Tårar

Igår kastade mitt sto med bara 2 månader kvar på dräktigheten. Min (vår) sorg finner inga ord. Det var en liten brun hingstunge…
Varför?? Det ordet kommer jag för alltid få leva med… Att sådan lycka bara på en sekund kan grusas sönder. Mitt hjärta känns som någon bara kramat itu. Jag kommer aldrig någonsin mera ta något för givet.. CARPE DIEM!
Gud vad tråkigt, beklagar

Usch vad tråkigt! Så onödigt!

Men vad ledsamt att den efterlängtade Rimskij-fölisen dog.
Det här är klen tröst, men om det nu var något på tok (och det var det förmodligen?) så var det betydligt lindrigare för stoet att hon miste fölet nu och därmed slapp de sista jobbigaste månaderna av dräktigheten och slapp föda ett fullgånget (dött) föl.
Jag har själv råkat ut för ett sto vars föl dog i 10:e månaden och där vi fick kämpa länge för att få ut ungen. Hon betäcktes senare samma år och fölade följande år utan problem, har därefter fått flera fina föl.
Beklagar, så sorgligt….

Många kramar från mig, jag har mist föl en gång och då var det tvillingar. Det är tufft nästan ett års väntan också, tar det bara slut 
har du kollat så det inte finns en till kvar? Nu såg den stor ut men det händer att bara ena tvillingen kommer ut och den andra går tiden ut.
Än en gång beklagar jag det som hände dig och din häst.
Många kramar Sanna med familj
Usch! Jag får tårar i ögonen när jag läser ditt inlägg. Beklagar det som hänt.
Det är alltid lika tråkigt när nåt sånt här händer, då inser man vad liten man är. Det är högre makter som styr och vi kan inget göra åt det. Och det gör alltid lika ont inom en.
Hoppas stoet (och ni med) repar sig och att ni vågar betäcka om och att hon får en fin unge nästa gång.
Ibland är livet hårt! Beklagar än en gång….
åh.. vilken tragedi…beklagar så…
Tack alla!
Puzzel mår trots allt mycket bra. Detta var ju hennes första föl så jag kan bara hoppas o tro att hon inte riktigt "fattade" vad hon gick miste om. Hon har inte gnäggat efter honom utan bara helt lungt tagit det som "så var det med det"… Jag antar att jag mår mest dåligt av detta, vilket jag oxå får leva med.
Veterinären som var på plats kunde bara konstatera att allt såg ut som det skulle. Varför hon kastade finns inga svar på, bara vad det kunde vara.
Det kändes otroligt jobbigt att på kvällen sen stå o gräva ner detta vackra lilla hingstföl på dyngstacken, jag trodde väl aldrig att jag skulle behöva vara med om något liknande. Men nu vet jag att även en liten uppfödare som jag får vara med om avelsverksamhetens tråkiga sidor. Medaljen har sin baksida och jag kommer aldrig mera ta någonting förgivet…
.. jag förlorade också min första fölis… den var helt färdig och i rätt tid men var dödfödd… vi jobbade på den länge innan vi gav upp…stoet letade och gnäggade i flera dagar efteråt trots att hon fick ha fölet i boxen ett tag för att se att den inte fanns mer…gnäggen var liksom sorgsna och uppgivna men ändå sökande..
… ja det är tungt när man står där, man ska sluta osv. men så nästa år står dröm fölet där.. då orkar man ta nya tag…
En uppfödares mardröm!
Jag har under alla mina uppfödarår aldrig varit med om det, tack och lov! Jag har aldrig fått en missbildning eller annat som har gjort att jag fått ta bort föl eller att det har behövt opereras.
Vid varje fölning målar man upp den värsta bilden av vad som kan hända, men som tur är har det inte inträffat ännu…….
Jag förstår dina stora sorg och lider med dig.

Beklagar 

Väldigt ledsamt!

Ush, jag beklagar verkligen! Att en sådan liten, underbar bebis inte ska få uppleva hur det är att leva, är inte rättvist!

Tog inte veterinären prover på Abortvirus, vi fick lämna vårt foster till labratorium för just det och innan provsvar kom fick vi inte lämna gården!
Just när stoet fölar eller kastar är stoet som mest smittsam och kan smitta ned en hel besättning så alla ston kan kasta eller dom som ska betäckas.
Jag vet att det är känslolöst att behöva tänka på detta men abortvirus har ingen direkt symtom, det kan i början varit en liten snuva just när stoet blev dräktig och sen ingenting förräns dom fölar eller kastar!
Tråkigt är det iallafall!
#16 Nej det gjorde hon inte och det förvånar faktiskt mig oxå så här i efterhand. Jag har idag försökt få tag i den veterinären men hon skulle komma åter i morgon. Tänkte faktiskt ta upp den diskussionen med henne. Nu är Puzzel det enda stoet som finns kvar hos oss, turligt nog men det är ju inte särskilt roligt iaf. Men min plan är att hon ska få åka till Rimskij igen men då ska hon vara kollad ordentligt, och det blir snart.. Man vill ju likasom veta varför.
Vad trist =/ Skickar en tröstekram från Gävle!

