Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: hingstar
Läst 3531 ggr
Arhults
0

avelsvärderade hingstars poäng

Jag har länge irriterat mig på att man inte sätter ut poängen på hemsidan på de hingstar som visats och löst licens. t.ex under de som inte är i kvalitetsboken.

Det finns hingstar där med 39p och higstar med 30p under sek B. Jag vet ju att man kan licensiera vad som helst så länge dom är vetbesiktade och det är bra.

Men nu har jag läst om en som hittat sin drömprins och han kompletterar stoet så väl, han fick 30p på premiering 66666!

Om SWF la in siffrorna på hemsidan vid respektive hingst kan ju stoägarna se vad dom fick sina poäng etc.

Vad tycker ni?
Vill man inte ha poäng kan man ju endast lösa licens och inte visa sin hingst.

Lorita
0

som stoägare tycker jag att man både ska få se poäng och omdöme på alla hingstar…………………..kanske skulle hingstar med 39, 38 poäng vinna på det Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fourjoy
0

problemet kan väl vara om det blir en "skitdag" just på värderingsdagen…då får ju egentligen stoägaren inte kanske helt rätt bild av hingsten…många (tyvärr) verkar inte intresserade att värdera individen själv utan litar blint på siffror…men det är väl deras förlust i så fall..

men annars vore det en självklarhet att redovisa både siffror och meriter under presentationen… kanske även utställnings siffror… allt som spelar in i helheten borde redovisas…då får du en mer sann bild än enbart värderings siffrorna.

Arhults
0

Men när själva typ och HHB samt benen är 666 och man annonserar ut sin hingst till avel bör inte stoägaren på ett lätt sätt kunna kolla upp vad hingsten fått för omdöme? Jag tycker att SWF ska ha poängen från avelsvärdering med, jag tycker det är väsentligt.

Sen vet man ju att en hingst som blev godkänd för 10-15 år sedan inte skulle kanske stå sig i dagens konkurrans eller så kanske han skulle det, men man vet iallafall om man avlar på en rastypisk korrekt individ.

ZABA
0

Jag tycker inte man ska skriva ut poängen. Min åsikt. Stoägaren kan själv kontakta respektive hingstägare för att få veta mer om hingsten.

Houdini
0

Som stoägare skulle jag ABSOLUT vilja veta hingstens poäng förtjänster och negativa sidor!

Ahnna
0

#4 Nu har jag ingen welsh, men jag har haft hingst i flera år. Det är väldigt tidsödande att svara på frågor från stoägare som egentligen lätt hade kunnat hitta informationen utan att ringa eller maila mig. Kanske framförallt på vårkanten när många börjar ringa runt för att boka hingst. Så på min hemsida skrev jag omdömet och poängen som min hingst (shetland) fick på avelsvärderingen när han godkändes, och resten står i vår eminenta webstambok. (Har inte welsharna någon motsvarighet till stambok på webben?)

För att inte tala om att man själv som stoägare inte vill ringa/maila till 10-20 hingstägare för att fråga nåt så grundläggande som vad hingsten har fått för poäng och omdöme. Som hingsthållare tjänar man på att skriva ut det varhelst man kan för att inte stoägarna ska tappa intresset på grund av bristande (lättillgänglig) information.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lorita
0

Jag tycker man har rätt att kunna läsa bedömningen och resultatet opartiskt, vissa kan ju snacka sig väldigt varma om sina hästar.

Arhults
0

Jag när man nu har en kvalitetsbok som är 40+ sedan en grupp som är 39-, isåfall finns de ju endast två grupper hingstar.

Antingen stryker man kvalitetsboken "alla för en en för alla". Eller talar man om vad det är för poäng. Att använda en hingst som har 39p eller 40p är mig strunt det samma, men att använda en hingst 39p eller 30p det är en otrolig skillnad.

Antingen ska man stryka alla poäng eller redovisa alla poäng det är min personliga mening.

Vi har på vår hemsida alla poäng och bedömningar på våra hingstar.

Det är ju också stor skillnad på en hingst som har fått 40p och en som fått 44p eller hur? Man vill ju också veta om poängen kommer på typ eller på skritt hur dom blev fördelade.

Fourjoy
0

..själva poängen säger ju bara hälften om man inte har kritiken till…den kan få lägre siffor den dagen pga att den kanske inte är färdig utvecklad eller annan orsak…så man måste själv vara intresserad nog att ta reda på mer..

en rad sexor kan ju vara väldigt negativt vid första anblick men det behöver inte betyda katastrof… det kan finnas anledningar bakom man måste reda ut.. innan man dömer hingsten för gott.

Jag har all information jag har på varje individ ute på deras respektive sidor…jag varken döljer något eller glorifierar dom. Allt ligger ju i betraktarens ögon..

En hingst i kvalitetsboken som fått lägsta poäng på typen…är den bättre än en som ligger utanför boken som har 9 eller 10 på typen?  allt är ju relativt…och man letar ju efter individer som kan komplettera och förstärka den andra individen.

Jag känner det är synd att det inte finns mer än en nämnd att visa för… man har aldrig chansen till en "second opinion"… du får visserligen åka tillbaka till samma nämnd men det är 9 gånger av 10 meningslöst..

"Antingen stryker man kvalitetsboken "alla för en en för alla". Eller talar man om vad det är för poäng. Att använda en hingst som har 39p eller 40p är mig strunt det samma, men att använda en hingst 39p eller 30p det är en otrolig skillnad."

definitivt en bra tanke att fundera på….

Lorita
0

om jag inte kan se vilke som har 40 poäng eller mer då betäcker inte jag med welsh, klart jag kan ringa runt till alla hingstar (ej skimlar) på passande avstånd och fråga om poäng.

jag måste nämligen använda en godkänd hingst för att mina föl ska bli godkända och jag ser inge anledinga att får dom reggade i korsningsregistret med en mamma som är diplom sto.

ragnhild49
0

"en rad sexor kan ju vara väldigt negativt vid första anblick men det behöver inte betyda katastrof "

Nu måste du väl ändå skämta med oss?

HAPE
0

Visst hade det varit enkelt om de var utskrivna vid övrig information om hingsten på hemsidan, men resultaten är ju bara några musklick bort för de hingstar som visats 2001-2008. Resultat från premiering och hingstvisning ligger ju ute på SPAF och SWF:s hemsidor. Där finns poängen utskrivna tydligt.

Arhults
0

Ja men nu går ju ingen in på SH sida och läser, jag tycker personligen att det vore katas´trof om min hingst fick 5x6=30p. Visst om jag tycker den är så jättebra skulle jag använda den själv, men ansvaret som hingstägare är väl ändå att man inte använder allt bara för den har kulorna kvar?

Jag tycker det är viktigt att när man använder sig av siffror att dom finns med, men det bästa vore naturligtvis ett muntligt omdöme.

Alla hingstar som har licens är godkända enligt rasvisa krav, alla avkommor efter dessa hingstar går att stamboksföras.

Nu ska jag gå ut och titta till mitt lilla stoföl som just föddes kl 13,00 idag!Skrattande

Sasser
0

#13 Stort grattis Arhults. Nu väntar vi på bild å så:)!!

Fourjoy
0

#11 jag skämtar inte…oavsett poäng som står på pappret så är man väl skyldig både sig själv och andra att gå igenom siffrorna och se om dom är rättvisa???  det är väl en självklarhet??? 

det spelar väl ingen roll om den har 45 eller 30, man ska väl i alla fall analysera resultatet?  finns det något att ändra på? finns det något som kan förbättras?  är poängen rättvisa även om dom är bra?  att helt blint lita på siffrorna är helt vansinnigt…och tyvärr tycker jag att det är lite okunskap att göra så..

Jag går alltid igenom protokollet även om jag är nöjd med siffrorna… oförtjänade bra siffor är lika illa som förtjänta dåliga siffror…men det är väl lättare att glömma bort att vara kritisk när det ligger på + sidan…

det beror ju helt på vart 6:orna är placerade och varför?? det går faktiskt att höja poäng med lite jobb… så då tycker jag inte man ska döma individen i förtid… därför ska man inte få panik och ropa katastrof förr ens man gått igenom resultatet…. men det kanske är helt främmande för dig?  eller för svårt?

Fourjoy
0

.. men även om dom inte har sina 40p. så är dom godkända…

…tänk vad många som skulle vara vilsna utan kvalitetsboken…

Houdini
0

Ja, jag kan ju bara tala för egen del…

Fick min hingst 5x6 poäng skulle jag skämmas och åka hem till kniven..

Jag skulle absolut aldrig i hela världen använda den i avel!
Jag hade ett ministo som jag köpte som fölunge och hon fick som ettåring 33 poäng… efter ytterligare en vecka var hon såld som Obestämdsällskapshäst.

Att jag fick spring ett extra var för att visa "hur dålig häst jag hade" (så uttryckte sig Håkan Ström) gjorde ju inte saken bättre, skämdes gjode jag och sprang gjorde jag, jag kan ju tillägga att jag ALDRIG skulle ha sprungit i dagsläget för att visa hur dålig häst jag har..  Rynkar på näsan

Hon gick INTE till avel!

Loreli
0

Hej på er.

Hingstar som vid en sammantagen bedömning inte når kraven för kvalitetsavel (kvalitetsbok)- är det väl ointressant för utomstående att läsa vad som inte räckte eller ?

Loreli

HAPE
0

#13 GRATTIS till fölis!!

Fourjoy
0

att du dömde ut henne redan som ettåring så tycker jag bara synd om henne…vilken ett åring är ens i närheten av att närma sig sin fulla potential? ettåringar är ofta inte ens värt att visa då det är bland den värsta tiden med ojämnheter i växttiden….. 

Det kan göra under att byta ägare ibland och för den delen tvärtom…och det kan gå fort att sabba en individ..

det finns vissa saker som inte går att ändra och får dom 6 på huvud, hals, bål, och ben ska man tänka sig för noga… typ till viss del och gångarter kan alltid jobbas på…..

#13 GRATTIS!!  nu vill vi se bild på underverket…

ragnhild49
0

"det spelar väl ingen roll om den har 45 eller 30, man ska väl i alla fall analysera resultatet? "

Ja, det är helt klart att vi har helt olika åsikter.                            Trettio poäng är det ingen som helst ide att "analysera resultatet". Fram med skalpellen!                                                      Fyrtiofem poäng kan jag tycka att låter som "glad" poäng men jag skulle inte ha lika bråttom att kastrera en hingst med dom poängen (nu menar jag INTE utsällningspoäng, vilket är någonting helt annat).

