Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthingstar
Läst 6069 ggr
wester-ek
0

Grevagården 4/April 2oo9

Skulle vara kul om man kunde samla alla dom hingstar som ska visas under denna dag! Med bild och lite info… Tänkte nämligen åka ner o kika lite o det är alltid lite roligt o veta lite innan själva visningen.

(Nu vet inte jag vad som räknas som reklam men hoppas att det funkar iaf.)

/Mysan

Sasser
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Camaro kommer. Han är född 2005 efter Karlsfälts Caruso och undan Pretty Woman. Welsh Sec B.

Min ögonsten, en gudsnäll kille i precis all hantering.

Foto: Linda Söderberg, mars 2008

WinterPrince
0

berätta också gärna om dom ska visas för kvalitetsboken eller utställningen… Det skulle jag vara intresserad av att veta, funderar också på att åka dit, fast det nästan tar 3h…

Fourjoy
0

Jag åker nog inte.. den svarta ska betäcka sedan bli valack fm så den kommer jag inte ödsla tid och pengar på.. och min lilla ettåring är nog tveksamt om han är färdig nog för att åka med vid den tiden..

Houdini
0

Kan man bara visa för kvalitetsboken där eller går det på en vanlig hingstpremiering (fast det inte är dags förrän nästa år)?

wester-ek
0

*PUTTAR*

Arhults
0

Man kan endast visa welsh för kvalitetsbok på SWF egna hingstutställning. Detta har ersatt premiering! Det är varje år oftast första helgen i april.

Vi kommer troligen dit med Arhults Waldemar, jag tror även hans halvbror Arhults Alexander ska dit!

Vi kanske tar med deras pappa och visar på hingstutställningen, fast det är en mycket lång resa så vi håller det öppet!

CJSalustall
0

Hej här kommer jag ny på welsh i focus. Jag har en sek A hingst f.01 som var anmäld förra året e Stuifakkers Chikko ue Mosedragets Rex men som tyvärr inte kom till start på grund av en rejäl förkyllning. I år hoppas jag att visningen ska bli av. Håll utkik efter denna underbara krabat. Chilli Peppar.

Har också planeringar på att plocka med mitt nyförvärv sek A f.06 direktimporterat från Holland e Finglebridge Flashpoint ue Rondeels Cerdin

En riktig liten läckerbit med den vackra isabellfärgen. Dock tyvärr fortfarande valpig. Vi får se hur han utvecklas…

Houdini
0

Var ligger grevagården Närmaste ort?

#6  Lång resa, hur långt är det från dig?

Det verkar finnas grevagården på många ställen när man söker på eniro men vad jag kan se är de allihopa ca 130 mil från mig… finns det alltså inga närmare visningar?

Houdini
0

Åhh, då är det bara 120 mil…    enkel väg!!   Tyst

Annette
0

#10. Det är mycket bra tågförbindelser till Skövde, så skall man åka utan häst är det ett alternativ.

welshcob
0

Jag kommer troligen att visa min Welschcob hingst Flying Spirith II om allt blir som jag tänkt. Kör från Kristinehamn via Mariestad, Skara ner till Grevagården om någon vill åka med i mån om plats finns. Om någon är intresserad av att läsa om hingsten kan ni gå in på min hemsida http://www.123minsida.se/welshcob skriv gärna något i gästboken, det är alltid roligt att få en hälsning där. Mvh Monica /Stuteri Lövåsen

Houdini
0

#11 Det är nog en fördel att ha med hingsten om man ska visa den.. hi hi…

Zondell
0

# 12 Vilken himla fin cob hingst! Massor av utstrålning - ser mycket välskött ut. Grattis och lycka till…

Från en som normalt sett är lite skeptisk till cobar Flört

welshcob
0

Tusen tack om det var min hingst du menadeFlört. Han var bara 2 år på kortet men blir nu 3 till våren. Har haft en sagolik tur med utställningarna och han har verkligen fått fin kritik. oftast 8:or rakt igenom. Reserv BIS som 1 åring. Vunnit hingstchampionat och flera BIR. Så jag har varit sååå lycklig. Och jag hoppas det går lika bra i framtiden. Men man kan aldrig veta det kan gå upp och ner med dessa utställningar och domare som tycker olika. Jag ägde hans far också och den hingsten är en riktig pärla. Dessa hingstar är mer sport cobbar och lite smäckrare i typen. Och jag vill gärna ha dom så. Vill inte ha så tunga cobbar eftersom vi gärna tävlar i hoppning. Mvh Monica stuteri Lövåsen Cool

Izzi
0

Jag ska troligen dit med min 3-årshingst Ias Cadarn e.Broughton Replica  u.Ias Cymraes. Han ska då visas för kvalitetsboken om han fortsätter utvecklas positivt.

