Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: ungponnyaktiviteter
Läst 1058 ggr
Maire
0

forts. på vad vi får diskutera här?

Konstigt vad tyst det blev med en gång när det skrevs att spaf haft extra möte och dragit tillbaka sitt beslut.

Jag hörde att spaf har inte haft nåt extra möte utan det är AU som gått in och gjort ändringen. Så den som skrev det kan ju ta reda på fakta först.

Sen undrar jag varför ni inte fortsätter med att få till ändringar i resten av proppen till championaten? Det finns ju mer som är fel/orättvist! Läs igenom den så får ni se!

Ta till exempel en connemara som vuxit över ett par cm, eller en ridponny vilket är ganska vanligt. Dom får inte heller starta! Fast dom har godkända föräldrar. Varför slåss ni inte för dom? Eller är det så att ni bara är intresserade av det som kan ställa till det för er? För att avkommorna till era hingstar skulle få vara med? Det har isåfall ingenting med diskriminering att göra för då hade ni stridit i alla lägen! Här luktar det enbart egoism!!!

[Hallonqvist]
0

Jag har bara brytt mig måttligt i denna frågan kan jag ärligt säga. Ska man hetsa upp sig över allt som händer hela tiden kommer åtminstonde jag få en infarkt före 40 års ålder.
Finns det inget mer att säga när ämnet är uttömt så brukar trådarna dala, såväl också den du syftar på. Det återstår väl att se vad SPAf går ut med för information. När någonting mer uppkommer i frågan är jag övertygad om att ämnet tas upp igen.

Ja, Jag är egoist och det står jag med glädje för.
Jag värnar om min ras, mina hästar och min avel.
Och det tror jag många med mig gör.

Arhults
0

Nu är du ute och cyklar helt, snälla ta själv reda på fakta.

Vice ordförande RSF och juristen Maria Aarflot deltog i extra mötet som Spaf hade, hon informerade Spaf om vad som skulle bli resultatet av detta, man kan inte göra så här i en rätts stat! Hon har fått tackbrev och tack telefonsamtal från otroligt många inkl. AG som är Spafs ordförande.

Detta var en mycket otrevligt beslut för väldigt väldigt många stoägare. Sedan även för en del hingstägare, men sto ägarna var betydligt fler i antal.

Att man inte får delta med Ridponnier som har i sina rasvisa krav att dom får vara 156 cm höga som stamboksförda hingstar har jag påpekat flera gånger. Jag är ju ägare till EG Pauli som är 152 cm och han fick inte starta Championaten!

För övrigt håller jag med Hallonqvisat, Slutet Gott Allting Gott!

RC71
0

#2 Måste bara fråga- detta extramöte var alltså inte för alla medlemsföreningar då? Protokollet har nyss kommit från det förra….

Maire
0

Nej. Det är nog så att mötet var mellan RSF och SPAF men tydligen inte alla utan bara ett fåtal. Jag kan inte säga hur många de var för det vet jag inte. Men jag vet att alla representanter inte var kallade. Så det hade varit mer rätt att skriva att det har varit ett möte mellan RSF och deltagare från spaf.

#Men att påtala och strida är inte samma sak.

Framtiden får utvisa vad som händer med våra championat…..

RC71
0

#4 Ok, då förstår jag. Detta är inget som det kallats till iaf.

Arhults
0

Nej Nej, det hade inget med RSF att göra utan Spafs inre styrelse hade möte och då bad Maria Aarflot att bli inbjuden och dom sa ja!

Maria Aarflot talade inte för just RSF räkning utan för alla föreningar som detta drabbar. T.ex om du leasar en Connemara hingst från Frankrike använder den i avel i Sverige får inte avkommorna delta i finalerna! Tydligen fanns det folk som gjort detta och när sanningen uppdagades vilka de igentliga konsekvenserna skulle bli backade spaf.