"det beror ju helt på vart 6:orna är placerade och varför"

Man får förmoda att "varför" beror på att man tyckte att den förtjänar en sexa….                                                                 Är det de tre första siffrorna, kan man misstänka att de inte kommer att ändra sig nämnvärt vid en senare visning. Gången kan ju bättra sig om det varit så att hingsten var väldigt nervös och spänd vid visningstillfället.

"att helt blint lita på siffrorna är helt vansinnigt…och tyvärr tycker jag att det är lite okunskap att göra så."

är man stoägare och befinner sig sisådär femtio mil från en tilltänkt hingst, så har man kanske inte så mycket annat att gå på.

"därför ska man inte få panik och ropa katastrof förr ens man gått igenom resultatet…. men det kanske är helt främmande för dig?  eller för svårt?"

Att kalla några usla siffror i ett hingtvisningsprotokoll är inte katastrof , det är någonting helt annat.  Panik får jag inte heller.  Ingen annan gråter heller över att min hingst inte fick dom pooäng som jag hoppats på. Jag har själv valt att visa min kuse för nämden och bara för att dom inte tycker som jag, så skiker jag inte ut min frustration och idiotförklarar samtliga

Fourjoy
0

..olika åsikter tackar jag för…. jag har definitivt inte idiotförklarat samtliga..och jag är inte heller frustrerad…. det är dina ord men jag har mina anledningar till att inte lita blint på deras resultat…helt befogat att vara kritisk då dessa även gör misstag helt klart…

Ska man fingranska så kan vi ta upp ett exempel på en ponny som fick en 8:a på benen ena gången och en 6:a nästa gång?? vilken siffra var ett misstag? analyserar du inte får du aldrig reda på det heller… men det kanske är helt normalt att benen försämras på en vuxen individ?  jag hävdar fortfarande att man ska granska kritiskt oavsett poäng.. och inte bara buga och bocka…

Jag skulle gladeligen kastrera en 45 poängare om jag inte var nöjd med den på något sätt…

varför inte analysera en 30 poängare? du kanske ökar på kunskaperna? det är lika nyttigt att analysera dåliga resultat som bra…hur tror du AVN har lärt sig? bara tittat på ponnyer över 40p?  men du kanske kan nog?

Ahnna
0

#22 Jag förstår hur du tänker, man måste vara kritisk själv också. Men någon tillit har man väl till AVN? Om de sätter 30 poäng på en häst och formligen uttrycker att den inte har i aveln att göra, så anser jag att det är en enorm skillnad på den hästen och en häst som AVN ger 40 poäng eller mer. Men oavsett så måste man själv tycka till och besluta om det är värt att visa hingsten igen nåt år eller två senare.

Det har jag gjort, jag visade min hingst som 3-, 4- och 6-åring. Sista gången gick han igenom och blev godkänd för avel, men dessförinnan hade AVN sagt att han inte höll måttet och säkert skulle bli en trevlig körhäst men inget mer. Jag såg ju min hingst varje dag och ansåg att han visst hade i aveln att göra och därför fortsatte jag visa honom. Till slut kunde jag och nämnden nicka mot varandra och le lite, för hingsten hade fått "upprättelse" och de dåliga poängen från åren innan gällde inte längre. Sen kan man naturligtvis analysera de guldpoängen också och fråga sig om de var rätt, men det är en livslång analys jag har gjort på min hingst och jag är övertygad om att nämnden till slut såg honom för det han verkligen var. (Han är död nu.) Han utvecklades sent, helt enkelt.

www.stuteriprecious.se

Maire
0

#22 Helt rätt att analysera både högpoängare och lågpoängare. Kanske inte alltid lika roligt med dåliga poäng, helt förståeligt men faktiskt ganska nödvändigt ibland.

"13 Om jag löser licens genom ett veterinärintyg, är det också enligt rasvisa krav? Vad har då till exempel welshföreningen för rasvisa krav som uppfylls vid "licensansökan"

Fourjoy
0
#23  Tack…äntligen någon som förstår…

AVN har massor av erfarenhet av att bedöma ponny MEN dom är även människor som alla andra och kan göra misstag.. så man måste vara kunnig och uppmärksam själv med… tänk om du lyssnat på vad dom sa? då skulle din hingsts avkommor inte finnas…en förlust.. ja visst.. det är ett stort beslut… ibland livs avgörande..

Jag har aldrig hävdat att man ska använda en 30 poängare i avel men man ska analysera noga och överväga själv också om man ställs inför ett viktigt beslut….men det brukar sortera ut sig själv i längden.. dom hingstar oavsett om dom är i kvalitetsboken eller ej som inte ger något av värde får inga ston…

För att få en säker helhetsbild av en hingst så skulle jag gärna ha fler tillfällen att visa för olika nämnder.. inte bara för samma.. år efter år…

Fourjoy
0

oj.. jösses hur blev det så där stor text.. helt klart INTE meningen…Förvånad  sorry….

Maire
0

Flera avn? Ja! varför inte? Skulle nog vara väldigt bra men hur ska man gå tillväga för att få igenom det? Finns det så mycket "domare" så man kan få ihop åtminstone två nämnder?

Fortsätt Fourjoy och spinn vidare på iden. Den är inte dum alls….

Fourjoy
0

.. frågan är väl om de styrande vill det?  det blir svårare att kontrollera marknaden med fler inblandade…

Jag skulle dock tycka det vore utmärkt om man kunde visa för lite olika domare, precis som sto premieringen…där har du tämligen gott om olika tillfällen och domare att välja på….inte under samma år dock men du har mer att välja på för en andra åsikt

RC71
0

Vad jag inte förstår, är varför det i dessa tider, när det aldrig har varit friare att avla på vad man vill, verkar vara mer missnöje än någonsin över dom frivilliga sätten som finns att få sina hästar bedömda.

Kan någon förklara detta för mej? Skäms

Houdini
0

33 poäng är rätt talande, jag ångrar inte för en sekund att jag sålde den ettåringen, den hade aldrig blivit en guldhäst..

Arhults
0

Nej jag är absolut för att man får använda vad man vill att betäcka med, men om man använder siffror i bedömningen så ska dom redovisas när man graderar hingstar som man gör kvalitetsboken eller icke kvalitetsboken.

Sen tycker jag det är bra att man tvingar uppfödare att sätta sig in i vad man betäcker med, man måste lära sig att ta ansvar för det man föder upp! Det kan ingen annan ta ansvar för.

Det är ju absolut ingen framgångsrecept att man lyckas om man använder två individer som bägge är i kvalitetsboken!Cool

Arhults
0

100_9952.jpg Arhults Delicious picture by Rodde

Årets förstföderska och en riktig hemma produktion!

Arhults Delicious e. Arhults Waldemar u.Arhults Delight

#30 Ett av mina avelsston ställdes ut som 2 åring, hon gick sist i sin grupp med 34p, hon är absolut ett av mina bästa ston nu 5 år. Hennes första föl är såld till Finland. Jag såg att hon var den bästa, men hon hade inte nerver att uppföra sig!

Jag skulle aldrig sälja ett sto så ung för hon fick dåliga poäng!

Jag vet en gång Mats Olsson berättade på Kulltorps stuteri, att han ställde ut sitt stamsto första gången, rosetten blev vit och poängen därefter, nu 30 senare kan man kosta på sig att skratta åt det, men vad hade Kulltorp varit om man hade lyssnat på domaren den gången?

Domaren som sa åt dig att springa ett varv extra för din ettåring var dålig skulle bli av med sin domar licens enligt mig, mycket dåligt och osmakligt gjort!

Ahnna
0

#32 Jag hade skällt ut domaren efter noter! Högljutt så alla hade hört också. Oskyldig

Vilken söt fölis! Glad

www.stuteriprecious.se

Arhults
0

Ja visst är hon helt hemma snickrad!!!Tungan ute

Ahnna
0

#34 Blir hon skimmel eller brun?

www.stuteriprecious.se

Arhults
0

Hon blir skimmel född fux

Maire
0

#29 Kan det kanske vara så att vi egentligen inte vill ha denna fria avel? Det har ju blivit så pga EU. Behöver inte betyda att det är bra. De flesta kanske vill ha det gamla kvar med hingstpremieringar.  Jag förespråkar iallafall det. Idag kan vilken hingst som helst som har kulorna kvar och går igenom veterinärt få licens. Jag tror detta kommer att gynna "buskaveln" ännu mer.

Måtte welsh behålla sin kvalitetsbok! Det är den man kan gå efter när man ska betäcka med welshhingst.  Alla seriösa uppfödare tittar väl på siffror och om hingsten har avkommor vad det blivit av dom.

Risken är att några seriösa uppfödare kommer att försvinna i framtiden för att det inte går att sälja avkommorna och få betalt för dom. För att det fortfarande finns en massa korsningar hit och dit. Folk betäcker för att dessa "licenshingstar" ligger oftare billigare i språngavgift mm.

Vad tror ni andra? Fri avel eller som förr?

#32 mycket söt fölunge…

Arhults
0

Nej, absolut som det är nu, varje person ska ta ställning till hurvida man använder en hingst eller ej. Det är mycket bättre att ha ranking system på hingstarna som man har i England. Tänk ett par gubbar som tittar på en ponny i några få minuter sen är framtiden avgjord!

Om man är så okunnig att man endast måste följa en annan människas åsikter ska man nog studera lite mer avel. Vi är ovanligt okunniga i Sverige på avel hos gemeneman och det behöver vi ändra på genom att utbilda oss bättre.

Varje person måste ta ansvar för sin egna avel. Sen ska vi visa visa visa på alla tänkbara utställningar och premieringar för att vi ska få en rättvis bild av en individ. Fler tillfällen att ställa ut!

Jag som är verksam i Ridponny, såg två hingstar bli godkända förra året med 77 på de första poängen av just avelsvärderings nämnden, det är för mig totalt oacceptabelt i avel. Nej jag litar på mitt egna omdömme, sen kan jag visa!

Ahnna
0

#36 Fux? Jag som tyckte hon såg så mörk ut. Är hon en riktigt mörk mörkfux kanske? Kul med skimmel!

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#37 Jag tycker som du, den fria aveln har redan förstört tillräckligt för oss som vill avla på renrasigt med kvalitet. Stoägarna är generellt inte tillräckligt upplysta och ansvarstagande för att värna om rasen, utan betäcker med den billigaste hingsten eller den som har ballast färg. (Min hingst blev omåttligt poppis i flera år efter godkännande för att han var blackskäck…) Det här med att para ihop stammar, titta på exteriör och inse vidden av att ha en renrasig avkomma kommer i skymundan.

