Godkänd ? kvalitetsbok?
Ännu en tråd som riskerar bli hett ämne… men håll det sakligt och säg er mening utan påhopp…
vidare spin på sista ämnet i tråden Greva 4/april 2009…
Nu när vi har ett annat system och godkänd faktiskt innefattar även dessa som aldrig visats men löst licens…
Jag tycker att det är fel att säga att dessa som inte har visats eller finns med i kvalitetsboken inte skulle få kallas godkända…dom är ju godkända för avel enligt reglerna… dock så kanske ett ny benämning för kvalitetsboks förda skulle funderas på?
De som är i Kvalitetsboken kanske skulle få RWx nummer istället? då skulle dom skilja sig från mängden och resten av världen som inte är hemma på detaljerna inom welsh förstår med enkelhet.
Sen känner jag att inträde till kvalitetsboken är lite "lätt" för det krävs "bara" 40p…
Jag skulle gärna se att hingsten ska prestera själv eller producerar bra avkommor som presterar….det kan ta lång tid då innan man får inträde då men ska det vara kvalitetsbok eller en 40p bok? och då har man gott om tid att bilda sig en uppfattning av hingsten och hans avkommor och endast de som verkligen har kvalitet rakt igenom får äran att vara med. Det är ju trots allt ponnier som ska användas som vi ska ta fram inte bara vackra skal…man måste ju ta med alla sidor av en individ om man ska få en enhetlig bild vad den är "värd" …..annars är det lite som att välja en fin färg och form på bilen men strunta i bensinförbrukning, kör egenskaper mm. det verkar inte riktigt genomtänkt att göra så…
Ett mycket bra ämne att diskutera här.
Jag tycker att man måste skilja på hingstarna på något sätt. De som visar sin hingst och får poäng/bedömning på den måste ju få nåt tillbaka. Som det är nu så är alla hingstar lika värda dvs. Godkända (fast inte för mig).
När det gäller welsh så finns ju kvalitetsboken och fortfarande kan du visa din hingst för att få en bedömning i avelsvärde. Men det finns flera andra raser som inte har samma system.
Vilken hingst som helst oavsett ras/korsning kan lösa licens med ett veterinärintyg och då gå ut med att den är godkänd, det känns inte bra. Inte för mig.
En annan reflektion jag gjort är att en del hingstar har en förkortning på raskod och ett nr. Jag undrar om det är menat som stamboksnr? Förut hade en welsh RW och ett nr men idag blir det väl inte så?
Fler som tycker i ämnet?

Ta bort ordet godkänd och ersätt med licensierad och/eller kvalitetsbokförd.
Jag upplever ordet "godkänd" som en etablerad benämning på en hingst som är visad för en nämnd och som har erhållit minst 40 poäng. Varför inte bara skriva licensierad? Det är ju vad det är, och behöver inte misstolkas.

#1 Alla hingstar som löst licens hos SWF får ett licensnummer, som är uppbyggt på samma sätt som det gamla stamboksnumret:
RWM = Riksstambok för welsh mountain, sektion A (raskod 36)
RW = Riksstambok för welsh ponny, sektion B (raskod 35)
RWR = Riksstambok för welsh ponny över 137,2 cm, sektion R (svensk specialsektion som inte längre finns)
RWC = Riksstambok för welsh ponny av cobtyp, sektion C (raskod 42)
RWD = Riksstambok för welsh cob, sektion D (raskod 37)
Ta t ex Tynyfid Carwyn 36-0089: licensnumret 36-0089 är uppbyggt av raskoden för welsh mountain, sektion A = 36, och 0089 är ett löpnummer som fortsätter från där RWM-numren slutade.
#2, 3 Tyvärr är ju även lågpoängarna "godkända enligt rasvisa krav", eftersom rasvisa krav saknar minimi-exteriörpoäng. Det är upp till stoägarna att utföra sin egen individuella avelsvärdering för varje parning.
Jag upplever ordet "godkänd" som en etablerad benämning på en hingst som är visad för en nämnd och som har erhållit minst 40 poäng. Varför inte bara skriva licensierad? Det är ju vad det är, och behöver inte misstolkas.

#4 Se #3
#5 Håller med

Det viktigaste är inte ordet godkänd eller ej, utan valfriheten att själv få använda den individ man man finner lämpligast! En hingst är godskänd om den ger en godkänd avkomma, hingst utan licens ger ej godkänd avkomma!

I welshstambokens ögon är ALLA veterinärt, härstamningsverifierade och lisencierade hingstar godkända som fäder till avkommor i stamboken.
I SPAF´s ögon tydligen inte utan det nya för i är är att SPAF utestänger sådana renrasiga welshar som inte är avlade enligt gamla systemet…
Kan dom göra så ?
"
Kvalregler för 5- & 6-årschampionat
för ponnyer 2009.
……
STARTBERÄTTIGADE är alla svenskfödda ponnyer (dvs max 148 cm ) av inom SPAF registrerade raser.
Connemara (raskod 33), New Forest (raskod 34 och 39), Russ (raskod 30), Shetlandsponny (raskod 38) samt Svensk ridponny (raskod 43 och 93) med känd uppfödare, fallna efter vid svensk avelsvärdering godkänd och för ponnyaveln licensierad hingst undan mor införd i grundstamboken (= registrerad).
Dartmoor (raskod 40), Exmoor (raskod 41), Kaspisk häst (raskod 46), Rid- och Sportponny (raskod 44) samt Welsh (raskod 35, 36, 37, 42, 87) med känd uppfödare, fallna efter för ponnyaveln licensierad (i sverige) hingst. Fäder till finaldeltagare ska (vid betäckning) vara avelsvärderade i Sverige enligt SHs hingstreglemente och uppfylla rasvisa krav eller vara införda i Kvalitetsbok eller liknande med lägst 40p.
Jag skulle gärna se att RW nummerna kom tillbaka för just kvalitets hingstarna… då får dom ett enkelt "erkännade" att dom tillhör något speciellt… licens nummerna är lika för alla och enbart med dom går det inte att skilja ut vem som är i boken eller inte.
36, 35, 42, 37, säger inte mycket för den som inte är så insatt i avel…många tror att regnumret är en radda siffror inget annat..men dom står ju faktiskt för något.
Att bara benämna dom som löst licens som licensierad är ju inte heller tillräckligt…vad ska man kalla dom olika typerna som finns? "Licensierad men visad" "licensierad men ej visad"? jag tycker inte man ska dra alla licensierade över en kam..
Jag förstår inte riktigt hur man kan tycka att det är kvalitet med endast exteriört 40p. och inga krav på att hingsten ska kunna prestera eller lämna bra avkommor som presterar? ett korrekt yttre är väl ett plus men långt ifrån allt man ska kräva av en individ av hög kvalitet. Alla ingredienser måste finnas med.
Jag håller med arhults, om den inte är godkänd så kan den ju inte lämna reg.berättigade avkommor! Har den licens så är den ju godkänd att avla med. Men för mig räcker begreppet kvalitetsbokförd.
#8 oj
…en sådan "uteslutning" kommer nog skapa lite debatt…men om dom får göra så? ingen aning…men det ska bli spännande att se vart detta kan leda… diskriminering? inte en positiv utveckling enligt mig…
#10.. har du tittat på mitt PM?

#9 Håller med. Tycker också att RW-numrena ska komma tillbaka. Då ser man ju lätt skillnad på dem.
Varför togs det bort?
#11 Ja jag har ju de men jag förstod inte hur jag skulle skicka iväg det, så det blev inget svar! ;) Tyvärr är det jättefullt i stallet, men ett supererbjudande som jag inte vill tacka nej till fast jag måste! 
synd… jag vet hur det känns med fullt stall
….hon flyttar till Sam om ca två veckor.. funderar på Menai Radiation till henne om jag inte hittar plats till henne…

#8 innebär det att welshar som är svenskfödda men kanske moderslivsimporter eller jag har betäckt med en högt meriterad utländsk hingst ej är berättigade att deltaga i final…
Sen tycker jag inte att det är lätt att komma in i kvalitetsboken, att bara få 40 poäng och en 38 poängare är väl välkommen om den har tävlingsmeriter.
Taget från hingstreglementet
**
I samband med att hingsten har egna meriter kan poängen 38 leda till godkännande för införande i Kvalitetsboken. Vid 38 exteriörpoäng gäller meritnivåerna, för kat.B seger i LA regionalt eller placering i Nationell. För Kat.C och D seger i regional Msv eller placering i nationell Msv i samtliga**

#8 Detta är redan klubbat på spafs styrelsemöte! Nej det måste vara fullstädigt åt pipan, nu går man tillbaka till det gamla sytemet och då gör man ju det ömöjligt för avelsförenigarna att följa sina moderföreningar.
Jag antar att man inte har hört sista ordet om det, man kan inte tvinga avelsföreningar att ha avelsvärderingar enligt SH regler!
Tycker fortfarande att endast "skönhets" poäng inte bör vara det enda som ska vara kvalificerande….38 eller 40.. det är fortfarande "skalet" som bedöms….det ultimala är både och men då måste man avla medvetet både på exteriör och kapacitet… kapacitet är bland "manegefolket" mer värt än ett vackert skal…inte ens papper är viktigt om kapaciten är bra… så illa är det…
# 15.. som jag tolkar det så gäller det kvalitetsboks hingstar…och en moderlivs import räknas nog som icke godkänd. Det finns inga SH regler utomlands och utlandsfödda ponnyer är sedan tidigare portade från finalerna… det krävs enligt ovan att en utlands ägd/stationerad hingst måste vara avelsvärderad och kvalitetsbokförd i Sverige för att avkomman ska vara godkänd för att delta i finalen…..
..vilken soppa… undrar varför dom antagit denna regel? blir det några kvar som kan delta?
#8 Ja hur har dom tänkt igenom det? Avelsvärdering förekommer ju inte på alla raser.
Såg på ett annat forum att rid och sportponnyhingstarna (rsf) som löser licens får ett stamboksnummer men det måste väl vara fel? För mig är stamboksnummerna ett bevis på att hästen är visad och stamboksförd. Men de har ju ingen avelsvärdering i den föreningen eller?
Detta har ju inte med welsh att göra men jag tror att det kan bli såna här fel i och med det nya systemet. Om jag löser licens i welshföreningen med en welshpartbredhingst, inte får den väl ett stamboksnummer då? Vem avgör sånt isåfall? Föreningen eller den som är ansvarig för licenserna?

#15 Så har det ju länge varit bland halvbloden ju , bara svenskfödda hästar som fått deltaga i Breeders bla .. Ingen som gnäller där inte , sen finns det ju även ett championat för övriga kommer bara inte just nu på vad det heter.

#15 Öppna championaten!
RSF Rid & Sportponnyföreningen har en stambok och hingstarna är stamboksförda enligt rasvisa krav och enligt NPS.
Så länge det finns en stambok kan man stamboksföras enligt den stambokens kriterier.
Jag skulle akta mig för att kritisera vår moderförenings regler, i England har man en kunskap och en uppfödar tradition som överstiger de flestas här i landet.
Om vi inte tyckte att ponnierna var jättebra i England varför är vi då en av de största länderna på import just från England.
Engelsmännen har ett förnämligt system att ranka sina hingstar, man har massor av tävlingar och utställningar. Att SH och spaf har gjort så här visar att man är rädd för att ge uppfödarna makt att själva bestämma och rädda för att tappa kontrollen.
Nu är det mer befogat än någonsin att ha öppna championat som även är öppna för importer så våra uppfödningar får möta den riktiga konkurransen direkt.
Utbilda uppfödarna och våga lägg överansvaret till dom som föder upp!

Det blev lite för lite när jag kopierade och en rad föll bort, den om moderlivsimporter och seminimporter som föll bort.
SPAF erkänner att moderlivs/semin importer som föds i Sverige får starta riksfinalerna om dom är efter rasen licensierade hingstar.
Det här handlar om SPAF´s regelverk.
Det är SPAF som valt i sina propositioner att för de Brittiska ponnyraserna som följer sina moderföreningar endast låta avkommor efter kvalitetsförda hingstar starta.
Ett märkligt beslut då samtliga lisensierade welsh/RSF/osv hingstar lämnar likvärdiga avkommor i stamboken .
SPAF sätter sig över en flera medlemsföreningars stamboksregler och "toppstyr".
Vad kommer härnäst, vilka övriga stamböcker kommer SPAF att göra intrång i - ASRP´s prestationshingstar som kan bli godkända med mycket låga exteriörpoäng om dom gör bra bruksprov -- om SPAF kräver 40 poäng av de Brittiska ponnyraserna så måste dom göra det för dom Svenska raserna också.. eller ?

ycket bra tänkt, 2008 var det 2 hingstar i Asrp som hade 77 på typ och dom har låga exteriör poäng, vad är skillnaden för en welsh hingst med 39p och ett bruksprov? Asrp stamboksför hingstar på 38 - 39 p!
Hur ska man lösa det utan orättvisor, det gillar vi ju inte i Sverige

Men gott folk. SPAF består av representanter från alla anslutna rasföreninger. Era rasrepresentanter måste väl kunna svar på hur dom resonerat i frågan?

Det är ynkligt och slå till nu när de första treåringarna som är avlade efter licensierad hingstar i de Brittiska ponnystamböckerna just skall starta treårstest.
SPAF har tigit still och stoägarna har inget ont anat som använt hingstarna, men nu när kvalen börjar slår man till.
_Utlösande faktor var säkert det stora "tapp" ASRP hingstarna fick i somras när welsh ** och RSF hingstarna tog ston ifrån dem.
Loreli,,,_**

# 23 SPAF beslutar med majoritetsbeslut, och vad jag förstått har welsh/RSF fått nöja sig med att reservera sig mot beslutet.
Ser det som ynkligt av övriga representanter från rasföreningarna att använda sig av öststatsmetoder för att "främja Svensk ponnyavel".

#25 Jaha, om dom reserverade sej så hade dom ingen åsikt med andra ord? Annars borde dom väl röstat nej?
För övrigt så tycker jag att debatten angående detta håller mkt låg nivå. Att använda ord som "öststatsmetoder osv. om övriga rasföreningars representanter är mkt respektlöst!

Fourjoys uppmaning i #0 "håll det sakligt och säg er mening utan påhopp" har strandat.

#25 Jo problemet var att detta hade inte aviserats innan, RSF representant hade aldrig hört talas om detta och fick reda på det när beslutet var igenomröstat!
Welsh föreningens rep var arg och naturligtvis röstade nej.
Detta är en disriminering och strider mot EUs regler, jag skulle tro att det kommer att anmälas.
Det bästa är att istället öppna championaten för alla även importer, det är ju dom som ponnierna ska möta senare i verkligheten.
Så nog är det öststatsfasoner, det finns en artikel på JO sida som man kan lösa var det en person som ringde mig om, sägas skall att jag har inte läst den själv ännu, men enligt henne skulle man av den utläsa att detta har inte spaf rätt att göra.
Min 3 års hingst som är e. min welsh hingst GII prem med 39p får inte delta, men en 3 åring e. en asrp hingst med 39p får delta! Vad är det för resonemang!

