Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettsektion-c-welshponny-av-cobtyp
Läst 1426 ggr
JenD
0

Sek R??

Läste idag ,på Aftonbladet, något som jag aldrig hört innan.. Om ponnyn växer över 137cm så har vi en kategori i Sverige som heter R?? Obestämd Hmm är det så? Gäller det sek C som växer över? Jag har ju en C som jag tror blir ganska stor..

Är ny inom welsh och har inte koll på allt än, hade varit snällt om ni som kan kunde svara på detta Glad

Vet inte hur men länkar men: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article519959.ab

Mvh Jen

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Dyblygiad
0

Sekt R finns inte längre. Det var sekt B som växte över som kunde stambokföras som R. En sekt C som växer över blir en D

JenD
0

Oki, tack för det! Då har jag koll Skrattande

Behöver en C som växer över reggas om som D eller går det automatiskt?

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Dyblygiad
0

Du måste anmäla om det, ingen som tjuvmäter sekt C i stallarna runt om i Sverige Flört

JenD
0

Haha nej det hade inte varit så kul om man hittar en liten mätman i boxen någon kväll Flört jag tänkte mer om man ställer ut så ska man väl ha mätintyg och då så går/räknas dom som D bara där typ men inte i passet :D Men oki då ska det stå i passet oxå då.. Tack :)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

PernillaJ
0

#4 På en utställning krävs aldrig mätintyg, däremot vid avelsvärdering (premiering); det kanske är det du tänker på?

Om man ställer ut en häst som för stor för sin sektion kan det ge utslag på typbedömningen: en welsh mountain t ex som är 130 cm i mankhöjd är knappast rastypisk.

JenD
0

#5 Okejokej, ja det förstår jag.. C och D ligger väl såpass nära i rastyp så det blir väl inte en himla skillnad i poängen då om ponnyn är av bra rastyp minus stl då.. Hoppas jag förstått rätt nu..

Tackar!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus