Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: ungponnyaktiviteter
Läst 1472 ggr
Maire
0

Svenska kontra Engelska tester

Jag har ställt frågan i en annan tråd (vad får vi diskutera här) men inte fått de svaren jag önskar därför provar jag med en ny tråd.

Kan någon jämföra våra svenska 3-årstest och kvalitetstävlingar med de engelska? Hur det går till i england? Här i sverige vet jag hur det går till.

Någon som varit där och sett en sådan tillställning?

Fredrik_O
0

Har varit i Storbritannien ett otal gånger och besökt massor av shower men aldrig stött på eller ens hört talas om något som påminner om treårstest eller kvalitetstävlan.
Däremot finns det på showerna alltid massor av olika rid- och körklasser. I vissa ridklasser visas ponnyn både vid hand samt rids av både den tävlande samt av en testryttare. Det går dock inte att jämföra detta med kvalitetstävlan, moment som löshoppning och veterinärundersökning förekommer inte i dessa sammanhang. Dessutom utdelas ingen skriftlig eller muntlig kritik ut. Är det dessutom en stor klass, 20 - 30 st startande är inte ovanligt, så placeras bara ett visst antal. Övriga lämnar ridbanan utan placering.

Fourjoy
0

som ovan nämner dom har inte alls samma sätt på sina tävlingar.. dock så har dom en ofantlig mängd tävlingar på olika nivå varje år…så genom många start får dom fram vilka som håller kvalitet… det avgörs inte av någon nämnd eller ett fåtal personer som här.

Maire
0

Mycket intressant. Ser det likadant ut i övriga europa? Är det bara vi i sverige som har den här sortens tävlingar?

Championat har man ju hört talas om i ex. tyskland men det är väl kanske bara för hingstar eller? Intressant att jämföra de olika länderna.

Maire
0

Men om dom inte har någon veterinärkontroll så kan ju "allt" slinka med. Om man avlar på en  hingst med t.ex. defekta testiklar så förs det ju vidare. Det lät inte bra i mina öron.

WinterPrince
0

#4 För att få licens måste dom gå igenom en veterinärbesiktning precis som här.

Maire
0

#5 Ok. blev lite orolig.

Fourjoy
0

dom har samma koll som vi vad det gäller licensiering av welsh hingstarna, undantaget är att Sverige har Kvalitetsboken…

Fredrik_O
0

#4 Uppfattade det som din fråga gällde om de i England har tävlingar som går att jämföra med 3-årstest/kvalitetstävlan.

Att de i Storbritannien har veterinärbesikting för licensiering är en helt annan fråga. Det gäller att inte blanda ihop begreppen.

Arhults
0

Jag tror det är svårt att jämnföra, här i Sverige är vi små och har allt relativt organiserat. I Holland är dom extremt organiserade så det är lätt att följa hästars framfart.

I Holland har dom kvalitetsbedömning! I Tyskland har dom BundesChampionaten som är ungefär samma. Men sen är det svårt att följa Tyska ponnier, t.ex ridponnier har en uppsjö av olika avelsförbund och man måste vara insatt i Tysk avel. Man kan också varje år köpa en skiva(CD) där alla Avelsgodkända hingstars avkommor finns med. Den är ganska dyr ca 6-700 hundra kr. Där hittade jag mina vuxna hingstar och deras avkommors resultat.

I England är inte aveln lika organiserad, den är dessutom jättestor, man får gå till avelsföreningarna och leta sig fram där. M&M har väl en del tävlingar ihop annars är det väl RP för sig och Welsh för sig.

Inom Welsh har man varje år ranking system på både det hingsten gjort själv och det avkommorna gjort. Det har ju skrivits massor av böcker på olika welsh resultat.
Man kvalar in under året till olika evenemang som går under sadel, där finns väl en del pengar att vinna också. Så nog finns det tävlingar alltid men inte helt lätt att jämnföra med vårt Svenska system.

Vad som är bättre det svenska eller Engelska får var och en avgöra, men jag vet att man har klasser där man visar även exteriört och under sadel.

Maire
0

#8 Ja det var min fråga så du fattade rätt. Men Fourjoys svar lät som det handlade om hingstar, med vilka som håller kvalite och nämnder. Därav min fråga om veterinärbesiktning.

Fourjoy
0

.. men även på kvaliten har du ett utvalt antal personer som ger poäng, därav mitt svar…

Maire
0

Ja fast där har du väl olika personer på de olika deltävlingarna runt om i landet?  Är det samma alltid i finalen? Varje år?

Fourjoy
0

..det är ofta samma personer mer eller mindre varje år som är inblandade i dessa aktiviteter…