#28 Så du menar att alla representanter fått info om detta utom RFS?

Jo man hade blivit informerad sen innan, och RSF hade fått dispans för det är en så ung förening. Men när agendan kom ut för mötet fanns inte denna punkten med. Detta togs upp under s.k. övriga frågor! Tyvärr insjuknade RSF repr i sista stund och kunde inte delta, då det inte fanns någon stand in kom beslutet väldigt plötsligt.
Hade man aviserat att man skulle ta upp detta på mötet hade kanske möjligheten varit större att få någon annan från styrelsen att åka. RSF är en ung och relativt liten förening så man har inte massor av folk att välja på som arbetar ideellt!

#28 JO ska kontrollera att domstolarna och de statliga och kommunala myndigheterna följer våra lagar. Vad får dig, eller "en person som ringde dig", att tro att JO har jurisdiktion över SPAF?
.. främst lugn i stormen…
"Engelsmännen har ett förnämligt system att ranka sina hingstar, man har massor av tävlingar och utställningar. Att SH och spaf har gjort så här visar att man är rädd för att ge uppfödarna makt att själva bestämma och rädda för att tappa kontrollen."
Jag tror också att det ligger till så…och tyvärr så leder det bara tillbaka och främjar inte utveckling.. jag tror att det har lite att göra med att SH har svårt att släppa taget om sitt avels monopol….det känns lite som det är att "få sista ordet" från SH och SPAFs sida angående deras negativa tycke om öppen avel… det är ingen nyhet att dom ogillar de nya reglerna. En helt klart olämplig sak att ta upp på "övrigt"….en fuling enligt mig.
förstår att welsh representant var arg…det lär nog de flesta bli…

I gruppen med utestängda fadershingstar återfinns flera ponny hingstar som **toppade betäckningsstatistiken 2008.
**
Orsaken att de hingstarna var populära var deras höga kvalite.
Vi kan mycket väl i vår få welshingstar som kommer in i kvalitetsbok vid vårens hingstvisning men som utesluts från SPAF´s riksaktiviteter.
Väldigt svårt att förstå att man främjar Svensk ponnyavel, snarare att man skyddar marknaden från hingstar som drar mycket ston.

Det som är mest synd är om alla dessa avkommor till licencierade hingstar som nu redan är födda. SPAF borde tagit beslut om att detta ska gälla föl födda 2010 så stoägarna vet vad som gäller. Inte komma efteråt och besluta.

#34 Det tycker jag absolut! Inte komma med ett beslut retoraktivt däligt tycker jag!
Men alla ponnier får delta i de regionala testen, detta gäller endast finalerna vad jag har förstått!
Är nyfiken på engelsmännens förnämliga rankingsystem. Kan någon förklara/beskriva hur det går till när de "rankar" sina hingstar? Jag har tyvärr inte haft nöjet att få besöka det landet och se deras fina hästar.

Det görs på prestationer som varit under året, antingen deras egna eller avkommornas.

Kommer ni inte ihåg vad den engelske domaren sade för några år sedan ang det svenska avelsvärderingssystemet på hingstar?

All ranking är bra, så därför är svensk ranking ockå bra, men inte på bekostnad av valfrihet!
Det är väl typiskt svenskt att försöka tvinga in alla i en "mall" som dom styrande har bestämt…. ett ovan beslut inkompetent förklarar många av oss eftersom dom anser sig tvungna att ha dessa regler så vi vet vad vi får välja för avelsmaterial..
Jag hade inget större förtroende för SHs styre tidigare och det är ju inte förbättrat nu….bedrövligt….. och jag tycker det är oerhört tråkigt för alla som står där med sina ungponnyer som nu inte får vara med…

#40 Vad har SH med detta att göra?
SH står som ledande organisation bakom SPAF och andra avelsföreningar så dom har allt med saken att göra…
#37 Jag menar mer ingående hur det går till. Vilka slags prestationer det kan vara. Är det utställningar, ridklasser andra tävlingar? Hur går det rent praktiskt till? Kan du göra ett exempel? Behöver inte vara verkligt, ta till exempel hingst A. Han är typ 3 år. Och sen hingst B som är 10 år. Poängsätts de olika grenarna enligt nåt system?

