Welshar vi minns
När jag var 12år 1972 var jag på ridläger i Jämtland och där fanns den vakra vita valacken Sävstaholms Sam kallad Sammy, han var Silver i Britta o Silver böckerna av Lisbeth Panke.
Det var en av de första renrasiga welshar jag vet jag träffade på,
Min första ridtur tror jag också var på en renrasig welsh, Bonni på farsta ridskola i stockholm 1970 en liten isabell

Wärnanäs Florett, var en skimmel hingst som fanns på en av dom första stallet jag red på. Adriene, soraja var stona där och Ametist var en av mina favorit hästar en mörk valak efter Wärnanäs Florett också Anastasia i samma stall var efter Wärnanäs Florett och henne fick jag visa på premiering en sommar.
På andra ridskolan jag red på fanns Amor en valak bror (eller halvbror) till Wärnanäs Florett, min favorit ponny.
Sen flyttade vi till landet och jag fick egna hästar (ingen welsh) även om jag var mycket nära att köpa Beduin, en partbred efter Wärnanäs Florett. Grannarna hade en nordsvensk och Astronaut efter Wärnanäs Florett.
Så jag får nog säga i Wärnanäs Florett i Jämtland är mycket i mitt hjärta och i stamtavlan på många welshar i min barndom.
Min vita Convalj, en welshkorsning visserligen men mycket rastypisk ändå! Han var efter Glenmarkens Bolero, som väl var en kat C welsh?
Mamman hette kort o gott Lotta:)
Convalj är en stor anledningen till att jag idag valt att återvända till rasen, fast nu i form av en cob.
På Convalj lärde jag mig hoppa, han rörde sig mjukt som en katt så det var bara att hänga med o njuta! Jag sålde honom en gång men köpte tillbaka honom efter ett år igen - p g a saknad.
Slutligen såldes han efter ytterligare några år och sen tappade jag helt kontakten med honom, vet tyvärr inte var han slutade sina dagar:(
Convalj var född 1972 så det var säkerligen många år sedan han gick bort.
JASON född 1974 efter Roman Fidel och undan Mynd shepherdess (tror att det stavades så, det är MGA år sen, men i minnet det lever kvar som i går). Denna ponny fanns på SKÄLBY GÅRDS RIDLÄGER i Bred utanför Enköping. Jag hade Jason nga år på vinterhalvåret. En underbar kille som för alltid kommer att finnas kvar i mitt hjärta.
#3 Jason kommer jag också ihåg, likaså en hel drös av hans övriga kamrater som också jobbade på ridskolan vid Åkerby, Enköping. Vallrum Jason, Vallrum Calypso med flera. Underbara ponnyer!!
/ Marie med en tår i ögat..
#4 Menar du att dom hette Vallrum innan? Det hade jag inte en aning om. Vad roligt att höra. Under min tid på skälby Gård så var det bla Jason, Calypso, Crusse, wärnanäs Hermelin hennes dotter tror jag det va Turmalin, Camilla, Barryton, Ramon, Amatör, Fidelin, Baltazar, Blenda, Svante, Primelin hade föl vid sidan ett år som hette Jaquline…minnet strejkar. Jag var på skälby mellan 1981-88. Har ff kontakt med fam. Johansson.
#4 Japp, många av dem hette Vallrum i förnamn. Därav mitt intresse för dem. På Hamre ridskola i Västerås fanns det också en drös Vallrumponnyer. Det var genom dem jag kom i kontakt med rasen som jag aldrig släpper taget om.
Kristina Bjurén var en av stalltjejerna på ridskolan i Enköping och hon och jag har under året haft massor med kontakt och har fortfarande. Fotograferat welshar, lusläst härstamningar osv osv.
Primelin har vad jag vet fått flera vackra föl och lever ännu. Blenda är om jag inte minns helt fel släkt med ponnyer på Norrveda gård, Vätö. Många roliga ponnyer fanns det och det vore så kul om man kunde få veta vad som hänt med dem alla.
#6 Åhh vad roligt att höra. Jag vill veta mer, vi kanske kan prata ngn annan stans:) än här, då vi kanske faller ifrån tråden. TACK Marie!

