Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: att-rida-köra-welsh
Läst 6277 ggr
Zondell
0

Welshar på ridskola

Vill slå ett slag för alla våra vardagshjältar och mina bästa arbetskamrater:

Vallas Benson

Vallas Benson sekt D f 1991 e Derwen Tennessee Express u Taircross Sorrel

Riktig hjälte som är snäll på handikappridning och gillar att hoppa. Alltid snäll och glad.

Vallas Cascade

Vallas Cascade sekt D f 1992 e Burhults Black Commence u Fairway Sorrel

Duktig och välutbildad häst som lärt många att rida.

Burhults Chapman

Burhults Chapman sekt A f 1993 e Revel Bali u Burhults Charade

Liten och godhjärtad. Snäll och springer lagom fort.

Skywalker

Skywalker sekt B f 1994 e Candide u Una Lloyd

Tar hand om små och rädda barn. Tycker om att hoppa och är plac tom Lätt A.

Heart of Gold

Heart of Gold sekt B f 2001 e Candide u Lady VIP

Härlig ponny med massor av talang

WinterPrince
0

På min senaste ridskola fanns

Just My Cassis
e. The Hail Helios
u. Fagerslätts Cindra
ue. Laeryds Domenic

Köhls Hamlet
e. Paddock Camargue
u. Köhls Poesi
ue. Balans

Nitro
e. Örnäs Attila
u. Love Child
ue. Coed Coch Berwynedd

Alla var dock för små för mig när jag började rida där…

www.aledals-ridcenter.net

sting
0

Vilket underbart inlägg!!!!

sting
0

Vilket underbart inlägg!!!!

ZABA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av de fantastiska små renrasiga welshar som tillsammans med mig jobbade på Hamre Ridskola (nu Hamre Ridcenter) i Västerås var:

VALLRUM PANDORA f.1975 d.1986 (död pga olycka) e.Roman Fidel RW 26 u.Mynd Shepherdes RW 67 e.Coed Coch Pedestr WSB 4215. Bilden gör henne inte rätta. Pandora var både vacker och söt. Sorgen var enorm den dagen hon avled…

ZABA
0

En av de fantastiska små renrasiga welshar som tillsammans med mig jobbade på Hamre Ridskola (nu Hamre Ridcenter) i Västerås var:

VALLRUM KONSTANTIN f.1975 e.Roman Fidel RW 26 u.Vallrum Gilda RW 267 e.Horshaga Egil RW 14. En underbart läcker valack som var den första welsh jag visade på utställning!

ZABA
0

VALLRUM ALEXANDER f.1975 e.Roman Fidel RW 26 u.Vallrum Marouschka 50215/68 e.Horshaga Egil RW 14. Precis som sina övriga welshkompisar var han en supersnabb storhoppande högt älskad ponny. Hoppade mer än gärna ut ur hagen, knatade runt på gården och hoppade sedan in igen strax före tiden för insläpp…

ZABA
0

VALLRUM (DON) PEDRO f.1976 e.Roman Fidel RW 26 u.Vallrum Medea RW 338 e.Horshaga Egil RW 14.

ZABA
0

VALLRUM TANJA f.1974 e.Roman Fidel RW 26 u.Vallrum Marouschka 50215/68 e.Horshaga Egil RW 14. Helsyster med Vallrum Alexander och förövrigt släkt med alla andra Vallrumponnyer. Tänk om man haft möjlighet att få ta föl efter detta lilla sto….

ZABA
0

VALLRUM MUFFIN f.1974 e.Roman Fidel RW 26 u.Lulworth Miss Muffet 3231/63 e.Brockwell Cobweb WSB. Muffins, jag saknar dig fortfarande. Tårarna rinner…

ragnhild49
0

länken blev visst lite lång…Skäms

[Hallonqvist]
0

Korrigerade lite ;)

petuina
0

Den översta hästen Vallas Benson är syskon till en häst i stallet (: , Vallas Tenita heter hon. Flört

Zondell
0

# 13 Tenita är den högst meriterade cob som fötts på Valla.

Hennes mamma Sorrel blev 20 år och lyckades bra med sina avkommor. Sista avkomman, Vallas Maestro, står som privathäst på Valla.

Tenita var moderlivsimport.

Vore kul att höra hur hon har det idag - hon är ju 20 år! Bilder mm. Skicka gärna ett mail till mig på visselmyra@telia.com

petuina
0

Javisst ((:

Loviiisa
0

Vi har en welsh cob valack på klubben som heter Avalanche, allmänt kallad Ante. Han är efter Derwen Romeo (ska se om jag kan få tillgång till hela hans stamtavla). Är en riktig trotjänare, jättesnäll och har tävlats massvis genom åren. Har blivit en hel del vinster och placeringar i dressyr.