Det är svårt med stammar, definitivt inget man lär sig på en kafferast, men jag blir uppriktigt ledsen i ögat när jag hör stoägare säga att de så gärna vill ha ett föl så de tog grannens "fina hingst" som aldrig sett en premiering i hela sitt liv. (Vissa raser behöver ju inte lösa licens längre, det räcker med att föra språngrulla och betäckningsblock, även om många buskavlare inte gör det heller.) Det är inte avel i mina ögon. Det tillför inte rasen någonting, tvärtom.

Den fria aveln skulle fungera ypperligt om alla tog sitt ansvar, både stoägare och hingstägare, men den utopin finns inte. Det är önsketänkande från EU.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#38 7:or är ju ingen katastrof, det är fullt tillåtet att ha det i poängraden vid godkännandet. Hade det däremot varit 6:or eller 5:or så hade jag dragit öronen åt mig. Man får ju anta att hingsten som hade 77 i början hade högre på de övriga punkterna? Alltså har den kanske nåt som AVN anser är värt att avla på även om de inte ansåg att typen för dagen var så extraordinär.

www.stuteriprecious.se

WinterPrince
0

Har någon föreslagit för SWF att dom ska skriva ut poängen? Annars kanske det är en idé så dom kan diskutera det på ett styrelsemöte. Vill dom inte det då så får man ta frågan till årsmötet, och hoppas majoriteten tycker som er.

Arhults
0

Buskavel har funnits i alla tider och kommer att fortsätta förmodligen alltid.

Jag tycker att det är otroligt bra att man fortsätter den öppna vägen, ta Holland där har uppfödarna trots att alla får avla på allt som är licensierat själva "dragit åt remmen" frivilligt, det är ok, medans man kan experimentera lite det det man själv tror på. En Ridponny i NWPCS som inte gått igenom premieringen utan blivit guldbelönad s.k. 2 bez hingst får lösa licens som WPB. Då har dom ju inga problem. Aveln inom NWPCS har kommit så långt att man avlar inom stamboken och pajkastning förekommer inte utan man kommer med sin ponny oavsett om den är RP eller WPB.

Valfrihet ger möjligheter!

Nu börjar det dra ihop sig till betäcknings tider och det märker man som hingsthållare på ridponny, för man får jättemånga elaka inlägg och påhopp på diverse sätt, det har jag inte märkt hos Welsh uppfödare tackolov!

PernillaJ
0

#28 ".. frågan är väl om de styrande vill det? det blir svårare att kontrollera marknaden med fler inblandade…" Är det här en konspirationsteori, och vilka menar du i så fall är "de styrande"?

#29 Nej, det är faktiskt svårförklarligt - men underhållande Cool

sanderfors
0

Jag tar illa vid mig om de ni skriver om "buskavel" och vet. licenserade hingstar, den här diskutionen känns inte vidare sporrande för mig som tror på min hingst och löste licens för att betäcka vårat eget sto! Jag tolkar de här som att jag skulle ha åkt hem och kastrerat honom när jag fick 36 poäng i Riala februari 08, men sen i april fick han 38 poäng på Rockelstad? Det finns inget negativt i hans kritik förutom att mer massa är önskvärt, och jag anser att de växer han i, samt 7 er på gångarter, vilket kanske är svårt att bedömma slutresultatet på en 2 åring.

Han har löst licens via veterinärt och det betyder iaf att han inte har några defekter att tillföra sin avkomma. Jag är helt övertygad att han blir en utmärkt valack!

Känns som att alla diskutioner har en negativ anda där man kritiserar varandra! Varför kan man inte försöka sporra de som försöker få fram hingstar till svensk avel? ett positivt forum!

Om inte hingsten håller måtten så inser man som hingstägare de tillslut, Jag tänker låta min hingst växa i kostymen och låta honom visa vad han kan rid och körmässigt. och avgöra sen om han nu inte håller måttet och ska få leva ett liv som valack!

Ahnna
0

#45 Jag tycker att det är bra att du tror på ditt projekt och vill vänta och se hur han växer i sig.

Det jag inte förstår är varför du löser licens på honom nu, innan han har bevisat att han kommer växa i sig och bli snyggare. Alla får ju göra som de vill, du också, men jag tänker inte så. För mig är hingsten inte "okej" att avla på förrän han har gått igenom den nu frivilliga avelsvärderingen och blivit godkänd enligt rasvisa krav. (Men det är jag, som sagt.)

Är han bara visad två gånger? En gång med 36 och en gång med 38 poäng? Hur vet du då vilket som är närmast hans egentliga exteriör? Snittet blir ju 37 poäng, vilket inte är någon wow-poäng. Inte fy skam heller, men inte wow. Så tänker i alla fall jag när jag tittar på mina hästar, inte bara på den högsta poängraden de fått totalt sett. Det gäller att kritisera sina egna avelsdjur lika mycket som nämnden och utställningdomarna gör, men en sak ska man hålla i minnet och det är att utställningspoäng ofta är mycket generösare än premeringspoäng.

Du vill ha ett positivt forum, men jag personligen tycker inte att det är positivt att man kan lösa licens hur som helst utan att avelsdjuren har uppnåt rasvisa krav för godkännande. Jag har själv avlat på ett sto som inte har uppnåt guldpoäng (ännu?) men det var efter långt övervägande och för att jag såg att hon passade ihop med min hingst. Avkomman blev klass 1 som föl och ser nu, som åring, väldigt lovande ut om jag får säga det själv. Men det är ingen garanti för att nästa avkomma mellan samma sto och hingst hade blivit lika bra. Två guldponnyer behöver inte få en guldavkomma, men chansen är betydligt högre än om man avlar på klass 2-ponnyer. Förstår du hur jag menar? Jag har inget emot ditt val med din hingst, men det är inte så jag skulle göra och jag tror inte att rasen som sådan mår bra av att merparten gör så över lång tid. Varför potentiellt försämra en ras som faktiskt har en kvalitetsbok genom att avla på klass 2-ponnyer?

www.stuteriprecious.se

Fourjoy
0

# 38  så sant, så sant…

#32 Ur fin fölis… jag är så avundsjuk…får inga i år…men jag kan glädjas åt andras bebbar…

Buskavel kommer alltid förkomma och det kommer aldrig försvinna…

det är väl bättre då att upplysa stoägare och öka kunskapen…och ta ansvar själv som uppfödare och inte betäcka allt som erbjuds.. utan välja med omsorg.. trots att det kanske blir "dåliga" siffror i statistiken… kvalitet istället för kvantitet.. vi hingst ägare ska göra minst lika nogrann undersökning av de ston som vi erbjuds som stoägare gör när dom letar hingst…en individ består av två föräldrar och båda är lika viktiga..

Arhults
0

#45 Du ska inte ta illa vid dig, buskavel är något helt annat än det medvetna val du gjort, buskavel är naär man använder en hingst enbart för man vill producera en avkomma och den råkar ha kulorna kvar! Du har ställt ut din tagit ställning och löst licens, du ska absolut inte känna dig skyldig eller illa till mods.

Jag har två hingstar som enbart löst licens via vet intyg, de kommer att såsmåningom få bekänna färg.

Man måste disskutera och vända och vrida på saker, det är då man kommer på nya vägar och kanske bättre vägar. Men det är som du säger viktigt att man inte ser ner eller kritiserar en uppfödar kollega för att den personen går sin egna väg! Om 20 år kanske vi önskar att vi alla gick samma väg. Att våga är att vara vinnare, och att våga ta ansvar för sin egen verksamhet gör att hälften redan är vunnet!

Gångarter är inget att bry sig om - de kan ändra sig beroende på hur hingst eländet känner sig den dagen, men de tre första siffrorna ska vi ta i beaktan.

Fourjoy
0

.. men vilken kvalitet har egentligen kvalitets hingstarna förutom sina 40p?….då det är det enda som krävs av dom…. det säger mig ingenting…och är inget jag litar på eller skattar högt..

#45 ta inte illa vid dig…avundsjuka och rädsla för konkurrens? Flört  Ronni kommer inte vara färdig förr ens han är runt 6-7 år…och jag tycker det är upp till var och att bestämma när man vill lösa licens…man vet ju inte vad hingsten ger förrens man har en avkomma eller två… då är det väl värre att jobba på han i 6-7 år och sedan upptäcka att avkommorna inte blir något vidare….. det är dumt..

vad det gäller klas 2 och 1 ponnyer så finns det som sagt inga garantier att det blir en klass 1 av två klass 1 föräldrar….och så länge som klass 3 hålls undan avel så behövs allt bra material…det ska inte vara en skam att avla på silver ponnyer..hur % av alla ponnyer har silver?  en väldigt hög % dom utgör en stor del av basen som tillverkar guldponnyer…. ska man bara "tillåtas" avla på guld ponnyer så kommer vi hamna i samma situation som vissa hundraser…så "väl" avlade att det går åt andra hållet istället…

Det finns många exemplar av silver ponnyer och tom brons ponnyer som ger mycket fina avkommor….och guldponnyer som ger skit…

#28 konspiration? nej men en tanke längre bak…. jag tror inte SH tacka welsh när dom tog moderlandets regler om friare avel….den uppfattningen hade inte jag när jag hade med SH att göra…Sverige är bra på dispenser av olika slag… man kan aldrig helt acceptera en regel ändring.

Dom ponnyerna som inte håller måttet kommer att rensas ut av sig själva.. förr eller senare….så jag undrar varför det är sånt stå hej om det? 

snack om att "seriösa" inte får betalt för sina fina renrasiga ponnyer är ingen annans problem än den som säljer den? man måste ju jobba på det man säljer annars får man inget sålt… oavsett hur fin eller dålig individen är… gör du rätt kan du sälja snö till en eskimå…

ZABA
0
Lorita
0

#49 "gör du rätt kan du sälja snö till en eskimå"

Ja, det är risken, merparten av alla som håller på med hästar vet inte hur en bra och hållbar häst ska se ut, många vet inte ens hur en häst ska röra sig. Snacka bäst vinner, det är soligt, för mig är avelsvärderingen ett sätt att få höra vad andra än en överpartisk hingst ägare tycker om sin hingst.

Vill man inte visa och stå för dom siffror en hingst får på en premiering, så kan man ana ugglor i mossen och troligen är det en snackare.

Jag kommer att hålla mig till godkända hingstar och jag kommer att använda bra ston i framtiden också, 38 poäng är min nedre gräns för ett sto. just nu har jag bara ett sto i avel Diplomsto AB premierad med 41 poäng.

exitingsvillemo
0

#49 visst kan du sälja snö till en eskimå om du är duktig säljare och gärna tar i "lite extra" för din produkt.

Men det ligger inte i mitt intresse att sälja mina avkommor till vad/vem som helst. Mitt intresse ligger i just aveln, att få fram fina djur såväl exteriört som mentalt och gångmässigt.

Detta kommer jag aldrig få fram om jag tar "vilken hingst som helst".

En hingst med så dåliga poäng på typen som 6-7 kasserar jag direkt. Typen är väl det man verkligen vill ha?!

Gångarter kan ändras så där kan jag faktiskt rucka lite, beroende på hur dåliga siffrorna är och hur de övriga siffrorna ser ut.

38-39 p. hingstar kan jag tänka mig att använda, såvida ingen siffra är under 7 samt typen minst 8.

men hingstar med 30-35 poäng…? Nej tack.

En målmedveten köpare kollar på hela hästens stam, samt avkommans ev meriter.

Skulle ngn av mina ponnyer få 33p på visning och sen kommer det ngn och vill köpa ponnyn för att använda i avel, då skulle jag öht inte sälja… Bara en oseriös köpare vill använda den hästen i avel i mina ögon

Fourjoy
0

……. suck…. håll reda på fakta…….

jag säljer inte till vem som helst och hur som helst….men faktum är att många gnäller över att dom står med fina ponnyer hemma i stallet pga att det finns så mycket skit på marknaden….men om alla är så utbildade och kan mycket varför köper dom då dessa dåliga silver ponnyer?

det hela handlar om hur man säljer och framför allt vilket intresse och jobb man lägger ner… det torde vara svårare att sälja en skit ponny oavsett pris…men vill man skapa ett gott rykte och få sina sålda får man jobba på det.. inte sitta och gnälla och hoppas på att någon snubblar in…

sen skryter inte jag om mina hingstar och tonar ner deras resultat.. det står allt klart och tydligt på deras sidor.. och jag svarar gärna på frågor om dom.. man inget att tjäna på att försköna eller rent ljuga för att få ston eller sälja något.. du biter dig själv i svansen om du gör det..

sen har jag INTE sagt att man ska använda bronspoäng ponnyer…och skulle inte heller sälja någon till avel….dom kan hitta en bra plats i livet med något annat…

Men det ligger inte i mitt intresse att sälja mina avkommor till vad/vem som helst. Mitt intresse ligger i just aveln, att få fram fina djur såväl exteriört som mentalt och gångmässigt .Detta kommer jag aldrig få fram om jag tar "vilken hingst som helst".

det är väl rätt så självklart att man planerar och har ett mål? ska du bara producera föl så kan du ta vilket skit som helst… dom personerna är dock inte så övervägande många…

ponnyerna vi pratar om är 36-39….och det är faktum att den större delen av vårt material ligger i den kategorin.. enligt den stora M….och är inget att skämmas för på något sätt…

Ahnna
0

#53 Du skrev: ska du bara producera föl så kan du ta vilket skit som helst… dom personerna är dock inte så övervägande många…

Men det är de ju! Kolla på salumarknaden, det finns tonvis med ostammade och korsade ponnyer samt ponnyer med ena föräldern som inte är godkänd eller registrerad. De fina, fullstammade ponnyerna är rätt få i jämförelse. Det måste ju bero på någonting att det förekommer så många ponnyer som är framavlade utan mål - jag tror att det är okunskap och ovilja. Många är de sto- och hingstägare som inte bryr sig om vad de avlar på.

www.stuteriprecious.se

Arhults
0

Problemet är ju inte dom Svenska uppfödarna utan de svenska köparna som är outbildade. En hingstägare tror ingen om dom inte heter Flyinge eller liknande.

Så länge man kan köpa IMp Irland Imp Holland utan stam för en billig peng och ponnierna hoppar som bara tusan, ligger vi Svenska uppfödare i lä!

Många har jag hört säga att vi struntar i stam o hur dom ser ut och vilka papper dom har för ingen ponny hoppar ju med sina papper!

Där är den riktigt kniviga frågan, hur ska vi övertyga marknaden att man ska köpa ett kvalitetspaket som är svensk uppfött med en historia i bagaget från den dagen dom föddes?

Lorita
0

Tyvärr syns ju bara dom ponner/hästar som det går bra för, billiga importer blir ofta en dyr affär för sina köpare. Men det är fynden som syns och som driver försäljningen vidare.

Med rätt öga för hästar så kan man göra fynd, men jag upplever att hästköparna över lag har blivit okunnigare och naivare med åren.

Inte förbättras det heller av att vissa  som avlar ras också driver en propaganda för att urholka premieringsystemet och smutskasta det. Ibland möter jag uppfattningen av vanligt manegefolk att ostammat är bättre än med stam, stam och premiering är bara snobberi.

Detta är något som vi tillsmans inom en ras bör verka för att upplysa om att det är fel. Att upplysa om att det inte är ett själv ända mål med rättställda ben och vinklar som kommer in rätt och ryggar som är rätt. Det är hållbarheten som bedöms i första hand när man tittar på en premiering det är hållbarhet som ligger till grund för vårt avelsystem. Hästarna ska vara byggda så att dom är hållbara och lämpade för det som avlas till att användas till.

Hela avelsystemet går ut på att skapa bra brukshästar som ska hålla och vara lämpliga för sin uppgift.

Använder man kosikvent dom med bästa exemplaren i aveln, då får man också fler gener från dessa hästar och på sikt höjer man prestandan på en ras.

Börjar man däremot blanda in sämre egenskaper så får man gener därifrån, något som inte med säkerhet kommer att visa sig i första ledet, kanske inte ens inom vår livstid. Men vi väljer här och nu om vi ska försätta det arbete, uppförare före oss har startat.

Vi har ärvt och förvaltar ett avelsmaterial, vi har inte skapat något, vi måste ta vårt ansvar som seriösa uppförare

exitingsvillemo
0

#53 nu vet inte jag riktigt i vilket universum du bor i, men här finns det en hel del ostammat sk*t, just pga dessa som tar vilken hingst som helst till sitt sto, bara för att få ett föl.

Dessa föl finns det oftast ingen som helst planering för, inga långsiktiga mål.

Det är möjligt att 2 individer med 30-35 poäng kan få en super avkomma, men hur stor är chansen?

Inom shetland är problemet riktigt stort pga dessa buskavlare. På marknaden säljs måååånga "shettisar" utan stam som alltså inte är shettisar, utan A-ponnyer av shetlandstyp. Och ja, dessa buskavlare förstör mycket för de seriösa uppfödarna av rasen.

Folk är så pass okunniga att dom tror att bara för att det är en A-ponny så är automatiskt en shettis… Tills dom bestämmer sig för att ställa ut sin söta ponny och får en fot i rumpan pga att ponnyn inte har stam.

Buskavlarna slänger iväg A-ponnysar för skampriser medans vi andra får stå kvar med våra "riktiga" shettisar, allt pga okunskap.

Jag tycker det är bedrövligt att alla kan avla på sina hingstar bara dom sköter pappren rätt. Avelsbedömningen verkar inte räknas längre.

Själv kommer jag aldrig betäcka mina ston med hingsst som inte blivit Godkänd på en avelsvärdering. Väljer man att inte avelsvärdera eller har en hingst som inte kommit igenom, då är man inte seriöst intresserad av rasen man avlar fram, då är man bara intresserad av att spotta ut föl.

Fourjoy
0

…folk bryr sig mindre om fina papper om ponnyn kan något…och avlar man inte prestation får man ha dom kvar i stallet…att producera en fin ponny för avel har ingen marknad…folk betalar för ponnyer som kan något.

vore alla korsningsponnyer avlade på måfå så skulle dom inte synas på marknaden… läs lite tävlings resultat.. man måste sära på korsning och korsning…och framför allt INTE dra alla över samma kam. Då vore ju RP och WBPR en styggelse som inte bör uppmärksammas… och dom har också topp siffror världen över i alla discipliner…hm, konstigt om dom nu är så värdelösa…

men den andel som planlöst betäcker med grannens för den är närmast är få.. och dom blir sällan bra och kommer sällsynt ut i ljuset. Sen är det inte heller lika lönsamt idag att "producera" föl då man måste fixa pass, chipmärka osv.. och hoppas jag att folk är lite mer uppmärksamma idag på stam och papper än dom var för 20 år sedan… det kostar en del att registera en okänd ponny så folk backar vid köp om det inte finns papper…

Sen så alla dessa irländska och Hollands importer…dom har ju något att erbjuda annars skulle dom inte komma hit… och ska vi få slut på importen och sälja våra egna så måste vi ta fram ponnyer som går lika bra eller bättre… hur man gör det? var och ens "mission"

Det enda vi kan göra för att övertyga marknaden är att ta fram bättre ponnyer… som kan prestera och inte bara vara vackra i ett snöre..

Lorita
0

Inte övertygar vi marknaden genom att smutskasta ett bra avelsystem.

Och när det gäller ostamme importer och buskavlade, så finns det så många så det borde finnas en hel del på tävlingar med passeringar MEN det säger inte att dom äg över lag bättre det säger bara att som är så förbannat många.

Du tycks också missa att premiering är en bedömning av hästens användbarhet och hållbarhet inget självändamål utan en seriös bedömning.

Att misstro och arbeta emot premieringar det är att arbeta emot seriös avel, sätta sig över ett samlat kunnande som vi gemensmat i en avelsförening arbetar för. Det skadar den svenska aveln.

Sen så ska ett bra avelsdjur också vara ett bra bruks djur att naivt tro att man kan separera dessa då är man ute och cyklar

Det är inte om hästen är vacker i ett snöre som bedöms, det är om hästen är rättbyggd och rätt byggd kommer från att vi vet att det är det hållbara.

exitingsvillemo
0

självfallet ska hästen kunna prestera också, korsningar är inget fel på, bara man har ett mål med sin korsningsavkomma. Vilket många inte har.

Håller inte med dig om att de som betäcker med grannens hingst är få. Tyvärr är det inte så, inte inom "min" ras iallafall. Inom welsh kanske det ser annorlunda ut.

Men avlar man rasrent så är typen viktig, lika viktig som prestationer inom bruks eller vad man nu har presterat i…

Man måste kunna se till båda delana, prestation OCH poäng vid avelsbedömning. Annars kommer alla raser att försvinna tillslut om ingen ser till de rasvisa krav som finns för alla raser.

Fourjoy
0

…shettis är ett annat forum.. det här är welsh…och ja, shettis är väl den rasen som har mest okänt… varför? kanske man ska utreda då?  ja, ni får stå kvar med era shettisar med fina papper…varför? när ni säljer en ponny upplyser ni då den blivande ägaren om framtida avel? och upplyser ni det viktiga att avla rätt? tar ni emot vad som helst till era hingstar? det finns buskavel bland "seriösa" också som betäcker allt som erbjuds för fina siffror i statistiken och lite "extra" pengar…

finns en hel del stammat skit också…

Det är möjligt att 2 individer med 30-35 poäng kan få en super avkomma, men hur stor är chansen?

jag förstår inte varför du tar upp bronspoäng ponnyer dom tillhör forfarande inte majoriteten och har inte så mycket inverkan… majoriteten ligger fortfarande på 36-39 poäng…vilket är helt normalt..

Det finns ju ett behov som inte fylls här i sverige.. då hämtas det ponnyer från annat håll.. på gott och ont…. och att man skulle rata en ponny med fina prestationer för att den inte har stam är långsökt..

Fourjoy
0

Ibland möter jag uppfattningen av vanligt manegefolk att ostammat är bättre än med stam, stam och premiering är bara snobberi.

mmm.. stämmer bra… men varför finns den uppfattningen?  vi måste ju kunna ta till oss kritik och kanske fundera på ändring… eller ändra deras uppfattning..

givetvis ska både typ och prestation finnas med.. men jag håller med ovan nämnda manege folk… prestation kommer i andra hand när avels folk väljer….titta på valet… "jag tittar aldrig utanför kvalitetsboken"…. hur många av de utvalda welsharna har prestationer att visa upp?

"rätt byggd" betyder inte att den är kapabel och har kapacitet….det betyder att den har rätt förutsättning.. men är den totalt okapabel så hjälper inte det mycket med att den är rätt byggd… ALLT måste finnas.

ja, dom är många och tittar du noga på de större tävlingarna så har du korsningar i många fall i topp…varför är inte det svenska renrasiga det?  någonstans måste det falera? och varför?

som hingst ägare kan du styra vilka korsningar du vill ha ut på marknaden genom att neka de ston som inte är lämpliga…enkelt..

du kan kastrera unghingstarna som inte är bra ämnen för en framtida avelshingst innan du säljer dom, enkelt det med…och det är vad jag kommer göra när den dagen kommer.

du kan upplysa och främja visning av dina föl genom förmånligt kontrakt vid försäljning och genom att upplysa blivande ägare lite om vad du förväntar dig av din uppfödning och vad du har för avels mål…

små enkla steg som kan vara till nytta och göra nytta.. sen finns det ju alltid motsvarande..

exitingsvillemo
0

är fullt medveten om att detta är ett welshforum, men tog förgivet att Ni är lika intresserade att bibehålla rasen som Vi är, men så kanske det inte är?

Fourjoy
0

.. man måste ju också hålla kontakt och uppmuntra, hjälpa till den nya ägaren till sin uppfödning… inte bara släppa taget när den är såld… visa intresse så får du tillbaka intresse också.. erbjud dig att visa ponnyn åt dom, hjälp till att välja hingst eller lämpligt sto… ingen känner din uppfödning lika väl som du. Många blir bara glada för visat intresse och då kan du som är insatt göra stor nytta genom att minska ner "misstagen"

Fourjoy
0

#63 vi jobbar alla på att behålla rasen.. varför skulle vi annars avla en specifik rastyp? men vi måste också se till att åtgärda de brister som finns och inte bara skylla på andra..

welsh har en otroligt fin kollektion av korsningsponnyer (WPBR) och det ska vi vara stolta över….och är vi uppmärksamma och ta ansvar i vårt eget arbete så kommer det förbli så.

sanderfors
0

Jag valde att licensera min hingst för att jag tror på honom och för att han är något särskillt(vilket inte bara är min åsikt). samt för att vi köpte ett sto med intressant stam som jag tyckte kunde matcha hans. Så han är licenserad för att betäcka vårt eget sto. Hon är utställd 2 grr med 38 samt 39p. Vilket jag tycker är tillräckligt bra för en 4 åring!

3 grr är han utställd, 1 gång som 1åring och 2 gånger som 2åring, jag har valt att inte ställa ut honom mer då han har varit väldigt ädel i sin typ och massa är önskvärt och gav honom ett år att växa på sig mer massa.

Alla har ju rätt att ha en åsikt men nu är det helt okej att avla på hingstar som inte är med i kvalitetsboken, jag har mål med min "avel", jag har köpt in en hingst som jag tror på och ett sto med en intressant stam som matchar hans bra (enligt mig). Jag klassificierar inte mina ponnyer, de kan jag först göra när jag står med facit i hand.

Potensiellt försämra? Eftersom det finns en defektlista vid veterinärbesiktning så slipper ju inga direkta defekter igenom och då kan man väl endast se de som ett uppstannande i utveckligen men jag kan aldrig se det som en försämring.

De som är så bra är att stoägarna har valmöjligheter att få de egenskaper de vill ha till sitt sto när det finns ett större urval. Kvalitetsboken är en vikig riktlinje, men vägen dit är kanske inte alltid kort och enkel.

Ahnna
0

#66 Jag pratar inte om defekter, dessa tar jag för givet att även welshsidan stoppar innan de når rasens avelsbas.

Det jag menar med att man potentiellt kan försämra en ras är att om det idag är uppskattningsvis 30% guldponnyer (exempel bara) sett till alla welshponnyer i landet, och man istället väljer att avla på silverponnyer eller till och med bronsponnyer i vissa fall, så kanske det om några år bara existerar 20% guldponnyer, eller ännu färre. Det är bara hypotetiskt uträknat, men poängen är att ju fler silverponnyer man avlar på, desto mindre blir sannolikheten att det föds guldponnyer. Vill man bevara den kvalitet som finns bör man väl avla på de ponnyer som har bevisat att de är av "rätt" kvalitet, inte tvärt om? Jag kan i alla fall inte se hur avel på klass 2-ponnyer ska skapa fler klass 1-ponnyer. (Om vi nu förutsätter att guldponnyer och klass 1 är lika med hållbara ponnyer av god exteriör och kvalitetsmässiga rörelser.)

www.stuteriprecious.se

Arhults
0

Nu tycker jag den här tråden börjar likna pajkastning, låt oss nu hålla oss till sak! Jag ställde en fråga vill man ha poängen med på de visade hingstarna på SWF hemsida?

Avelsvärderingen är som den är - Welsh föreningen har valt att följa sin moderförening som EU förespråkar.

Alla ni som inte föder upp Welsh ponnier av olika slag - tycker ni att vår moderförening gynnar och driver på dålig avel?

Hur många otroligt fina welsh ponnier importeras inte varje år från England? SWF följer sin moderförening men har på samma gång infört kvalitetsboken för dom som känner sig osökra och vill bevisa för världen att deras hingst håller minsann 40p. De andra som tror sig veta vad dom gör gör på det andra sättet.

Ingen urholkar rastypen utan vi arbetar alla åt samma håll men på olika sätt!

I england har dom ett förnämligt ranking system för sina hingstar som jag hoppas att vi kommer att i sinom tid få något liknande här.

Men avelsvärdering har dom inte i England, men dom har en uppsjö av domare och massor av utställningar och andra tävlingar!

Fourjoy
0

skillnaden är väl att det finns olika definitioner av kvalite mellan olika länder..det har vi ju sett flera bevis på… trots att alla länder går under Englands moderbok…

Saken är ju den att man strävar ju inte att avla fram silverponnyer.. (hoppas jag) utan alla har väl som mål en guldponny?  vägen dit är dock en massa silver ponnyer i kombination med de fåtal guld som finns….för att just få fram nya guldponnyer med bra blod… för mycket av samma blod kan ge motsatt effekt…

Inom welsh om vi tittar på lite äldre stammar så förekommer ofta mycket hård linjeavel och inavel… ger ibland unikt fina guldponnyer… men baksidan då? det finns alltid två sidor på ett mynt…det blir defekter som inte är önskvärda….avel är ett vågspel där var och en måste hitta sin linje och sedan gå efter den….

Bara för att den är i kvalitetsboken anser jag inte att den bevisat att den har bra kvalitet.. den har fått skönhetspoäng och visat att den inte har medicinska problem… men sen då?  det är ju typ bara halva ponnyn… inget om hur den är i temperamentet, om den har kapacitet.. vad den ger för avkommor…

Avels systemet är bra men det behöver moderniseras lite…kvalitetsboken ska ha mer krav…kanske en mer omfattande prövning av hingstarna än 10 minuter framför ett fåtal…ett flertal visningstillfällen för olika domare? då vi har ont om dom… gärna en åt gången.. som då inte är påverkad av kolleger…. och dom ska bevisa att dom har kapacitet genom tävling och visa prov på bra avkommor…

mao. så kanske prövas hingsten under en lång tid för att verkligen visa att den har bra kvalitet…

Lorita
0

#69 siffrorna är ju bara en hjälp, om dom finns så tycker jag dom ska redovisas, som ren fakta så gick det för hingsten. Det finna snacket kan man ju länka till en hemsida om.

Jag som stoägare vill se poängen och omdömet på alla hingstar, det är väll inget att vara rädd för att visa.

Edition
0

Jo, det vore trevligt med poäng och skriftlig kritik på hingstsidan som en vägledning för stoägare. 

Jag kan inte riktigt förstå varför det inte redan finns, det är väl ett officiellt resultat?  Det är upp till var och en att välja hingst och bedöma förtjänster efter eget huvud och avväga om de exteriöra poängen vägs upp av andra meriter som gynnar stoet.

Jag har så gott som varje år fått förfrågan om de får betäcka med den hingst jag har haft, men när jag nämner priset så backar de.

Varför? Jo för att de har inget intresse av avel, de vill bara ha ett föl undan sitt sto, och då ska det kosta så lite som möjligt. Betäckningar av icke registrerade föräldrar och korsande av olika raser har förekommit i alla år och det är något man får finna sig i. var och en har rätten på sin sida att välja sitt avelsmaterial oavsett om det är renrasigt eller ej, pappa polis behöver inte styra överallt.

Tack och lov så finns det mycket bra avelsmaterial för oss som vill avla målmedvetet på sin ras och föra aveln frammåt.

Jag personligen skulle aldrig, tänka ens tanken att avla på sämre individer än mina egna. jag vill ha chansen att kunna höja kvalite`n och ha chansen att lyckas. Visst man kan lyckas med enstaka individer, men man får ingen jämn kvalitè.

VeronicaP
0

#0 Instämmer helt med dig.

#9 Om en häst har fått 66666 så är det ingen bra hingst i mina ögon och det går inte ens att skylla på dagsformen , typen kan inte bli så dålig pga en dålig dag och samma med bena.

Skulle aldrig använda en hingst som inte har minst 8:a på typ

Skulle aldrig använda en hingst som inte är visad och avelsgodkänd här i sverige och införd i kvalitetsboken med 40+.

Ska jag avla så är det med hingstar som kan föra avlen framåt och inte bakåt.

Men kan man inte söka på hingstarna på SH sida och där läsa poängen och kritiken för olika år har jag för mig.

Jag har lite svårt att förstå hur man kan sätta en hingst i avlen som är visad med 30 poäng om jag ska vara ärlig , den har enligt mina ögon inget att tillföra avlen , sen får den ha vilken stam eller färg den vill.

Våra welshföl har inte blivit billiga för oss då vi har valt bra hingstar enligt mig , godkända och på andra sidan , om man räknar bensin , dag avgift, veterinräskostnader oss runt 10.000 och de är värda varenda öre enligt mig  i allafall.

VeronicaP
0

#70 För mig är det så att jag hoppar över många hingstar där jag inte ser poängen för jag tror alltid att de har något att dölja då. Jag vill också kunna se poängen för attt själv kunna bilda mig en uppfattning.

Själv har jag valt att lägga ut poäng och kritik på alla våra hästar både från utställning och premieringar så kan man hänvisa dit ibland när folk är intresserade av en häst. Kan de själva läsa och bilda sig en egen uppfattning.

Houdini
0

Naturligtvis lika viktigt att stona håller god kvalite, hingstarna kan ju inte göra underverk med dåliga ston.

WinterPrince
0

Jag säger åter igen. Är det någon som har pratat med SWF och fått veta om det finns en anledning till att inte skriva ut poängen? För jag tror inte styrelsen sitter här och läser.

MalinB
0

Jag som har två (icke godkända/licensierade) hingstar av olika ras får varje år minst ett par förfrågningar om inte "grannens" sto kan få gå på bete med dem för det skulle ju vara så kul med ett föl!!

Det spelar inte heller någon roll VILKEN av hingstarna som blir pappa, båda två är ju sååååååååå fina

Och förtjänsten när fölet är fött delar vi givetvis på……..

Så buskaveln är nog mer utbredd än vad "det fina folket" vill tro.

exitingsvillemo
0

#76 precis… Vad ska man säga…

VeronicaP
0

#76 Den buskavlen har funnits i alla år men eg lika olaglig för det , för det har inte först några språngsedlar ellet fyllts i betäcknignsblockl .
Tror nog alla vet hur utbredd buskavlen är men man behöver väl inte gilla det för de.

Arhults
0

Jo nog läser styrelsen detta, helt övertygad. Frågan om poäng togs upp på en avelskonferans i Nybro för 1,5 år sedan. Men inge blev mer sagt!

Buskavel är för mig när man använder icke licensierade hingstar på sitt sto just för att få ett föl.

Jag använder hingstar som ej är i kvalitetsboken om jag anser dem bra nogCool

Annette
0

Jag tror inte gemene man har kunskap nog att avgöra om en hingst är lämplig att avvända i avel. De flesta blir hemmablinda och tycker sitt eget är bäst. Att fråga en hingstägare om hingstvalsråd är det sämsta man kan göra. Få undantag finns Flört.

ragnhild49
0

Då är det ju så här: om man går in på SWF:s hemsida och går in på Kalender och resultat, där finns det sedan en länk till Kalender och resultat för både 2007 och 2008.                                      som #12 skriver:

"Visst hade det varit enkelt om de var utskrivna vid övrig information om hingsten på hemsidan, men resultaten är ju bara några musklick bort för de hingstar som visats 2001-2008. Resultat från premiering och hingstvisning ligger ju ute på SPAF och SWF:s hemsidor. Där finns poängen utskrivna tydligt."

ZABA
0

#12+81 Precis! Exakt! Svårare än så är det inte - inte i mina ögon i alla fall. Lika frivilligt att kolla på de länkarna som att visa sin hingst för eventuellt införande i kvalitetsbok.

ragnhild49
0

Du tog orden ur munnen på mig !!!!!  Guld i mun

(jag undviker normalt smileys i mina texter, men jag saknade faktiskt några andra smileys för en gångs skull)

Arhults
0

#80 Det var tråkigt att höra att man inte kan fråga en hignstägare om råd för hingsten? Vem känner hingsten bättre än hingstägaren?

Då tycker du att alla hingsthållare är oseriösa?

#82 #83 Nog finns det mycket intressanta hingstar som ej är med i Kvalitetsboken, att sitta och säga att alla är ointressanta verka lite insnöat enligt mig! Tur att inte alla resonerar så för då hade väl inte mina Welsh avkommor funnits!Skrattande

Jag tycker att siffrorna ska stå vid varje hingst, annars är det ju meningslöst att man sätter siffror överhuvudtaget.
Är det lika ointressant att se vilka som fick 40p eller 42p i Kvalitetsboken? Man kan ju inte sitta och leta upp varje individ på SH det tar ju en evighet.

Loreli
0

En fråga till någon som vet - kan jag licensiera en kastrerad hingst ?

Jag tänker på min lilla snart tvååriga welshhingst som senaste veckan så gott som dagligen "rymt" till stona.

I går hämtade jag honom  i stonas hage springandes runnt med ett brunstigt sto..

Jag har beställt kastrering av honom på klinik till nästa vecka, kan jag veterinärbesiktiga för avelslisens först och då direkt efteråt kastrera.

Skicka in besiktningsprotokollet och lösa hingstlicens om det visar sig att stoet är dräktigt och få en "fin" stamboksavlad welsh P/B ?

Loreli

Maire
0

#76 Dela förtjänsten??? Vilken förtjänst? Det kostar att föda upp hästar, hälsa din granne det för det verkar dom ha missat.

#79 Använda Hingstar som ej är med i kvalitetsboken? Jaha!  Gäller det alla hingstar eller bara dina egna? För det är lätt att säga så när man har en egen hingst men jag undrar verkligen om du skulle betäcka med någon annans hingst på 38-39 poäng.

#80 Håller helt med dig, det flesta hingstägare/hållare ser till pengarna och pratar sig varma för just sin hingst. Jag säger nu inte alla!

Arhults
0

#86 Oj you are back! Ja jag kan använda andra hingstar som ej är med i Kvalitetsboken t.ex Henshofs rafael om jag ansåg att han skulle passa mina stons blodslinjer. Han fick 36p men jag litar på de Holländska domarna där och på det jag själv såg i Ljungby!

Nu är ju min Jaguar ett lite speciellt fall - han använder jag naturligtvis!
Många av de hingstar jag har sett  som löst licens på vet intyg skulle jag gärna använda t.ex Stings hingst Cennen Schubert otroligt bra stam på den hingsten! Ny importerade Hilin Jack The Lad skulle jag nog också kunna använda fast jag skulle vilja se honom först.

#86 Vad har du för avel, du är så anonym är du uppfödare eller bara tyckare?

Arhults
0

Jag kanske ska tillägga när det gäller sek B så finns det inte många i Kvalitetsboken som jag tycker är intressanta och skulle använda. Det finns ett par stycken men de skulle jag nog lika gärna använt om dom varit utanför också.

Jag ser ingen skillnad på 40p och 39 - 38p oavsett då var deras poäng ligger det är mer viktigt för mig. Har en hingst 998 på sin exteriör är det as good as it gets!

Men jag har fått telefonsamtal av "snälla" uppfödare som har försökt att hjälpa mig att förstå att om jag har ett bra sto ska jag inte betäcka det med min hingst för han är så dåligOskyldig. Fast jag tror dom som mest sagt det var ridponny uppfödare!

Annette
0

#84. Vart har jag skrivit oseriös? Men de är självklart partiska. De flesta pratar gott om sin eget. Där ser man ju särskilt här, där det görs reklam för egna hingstar titt som tätt.

Arhults
0

Det är ju just det som är bra här att vi kan skriva om våra hingstar utan att folk tar illa vid sig.

Hur ställer du dig till när man säljer en häst, kan man lita på försäljaren, där kan man tala om att man verkligen vill sälja eller?

Jag har en Welshhingst men jag har flertalet gånger nekat sto ägare att betäcka med honom och i år står han inte till allmän avel, bara stuteriets egna ston.

Jag vet inte hur många hästar jag har sålt osedda, där jag har gått i god för ponnyn/hästen och folk har trott mig! Aldrig har jag i efterhand fått klagomål. Jag brukar säga att man känner andra efter sig själv.

Jag tycker om när folk berättar om sina hingstar, ägaren/ryttaren känner ju hingsten bäst.
När jag avlade halvblod ringde jag till ägaren och fick berättat för mig det jag ville veta.

Därimot Flyinge litar jag inte direkt på, när vi visade vår hingst EG Pauli på Flyinges hingstvisning talade dom om Power Boy som är hans far att denna hingst ger inga övervuxna avkommor det kan man lita på sa dom!!!!Förvånad Pauli som var inne och reds när dom sa det är 152cm högSkrattande Ingen kan garantera en ridponnys mankhöjd när den föds!

Maire
0

#87 Är intresserad av hästar helt enkelt. Tyckare? Ja! kalla det va du vill. Tyckare och att ha åsikter (som du har) är väl samma sak egentligen.

#89 Där sa du dagens sanning….

Fourjoy
0

#80 Håller helt med dig, det flesta hingstägare/hållare ser till pengarna och pratar sig varma för just sin hingst. Jag säger nu inte alla!

Det hoppas jag verkligen inte stämmer…där har du buskavel i högsta grad.. fast med papper… givetvis tar man ju upp allt positivt och talar om hur bra hingsten är men att mer eller mindre ljuga för att få fler ston.. det tjänar ingen på… den som får lida för en mindre bra avkomma är just avkomman som sedan ska klara sig i en ofta tuff värld…snällt? inte det minsta… oerhört själviskt att gå på den linjen.. du har som hingstägare ett stort ansvar att du sätter bra föl till världen trots att du inte är uppfödare till dom….så det går inte att skylla ifrån sig om det blir en mindre bra avkomma..

Jag sa nej till 5 st förra året som inte lämpliga.. därmed inga ston betäckta förra året och det är jag stolt över…jag rekommenderar även andras hingstar med glädje om mina inte passar…det är ett sätt att främja bra avel… och det borde alla göra om man är så seriös som de flesta påstår att dom är…

och om man nu tror att man tjänar pengar på ponny avel så har man nog inte räknat efter riktigt rätt… det finns ett fåtal som har en större uppfödning som får det att gå runt.. men för 95% av oss är det rena förlust affären…

#88 säger det samma inom sektion C finns det en som jag tycker är intressant av kvalitetsbok hingstarna och det är P. Shonyn Ddu. kanske också T. Abel. men han är lite stor för mina då han är maxad….sen finns det flera utanför som är sannerligen intressanta…förutom mina egna..

ragnhild49
0

#82 #83 Nog finns det mycket intressanta hingstar som ej är med i Kvalitetsboken, att sitta och säga att alla är ointressanta verka lite insnöat enligt mig! Tur att inte alla resonerar så för då hade väl inte mina Welsh avkommor funnits!Skrattande

Men snälla rara!!! Det var inte det som det var frågan om,ju.

"sitta och säga att alla är ointressanta"

Var någonstans skriver ZABA och jag ovanstående??? Vi har båda bara konstaterat att det inte är speciellt svårt att hitta welshhingstarnas resulat, vilket denna tråd handlar om .

Nu blev det sååå snurrigt, så jag lägger ver vidare åsikter. Tyst

Maire
0

#92 Kan bara säga att du är ett föredöme för hingstägarna isåfall. Tänk om alla vore som du i det läget men tyvärr är det inte så riktigt. Pengar styr lite för mycket i samhället så även i hästvärlden.

Men fortsätt på din linje. Hoppas det kommer bra "lämpliga" ston i år till din hingst.

Fourjoy
0

#94  det tackar jag för… och jag vet (tyvärr) att det finns många som inte bryr sig speciellt om vad som betäcks bara det ser fint ut i statistiken och ger några spänn…det är inte seriöst…och det främjar inte din egen avel alls… tveksamma avkommor höjer inte din hingsts rykte utan tvärtom…

.. ja, kommer det inga lämpliga till mina två så får det vara….jag är inte ett dugg ledsen för det…

Kris_J
0

#92 Hade varit intressant att vete på vilka grunder du avvisade stona, uppenbarligen ansåg dessa stoägare sina ston lämpliga att avla på, precis som du anser om din hingst vara lämplig att avla på. Stoägarna trodde uppenbarligen på kombinationen. Kan det vara så att du är rädd att din hingst inte är tillräckligt bra och bara låter honom betäcka "säkra kort"? Det kan ju förstöra statistiken…

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

#95 Jag hade nog helt fel om dig i min frågeställning i inlägget ovan. Ber om ursäkt. Jag kikade lite på din hingsts (Jack) avkommor, han har ju betäckt rätt blandat. Men du kanske inte ägde honom då, men om det var så undrar jag hur det främjar aveln att ta emot ston utan känd härstamning och varmblodstravare? Hur du blodsmässigt i förhand matchar dessa (stoet/hingsten) mot varandra? För mig känns det som "lotto"…och väldigt oseriöst. Hur höjer dessa avkommor din hingsts anseende inom welshaveln?

Veritas odium paretFörvånad

ragnhild49
0

Jag klarade inte av att hålla mig härifrån…….Skäms

Jag sanerar också bort ston till min hingst. Han är utlånad (för tävling i första hand) och i mitt kontrakt med hingsthållare/fodervärd står det att han får inte betäcka:                                                                              ston med okänd hästamning (dessvärre har det slunkit igenom några stycken riktiga "lågvattenmärken") såvida  hon inte har dokumenterad prestation. Travare, fjordingar och shetlandsponnyer går också bort.     Den saneringen står jag för, och egentligen inte mycket att orda om….. Sedan är det upp till stoägaren att avgöra om sto och hingst passar ihop. Det är ju trots allt stoägarens visioner som gäller här. Jag är i och för sig inte alls för, att betäcka sek B, eftersom jag har en sek C hingst, men som sagt fölet är inte mitt.

ZABA
0

#93 Nu var det du som tog orden ur munnen på mig. Snurrigt blev det och något om "ointressanta hingstar" kan inte jag heller hitta i våra texter. Förövrigt vet jag flera ej kvalitetsbokförda hingstar som jag skulle kunna tänka mig att använda till mina ston. Dessa hingstar har jag själv tagit reda på information om på diverse sätt. Exteriörpoängen vid ett bedömningstillfälle gör ju inte hela individen. Härstamning m.m. är ju också av mycket stor vikt. 

MIN ÅSIKT i trådskaparens fråga huruvida det skall stå poäng eller inte vid respektive licensierad hingst är att det inte behöver stå med. Informationen går fortfarande att hitta på annat sätt. Punkt.

Fourjoy
0

#92 nej… jag vet vad båda mina har för tillgångar och negativa sidor…och är inte rädd på något sätt vad det gäller dom……stona i fråga var inte ens i närheten att vara bra eller lämpliga och stoägare är inte alltid medveten eller har kunskap om vad dom bör välja för hingst och då måste ju någon sätta stopp eller hur?  annars har vi den där aveln där man tar någon man "tycker om"… men det finns ingen övrigt tanke bakom det hela….jag menar att det räcker inte med att han är ju så snygg och hoppar bra… mer då??  och sån avel kan någon annan ägna sig åt…

#95 nej, jag ägde honom inte då och hade jag gjort det hade dom inte kommit hit… faktum är att vissa har velat kommit tillbaka men det har jag nekat… men faktum är att oavsett sto så har han gett överlag väldigt bra avkommor och ingen av dom är något att skämmas för… jag har kontakt med så gott som samtliga och följer deras utveckling..

sen använder jag inte alltid säkra kort.. finns det sådana? det anser inte jag, inget sto är ett säkert sto…

Han har en avkomma efter mitt lilla korsningsponny sto med okänd stam som jag "tillverkat", den lille herrn var mycket planerad och blev också som jag planerat.. han är nu på väg mot en fin karriär som kör och tävlingsponny och dom har visat intresse för en till likadan för parkörning…

Loreli
0

** 99  Men var hittar man resultaten, har varit inne på SH´s Hemsida och hittar avelsvärderingsbevis fram tom 2006 - för 2007 och 2008 är welsharna inte med ?.

Loreli..

ZABA
0

#101 Svaret finns t ex i texten på #12.

Welsh-C
0

Det har varit SWFs arbetande styrelses mening att få ut alla resultat från hingstvisningarna/avelsvärderingarana men tiden har inte räckt till för att plocka fram och knappa in resultaten ännu.
Hingstsidan görs i ett tabellsystem - som de som kopierar säkert märkt - vilket också betyder att det inte är "bara bara" att fixa till det men det kommer med tiden.
Lite hjälp från respektive hingstägare kanske? Flört

Mvh SWFs Webmaster

webmaster@swf.nu

ZABA
0

#90 "När jag avlade halvblod ringde jag till ägaren och fick berättat för mig det jag ville veta."

Det var ju det jag skrev i #4. D v s "Stoägaren kan själv kontakta respektive hingstägare för att få veta mer om hingsten". 

Håller i övrigt kvar vid tidigare åsikter. Har dessutom full förståelse för att den ideellt arbetande styrelsen inte alltid hinner med saker och ting i den takt man kanske önskar.

Arhults
0

#104 Det var mer menat att någon sa att hingstägare inte talar sanning, men när jag ringer en hingstägare så tror jag på vad denne säger.

Jag undrar till er som tror att hingstägare ljuger för det är pengar med i spelet, är det enbart hingstägare eller gäller det alla som säljer saker, t.ex bilar, kläder, Tv spel, mäklare etc etc.

Om ni köper en häst hur gör ni då, ljuger dom också för att få sälja hästen eller ni köper en hundvalp?

Jag är ledsen men jag förstår inte resnemanget att hingstägare skulle ljuga, är vi ett speciellt släkte? Extra Lögnaktiga?

Fourjoy
0

#105.. vi måtte vara det Flört 

..nä, skämt och sidå…men vem tjänar på att ljuga och förbättra en individ?  det håller inte i längden… what goes around comes around.. man måste ju har lite förtroende för andra människor och lära sig skilja på olika människor och deras syfte.. låter det för bra så är det troligtvis det…. man får ju inte var hur blåögd som helst.

nu ska jag ta in mina sura ponnyer från en mildare snöstorm….

Loreli
0

#104,, #105

I Sverige har vi tidigare levt med det faktum, att hingstar som inte varit godkända av oberoende avelsvärderingsnämnder varit utestängda från allmän avel.

- Nu är marknaden fri och det går att sälja sin hingst tjänster bäst man vill med ett veterenärintyg och betald lisens.

De hingstägare som då väljer att själva besluta att sin hingst har avelsvärde, kommer  med automatik att granskas på ett helt annat sätt än  de hingstägare som även fortsättningsvis låter oberoende avelsvärdering avgöra hingstens avelsvärde.

Av er krävs att ni är ytterst seriösa, er marknadsföring måste vara trovärdigare än de hingsthållare som bedriver avel med hingstar som avelsvärderingsnämnder har godkänt.

Loreli

Arhults
0

Jag kan nog inte ta till mig av det då alla mina fram till i år är avelsvärderade. Men detta har förekommit så länge jag kan minnas att man tvivlar på det hingstägaren säger! Inte alla men en del.

Min Welsh hingst är avelsvärderad och har gjort bruksprov, men är inte i kvalitetsboken. Han har stått till allmän avel för sek B ston men gör det inte längre utan vi använder oss själva av hans tjänster, sen kan man få köpa föl dyrt av oss i stället e. honom Flört

Mina ridponny/WPB är samtliga avelsvärderade utom en 3 åring som just endast har löst licens i år.

Fourjoy
0

I Sverige har vi tidigare levt med det faktum, att hingstar som inte varit godkända av oberoende avelsvärderingsnämnder varit utestängda från allmän avel.

Inte riktigt.. du kunde även förut lösa betäckningsbevis och använda en icke godkänd till allmän avel. (ej vet.defekter)

båda mina är också värderade… men jag sätter inte det som viktigaste punkt

.. vad är det egentligen som säger att en hingst som aldrig visats är sämre än en som visats?  är du kunnig och vet din hingsts bakgrund/meriter kan du avgöra det ändå…. och det har också visat sig att nämnden gjort en del misstag i att bedöma kvalitet…så ingen annan kan vara så kunnig som nämnden?  inte ens nämnder/kunniga personer i andra länder?