Hanna-D
0

#1 Han är så läcker Eva, lycka till med honom!

[Hallonqvist]
0

Långt kvar till april ännu, men vi åker förmodligen till Hingstutställningen med vår Tyrrestrup´s Highlight RWD 19 för han sa till mig häromdagen att han ville komma ut och lufta sig lite. Flört

Dyblygiad
0

Ev ska vi åka dit med Brudvik Dyblygiad om han kan sluta växa på höjden någon gång och istället bygga lite på bredden. Nu är han snart 1,60 hög, huaSkrikandes

Det får Ölänningarna bestämma då han är därenere för att stå på Station där -09

Sasser
0

#17 Tack Hanna! Han är läcker det tycker jag med, men det som finns mellan öronen på denna kille är jag mest imponerad över. Han fick förresten utmärkelse på 3-årstesten som lovande hopponny med 47 poäng.

VeronicaP
0

#20 Han är jättefin , hur hög är han ?

Sasser
0

#21 Tack, han är ca 136 cm

Camaro Grevagården 2007

Zondell
0

Vad fin han är! Sonette hälsar Flört

VeronicaP
0

#22 då är han en rätt så rejäl kille , får väl hoppas då att han inte *växer över* sek B höjden

Louisehellstrom
0

Hej!

Jag ska upp med min welsh cob till Grevagården 4/4.

En fråga bara, min häst fyller 4 år i Maj. Räknar man att de är som 4 åringar vid årsskiftet eller gäller åldern när de fyller år?

Funderat på detta eftersom jag inte vet om jag ska göra ridprovet eller inte.

TACKSAM för svar! :)

Kram /Louise

Sasser
0

#24 Nej jag hoppas han stannar där han är nu:).

#25 Han räknas som 4 åring men det är frivillit med rid/körprov numera.

Sasser
0

Väntar även här på proppen till Grevagården. Har idag talat med Maggan på SPAF och sista anmälningsdag för welsharna är 25/2.

Arhults
0

Proppen ligger på SWF hemsida jag printade ut den igår!

Sasser
0

#28 Tack för det!!

Louisehellstrom
0

Jag ska vara med i den vanliga utställningen på Grevagården! Glad

ZABA
0
Louisehellstrom
0

#31 nä men min welsh cob hingst ;)

Wruss
0

#12. Bara ett litet tips från en som bor i Skövde….. inte behöver du fortsätta på E20 från Mariestad till Skara inte - det blir en omväg på några mil. I Mariestad kan du istället svänga direkt mot Skövde och sen fortsätta skyltarna mot Jönköping så kommer du till Grevagården.

MalinLarsson
0

*putt*

Fourjoy
0

..skickade idag in anmälan till hingstutställningen…MÅSTE ju bara titta på Rowenas bebbe..och då kan jag lika gärna ta med en pålle… så den svarta gangstern får följa med…

Southcoast BlackJack

Houdini
0

Hej o hå, kan han röra sig oxå så….

ZABA
0

#35 Spännande!

Vi får se om jag kommer iväg med kamerorna laddade. Beror helt på hur det ser ut på fölningsfronten och om jag får tag på hästpassare. Kanske man kan hyra in sig i Fourjoy-bilen om det blir läge?

Fourjoy
0

#37 visst, det finns plats.. kan dock bli tidig avfärd, fast jag hoppas att utställningen är efter lunch som den brukar vara…då kanske man inte behöver gå upp mitt i natten..

han har inte de eftertraktade höga knäna som ska finnas men han rör sig bra, bäst under ryttare… det är svårt att få honom att visa sig bra utan att busa vid hand…. och han har en enorm hoppförmåga…hoppar allt oavsett ryttare och tvekar aldrig.. och en ruggigt bra balans..han skulle bli en perfekt fälttävlansponny, älskar att fara fram i skogen över stock och sten.

hoppas på att han ska vara lite trött efter resan när vi kommer ner så kanske han inte orkar busa så mycket..fast han kan ladda om väldigt snabbt…han verkar ha hur mycket energi som helst…det går inte att rida honom trött…han kan verka helt slut men får han skritta 10 minuter är det bara att börja om igen..

sanderfors
0

Ja de är en till som har svårt att hålla sig i skinnet, tränar och tränar och tränar! vi har ca 40 mil enkel resa till grevagården! Så hellst skulle jag vilja hyra in honom i en lastbil! Någon som har kollat upp boxpriser? Synd att det inte är poäng tycker jag! =/

Men de blir väl siteseeing i Skövde då! ;)

Har inga bra bilder på min herre, han har som lite svårt att stå still men det låter som att det är många kameror påväg dit! =)

Anna-Karin
0

#26  Menar du att det är frivilligt om man vill göra bruksprov eller inte på de hingstar som blir godkända?