Försökte ta reda på mer om Derwen Romeo, men hittade inget. Är det någon här på sidan som har information om hingsten eller vet var man kan hitta?

Ska bifoga en bild när jag sitter på en dator där det finns.

Zondell
0

Avalanche 37-88-2356 f 1988 hos Eva Bermsjö, Valdemarsvik

f Derwen Romeo RWD 1 Svart vhip snp vtvbf 152 cm f 1975 i England. Imp 1987.

m Bucklesham Dominica RWD 3 Svart str bls snp vtvfrf vtbff 150 cm f 1977 i England. Imp 1981.

Många cobkunniga här kan säkert berätta mer om stammen.

Loviiisa
0

#17 Det gick undan - nu känner jag mig bra mycket mer upplyst. Så tack för hjälpen ^_^

Zondell
0

#18 En liten bild på honom skulle sitta fint också

Här kommer ytterligare en lektionsponny på Valla även om han är ung och inte så etablerad ännu.

Danilo Dreams

Danilo Dreams f 2003 Welsh PB e Ma Limited Dreams (Paint) u Ninja II (welsh sek B)

Loviiisa
0

Givetvis så blir det bild på Avalanche - här är två, en vinterbild och en sommarbild.

[Hallonqvist]
0

#16 Derwen Romeo hade jag som letktionshäst under ett år. Jag red enbart honom och ett annat wpb-sto varannan lektion vilket blev mycket givande.
Romeo var en underbart snäll häst, man kunde inte tro att han var hingst annat än när han prompt skulle lukta på bajar på backen, då var det sjuttihelsicke att få honom därifrån han stod som sten i backen. I hagen stod han mest och tittade på all aktivietet på gården med öronen framåt. Han gjorde inget väsen av sig och ärligt sagt kan jag nog påstå att han jämnt fick stå i skuggan utav den andra hingsten på gården, Derwen Tennessee Express som var en häst som verkligen syntes i mängden.
Har inga scannade bilder på Romeo men en hel del vanliga papperskort som ligger i en låda hemma.

Hanna-D
0

Kan bara minnas en welsh på Skånsta där jag red som liten:

• Orkan, skimmel, född 1985, död 2000.
    e. Vallrum Objekt RW 55 u. Isabella ue. Ekelunds Anjo
Linda-A
0

På min ridskola, Olunda utanför Knivsta/Uppsala, finns det så vitt jag vet 3 welshar. En cob som heter Englyst Elisha, och två mountains "Falcon" och "Pralin".

Loviiisa
0

#21 Tack för att du delade med dig - det låter som om Ante är sin pappa upp i dagen ;) Snällare häst får man leta efter och det är synd att han ofta ska hamna lite i skymundan av de andra.

Akerberg
0

Där jag red födde de upp welshponnyer, kan räkna upp några av dem som stått/står där (MW, W a Ct o sek. B)

Carla RWM
Sandvångens Cimona
Carmensita VI
B. Miss Only
Picant
Ceulan Picnic
Ceylon
Sweet
B. Creamy
B. Cloetta
Concord
Canalj (e?)
Jessi (e?) III
Catja II
B. Jessie Boy

Återkommer om jag värker fram fler =)

ette
0

På min ridskola hade vi inte så mycket welshar men såg att Vallrums Pandora är släkt med Vallrums Jazon - helsyskon.

Han var en trevlig kille som började sin karriär på Skälby gårds ridläger och sedan såldes till Enköpings ridskola.

ZABA
0

#26 Vallrum Jason kommer jag också mycket väl ihåg. En vit vacker skönhet, precis som Pandora var.

[baffinbay]
0

På min gamla klubb Högbo Ridklubb i Sandviken fanns en mountain vid namnet Priboy och en sekt B som hette Figge. Snälla rara individer :)

Sasser
0

#26 Vallrums Jason tror jag var bara utlånad till Enköpings Ridskola, han såldes uppåt en bit till ngn ridskola…:) Jag hade Jason under flera år som både lägerhäst och även på vinterhalvåret. Det var många & långa underbara somrar man hade hos tant Eva och Skälby Gård:)…

#4 Vad kul att se Pandora och att det var Jasons helsyrra:)). Dom påminde mkt av varandra.

Sasser
0

Glömde säga oxå att jag tyckte detta var en mkt trevlig tråd.

ZABA -roligt att se så många bilder från Vallrums ponnyerna…

ZABA
0

#30 Tack tack! Inga toppenfoton kanske men kul att se en glimt av ponnyerna är det hur som helst.

Tycker också att det är en trevlig tråd. Dock borde det ju formligen krylla av inlägg. Iaf om man tittar på hur många welshar det finns på ridskolorna runt om i landet.

Kanske man skulle börja bidra även med welshkorsningarna man känner till? På Hamre fanns det flera stycken e.Roman Fidel och Horshaga Egil med SWB:er, xx:ar och new forestar som mammor.