Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettwelshar-på-väg
Läst 2697 ggr
HAPE
0

Då var det dags - transporttips önskas!

På lördag ska jag hämta upp mitt nya stjärnskott i Örebro. Det är en resa på 11 mil enkel väg och jag har ett vanligt enkelaxlat släp och en hederlig gammal volvo. Lilla stjärnskottet, Fanny, är nu 8 månader och kommer till Sverige på lastbil.

Jag vill köra henne lös, men funderar på hur jag ska göra transporten säker för henne. Den är inte så bred, men är ett tvåhästars egentligen. i fram finns en stång från golv till tak då släpet har fronturlastning och alltså delad frambom.

Räcker det med att sätta båda bommarna på lägsta i fram, eller måste någonting ställas framför bommarna för att hindra att hon fastnar under eller över? Jag vill inte ha mellanväggen i, för jag räknar med att hon kommer att ha vänt sig bakochfram innan vi är hemma.

*tacksam för alla tips och råd*

Vi har inte tillgång till små halmbalar och det finns inte att få tag på häromkring.

Dyblygiad
0

Jag körde ner ett sekt B föl från Rättvik-Sthlm- Skara förra veckan. Då lät jag mellanväggen vara kvar. Satte bägge frambommarna på ena sidan, den sidan fölet stod på. Den ena på lägsta och den andra på översta. Vårt föl vände sig utan problem och åkte baklänges. Jag gillar inte helt strippade släp då jag sett att föl o unghästar gärna vill ha lite stöd från mellanväggen. Vi lade även en halmbal under frambommen så liten inte skulle krypa under bommen. Så kör jag alla småttingar som åker utan mamma. Sekt D som är över 8 mån åker fastbundna, fast här är mina cobbar vana vid att sitta fast i tidig ålder.

Du kan alltid välja att lasta in via fronturlastningen, då hamnar fölet baklänges på en gång. Funkar ypperligt om man har en unghäst som tenderar till att hoppa bakbom.

HAPE
0

Att sätta båda bommarna på ena sidan var smart.

Fungerar det med mellanvägg även med 3/4 bom i bak? Det blir lite bredare bakåt, men stöd i fram  i alla fall.

RC71
0

Jag brukar köra ensamma föl i helt tomt släp. I ditt fall så kan du ju linda in mittstolpen med liggunderlag och silvertejp. Se också till att framdörren är säkrad utifrån så inte fölet kommer ut den vägen.

Se också till att det inte finns något som fölet kan fastna med grimman i -om du väljer att ha den på.

Sen är det bara att bädda upp med strö och hö samt köra försiktigt! Glad

Fourjoy
0

låter lite farligt med halmbalar då dom kan fastna i snörena om dom sparkar med hovarna..

mina fölisar har åkt i helt ren transport… ofta har dom ställt sig längst bak och på tvären.

Lorita
0

8 månader då står mina bundna som vuxna hästar i transporten men det ä klart då har jag jobbat min häst från det att den är föl och jag vet att den kan stå bunden.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

HAPE
0

Jag vill inte att hon kommer fram framför frambommarna. Även med en fölis, dock är hon rätt stor, så kan det bli för mkt vikt på kopplingen, kulhandsken och draget, och jag vill inte riskera det. När en av mitt stos avkommor skulle flytta hemifrån kördes han lös med helt rent släp och han lyckades putta ut sidofönstrena i taket, så jag är lite skeptisk.

Man kan inte ställa spånbalar istället för halm då? Eller tror ni att det är lätt att de har sönder plasten och fastnar? De brukar ju vara rejält hårdpackade och svåra att få hål på trots hjälpmedel som knivar.

ZABA
0

Jag har en kraftig hel träskiva som med spännband sitter fast från en hög frambom och hela vägen ner till transportgolvet. Den sitter alltid där men går hyfsat lätt för en människa att plocka bort utan verktyg. Fungerar utmärkt bra för både stora hästar, mindre ponnyer och pjuttiga föl. Ingen risk att någon trasslar in sig i vare sig plast från spånbalar, snören från halmbalar eller något annat.