På shetland är bruksprovet frivilligt från och med i år… men man kan bara få ett G.

Fourjoy
0

Boxarna brukar ligga på 500kr, jag har i alla fall betalt 500 förut för tex fredag em till lördag kväll tom söndag morgon 2006.

Jag ska helt klart hyra en box…gangstern kan inte stå still 1 minut i transporten och jag vill inte släpa runt på honom hela dagen…eller han på mig..Flört

Ska i alla fall bli himla kul… det är en hemskt lång resa men det brukar gå bra.. får ta lite pauser då och då…

tuscan
0

Jag kommer med Twyford Tuscan. En äldre herre som är helt underbar.

Han är F: 1993 E: Twyford Gucci U: Twyford Tosca UE: Twyford Gamecock.

Han har bara varit i Sverige 1 år. Dessförinnan 1 år i Danmark, resternde tid i sitt liv i England.

Han fixade vetrinärbesikningen bra förutom att han hade en gamal skada på sitt vänstra framben, men det har ju inget att göra ur avelssynpunkt.

Han är i varje fall en riktig godning som jag håller tummarna för och går det åt helv__e så är jag lika glad för min häst ändå.

Många kramar till alla från Tuscan (Tusse) och Sanna

Fourjoy
0

#42  oh, så fin han är…väldigt vackert huvud…ser ut som en sansad och väldigt snäll herre… ska bli kul att se honom "live"

dressyrwelsh
0

Har tänkt visa min Ivan på hingstvisningen, särskilt bruksprov. Info om honom finns på dressyrwelsh.zoomin.se

Skickat anmälan idag, så nu är det ingen återvändo. Ska bli spännade att se allt och mycket lärorikt för oss. Håller med någon som skrivit tidigare, att det har mindre betydelse hur det går tycker om min hingst ändå!

Tycker också att det är en lång resa men passar på att vara med det ändå är rimligt avstånd detta år, bara cirka 33 mil enkel resa!

[Hallonqvist]
0

Här är det också inbetalt och klart, dock ska jag bara visa på utställningen. "den Stora Nervpirrande visningen" a la stambokföring har vi redan klarat av, tack gud ske lov mina nerver klarar inte sånt Skäms

Fourjoy
0

Greva närmar sig fort så jag tänkte liva upp tråden lite… Flört  önskar "startlistan" kunde komma ut…. fast det blir väl bara kvalitetsboks grabbarna..

jo… hästskobett kommer nästa vecka och jag kan ta med mig till Greva om någon är intresserad.. kan givetvis skickas också…

Welsh-C
0

Det kunde kanske vara värt ett besök på SWFs hemsida, startlistan har legat ute sedan i eftermiddags och "bara" ska man väl inte kalla de hingstar som är anmälda till hingstvisningen

Arhults
0

Det var ovanligt lite anmälningar i år till kvalitetsboks visningen!

humlans
0

#47 kanon!!!

Fourjoy
0

.. precis, det är "bara" hingstarna som visas för kvalitetsboken som presenteras.. och inte många alls i år…

1 enda sektion C…men den håller jag tummarna då han är far till mitt stos ena avkomma…

Arhults
0

Jag tror det är väldigt bra hignstar vi får se, det ska bli så spännande att få se dem!

Men tänk så många sek A det var förra året och iår endast 3 st.

ragnhild49
0

Ja, jag tror att trenden blir så, att färre och färre kommer att visa sina hingstar för nämden. Det går ju att använda dom ändå.                                                                                   Har tom sett hemsidor där man beskriver sin hingst som "godkänd" trots att man endast löst licens. Benämningen "godkönd" tycker i alla fall jag borde vara vikt för de hingstar som är visade för nämden och uppnått de hett eftertraktade (för vissa) 40 poängen.