Den första ponnyn jag red på ridskola när jag var 4 år var WM. Han hette Mr King och var en härlig isabell e Säfstaholms Ben Hur u Säfstaholms Fair Lady. Även helbrodern Mr Higgins fanns där och honom red jag också.
Fair Lady fanns på en annan liten privat ridskola här i närheten. Några av avkommorna gick med på den ridskolan. Sonen Dandino tävlades ganska framgångsrikt i hoppning, bla av min kompis.
Wärnanäs Dixie och Eliselunds Chaméa, och alla deras föl är jag uppväxt med, så dom minns jag väl, och det är nog min enda kontakt med welshen, var granne med stallet, så inte kunde man bli annat än hästtokig ? :)
Som liten knatte tillbringade jag mina somrar i Nybro, och höll mer eller mindre ofta till på Köhls stuteri. Jag minns ponnyerna som jättestora och läskiga, och första gången jag fick prova att galoppera var på ett sto som hette Elina tror jag. Denna Elina satte djupa avtyck i mig och jag har kort på henne kvar i mina gamla album hemma. Är det någon som vet något mer "professionellt" om Köhls eller om Elina så är det bara till att hojta till! 

Vad gjorde du i Nybro av alla ställen?
Mina föräldrar är skilda och min pappa har alltid bott där. Så varje sommarlov så långt jag kan minnas har jag bott strax utanför Nybro i lilla Anebo, så litet att det inte ens finns med på kartan. Det ligger en bit ifrån Tvärskog.
Jag tror att dom som drev Köhls var gamla vänner till pappa, men detta var så länge sedan att jag knappt minns mer än så. Men härliga tider var det iallafall!

Jag är född och uppvuxen i Nybro…..

Anjola är den första Welshen jag stött på :) Tror jag minns att hennes pappa hette Ekelunds Anjo och morfar var Jesper(?).. Ridskolans bustroll va hon iaf :) Tror att jag har lyckats googla fram att hon har en avkomma Cawat e. Cavallo Bolero RW35 någonstans i sverige också
//Mickan

#14. Det låter som hon härstammar från mina trakter. Kalle Bolumlid hade både far och morfar. Cavallo Bolero stod också här, på Stuteri Cavallo. Jag tror jag sett Anjola på någon utställning, skall kolla i mina gamla kataloger vid tillfälle.
Jag känner till en Cawat också, undrar om det är samma.

En av mina första favoriter på ridskolan hette Cyranito
En liten svartskimmel E. Horshaga Cyrano.Minns tyvärr inte moderns namn…
Detta var i mitten på -70 talet.

#15 Det vore jättekul om du hittade något :) Min gamla favorit, tror att hon är född 85 +- 1år :) Har bara vanliga "kort" på henne inget på datorn ska se om jag kan scanna in nått :) Tror hennes son är fux med bläs(?) Cawat II tror jag han kan heta :)
//Mickan

#15. Foto har jag tyvärr inga, men jag hade rätt ang uppfödaren. Det stämmer att hon är född 1985. Jag har sett både Anjo och Jesper en hel del också. De var ute och tävlade mycket.

En häst jag funderat över många gånger är Burhults Tivoli. Jordens sötaste welsh mountain och anledningen till att jag idag anser mig vara welshfrälst!
Hursomhelst, han hade det bra när jag sist träffade honom i skåne 1998, men sen dess har jag inte hört någonting. Dock har denna vita drömprinsen en speciell plats i mitt hjärta !
Tivoli var föl när jag härjade som mest på stuteriet nån gång i början på 90-talet var det nog. Har massor av kort på honom och andra fölungar liggandes i byrålådorna! 

Ja du, lille Tivoli. Där fanns ju oxå Tiger, brorsan hans, men Tivoli var ju skönheten. Synd att kulan inte trilla ner som den skulle, men å andra sidan så hade jag aldrig blivit introducerad till welsharna om han stannat på Burhult som avelshingst. Finnse en mening med allt eller?
Visa gärna kort, nostalgiskt dagdrömmeri på jobbet är väl inget fel
Det är gamla hederliga papperskort och jag har ingen fungerande scanner. Det får bli ett framtidsprojekt för jag har massor av kort som jag skulle vilja ha inscannade. 
Hur kom det sig att du kom i kontakt med honom?

Ägaren ville ha hjälp med inridning och på den tiden var jag 15 eller 16, rätt kort och vägde under 50kg (även om jag då tyckte att jag var smällfet - tänk om jag vetat). En aktiv person på ridskolan kom en dag till mig och sa att hon lämnat ut mitt nummer till någon som ville ha hjälp med en liten welsh mountain och i veckan efter ringde det. Sen dess är jag fast!! Han var ju den vita springaren från alla sagor, drömprinsen på alla sätt! Att hon då även hade två vackra, kolsvarta welsh cob ston i stallet hade nog ingenting med det explosionsartade intressat att göra 

En häst jag funderat mycket var så kallade korsningsponnyn Farin -77 eller 78 han var e.Landru xx u. Ekholmens Fabiola e.Kålltorps Primus , Jag red in honom sedan såldes han . Han hade helsyster Famina som är mormor till Pondus, och massor av halvsyskon. Wärnanäs Florettes avkommor såg jag många av och Ametist köpte en kompis sedan. Amor på ridskolan känns fel att han var e. Florette, finns någon stanns i bakhuvudet att han var e någon ?Prince Florin eller något liknande namn om jag hittar mitt gamla album finns säkert härstamningen med där
Jag är ju uppväxt på öland och mina kusiner bor i närheten av Bostorps stuteri. Så när man åkte förbi där såg man ibland ponnyerna i hagarna längs vägen. Ville alltid att mamma skulle köra extra sakta.
Men welsh intresset kom iom att jag bodde granne med Ölandia stuteri och alla Anna-Lenas welshar. Fastnade redan då för cobben, då var Derwen Traviata min favorit. Kommer även ihåg när hon hade Reactor.
#24 Ekholmens Fabiola minns jag fanns i härstamningen till en del korsningar och även rena welshar som jag träffat. Minns inte namnen just nu men de bodde på en gård strax utanför Västerås.

