Linjeavel/inavel
Jag har för mig att det har diskuterats här, men kan inte hitta det via sökfunktionen. Kan oxå ha varit på bukefalos, men minns inte vilket.
Vad jag minns är att någon hade en tumregel för var gränsen inavel/linjeavel gick (även om det självklart finns folk som tycker annorlunda). Kan det ha varit att det är ok med samma individ i led 2+3 eller 3+4?
Hoppas ni förstår vad jag är ute efter 
Jag tror det beror på vem som svarar 
2+3 och 3+4 är ett modernt sätt att linjeavla. 2+3 är väl personligen tycker jag i närmsta laget, även om det historiskt sett i welshrasen är mycket vanligt att göra så.
2+2 däremot eller hugaliga 1+2 är inavel och incest.
Men det förekommer ju ändå.

Att sätta siffra på generationerna och plussa är enkelt. Jag önskar att jag kunde begripa hur man räknar fram inavelskoefficienten. Se t ex varmblodshingsten Cromwell, som har en hårresande inavelskoefficient - över 15%.
Husdjursgenetiker avråder från en inavelskoefficient över 6%, vid över 10% ser man negativa effekter. Enligt en undersökning i den norska kallblodstravarpopulationen (där inavel är ett problem) ger hög inavelsgrad signifikativt negativa effekter på bl a karpit, fertilitet och prestationer.

Jag kunde räkna inavelskoefficienten en gång i tiden då vi hade en halv termin när vi höll på med nästan bara sånt, men när man inte använder det faller det lätt i glömska tyvärr. Sen orkar man inte riktigt sätta sig in i det igen så då blir det till att rationalisera - dvs plussa led i stället 
Så mindre än 5 är i alla fall inte önskvärt. Det var nog precis vad jag var ute efter. Tack!

Fast precis när jag skrev det där blev jag osäker på leden också. *typiskt*
led 2 är väl fölets far-/morföräldrar?
På TV idag pratade man om att människor som är närbesläktade (kusiner ), har större risk att få missbildade barn än obesläktade föräldrar.