#42 Att SH skulle ha speciellt mkt med ungponnygruppens arbete att göra tror jag inte alls. Dessutom består även SH av representanter från medlemsföreningarna…..

#43 Så väl känner jag inte till hur dom räknar, men varje år kan man på Engleska hemsidan läsa om årets ranking. Det är bättre att gå in där och läsa, jag vet inte hur deras poäng system ser ut och exakt hur många avkommor som räknas och från vilken ålder.
Ok. Vad är adressen på den hemsidan? Jag är inte säker på att jag förstår vad som står där, inte så bra på engelska. Men jag kan ju göra ett försök. Annars får jag be om hjälp här igen, kan ju vara någon annan som vet mer exakt hur det går till.
#42 Det kanske vore på sin plats att du förklarar vad du menar med ditt påstående.
Ingen som har hört talas om avelsförbättrande åtgärder, angående diskussionen om championaten?
Veritas odium paretFörvånad

Avelsförbättrande åtgärder kanske behövs inom shetland, men Welsh föreningen har nu några år försökt att följa EUs direktiv och sin moderförening som är mycket framgångsrik i att föda upp welsh ponnier.
Att begränsa Championaten är att begränsa aveln. Om nu avelsvärdering är en så fantastisk mätsticka som alla bör följa, då är det inget att vara rädd för! Alla ponnier som är e. Icke avelsvärderade hingstar kommer förmodligen sist och rättvisa skippas.
Jag tycket Spaf ska öppna Championaten, då kommer alla att se att de avelsvärderade hingstarna kommer att leda statestiken och det blir en själv rensning eller hur?
För det måste ju visa sig på något vis eller? Inte kan en Icke avelsvärderad hingst ge lika bra avkommor som en avelsvärderad?? Varför är man orolig? Ingen utomstående betäcker med en hingst som ger förlorare.

#48 Som jag tidigare skrivit i annan tråd så finns det redan ett öppet championat. Dessutom med svårare kvalregler och finaler. Där får du säkerligen den självrensning du söker.
Jag förstår faktiskt inte vad ni vill med era inlägg. Ena stunden är allt vad poäng och värdering inget värt och det är fel på domare, system som används, och dom som arrangerar. I nästa stund är missnöjet stort för att vissa inte får vara med på dessa arrangemang. Som du säkert vet så har dom flesta länder avelsurval och bedömningar/tävlingar som ett verktyg för detta.

#49 Det är inget fel med att ha avelsvärdering om föreningen tycker det är rätt väg att gå. Men som man nu gör inom Spaf och dess medlemsförenignar är att man förbjuder föreningarna som ska följa sina moderförenigar att göra det.
Kan man inte inom dom andra föreningarna nöja sig med att man har det avelsvärderings system som man vill ha och låta de Brittiska raserna ha sina avelsföreningar som dom måste ha för att följa sin moderförening.
Detta är jag helt säker på kommer att anmälas till EU, när man tvingar avelsföreningar att utestänga vissa av sina medlemmars avkommor! Det låter inte rätt.
Sedan hur ska man skilja på en hingst i Asrp som är godkänd med 38-39p och en hingst i Welsh med 39p? Vilken logik.
WElshföreningen vill följa sin moderförening, och det kan man i andra länder typ Holland trots hård selektering vid avelsvärdering.

Inom NF har jag sett att dom har hingstar godkända med både 37, 38 39 p ska deras avkommor få starta?
Inom Connemara har man inte satt ut poängen på föreningens hemsida, men måste man inte ta hinstar som är godkända på Irland? Blir inte dom automatskt godkända i Sverige?
Undra hur man ska göra inom Shetland, blir inte dom också automatiskt godkända i Sverige?
Är det någon som vet?

Vad det handlar om i botten är avelsföreningarnas självständighet, varje ponnystambok har att bedriva sin egen avel utifrån de ramar som SJV har godtagit.
Alla ponnyavelsföreningar drivs med ideella krafter och alla de timmar som ängnas har till syfte att förbättra och stärka sin egen ras.
Inom SPAF finns medlemsföreningar som bedriver avel på helt olika sätt, beroende mycket på om de är Svenska raser eller dotterstamböcker till raser som har sin moderförening i andra länder.
Det är inte ungponnygruppens uppgift med majoritetsstöd av SPAF styrelse att sätta sig till doms över vad som är avelsbefrämjande och inte inom medlemsstamböckerna

#51 Connemarahingst godkänd inom annat ICCPS land införs i ordinarie stambok i Sverige.
Hur många welshston betäcktes 2008 med hingst utanför kvalitetsboken?

#52 Bra

På WPB var det 4 st och av sek B utav 220 var det ca 52 som betäcktes med icke kvalitetsbokförd hingst.
Det är ett stort antal avkommor som berörs av detta.

Tycker ni inte att dom öppna championaten är bra? Där tävlar alla på samma villkor oavsett härkomst.
Låter nu tråden återgå till sitt ursprungsämne….

Dessutom får vi inte glömma bort alla avkommor som föddes 2007 o 2008. Det blir många det. Inte för att jag hade tagit en annan hingst om jag vetat om dagens beslut men jag tycker ändå att det är fel att komma med ett sådant beslut idag som berör hästar som redan är födda.
Själv bryr jag mig inte om finalerna då jag inte åkt med de jag hitills har kvalat in med. Det ligger för långt bort för att det ska vara värt mödan o pengarna.

Dom öppna championaten har hitintills endast varit i hoppning ett år, det återstår att se om dom kommer i dressyr också,
Naturligtvis ska alla svensk födda ponnier tävla under samma tak, vore löjligt annars.

#49 håller helt och hållet med dig.
Men om man kollar inom welsh avlen tex så har jag förstått att det har blivit väldigt vanligt med roterande testiklar och då tycker ju jag att det är bra med kontroll för att få bort sådana fel.
#58 Jag förstår inte vad ni är rädda för , det finns ju öppna championat och där får alla vara med.
Det är ju fritt att välja vem man vill betäcka med och när man betäcker med en hingst utanför kvalitetsboken (avelsgodkänd enlig svenska regler då) så är det ju ett val man har gjort helt själv ingen som har tvingat en att göra det valet och som sagt så har det varit länge inom stora hästar och där gnälls det inte hälften så mycket som här ;-).
Är kanske så att ponnyuppfödare är allmänt mer om östatsfasoner så länge allt inte går som *de* vill eller har tänkt , ibland så skriks det högt om diskreminering och annat också , har lite svårt att förstå det pratet om jag ska vara ärlig.
Jag tycker inte att alltid moderföreningarna har rätt som har släppt avlen fri, för det finns väldigt mycket skit i England också och hästarna säljs för billigare än några hundralappar ibland och är det så vi vill få det här också ?
ursäkta lite ur spår ..

59#
Det många med mig gnäller på är att SPAF har tagit ett beslut i år som gäller även de redan födda avkommorna! När dessa avkommor tillverkades så var det inga begränsningar ang finaler för deras del.
Hade stoägarna vetat om det då innan de betäckte så hade de haft möjligheten att använda sig av en annan hingst (om de nu velat detta).

#60 väljer man inte alltid den häst man tycker passar absolut bäst för sitt sto?