#5 o 6 Nu får jag också en massa minnen!
Blenda från Skälby finns fortfarande kvar här hos oss, i veckan fyllde hon 32 år och är fortfarande pigg och glad. Jag hade henne på mitt första ridläger på Skälby -82 och hyrde henne sedan dess på vintrarna och fick köpa henne-89.
Blenda RP 1003 är stamboksförd som ridponny och har 4 avkommor.
Min favorit bland welsharna på Skälby var annars Crusse!
#27 Nämen…oj vad roligt. Jag fick en tår i ögat du. Vi kanske kan höras av via mejl. Jag var själv lägerunge,( hade aldrig Blenda men jag red henne mkt iaf), sen jobbade jag flera år på skälby. Jag har ff kontakt med Evas son med familj som bor kvar på skälby. Mejla gärna mig: ceciliarehn5@telia.com
#3 Vilken lyckost du är! Jason är den finaste jag någonsin haft att göra med och jag har aldrig fått bättre kontakt med någon annan häst.
Första året jag var på Skälby hade jag Charlie. Svårt att INTE bli förälskad i ett sådant uppebart charmtroll! Så sorgen var stor nästa år när famljens gen Linda var där och skulle ha sin favorit Charlie… Till min stora bedrövelse ick jag dessutom mig tilldelad Amatör som var känd för att vara en krutdurk utan like och dessutom lite svår i spiltan. Besvikelsen varade dock bara en kvart för det var direkt något som gnistrade till när man gick in till honom och man insåg att man skulle spendera en veck tillsammans. Han var ju inte direkt lättriden om man ville rida med stil, men höll man bara i hatten och styrde åt rätt håll när vi red i hopphagen eller red ut, så fick man ett härligt äventyr. Dessutom var det bara att sätta sig och åka så vann man hopptävlingen sista dagen, ha ha. De införde dock idealtid några år senare eftersom det alltid var Charlie (kom tvåa med honom) och Amatör som vann varje år.
Efter 3 underbara sommrar med Amatör, fick jag ytterligare en kvarts besvikelse. Jag var nu för stor för att rida en liten welsh mountain och fick i stället Jason. Han hade någon form av problem med ryggen och därför fick man bara ha sadel på honom när man hoppade. Rida barbacka var ju någon som man tyckte var kul ibland, men HELA VECKAN när alla andra hade sadel…? Som sagt, en kvarts besvikelse senare och man hade hittat en kompis som man skulle minnas för livet! Jag minns att andra året jag hade honom, så fick jag även hoppa barbacka pga av hans ryggbesvär. Tror det var trycksår han hade lätt att få.
Jag har foton som jag kan scanna om du vill.
#10 Självklart känner jag till Ellina! :) Vilka år var du i Köhl?
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se
Jag bodde hos min pappa utanför Nybro alla år under min uppväxt, hela 80-talet och iallafall halva -90. Pappa och Herr Köhl var bekanta så därför fick jag vara där och rida. En lycka för en liten skit som jag som hade rummet tapetserat av Min Häst-posters.
Första gången jag red Ellina när jag fick galoppera måste varit 85 därnånstans.
*tänker efter*
Vilken anknytning har du till gården? Nyfiken!
"Uppväxt" där kan man säga…
Motionerade/tävlade avelsston, red in unghästar och uppfostrade föl mellan -91 och -97.
Red inte Ellina mer än några gånger eftersom jag hellre hade hand om welsharna
Då kommer du kanske ihåg någon av Ellinas avkommor, typ O'Key, Perlina, Qulina, Reelina, Salut, Tingelina, Akrobat, Belina, Cavat, Dahlin, Evelina mfl? Har nog bilder på en del av dem någonstans…
Minns du några welshar då?
En kompis till mig 's mamma hade Köhls Akrobat, dottern hade Köls Safari och den andra dottern Köhls Bravad
#32 Ja du ser, jag var så liten så jag inte ens visste vilken ras jag red på.
Minns att det var många unghästar och ett litet stall vid sidan om det stora, undrar om det inte stod hingst/ar där?
Kan inte några andra namn och vet inget om några avkommor. Jag var alldeles för liten för det. Minns ett sto som hette Julie också men vad hon var för ras ska jag var osagt.
De första welsharna jag stötte på var Derwen Exotic Girl och Derwen Reactor. Andra jag mötte i samma veva var Derwen Taffeta och Derwen Traviata.
Lite senare var min första welsh mountain kontakt med Ekbäckens Sweet, Ekbäckens Salvia och Burhults Bridesmaid.
Åh lilla Brides! Henne har jag följt sedan föltiden på Juta och var nog hemlig spekulant på i många herrans år. Det var nog den första gulbruna mountain jag såg näst efter Penllyn Candy så jag tyckte hon var den vackraste ponnyn som fanns.
Ett antal år senare blev det ju sålunda också ett gulbrunt sto i familjen 
#33 Safari påbörjade jag inridningen av (sadel, träns och hängde på) när han var tre år. Minns inte om han såldes som 3 eller 4-åring dock. De andra känner jag också till. Vet du var de finns nu?
#34 Hagens Ellina var Connemara och Julie var så klart en Welshponny!
Kulltorps Julie RW 647 (1994)
Då var jag inte helt ute och cyklade då!
Har kort på när min bror hoppade Julie. Kul att se henne igen! 
Roligt! Är det något som man skulle kunna få kika på?? Det var tydligen inte så ofta som hon hoppade över hinder förr i tiden eftersom hon tyckte att det var bättre att hoppa åt sidan precis innan hindret
Ju äldre hon blev desto galnare blev hon dock - skulle hoppa allt som gick att hoppa över; dressyrstaket, vägbommar, stormfällda träd i skogen osv.
Avlivade ju henne i början av juli nu i år så 26 år hann hon bli. Har kvar en av hennes söner, "världens största welshponny" (ca 152 cm), Köhls Eko:
har du ägt henne??
har kortet i pappersform, ska se om jag hittar det!
Oja!
Hade Julie som "min" ute i Köhl 1991-1997 och köpte därefter henne och Eko och flyttade hem dem till mitt egna stall. Så jag hade alltså hand om henne dagligen i 17 år varav 11 år ägde jag henne även på pappret…
Hon fick sitt sista föl 1997 vilket jag valde att lämna tillbaka till Köhl eftersom jag inte kände att jag hade möjlighet att ha ett föl utan lekkompis just då. Hade funderingar på att betäcka henne igen men det blev aldrig så och dessutom tyckte jag det räckte med de 12 föl hon hade fått tidigare. På senare tid så hade jag henne mest till att vara barnvakt åt de andra fölen här och de gjorde hon så gärna även om Eko alltid var hennes prioritet nr 1.
Julies sista dag i livet
:
Där ser man. var världen är liten, tycker man säger det om och om igen. Underbart vacker bild på hennes sista dag, precis så man vill minnas sina älsklingar. Kul att höra att du hade henne så många år, det är ju det man själv vill med sina allra käraste.
minns…och glömmer aldrig den vackraste och mest underbaraste ponnyn,Burhults Selinda…
Selinda levde sina sista,alldeles för få,år hos oss i Överkalix.Vi är mkt tacksamma över att vi fick chansen att lära känna denna otroliga häst…och jag antar att fler än vi saknar henne,Selinda lärde nog många att älska henne,Selinda var född på Burhults stuteri i Lerum och där bodde hon till i november 2001 då hon flyttade norrut!
Känns nästan löjligt att skriva att jag känner henne med, men det blir nog så när man är uppvuxen på Burhults.
Även Selinda var en av gänget man tog hand om på helgerna. Läste er fina lilla artikel om henne i en utav Årsböckerna för inte så länge sedan.
Tråkigt att höra att hon inte finns kvar längre. Hon var en mycket söt liten ponny.

