Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 4589 ggr
ragnhild49
1

Att ”döpa” sina welshar

Att "döpa" sina welshar(spinnoff på tråden om omregistrering)

Det här med att hitta på "bra" och roliga namn sina hästar är en historia för sig!

Jag har alltså "döpt" min sektion C hingst till "Ias Comed Hedegog". Anledningen är att namnet "Flying Comet" med olika prefix finns på flera ställen i hans stamtavla.  Eftersom jag har "snöat in" på det här med walesiska namn, så tittade jag i mitt walesiska /engelska lexikon

(som jag fått i födelsedagspresent) vad flying comet heter på detta tungvrickande språk, och Comed Hedegog fick det bli. "Komets" helsyster Ias Cymraes, är namngiven efter deras mormor, och Cymraes betyder walesisk kvinna. Samma år födde jag upp ett sto som fick namnet  Ias Saesnes, som betyder engelsk kvinna.

Jag har ägt wm stoet Ekbäckens Madam Butterfly och betäckte henne med Ekbäckens Epos, och linjeavlade då lite på  Ceulan Madame Butterlfy. Självfallet blev det lilla stofölets namn Madams Pilipala (fjäril). Nästa föl, en hingsunge med Ekbäckens Sigurd som far, fick namnet Madams Pelydryn. Pelydryn betyder månstråle = moonbeam som då följaktligen finns med i hans stamtavla.

Nu sitter jag med mitt Lexikon och studerar i de walesiska delen om jag hittar ett bra namn till mitt lilla stoföl, som skall heta något på bokstaven "E" och som passar en helt sandslöst "tossig" fölunge.

Tycker ni som jag, att det är kul med hemlandets namn, på era uppfödningar, så har jag här två länkar till ett lexikon

http://www.cs.cf.ac.uk/fun/welsh/LexiconWE.html

och till en sida med namn

http://www.20000-names.com/female_welsh_names.htm

Lycka till med årets föl och deras namn. Hitintills har jag inte kommit till skott ännu , med årets namn……………..

[Hallonqvist]
0

bra tråd!
Sitter själv och funderar på årets namn. Vill gärna ha något walesiskt så att man behåller rötterna i rasen så att säga. Samtidigt som jag vill ha namn som betyder någonting. Och helst vill jag inte ta namn som redan finns på 100 berömda welshar, hur vackra dom än är. Hittills har vi bara lyckats döpa en (!) med walesiskt namn, för att det alltid kommit något annat namn i vägen som varit mer passande. Sedan har jag inget namnlexicon tyvärr, så jag får hålla tillgodo med dom lexicon likt ovan som man hittar på nätet.

Vi behöver namn på G och S i år, både hingst och stonamn. Så förslag mottages tacksamt! Vi har våra funderingar på stonnamn på S, något som verkligen har anknytning till verkligheten då mamman konstaterades enligt vetenskapen som tom, men som då visades sig visst vara dräktig. De fölet måste ju heta något speciellt.
Sen är jag svag för namnet Siaradus, men har inte en susning om vad det beytder, men skulle gärna döpa en hingst till det.

Hingstnamn på G har vi på lut efter ett hotell i Snowdonia vi sov på i höstas. Däremot stonamn på G kan vi inte bestämma. Velar hit och dit och inget känns bra i munnen.
Jobbigt det här med hästnamn. Räcka ut tungan

Fourjoy
0

Walesiska namnen överlåter jag till dom infödda engelska ponnyerna.. känns lite fel tycker jag att använda dom…

Jag tittar på individen ifråga och personligheten för ett bra namn… årets bebbe blev en blandning av båda föräldrar samt morfar… "Fourjoys Flash Robin"  Flash från Flash Jack och Robin från morfar Saltmarsh Cock Robin och även mor Rowena (Ro+n) och stämmer det Sam sagt om hans temperament så är han en showare…flashig… Flört

PernillaJ
0

#1 "Siaradus" är ett adjektiv som betyder ungefär talför, språksam, pratglad, mångordig. Jag har aldrig sett det användas till ett handjur, däremot är ju mountain-stoet Coed Coch Siaradus (född 1942) världsberömd: mor till bl a matadoren CC Salsbri.

[Hallonqvist]
0

Jo stoet Siaradus känner jag  mycket väl till sen tidigre, men tycker att namnet som sådant låter mer maskulint. Nåväl, ska inte använda det till en hingst då. Annars hade det stämt väldigt bra in på förra S-hingstfölet vi hade. Pratgladare kille än honom får man leta efter Förvånad

Bilou
0

Hallonqvist å jag har inte pratat på ett par dar så det här vet hon inte om. Men mitt förslag på sto på S måste bli Iglat:s Little Sparrow, lilla fölis är troligen inte så stor.

PernillaJ
0

#4 Fråga någon som talar walesiska om Siaradus funkar i maskulina sammanhang, eller om det är ett utpräglat stonamn? Det kanske är ett "unisex-namn"? Jag håller med dig om att det är ett vackert namn, förstår att du är sugen på att använda det.

Arhults
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi döper våra lite efter stoets första bokstav, men Walesiskt tycker jag inte man använder på sek B.

Våra sek B heter Waldemar, Wendela, Royal Glimpse(från hennes mormor och hon är från Wales) Alice, Alexander, Fideli….. så det blir inga walesiska namn. Däremot tycker jag att man kan använda namn i släkten. T.ex mormors morsnamn etc.

Våra ridponnyer har också "ganska svenska namn" årets för heter, Nemo, Celeste, Leontine, Zlatan, Romance.
Welsharna heter Royal Glimpse och Fideli!
tre av dessa namn är efter mormorsmor resp. mormor.

Bild Fideli!

sanderfors
0

Jag har redan börjat "bekymra" mig om namn, jag är inne på stuterinamn som smått oxå, dock så tror jag att namnet jag vill ha inte går då det är ett bynamn visserligen står det att ortsnamn inte kan användas men det är säkert en ort någon annan stans i sverige.

ZABA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På stuteriet med det krångliga namnet EXZENTRIC namnges fölen med samma begynnelsebokstav som modern.

Stoet NYPON klämmer ur sig föl som namnges med tanke på naturriket. T ex Narciss, Neylika, Nikotin och Natrium. Detta på grund av att de allra flesta av hennes avkommor är e.Savoy. Savoykål x Nyponbuskar blir naturliga barn. Nypons första avkomma e.Max fick namnet Nynna. En kanske lite långsökt ordlek med tanke på Revel Nannie E.P. som är grundaren av N-linjen på Twyford som Nypon härstammar ifrån. Namnet Revel Nannie E.P. har också en egen historia bakom sig men det får vi kanske ta någon annan gång.

Nypons naturdotter NÄSSLA fick 2006 ett stoföl hos mig som heter Niagara. Annat är det dock med ovan nämnda NYNNA. Eftersom hon är den första av Nypons avkommor som kunde producera föl så blev hennes första en Next Generation. Om några veckor väntas nästa Nynnaföl som också ska få heta något på Next … (När jag var yngre skötte jag en underbar från Irland importerad häst som i Sverige hette Next Flight). 

Ytterligare N-ston finns på stuteriet. Det är NINNI som jag äger till 50 %. Hennes mamma hette Mimmi och var för mig och Ninni's delägare ett mycket speciellt sto. Jag har valt att namnge Ninni's avkommor hos mig med begynnelsebokstav M efter mormor. Delägaren kör sina föl på bokstav N. Ninni's första avkomma heter Mixed Emotions, ett namn som så väl stämmer överrens med mycket kring varför den överhuvudtaget kom till världen. Vilken sekund som helst nu förväntas nästa Ninniföl pluppa ut. Antingen blir det en Mixed Memoriez (hingst) eller en Made for Mi (sto). Spänningen är oliidlig!

Mamman EXTRA får stoföl vars namn slutar på ZA och hingstföl som börjar på EX. T ex Elza, Eritza, Explorer och Expert. Vissa undantag har dock gjort, t ex då fodervärdar till Extra namngivit fölen och den gången Eztrella föddes. Ett sto e.Sprite (dricka) u.Extra (tuggummi) kan inte bli annat än en Eztrella (chips)!

Gillar namn där man i stavningen kan få in bokstäverna X, Y eller Z. Framförallt ZA hör till favoriterna då min första häst hette ZABA. Hon fick hos mig sonen Zesam som är min nuvarande ridhäst.  

FOTO: Sektion B-valacken Exzentrics Mixed Emotions tre år gammal.

Orkade ni läsa allt?? Fot i munnnen

JennyStaaf
0

#9 jag läste allt!

[Hallonqvist]
0

Jättespännande läsning!