EHV-1 eller abortvirus var en av smittorna som det förelästes om vid avelskonferensen i höstas (se bloginlägg), och det kanske främsta skälet till varför man ska undvika att blanda avelsdjur och tävlingshästar. Se information på SVAs hemsida.
Jag har inte vaccinerat Kiara mot abortvirus, har ni vaccinerat? Blir lite orolig nu, vi har inga direkta tävlingshästar i stallet men iaf. =/

Nä fy va hemskt…stackars dig ! skönt dock att stoet inte verkat ta så illa vi sig… fast det är väl ingen större tröst
#20 Det har inte jag heller men jag hörde att det inte heller var 100% säkert. Jag ska prata med min vet idag o höra vad som gäller. men jag antar att det finns massor av kunskap på detta här på forumet. Jag tar gärna del av er kunskap.
Tydligen så var det fölungen man tog prover på och så här i efterhand så känns det ju inte bra. Han ligger ju nedgrävd så det är försent. Vaccinationen ges bara på dräktiga ston och inte tomma… Ja nu vet man ju helt enkelt inte alls hur man ska göra. Fan vad lite man vet om saker runt dräktighet. Detta var vårat 5:e föl, dags att gå ngn avelskurs kanske.. Jag kommer då aldrig sluta klandra mig själv… Förbannade Amatör!! Kanske bara läge att lägga ner och inrikta sig till 100% på det man kan -Mata akvariefiskar…
Vid kastning pga abortvirus kommer allt ut på en gång. Dvs fölet, hinnor, intakt navelsträng o moderkaka. Stoet har inte fyllt i juvret och behöver inte visa förkylningssymptom. Fostret blir smittat tidigare i dräktigheten och brukar dö + kastas i 9-10 dräktighetsmånaden. Endel ston går nästan tiden ut och fölar en sjuk fölunge som sedan dör. Man kan ta blodprov på stoet och på det kan man se om hon har antikroppar mot abortvirus, som bildas av infektionen. Har hon inga antikroppar så var det inte abortvirus hon kastade av. Det här är mina erfarenheter, har själv varit drabbad och numer vaccinerar vi alla hästar på stuteriet, inte bara de dräktiga stona. Alla hästar kan sprida viruset och det verkar som om det kan ligga kvar rätt länge. Om jag minns rätt så har stona antikroppar i ca 8 månader. Vi vaccinerar som sagt alla hästarna och det är ett rätt dyrt vaccin, men det är så mentalt påfrestande att få ett utbrott med abortvirus. Andra orsaker till kastning kan vara att fölet snor in sig i navelsträngen, det tror jag är rätt vanligt.

#20 Jag har faktiskt vacc mot abortviruset på båda mina dräktiga ston (Hanna har redan fölat) Jag kan varken säga bu elr bä då jag absolut inte har någon aning om det hade blivit/är någon skillnad om jag inte hade vacc dom… Tror man helt får gå på magkänsla. Som sagt det är juh inte 100% tillförlitligt. Jag vacc då dom tidigare i stallet (2 år sedan) hade abortvirus på två föl varav båda dog efter 2 veckor, tyvärr. Man får nog rådfråga vet & sig själv.
#23 Ska gå på avelskursen nu som går på Lördag i Aneby, hoppas dom tar upp just detta ämne då det är så lite man vet.. Får återkomma om jag fick redan på nått som är av intresse….
/M
.. det går inte att skydda sig helt för sånt här…. det händer saker med ponnyer, samma som med oss människor och det finns inte alltid en förklaring. Visst ska man var försiktig och göra det man kan men man kan aldrig bli helt säker….
Tursamt händer sånt här inte så ofta men samtidigt så lär man sig av händelsen… man ska aldrig ta något förgivet utan ta vara på dagen
#23 Klandra inte dig själv…jag är säker på att det går vägen nästa gång..

Jag håller med föregående talare, jag tycker inte att du ska klandra dig själv!
Jag är inte alls insatt i avel, men att man förlorar fostret händer ju både djur som människor. Det är en del av naturen och kan inte göras så mycket åt. Om det nu var abortviruset som spökat hade det ju endå kunnat slagit till om du vaccinerat mot det, då det inte ger skydd till 100%.
Kan kan ju även ha varit något fel på fölet som gjort att hon kastat, och det hade du ju inte heller kunnat gjort något åt. Så klandra inte dig själv!
#23 du ska absolut inte klandra dig själv, du har inte kunnat gjort ngt för att förhindra detta.
Mitt fullblodssto förlorade sin första bäbbe, ingen kastning dock, men fölis var jättestor och kom inte ut ur förlossningskanalen, satt desutom i hundsittande och var helt fastkilad.
Efter mycket om och men så verkade det avslappning-medel hon fick så vet kunde knuffa in fölis för att rätta till läget, men då var det redan försent. Navelsträngen hade gått av i kanalen och fölis fick ingen syre.
Kommer aldrig glömma denn underbara hingstunge.
Det är hemskt att säga, men man lär sig ngt varje gång det händer ngt. Man lär sig läsa av sitt sto bättre, man ser om allt fortgår normalt eller inte.
Nästa gång ska du se att det går bättre, även om du kommer vara väldigt mycket i stallet den sista tiden då och säkert se olika symptom hela tiden, som egentligen inte finns.
Kramar till dig och din fina tjej.

#23 Den här kursen kanske?
#29 Ja den hade vart toppen. Men tyvärr för kort varsel för mig.
#24, 28 Tack för era inlägg.
Livet går vidare för mig och mina hästar. Puzzel är hur pigg & glad som helst, själv var detta bara droppen. Det är jobbigt.

Men gud vad tråkigt Eva! En varm tröst-kram till dig!
Jätteskönt att höra att Puzzel mår bra i alla fall.