#59 Roterade testiklar är inget som just en avelsvärdering kan ta bort, veterinär besiktning sker på alla hingstar som löser licens.
Moderföreningen har inte släppt aveln lös/fri, den har alltid varit det. Det är ingen garanti att man får bättre kvalite på sin welsh med avelsvärdering, så länge inte uppfödarna bemödar sig att lära om blodslinjer och genetik.
De större uppfödarna som kan avel, dom använder också endast licensierad hingst och kan klara det, det vore bättre att lägga sitt krut på utbildning av stoägare än att begränsa aveln.
Inget gott kommer utav en begränsning av aveln. Welsh uppfödarna vill verkligen ha det föreningen har skapat, det kan man se på antal deltagare i kvalitetsboksvisningen. Jag undrar just hur många hingstar som kommer till utställninge, det blir nog betydligt fler.

61#
Visst väljer man den hingst man tror passar bäst till sitt sto MEN man kanske tänker om och använder en annan hingst om avkommorna inte får vara med på samma promiser med den första hingsten som fader.
Sekt B finns mängder av hingstar och många av dem är besläktade. Det finns bla några helbröder som verkar i aveln.

När det är småponnyer så är det få som startar championaten, men större ponnyer typ P/B och ridponnyer är champioanaten viktiga.
Priskillnaden på en C/D ponny som bara startat, behöver inte ens gått bra mot en ostartad är ordentligt stor.
En stor del av welshhingstarnas betäckningar är i korsningsavel och avkommorna är tänkta som spoertponnyer.
Ingen förnuftig väljer en hingst som är utestängd från championaten om avkomman är tänkt att rida på.
Många licensierade welshingstar har stängts ut, alla RSF hingstar, Connemaror godkända inom annat ICCPS land, Alla arabhingstar (utom Aydin) och halvblodshingstarna (utom Minotauros).
Mängder av ponnyuppfödare som nu har avkommor med den typen av hingstar är utstängda och är enormt ledsna.
- Svårt att säga exact hur många men ser vi till hur många C/D ponny som föds och fäder,
- 30/40 % av de C/D ponnyer som kommer att födas i medlemsstamböckerna i vår blir utanför championaten - dom stoägarna gör klokt i att i stället välja en hingst som är "godkänd" .

Har ni läst brevet på SWF:s sida?
Av diskussionerna här har jag inte förstått det som att någon "skyller" på våra representanter i SPAF, men uppenbarligen har det kommit kommentarer mail-ledes och per telefon. Tråkigt tycker jag när fel person får skit för saker som denne inte kan rå över.
Tråden tycks ha halkat en bra bit ifrån ursprungsämnet vilket jag nu skummat igenom. Vill bara inflika att oavsett Championat eller inte så gäller ju detta bara hästarnas första år. Det sista championatet går ju i hoppning vid 7 års ålder och därefter är det fri tävlan som gäller inom alla discipliner, godkänd/licensierad eller inte. Har man en hingst man tror på så tävla den några år som vuxen och meritera den, så finns det en god chans att få den godkänd den vägen. Och låt sedan stona komma.
Visst är det tråkigt om vissa hingstar blir utestängda från ungponnychampionaten, men deras liv och framtid tar ju inte slut med det. 
Som Winnerbäck sjunger "Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp"
det är inte SWF representanter på något sätt som ställt till eländet… är det någon man ska bråka på är det SPAF…..
SWF hade ju sagt nej med sin röst… hur mer klart kan det bli?
ska någon svara på frågor så är det SPAF och ungponnygruppen som kom upp med denna "brilljanta" ide….
dom som ringt och mailat SWF kan ju ringa och maila igen och be om ursäkt…
Jag har helt missat att det har blivit en höna av en fjäder.
Ett tips är att ni alla tar en morgontripp till SWFs hemsida www.swf.nu och läser den översta uppateringen.
Därmed anser åtminstone jag att ämnet här är slutdisskuterat då risken för att skada föreningens talan är större än möjligheten att sprida gott….