäng som räknas in i respektive gren?
- Hur i Hela Fridens Namn tränar man på lösgalopp??
Eventuellt kan jag få tag i ridhus och hägna in just hindrena, men jag har tyvärr inga som helst möjligheter att bygga upp en hel ring såsom det ser ut på testen.
Har aldrig visat på Treårstest innan och är mäkta osäker… 

Träna löshoppning, du löshoppar börjar försiktigt lite lågt. Har man en hinder klok äldre häst kan den hoppa före första gångerna.

Hej Hallonqvist
Anette Johansson på Brantshammars stuteri brukar hjälpa folk med löshoppning på söndagar hon är superduktig på detta det bästa är att hon kan unghäst ända ut i fingerspetsarna
Du får gärna låna mitt släp
Ring om du behöver hjälp
MVH
A-K

Du måste ju uppnå 48 p totalt oxå och betygen på gången/hoppningen måste nog vara minst 8 (minst två av gångartsbetygen). Min fick 48 p men hade tyvärr gångartsbetyg 787 och gick därför inte vidare när han gjorde testet. Hade han fått en 8 till på skritt el galopp hade han fått gångartsdiplom. Så en god exteriör hjälper inte upp gång/hoppbetyg men hjälper dig att komma upp i de 48 poängen. Tror galoppbetyget räknas in i hoppningen också. Kommer faktiskt inte ihåg om du kan ha lägre på exteriören och sedan ha väldigt bra på det andra och sedan gå vidare ändå om du får 48 poäng, tror det! Har inte läst reglerna i år, men så var det 2007.
Hur som helst var det skoj att göra testet och mycket okomplicerat och snart avklarat, jag hade föreställt mig en mer avancerad bedömning.
Lösgaloppen tränas bäst i ridhus och har hästen lärt sig löshoppa så brukar det inte var så stora problem att driva runt den på samma sätt. Enklast är ju att ha en löshoppningsring så som det kommer att vara på provet och öva mycket så att gångarterna kommer fram på den stora dagen, särskilt om du har en hingst som kan bli lite okoncentrerad när den släpps loss och gärna nosar mm (gjorde min). Åk gärna till olika ridhus och öva!
Hoppas att det inte blev alltför rörigt och lycka till! Håller med om att det hade varit bättre med testet på hösten.

#3 - så lösgaloppen görs också inhägnad som löshoppningen? Kanske t o m i samband med löshoppningen eller? Är det lösgalopp i båda varv?
*och jag som bara har en 1-åring*
#5 Lösgaloppen bedöms före löshoppningen. I "löshoppningsbanan" som går runt hela ridhuset. Brukar vara först i höger varv och sedan i vänster varv. Då står ponnyn förhoppningsvis med huvudet mot rätt håll när det är dags att börja hoppa på riktigt.
Ponnyerna brukar lära sig rätt fort vad de ska göra. Min erfarenhet är dock att inte vänta alltför länge med att träna högergaloppen i banan. Det varven kan ju vara lite förvirrande för ponnyn då den ju inte får/ska gå i högervarv vid hoppningen. Min tvååring som är anmäld till talangjakt ska träna högervarv idag för första gången. Ska visas 24/5 i Färentuna.
#1 Varför kan du inte hägna in hela banan? Jag vet att det är ett himla pyssel då det går åt många hinderstöd eller vad man nu använder sig av. Bygga fram och ta bort tar ju mkt längre tid än själva träningen. Jag har ju efter mkt tjat lyckats få till löshoppning i närliggande ridhus varannan vecka. Skänkte för ett par veckor sedan en jätterulle med plastband till ridhuset. För användning vid främst löshoppning. Då går det i a f smidigt att få upp själva avspärrningarna.
Träna lösgalopp är inte det lättaste. Önskar jag hade kunnat träna mer, framförallt för konditionens skull på den treåring jag anmält till 24/5. Har inget annat tips än att släppa ponnyn i löshoppningsbana och mana på. Smack smack!
Jag löshoppar mina i båda varven så jag hoppas inte det blir något problem.. dock så har jag ingen ring utan bara avspärrat en långsida…. skulle jag boka närmsta ridhus så skulle stackarn bli väldigt trött bara på ett varv då ridhuset är enormt stort… 

Jag har också "problem" med lösgaloppen då jag alltid är ensam och Prutten tycker att det är synnerligen onödigt att galoppera hela vägen runt.
Men motion får man ju iallafall!

47 poäng är det för att få utmärkelse och som gångartstalang måste du ha minst 8 i två av de tre delbetygen (skritt ,trav ,galopp) och minst 8,8 i hoppningen.I hoppningen tar man bort skritt och travpoängen och ersätter dem med hopp poängen.
0# Kan du inte visa henne i Nossebro i höst, så får hon lite mer tid på sig, hon är ju född sent.
För att träna bärigheten i galoppen brukar jag longera med inspänningstyglar (lätt inspända). Unghästar vill gärna slänga sig på framdelen och bli framtunga.Detta har gett mycket bra resultat när man lösgalopperar dem senare. jag brukar träna detta ca 3 dagar i veckan under 2 månaders tid innan testet. Håll bara koll på bakdelen att de trampar under sig.
Oj vad massa svar, man tackar!
(Tack Wippen för erbjudandet!)
Några förtydliganden. Det är ett sto ingen hingst så det här med att nosa i backen blir nog inget problem. #6 jag har ingen möjlighet att hägna in hela banan främst av den faktorn att jag alltid är helt själv när jag ska göra något med hästen och hyr jag ridhuset en timma tar det nog så lång tid att bära fram hinder och stöd med häst i näven så tid finns helt enkelt inte, tyvärr.
#9 Hon bor ju i stockholm nu så Nossebro blir väääl långt att åka, även om det hade varit det allra bästa.
Kan inte förstå varför "norrlänningarna" (allt ifrån stockholmstrakten och uppåt
) envisas med att lägga sina test på våren, medans "södern" lägger sina på hösten, som ändå redan har ett försprång på en månad när marken tinar på vårkanten.
#10 Hon är bara 2,5 så jag törs inte longera riktigt. Hon är fortfarande väldigt valpig och har kroppsdelarna överallt bara man tar promendader hehe.
Jag har ungefär en vecka på mig att bestämma mig. Det känns som att ZABAs alternativ kommer bli det som gäller, smack smack och hoppas på det bästa
. Jag får hoppas att god exteriör väger upp kass hoppning och att hon inte gör bort sig i gångartspoängen istället.
#11 Det kommer gå så bra så. Jag som har väldigt dålig erfarenhet av skruttigt arrangerade treårstester åker ju ändå med mina. Mina pluttar som just nu ser ut som raggiga bullar…

#11 mina börjar jag att longer vid ett, men spänna in gör jag inte förren i samband med inriding om så behövs. Jag longerade Karisma 2 år, en stund i går
Löshoppa kan du göra i en padock ute också
eller hage med gräs 

11#
Jag förstår inte att de andra lägger sina 3 årstester på hösten.
Om jag har ett 3 årig sto så vill jag kunna betäcka i lugn o ro och inte behöva hålla på med resor o sånt på hösten. Nä jag förbereder redan på hösten som 2 åring och sen fortsätter i lugn o ro på våren, visar, får en hint om exteriören, betäcker, visar på premiering och sen rider in på hemmaplan. Ev finalplats skiter jag i då den är i söder och alldeles för långt bort i mitt tycke.
Allt har sin tid och plats! Är man inte klar för 3 årstest på våren så kan man istället välja att visa på kvaliten året efter.
#14 Det är ju helt klart för- och nackdelar med vår- eller höstvisning. Visningarna i våra trakter är 16/5 och 24/5. Vill man betäcka sitt sto så får/bör man vänta med att det till efter de datumen. Fast jag som gillar tidiga föl betäcker ju gärna i typ mitten av maj om möjlighet ges. Kommer nog inte betäcka några treåringar i år men man vet aldrig..
Visningar senare på hösten har ju i vissa fall nackdelen att ponnyerna gärna är väl runda efter det nyttiga sommarbetet.
Att förbereda i god tid är ju aldrig fel. Men var och en har olika förutsättningar och möjligheter. Alla har inte lika bra förspänt som Dyblygiad med en drös duktiga intresserade ungar, ridhus på krypavstånd (bra ifall man ramlar av!), hindermaterial, nära till sommarhagar osv.

15# Tyvärr så finns det lika många nackdelar som fördelar, det hade varit roligt om det var så pass billigt att man kunnat behålla alla de lovande ungdjur man föder upp, roligt dessutom om man var ensam om stallets alla boxar 
Jag bygger aldrig hela ridhuset när jag löshoppar. Av två anledningar: ridhuset jag lånar är enormt stort och hinderstöden skulle inte räcka till, dessutom har jag shetland och det skulle ta en evighet och massa energi att galoppera runt hela varvet.
Bygger halva första kortsidan (där man släpper) och så långt jag behöver på långsidan.
Lycka till!
Gjorde likadant som #17 häromdagen när jag löshoppade på ridbanan. Visst behöver ju hästen träna på att vara inne i en "riktig"löshoppningsring, inuti ett ridhus, innan det är dags för Treårs, men jag ser inte att man behöver vara det alla gånger man tränar.
Är också ofta själv (el med hjälp av dottern) vilket gör att ska det överhuvudtaget bli av, så får jag göra det lite enklare mellan varven.

Det känns jätteskönt att höra att ni andra inte heller gör det så avancerat. Jag ligger ju hopplöst efter med träningen efter en alldeles för katastroffylld vinter och har funderat på om det verkligen skulle vara lönt att åka.
Jag ska visa min 16 maj i vätö eller i dalarna i juli(?) Har inte bestämt mig än, känner att både ja o ronne nog är dåligt förberedda! =/

Är det alltid på våren??? Jag blev väldigt sugen att åka med Karisma nästa år, hon är redan löshoppad med bra omdöme och hon är också visad löst i ridhus 
Men så tänkte jag betäcka henne, nästa år och det gör man ju också på våren
men det kan man ju vänta med ett år 

#22 tack, underbart bra 
#23 m. fl. Tänk bara på datumen mellan test och "dräktighetsdag". Det står i propositionerna hur långt in i dräktigheten du får visa…

#24 ja, just ja, jag får nog vänta ett år med betäckning, det bir billigast så
så gubben lär inte klaga