Vad tycker ni om blandade flockar?
Nu är det vår igen, vilket märks i lösdriften i vårat stall. Stona brunstar och valackerna betäcker glatt. De större stona till och med böjer på knäna för att de ska komma åt lättare och ett caslick-opererat sto är inte längre sydd utan helt öppen.
Jag får ärligt magsår av att se det. Jag har försökt få tag på ansvariga och ena stoägaren har tagit bort sina två tjejer och den andra ägaren vet jag inte om någon har tel.nr till (förutom de som äger stallet - men de bor i skellefteå).
Jag gjorde misstaget som yngre att lita på att valackarna är "snälla och inte betäcker" men insåg rätt snart att om de inte gjort det innan så har mitt sto en himla förmåga att "omvända" dem. Hon har inte fått gå med valacker på många år nu.
Vissa sto och valackägare är helt oberörda och tycker att "de måste ju få ha lite roligt" eller "det är helt naturligt". Jag kan inte minnas ett stall jag stått i där det inte finns någon betäckande valack.
Så jag undrar - hur gör ni? Jag kommer aldrig någonsin att ha blandade flockar om jag skaffar eget.

Valacker som betäcker är ett otyg, en del stuteriveterinärer går så långt att de säger att de borde skjutas. Fast det är kanske mindre drastiskt men lika effektivt att låta valacker och ston gå i separata hagar.
Valacker renar sig sämre än hingstar. Det är okunnigt att nonchalera riskerna för livmoderinflammation hos stoet, och allmän skaderisk för alla hästar i hagen. Fråga de stoägare som tycker att deras sto "måste få ha litet roligt" om de någonsin planerar att avla på stoet, och i så fall: lycka till. Jag har ingen statistik över nedsatt fertilitet pga livmoderinflammationer orsakade av valacker, men pratar man med personal på seminstationer om valackbetäckningar får de något vilt i blicken (ser sig om efter puffran?).
Angående argumentet att "det är naturligt" är valacker i sig onaturliga: det finns inga kastrerade handjur i det vilda.

Jag har just nu tre ston och en valack och han betäcker inte, så jag håller koll på dom skulle han bli intresserad så får jag sära på dom. Men han kommer att bli väldigt ensam 

Min valack betäcker inte. Men för tillfället går han inte med stona eftersom han är lekfarbror åt unghingsten.

Har valack bland stona och han betäcker inte även om stona backar ända intill och vill så gärna att han ska göra det han ser nästan mer förnärmad ut över deras beteende.
Så ja jag har blandade flockar , för som sagt alla valacker betäcker inte.
Hos mig är det och har alltid varit lika som i #4. Valackerna håller sig på mattan. Har aldrig haft några problem med livmoderinflammationer trots blandade flockar med avelsston, valacker och föl i X antal år.

Har bara haft en valack med mina ston som jag helt o fast kunnat lita på. Det var vår lilla WM valack som gick med mitt dåvarande halvblodsto. Jag släpper i dag inte in valackar bland mina hästar. Otyg! Äger inte enns en valack än så länge. Har haft alldeles för många ston på betäckning hos mig som haft juverinflammation pga de gått ihop med betäckande valack.
Har varit med om så pass villiga ston att de backat upp under valackar som inte varit intresserade först………
Har erfarenheten att det varierar väldigt mycket mellan valacker.. ofta har det ett samband med hur länge de har gått som hingst.. (fått "smaka" på hormonerna så att säga)

#6. Juverinflammation pga betäckande valack
?
Har inte valacker bland stona…inte värt risken.

8#Hoppsan, menar förstås livmoderinflammation. Har inte huvet med nu under vaknätterna.

Tack för alla svar!
Jag tror oavsett att jag kommer att hålla mina ston borta från valacker. En valack skulle dock kunna få vara lekfarbror åt unghingstar (om jag skulle ha några såna).
Jag fördrar även att blanda äldre individer med de yngre för att dom ska lära sig rätta sociala beteenden mot andra ponnyer… att enbart ha "okunniga" ungponnyer som ska lära av varandra…hmm?? 
En vild flock har individer av alla åldrar där de äldre uppfostrar de yngre….det finns ju till viss del naturliga instinkter men det är inte allt….min unghingst går med en äldre hingst idag… stona går kvar i en blandad flock av alla åldrar…ung grabbarna får gärna också gå kvar med hela flocken till dom är året gamla…. sen kan det bli dax att sära på dom om man inte vill ha överraskningar….
jag tror det är bra för de yngre att ha äldre runt sig som har en fungerande social kompetens som dom kan lära av.

#13. Instämmer.