…tänk vad bra med en hingst i kvalitetsboken.. då behöver man inte vara speciellt seriös eller trovärdig mao… Förvånad  vi ska väl ALLA vara seriösa?? oavsett hingst eller sto…..

Kan inte personen i fråga lita på mig och mina ord om mina hingstar så förstår jag inte vad dom ens ringer för?

och som du skrev.. welsharna har en fri avel.. och man ska oavsett vad man tycker om ovisade hingstar, kvalitetsbok eller val av blodslinjer, individer ha respekt för och acceptera andras arbete…att tala illa om någon annans avelsarbete när man själv inte har kunskap eller är insatt i det arbetet… det rimmar illa…

bara för att någon väljer sin egen väg är det inte automatiskt dåligt…

Maire
0

#108 Var inne på din hemsida och tittade på dina hingstar. Var kan man se poängen ifrån deras avelsvärdering? Någon hittade jag på men inte alla. Den ena jag hittade på hade bara 3 siffror i raden, betyder det att han avbröt eller? Ibland på utställningar/visningar Står det bara de första siffrorna om hästen till exempel var hallt och inte kunde ges omdöme i rörelserna. Är det så i detta fallet?

Arhults
0

Jag svarar inte på dina inlägg när det gäller mina hingstar, du har kallat mig Mytoman och att jag ljuger och håller på. Den gången du vågar stå för vad du säger och inte vara anonym ska jag svara digCool
Förmodligen blev han GII premierad för att han var halt eller hur?

exitingsvillemo
0

#98 bara en stilla undran, är det av en speciell anledning du väljer att inte betäcka dessa tre raser?

Arhults
0

#98 vi tar heller inte emot alla typer av ston, men det går tyvärr inte att säga vad en del ston är då semin beställs från en station och man får papper på stona långt senare. Detta gäller ridponnier.
Vi har aldrig tagit rena travston eller Islands häst t.ex

På vår sek B hingst att vi nekat alla utom sek B ston. Han är ädel så vi har fått mycket förfrågningar från Halvblod t.ex vilket vi defintivt säger nej till. Han har ett fint litet hingst föl med en WM sto, men det är det enda.

Skulle jag få en welsh hingst på semin i framtiden kan jag tänka mig att ta emot hbl ston.

exitingsvillemo
0

ni som nekar vissa raser, förklara gärna varför ni nekar just DE raserna.

Arhults
0

På min welsh hingst som är sek B betäcker endast sek B i sin egna ras. Indre ston är ointressanta av avelssynpunkt och större ston är för stor skaderisk!

Ridponnierna står på semin så dom kan ta emot ston av alla storlekar, men vissa raser hör inte hemma i ridning som typ travare. Men vi tar emot nästan alla typer av ston liksom okänd härstamning då det finns väldigt mycket sådana korsningar här i Sverige.

Jag har sett många trevliga föl undan okänd ston. Dom använder ju iallafall stamboksförd hingst så det är väl en början!

Lorita
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#115 rent hypotetisk, hur skulle du ställ dig till Karisma hon är ju inte welsh sektion B, stamtavla. Om någon har missat det så är hennes mamma Rogstaby Kiara diplomsto Tyst

Det hade varit kul att veta hur begränsad jag är i min PB avel Obestämd

exitingsvillemo
0

#115 ok, islandshäst då? Varför inte dom?

Maire
0

#111 Jag har ingen hemsida och inga hingstar. Tänkte mest på att det var du som startade "tråden" om att sätta ut poängen på hingstarna.  Du verkar inte leva som du lär…

Loreli
0

" 109 De hingstar som tom 2005 var avelsvärderade men inte godkända fick lösa betäckningsbevis och avkommorna tappade avelsvärde och registrerades i register med 9000 serie.

Det är en enorm skillnad, i dag spelar ALLA hingstar på samma planhalva.

De som är godkända av avelsvärderingsnämnd, med den tryggheten i bakgrunden att hingsten har bedömts ha avelsvärde av oberoende instans.

De som verkar i avel ändå gör det med **hingstägarens bedömning av avelsvärdet.
**
Det är en besvärlig situation för den hingstägare som ansatt högt avelsvärde  själv på sin hingst.

Väldigt få hingstar har i praktiken högt avelsvärde, avkommorna blir vad dom blir och sällan har hingstar genomgående bra ston.

Domen kommer att bli hård mot hingsthållaren om avkommorna inte håller måttet.

Behöver inte bero på att det var sämre hingstar, utan att det finns en skyldig. Kanske orättvist, men jag tror att det kommer att bli så de närmsta åren.

Loreli

Dyblygiad
0

114#

Jag kan avara för hur jag tänker närjag nekar ston till min sekt B hingst. Travare, fjording, sekt C o D island ger inget värde för hingsten varken i vidare avel el ridmässigt. Det är en för mig ogenomtänkt parning. Däremot så har han fått betäcka halvblodston och förra året även Quarterston. Där hade stoägarna funderat och studerat hingst o sto och funnit något som de trodde på.  Som welsh kan han tillföra både sin storlek och sin ädelhet till de större stona, de som vill avla en sportponny men inte vågar använda sig av en ridponnyhingst.

Sekt C o D säjer sig självt, där backar man bara aveln några steg tillbaka och slutprodukten kan möjligen bli en sportponny, men knappt det. (anser iallafall jag)

Jag har använt mig av en underbar sekt C hingnt på ett sekt B sto för att få fram en smidigare körponny. Tyvärr så var jag tvungen att sälja stoet innan fölningen Skrikandes och kan därför inte utvärdera resultatet.

Till trådskaparen så vill jag bara skriva att jag gärna hade sett att alla hingstarnas poäng stått med. Jag skulle aldrig använda mig av en hingst som fått under 38p. Jag skulle heller inte använda mig av en veterinärlicencierad hingst om det inte vore min egen, av den enkla anledningen att jag gärna vill ha något mer omdömme om hingsten är hingstägarens egen. Är hingsten i min egen ägo så vet jag varför hingsten inte är visad.

Förra året licencierade jag min 2 åriga cobhingst. Han är stor och inte färdig vuxen på långt när. Han visades dock 2 ggr för att jag skulle få en fingervisning. Hans stam o temperament räckte för att jag skulle betäcka mina egna ston med honom, att han sen fick 8 8 8 7 7 x 2 var bara ett ytterliggare plus. Anlednignen till att vi valt att betäcka med honom innan han visas för kvalitetsboken är att vi vill se vad han lämnar innan han blir färdig i sin kropp för en kvalitetsvisning. Blir årets avkommor exteriört fel (alla stona har tidigare fått korrekta minst klass I föl) så kommer han istället att få bli en lycklig valack och slippa vänta några år till med att få bli det. Krasst men sant.

Arhults
0

#118 :)

ragnhild49
0

Exitingville, jag skall försöka att svara dig.

Islanddshäst skrev jag inte en gång (det står dock i mitt kontrakt), det finns inte ens med i min värld, att någon skulle komma på ide'n, att betäcka ett islandssto med en sektion                           C hingst.                             

Alltså, jag är i första hand intresserad av rasavel och för min del, så är en islandshäst och min hingst allt för olika i typ för att det skulle bli en lyckad kombination. Naturligtvis finns det alltid undantag som bekräftar regeln, men chansen är ytterst liten ,att det blir en bra korsning.                                                Shetlandsponny tycker jag skall betäckas med just shetlandsponny. Vad man skulle vilja åstakomma med en sådan kombination (sh/w), kan jag inte förstå, mer än möjligen "det vore så gulligt med ett föl". Är man ute efter en welshtypad ponny av mindre storlek, så kan man köpa en wm-ponny.

Just shetlandsponnyer, fjord- och islandshästar samt travare (kallblod och varmblod) är ju konsolilderade. De är avlade för ett väldigt precist ändamål (trav) eller har speciellt utseende (fjord/ shetland) eller islandshästarna (utseende och gångarter). Varför "blanda ut" det?   Om jag vore tex shetlandsuppfödare skulle jag gråta blod över alla oäktingar och konstiga korsningar som tillverkas med shetland inblandat.

Jag vill att min hingst lämnar snygga ponnyer med bra gångarter. Att "producera" gulliga små ponnyer är jag inte intresserad av. Sådana blir det ju i alla fall.

Över huvudtaget så tycker jag att man som stoägare skall tänka över en betäckning både en och två gånger. Det finns många som betäcker sitt sto, för att dom vill ha en avkomma med just hennes temperament (lycka till !) eller utssende. Igen, vill man ha en ponny med ett speciellt utseende och sätt, då köper man den!

VeronicaP
0

#122 Ja jag håller med dig där varför blanda upp raserna och jag gråter blod vöer alla *söta* shettiskorsningar det finns ;-)

Fourjoy
0

De hingstar som tom 2005 var avelsvärderade men inte godkända fick lösa betäckningsbevis och avkommorna tappade avelsvärde och registrerades i register med 9000 serie.

min var även EU godkänd som det hette då och hans rena avkommor hamnade i rätt register, WPBR hamnade i korsningsregistret samma som idag.

Maire
0

Loreli, ingen har svarat på din fråga om att licensiera i efterhand om det visar sig att stoet är dräktigt. Är det ingen som vet?

Jag är inte säker själv men jag tror att hingsten måste ha licens vid betäckningstillfället för att det ska gå att registrera ev. avkomma med härstamning. Alternativet kan vara att ta dna på den fd. hingsten och fölet för att få "bättre" papper. 

Kanske därför så många har okänt för att man inte tagit dna?

Fourjoy
0

skulle tro att du kan registrera fölis med ev. en "straffavgift" och DNA test på båda föräldrarna, jag köpte en tjuvbetäckning utan papper som jag sedan efter 2års letande lyckades hitta föräldrarna till och hon blev sedan registrerad som godkänd WPBR.

fråga registratorn i aktuell förening om hur du ska göra..

Loreli
0

Hej och tack för svar.

Jo nu har det gått lite tid och jag har tagit rätt på vad som gäller och agerat.

Hingsten är nu vetbesiktigad och DNA är skickat, därefter löser jag lisens.
- Just nu får han gå kvar med sin "frilla" och i maj går han ut på hingstbete..

Språngrullan för jag ju själv - så den här betäckningen blir med licensierad hingst.

Loreli

Loreli
0

Så blev jag hingsthållareth_grouphug är jag en av er nu ?

Loreli…

Dyblygiad
0

128#

Du har alltid varit en av oss……hästälskareKyss

exitingsvillemo
0

#122 tack för ditt svar =) och jag håller helt med dig. Som shetlandsägare själv, så JA jag gråter blod över alla dessa "oäktingar" på marknaden.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.