HAPE
0

#7 - smart! ska se om jag hinner med att ordna det till på lördag.

PernillaJ
0

Jag har en plyfa-skiva under frambommarna, liknande som #7, fast min skiva går inte ända ner till golvet. Mitt släp är ett gammalt enaxlat Ume-släp med delade frambommar och mittstolpe, och dörrar baktill (innanför lämmen). Jag kör alltid föl och unghästar lösa utan mellanvägg, tycker det fungerar utmärkt. De är liksom inte så motiverade att klättra över bommen när de inte är fastbundna.

Om du inte hinner fixa en skiva innan lördag kan du göra som #3 föreslår och polstra stolpen med liggunderlag och silvertejp. Sätt ner bommen på lägsta hacket och stapla upp balar av valfritt slag där framme där du inte vill att fölet ska gå. Om du använder balar med snören, lägg balens "skurna" sida in mot fölet så har du snörena ner mot golvet och upp mot taket. Lycka till!

Fourjoy
0

Stackars Owen får det inte lätt att köra i helgen.. inget vidare väder som kommer i morgon…

Fourjoy
0

Mina är hemma!!!  och båda mår bara bra, en har mindre hårstrån i svansen än hon hade vid avfärd men annars är båda i topptrim… och dom är över min förväntan båda två….bästa luciadagen på år!!

nu ligger dom och sover gott i sina nya boxar…

.. och vilken superfin lastbil Owen köpt.. WOW!!!   vill också ha en sååån… suck.. Tungan ute

HAPE
0

Min hämtade jag i Örebro tidigare idag. Hon var en riktig liten ängel och är så tyst och försynt att man nästan börjar undra. Jag antar att jag får äta upp det om ett tag, när hon har installerat sig och upptäckt att hon har en egen vilja.

Söt och rar, i bra skick förutom att hon också saknade några strån i svansen, men antagligen inne i en växtfas och är så där bedårande skev Skrattande

Anna-Karin
0

Min var oxå välmående och fin… verkar tagit resan med ro. Hon var så vacker….

linners
0

Hela bunten sov över natt hemma hos mig.Ett kalas lass Owen hade med sig.Jättefina ponnyer till Finland,speciellt Daniel-stoet.

Anna Karins var verkligen knallfin,

Jag förstår att Fourjoy är glad för sina, Rowena är ett jättefint sto och ungen var jättefin oxå

Hapes blir säkert jättesnygg när hon lagt på sig,hon har ju en jättetrevlig stam och den sötaste bläs jag sett.

Till Inger Becker kan man bara säga grattis!!!!!!

Fourjoy
0

Vad fick Inger för skojigt???  (nyfiken i en strut…)

HAPE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Fanny är lite skral, men det beror inte så mycket på resan som på att fröken totalt tvärvägrar att äta något annat än hö. Det visste jag om innan hon kom. Ska se om hon inte kan tänka sig att äta lucernhack som ändå är lite "höigt" i konsistensen. Någon som har någon annan idé?

Hon är den absolut rarast häst jag någonsin träffat. Lite tyst och försiktig, men cool och lite nyfiken. Ska bli kul att se henne utvecklas framöver.

HAPE
0

Oj - ursäkta den enorma bilden! Oskyldig

Lorita
0

#16 jättesöt, lusernhack är nog perfekt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

linners
0

Jag hoppas att inte Hape tog det som kritik,det var verkligen inte menat som det!!!!Kan vara ett elände när fölen inte vill äta kraftfoder,hon åt ensilage med god aptit iallafallGlad

Jag vet inte stammen på Ingers stoföl,men hon såg väldans fin ut.

HAPE
0

Nejdå, absolut inte - jag ville bara förtydliga att det inte var något med transporten som gjort att hon var sån. Jag är väldigt nöjd med hur hon transporterats hit. Sen får jag väl säga att hon ser rätt rolig ut i övrigt också, men hon kommer förhoppningsvis ikapp sig själv.