Nu är det ju så att RSF kan lätt inrätta en kvalitetsbok och vips är alla hingstars avkommor med i Championatens Finaler så det skulle inte drabba just den föreningen så hårt, utan det är mer andra hingstars avkommor som drabbas värst!
Och alla stoägare!

Hur eller hur detta var ett bra beslut och ni anar inte hur många som är posetiva till det som skedde på mötet i Lördags. Man måste nog sätta sig in i den juridiska biten för att förstå hela bilden!

RC71
0

#6 SPAFs inre styrelse?? Vilka är det? Hur kan ett möte vara beslutsfattande om det ej är kallat till samtliga rasföreningar? Jag har inget emot att det blivit en ändring, frågan är bara hur den gått till….

Att ordföranden själv till i år leasat en connemarahingst från Frankrike stämmer ju, men om du läser proppen så hade dessa avkommor fått varit med hur som då dessa hingstar värderas "pappersvägen "och går in i ordinarie stambok.

Jag har själv två avkommor till Fransk hingst tillverkade med fryst sperma. Samma gäller där.

Arhults
0

#7 Du har helt fel, kontakta gärna Spaf eller Jurist Maria Aarflot, så fär du korrekta uppgifter. Du verkar inte insatt i konsekvenserna av denna propp. Den var juridskt en kstastrof!Skrattande,

Nu är ju problemet löst för alla, inte kan det väl finnas någon som avsiktligt vill stänga ute vissa medlemsföreningar? Spaf ska väl verka för alla sina medlemmar eller?

[Hallonqvist]
0

Någon prenumerant av Ridsport som sitter hemma idag och kan knalla ut till brevlådan och läsa artikeln "Inga nya regler för ungponnychampionatet" och meddela oss nyfikna vad som står där…? Cool

RC71
0

#8 Vad är det som jag har helt fel i ? Har du läst propositionen?

Tacksam om du svarar på mina frågor i tidigare inlägg.

Maire
0

#9 Japp har läst det.

Spaf tog beslutet i november.

Nu har arbetsutsskottet i spaf rivit upp beslutet så tydligen är det samma regler som innan.

Försökte kopiera in det men misslyckades.

humlans
0

#9 De menar att de drar tillbaka de nya reglerna som de tänkte införa ( som att bara bara avkommor efter kvalitetsbokshingstar fick deltaga ) och åtegår som det var innan.

Arhults
0

#10 Jag har ju bett dig kontakta några av de inblandade så får du korrekta uppgifter. Ring Maria Aarflot istället, hon kan ge dig exacta uppgifter.

Hon vet också vad som gäller när det handlar om leasade utländska hingstar.

Det viktigaste är ju att rasföreningarna kan följa sina rasvisakrav eller hur?

Jag har färdig diskuterat detta nu, slutet gott allting gott!

RC71
0

#13 Nu ställde jag frågor till dej angående det du skrev i tidigare inlägg. Kan du inte svara på det du själv skrivit?

Arhults
0

#14 Ja jag har läst propositionen, jag blev av jusist som granskade den införmaerad om det jag skrivit, är det fel får du fråga de som slopade propositionen p.g.a detta, jag vet inte mer om det. Jag har sagt så många gånger att min åsikt är att alla medlemsföreningar måste få tillåtelse att följa sina rasvisa krav, utan att Spaf eller de andra medlemmarna lägger sig i detta! De som följer sina moderföreningar måste så få göra! Slut!

RC71
0

#15 Det var inte det frågan gällde.

jojjehanna
0

#15 det stod att avkommorna måste vara "fallna efter vid svensk avelsvärdering godkänd och för ponnyaveln licensierad hingst" och om man läser ordagrant (vilket man ju ska) så räcker det inte att hingsten är direkt införd i stamboken, den ska ju vara vid svensk avelsvärdering godkänd, alltså visad där. Så den leasade connemaran skulle ej platsa trots enormt bra avkommor. Det står ju inte "efter i svensk stambok införd hingst" utan "vid svensk avelsvärdering godkänd…". Det var ett av problemen.