Min första welshkärlek var welsh mountain-hingsten Coed Coch Nobl RWM 15 som jag såg när han vann BIS på Elit-utställningen i Stockholm, 1980 eller 1981 kanske. Han var bländvit och vacker, och jag blev fascinerad.
Lite tråkigt att Nobl knappt lämnat några spår efter sig i welshaveln. Var han en svag förärvare, kanske en s k slutprodukt, eller?
jag bor i nybro och har tävlat och tränat en häst ute i köhl i snart 4 år nu
Den första Welshen jag kom i kontakt med var Åsa RW 659, även känd som "Polly". Född 1978 (död 2001) e: Cavallo Bolero RW 35 ue Cennen Fusilier WSB 4659.
Henne lärde jag mig mycket av, en jättetrevlig ponny, som gjorde att mitt hjärta för alltid har stannat hos rasen!

samma som #47 :) fast har haft enhel del olika hästar, då dom har sålts :)

Eftersom jag äger Köhls Aktris e. Balans u Ikea f 1991, så borde du ha något kort på henne som föl. Det vore jättekul att ha! Det var tydligen många som har varit på Köhl och träffat ponnyerna där. Själv har jag bara sett en snabb glimt av Balans i en hage och det var långt innan jag visste vem han var. Ikea lyckades jag aldrig träffa. Båda var borta när jag kom dit "på riktigt". Aktris är en pärla, viklet jag är säker på att flera av Köhlhästarna är. Bifogad bild är på Aktris i mars iår. Hon förlorade tyvärr sitt stoföl i våras bara 1 dygn gammal. Nu är hon dräktig med Wild Fowler, spännande! Vi håller tummarna för henne!

Lunas Forsythia, Filippa III och Foxia är 3 pärlor man fått äran att lära känna, även deras avkommer.. =)
#50 köhls Tindra finns kvar ute i köhl än =) Karusell såldes strax efter jag började där! 

#46 Foto på Coed Coch Nobl RWM 15, taget vid SPAFs Elitutställning på Ryttarstadion i Stockholm den 8 augusti 1982. Nobl vann Best In Show och mitt hjärta, jag blev helt fascinerad av den lille vite hingsten.
#55 OJ, vilka spännande foton du har på lager! Säkerligen finns det många andra welshar där också. Måhända en liten sektion A vid namn Ekbäckens Savoy?

#56 Nej, tyvärr har jag ingen bild på Savoy. Jag plåtar bara planlöst, det är litet slumpartat vad som fastnar.
Här är en huvudbild av Cawdor Rhys RWM 19, även den från Elitutställningen 1982.

… och här är Wärnanäs Peng RW 64, med en ung husse, från samma utställning 1982.

Kul att hitta en bild på Jason här, det var även så att jag upptäckte welshen på Skälby. Var där många somrar med början 1977.
Hade första åren Isabella en new forest men fick sedan hålla på med Calypso när det skulle börjas med inridningen sommaren -78 och sedan hade jag honom på läger somrarna efter (två veckor varje år) och han tog en stor plats hos mig denna lite egensinniga men goa härliga kille.
Gillade också skarpt lilla Malin, hon var en jättetrevlig ponny.
Lilla Amatör ja, yrvädret… Han hade min syster flera gånger och var nog hennes favorit!
Dom ända Vallrum ponnyerna på Skälby var just Jason och Calypso.

Mitt första möte med welshponnyn var på kompisens QUERN BETLE (osäker på stavning), svart sto f.-67, imp. England. Hon kallades för Donna och var otroligt pigg och rolig att rida.
Senare flyttade två welshar till in i samma stall, Surprise och Sheila. Kommer inte ihåg stammen på dem, men de hade samma mamma.