Novis inom poängbedömning
Hej!
Jag har lite undran om poäng vid visning.
När blir de diplom sto
Vad innebär visad med Guld
När blir de införda i Kvilitetsboken.
Är poäng bedöminingen samma även när det gäller shettisar och andra hästar.
Jag är ren HOBBYhästmänniska, men vill lära mig ändå.
Mitt sto Ollies Camelia är visad som 3 åring med 39 p och sen två gånger efter det med 40 p.
2004 är hon visad med guld och 40p, vad innebär det
Pratade med uppfödaren men glömde ju fråga hälften
Vill ju inte terrorisera henne
Jätte tacksam om någon vill svara. Tycker det är svårt att hitta info ibland och hittar man sen något så står det inte på "svenska"
Nu får ni som vet bättre rätta mig om jag har fel men så här har jag fått för mig att det är.
Diplom kan ett sto få vid ett tillfälle som 3åring. Osäker på om det är 38 eller 40p som krävs.
Vid poängbedömning är
30-34p brons
35-39p silver
40+ guld
Vid bedömning utan poäng är det väl upp till domaren om han/hon anser det vara en guldponny eller inte.
För att bli införd i kvalitetsboken så måste du anmäla innan att du vill visa för boken, sen måste du få minst 38p för att komma in. Tror det bara är på SWF's utställningar man kan visa för kvalitetsbok.
När det gäller andra raser så använder väl dom flesta 50p-skala, men det finns säkert andra system också.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
du kan bara komma in i Kvalitetsboken med 38p. om ponnyn har speciella meriter som uppväger ev. lägre exteriöra poäng, annars är det 40p som gäller.
Ok Tack. Det är en djungel för en som jag hehe. Ska visa henne med föl i sommar. Dvs om allt går vägen.
#2 för ston är väl gränsen 38p?
Så här har SWF skrivit.
För införande i Svensk Kvalitetsbok för Welshponnyer krävs att stoet är:
* Registrerat och grundstamboksberättigat.
* Visat tidigast vid tre års ålder med minst 38 poäng - Klass I.
* Inte har någon delpoäng under sex.
Mvh Emelie & Jack
Kan hon då föras in i Kvalitets boken nu?
Eller det är ny visning som gäller och på en SWF´s utställning?
Är det viktigt att hon är med där.
Blir knäpp, nytt svar och en ny fråga poppar upp i mitt huvud
Det går inte komma in i kvalitetsboken i efterhand, måste anmälas och ev. betalas innan. Om det är viktigt är upp till dig. Det är ju en merit att vara med i kvalitetsboken.
Mvh Emelie & Jack
för ston är det 38 och uppåt, ….konstigt egentligen att det är så….
Inte så jättekonstigt. Hingstar hinner ju lämna klart många fler avkommor än vad stona hinner göra under samma livslängd, så det är naturligt att det ställs högre krav på hingstarna, som annars vid "felanvändning" kan göra mer skada än vad ett sto kan som inte hinner få så många föl.
lite äta kakan och ha den kvar när många hävdar att 40p. och guld är det enda rätta för att det ska vara godkänt och värt att avla på…oavsett antalet avkommor så står ju stoet för 50% av avkomman… och avkomman för i sin tur vidare gener.
Blivit lite klokare.
Ska fösöka visa henne och därefter se vad som händer. Får hon bra poäng så ska hon ju in i boken.
Ska dock försöka hitta någon som kan hjälpa mig visa henne.
Jag tycker också att 40p är viktigt; när det gäller hingstar.
det handlar inte alls om att äta kakan och att ha den kvar, utan om att göra skillnad på djurens betydelse i aveln.