"Kom på" att första fölet vi fick döptes efter dels pappans begynnelsebokstav som jag är lite svag för, och dels ett drinknamn. Han var e: Leyeswick Dai, och fick sålunda heta Daiquire. Sen har vi kommit av oss lite och har haft mixade namn, dock med mammans begynnelsebokstav i alla namn.
Nu är jag lite svag för att återgå till drinktemat och funderar på eventuella namn där.
Vad sägs om Herr Ågren eller Hashibashi *fnissar* Oskyldig

ragnhild49
0

Jag ägde en gång ett halvblod, som hette Ramazotti. Namnet var hämtat från en bok om olika drikar!

barbara654fkme
0

Vad sägs om Piden Pen?

Dyblygiad
0

Jag vill ha namn alla kan uttala.

Celmahs föl har alla fått börja på C, Cigridh, Candrah, Colgate, cammeth, cidhen, cillah. Något 4 olika ägare till Celmah har tagit fasta på. Candrah o Cigridhs föl har gått ärva C bokstaven av sin momor.

Idas stoföl är princessor, Fiona (schrek) Ariel (lilla sjöjungfrun) Rosenröd (snövit o Rosenröd) Leia (Star Wars) hennes hingstföl skulle egentligen bli prinsar men det finns inga roliga prins namn så det fick bli något från en saga där med, Rasputin (Anastacia) Aragorn (sagan om Ringen)

Besk avkommor med andra ston än Celmah har fått heta något med sprit. Gilbert döpte sina hingstföl efter vin o sprit sorter. Besk avkommor hos oss heter, Chateau, Chablis, Chianti (modern heter Chamira)

Årets barnbarn till Celmah kommer att heta Celiah el Center, förra året fick Ida ett barnbarn som heter Arwen.

ragnhild49
0

"Nu sitter jag med mitt Lexikon och studerar i de walesiska delen om jag hittar ett bra namn till mitt lilla stoföl, som skall heta något på bokstaven "E" och som passar en helt sandslöst "tossig" fölunge."

Hur gick det sedan, kan man undra. Jo, stofölet fick namnet Ias Eleri. Namnet är hämtat från denna sida:

http://www.20000-names.com/female_welsh_names.htm 

ELERI: Welsh legend name of the daughter of Brychan, possibly derived from the name of a river, from the word alar, meaning "more than full; overflowing."

Samma natt som Eleri föddes kom även Ias Recriwt (betyder rekryt). Jag kör mitt eget race, och stavar rekryt på walesiska, men använder det svenska uttalet.

Det lär bli repris på förra årets "våndor" med namn, då jag väntar varsitt helsyskon till förra årets föl. Jag har beställt ett svart stoföl (Rosina) och en isabell kanske med detta namn:

EURWEN: Welsh name composed of the elements aur "gold" and (g)wen "fair, holy, white."

Fourjoy
0

.. mitt nytillskott heter Lochinvar.. vilket jag fick fram att det betydde, "sjön på kullen/berget" (Loch on the hilltop)

.. så det blir väl Loppan i svenskt namn…

wester-ek
0

Oj vad alla är duktiga! Väl genomtänk och inte alls som förut med ALLA ponnyer på Bamse & Brunte… Roligt!!!

Vi fick juh vårat första Wm föl mkt tidigare än vad vi hade räknat med (1 månad) och han stod där i boxen och kunde inte alls förstå uppståndelsen runt honom så det tillsammans med någon anknytning till hans pappa (Ekbäckens Jack Frost) blev det;

Jack In The Box (Gubben i lådan)

Vill nämligen försöka döpa alla våra föl med en betydelse och det kan man verkligen säga att vi fick till det?!

/M

Lorita
0

Jag döper mina på mammans begynnelsebokstav, jag är lite uppfostrad att det ska vara så.

I år ska det bli något som smakar gott och börjar på K, ett sto är spikat till karamell, hingst där får färgen bestämma lite Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ragnhild49
0

Visst är det bra att ha det så : på mammans begynnelsebokstav.

Jag har/har haft tre (!) ston med begynnelsebokstaven I och det blir inte så roligt, när mitt stuterinamn är Ias. På grund av det, har jag frångått det annars utmärkta systemet. På stuterier med många ston, vet man genast vilken linje en ponny tillhör.

Lorita
0

#19 jag har två ston, Kiara och hennes dotter Karisma Oskyldig så sto linjen kan man ju inte ta miste på Cool Karisma är bara två så vi får se hur länge jag kan hitta namn på K Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning