Vad väger era unga welsh mountainston?
Hej! Har ett o7 och ett 08 stoföl (welsh mountain), som jag regelbundet mäter med viktmåttband. Undrar nu om det finns någon annan som kollar vikten på detta sätt, och vad ni har för siffror?
Nyponros, som är mycket elegant byggd och långbent, vägde vid 12 månader 210 kg, nu vid 23 månader väger hon 255 (enligt måttbandet alltså)
Meya är snart 10 månader och väger 165 kg.

Jag mätte med måttband och ställde hästarna sen på Täbys våg, det diffade allt för mkt för att jag ska våga lita på ett måttband.

Aha, det var det jag anade. Men - det duger ju för att kontrollera en ungefärlig viktökning per individ i alla fall!
Hippocampus har ett enkelt och mer korrekt sätt att väga hästen på genom att mäta landsmärkeomfång och manköjd! =)

Men är det verkligen INGEN som mäter sina ungston med viktmåttband? Då kan man i alla fall jämföra… för viktmåttbanden lär ju visa lika! (även om den exakta vikten inte stämmer med verkligheten)
Jag har inte welsh mountain. Men jag kollar bara vikten vid avmaskning eller annan medicinering som är beroende av vikt. Annars kollar jag mer på deras allmän tillstånd, att dom inte är för smala och inte för tjocka. Sen ber jag någon annan titta då och då, så jag inte går och blir hemmablind.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km