Jag tycker att det skall bli roligt att komma ner och "heja" extra mycket på två av hingstarna.  Den ena har jag fött upp och jag äger bådas mammor.

ZABA
0

Spännande med de anmälda hingstarna! Jag tror också att det är som #52 skriver angående antalet. Fast hellre få hingstar som förhoppningsvis är bra och väl förberedda än massor av "skräp". Nu får jag väl gnäll för att jag skriver "skräp" men jag hoppas ni förstår mig rätt.  

#47 Kan vi få veta hur många anmälningar det är till utställningen? Gärna fördelade sektionsvis.

Maire
0

#52 Har också sett på flera ställen även andra raser att det står godkänd men tycker också att en licenshingst inte är godkänd förrän han är visad för nämnd, premierad för andra raser.  Och ja! Trenden kommer bli färre visade hingstar men fler med licens. Mycket tråkigt tycker jag för det främjar inte aveln.

Att visa sin hingst är marknadsföring för hingsten….

sanderfors
0

Hm har börjat fundera på hur i hela världen jag ska hitta till skövde, nu önskar jag mig en GPS av tomten i förtidsjulklapp! =P försökte få en bra vägbeskrivning på hitta men de var inte de lättaste. Jag åker via Tierp- Uppsala - Örebro- Mariefred men var ska man sen då? Hjo stod det på kartan i närheten. =/

sanderfors
0

hoppsan, Mariestad hette det visst! Flört

WinterPrince
0

Denna informationen finns på SWF's hemsida.

Grevagårdens Ridcenter ligger ca 1 mil söder om Skövde utmed väg 46/48.

Kommer ni från Mariestad kör ni först mot Askersund och sedan mot Ulricehamn/Jönköping.

Från Skara, Tibro/Hjo eller Töreboda till Skövde fortsätter ni mot Ulricehamn/Jönköping och kör nya väg 26 till det står skyltat Rastplats Grevagården och Ridanläggningar.

Där svänger ni höger.

Kommer ni från Ulricehamn, Falköping eller Jönköping, kör mot Skövde/Mariestad väg 26/48.

Ca 1 mil innan Skövde står det skyltat Rastplats Grevagården och Ridanläggningar.

Där svänger ni höger.

Jag sökte på rastplats grevagården på eniro.se och fick en bra vägbeskrivning.

[Hallonqvist]
0

hur många gånger jag än kört dit lyckas jag som oftast svänga fel eller för tidigt i skövdes alla rondeller Skäms

Fourjoy
0

fick brev från SWF idag, till hingst vårutställningen kommer det

7 st Welshmountain,

6 st Welshponnyer

9 st Welsh av cobtyp

11 st Welsh cob

33 stycken..

Carrick
0

#58 Numera går den stora vägen RUNT hela SKövde så det är bara att hålla tungan rätt i munnen. Kommer ni norr ifrån kör mot Jönköping ( måste det ju bli… )

Vänster i rondell 1
Höger i rondell 2
Rakt fram rondell 3
Rakt fram rondell 4
Rakt fram rondell 5

Sen är det inga mer rondeller förrän i Borgunda och då har ni åkt för långtCool Då blir det till att åka helt runt för att komma tillbakaSkrattande

Från Skara,
Höger rondell 1
Rakt fram rondell 2
Håll höger upp på väg 26 söderut.
Återigen rondell = för långt, se ovan

Lycka till med kartläsningen!!!

sanderfors
0

Ja jag fick brevet idag och där stod hela beskrivningen! När jag var till rockelstad förra året hade deras vägbeskrivning med bilder, tur för mig annars hade jag aldrig hittat!

Men jag ska ju inte hela vägen till skara, jag svänger av i mariestad om jag läste rätt! så jag slipper nog dessa rondeller! ;-)

Carrick
0

#61 Med norrifrån menas ju från Mariestad, så du kommer nog inte undan rondellerna….. fördelen numera är ju att man inte behöver åka in i Skövde stadSkrattande

sanderfors
0

Oj nej! usch… nu vill jag ha en chaufför! =(

Wruss
0

Ett litet extratips för de som kommer norrifrån - dvs från Mariestad o Skövde. Sväng INTE in mot Skultorp (vilket jag vet de som gjort Förvånad) utan fortsätt tills det står skyltat mot Grevagården och ridanläggningar och sväng där. Det går förvisso att ta sig fram via Skultorp (gamla vägen) också, men det blir lite knöligare - speciellt om man kommer med hästtransport efter.