Hösilaget äter hon gladeligen här också och jag tar hellre att hon inte äter kraft än att hon inte äter hö.

Vet du förresten vad det var för en isabell som hon åkte tillsammans med? någon som skulle hit eller vidare till finland? Jag hann inte titta så noga, men den såg rätt stor ut.

Kan inte ni andra som fått hem häst lägga ut bild? Jag är jättenyfiken på vad ni fått.

[Hallonqvist]
0

Vilken sockersöt tjej du har fått Hanna!!

linners
0

Det var Fourjoys föl.Jag tror han heter Robin.

HAPE
0

#22 Men - han var ju lika stor som min! Därför trodde jag att det var en cob,

#21 Hon är så söt att man vill äta upp henne Flört

Arhults
0

Jag hoppas att mina två föl kommer från Wales denna veckan! Det har tagit lång tid att få hit dem!

ZABA
0

#15 Gå in på Ekbäckens hemsida, glutta under Nyheter så hittar du både bilder och kortare presentation av den lilla flickan.

Arhults
0

http://uk.youtube.com/watch?v=PO3OKc2yitU 

Denna länk fick jag precis från England! Fölet är en dotter till ett av de föl jag köpts helsyster.

Det lät rörigt! Mamman till fölet är helsyster till det föl jag sitter och väntar på ska komma till Sverige! Skrattande

Fourjoy
0

#16…åh gud så söt…helt underbar…

Jodå, isabellen var nog min lille Robin… han är visst stor för att vara en sektion C… det tyckte Owen också… jag tycker förstås att han är himla liten bland mina… Obestämd konstigt att han är så stor egentligen… mamma är väl runt 134 kanske och pappa bara 128… men det kan ju finnas gener bakom som spökar… ska mäta honom så snart jag kan…det är kul och följa hur dom växer..

(halv) storebror Tyngwndwn Renown är också storväxt…båda har samma lugna temperament… ett arvegods från mamma helt klart…hon är snäll som få…

Fourjoy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild var det ju… bortse från leran.. han gjorde ett bra jobb med make upen…

HAPE
0

#28 - Jodå, den sötisen var det hon stod med. Jag tänkte tanken en kort sekund, men slog bort den då han såg ut att vara i cob-storlek. Han har en otroligt jämn bläs ju!

Jag tycker att min ser liten ut i boxen, men jämfört med min Gullan ser hon faktiskt rätt stor - eller i alla fall hög - ut.

Fourjoy
0

Ja, han är nästan så perfekt teckand man kan bli…kunde önskat en 4:e hel strumpa också.. men man kan inte få allt… han är så go..lite blyg än så länge..

Fourjoy
0

Har mätt Robin idag och han är 120 mkh och 125 på korset…"lite" överbyggd just nu mao…men (halv)storebror Tyngwndwn Renown var 124 i samma ålder…han är idag 137cm.(3år 2009)

sanderfors
0

Fourjoy kommer bli överaskad när hon möter "halvstorebror" på greva, för då kommer hon att inse att han inte är 1,5 år och liten och ynklig längre.. ;) utan ett par hundra kilo kaxigare! =P

[baffinbay]
0

#27 Köpte en 1 årig herre e Linksbury Royalist u Köhl Qulami (dvs ren welsh) 1998. Han slutade på modiga 147 cm.

Fourjoy
0

.. det ska bli så kul att se Renown och er igen… tiden bara rinner iväg.. Renown är ju stora herrn nu!! fast jag tycker det var igår han kom från England, en väldigt blyg och försynt liten grabb…

Lillebror är också väldigt försynt, så otroligt snäll…Renown och Rob är väldigt lika i sättet i denna åldern.. säkerligen ett arvegods från mamma då Robs pappa är en riktig buse.. fast han har fått pappas talanger för att öppna dörrar och hitta på bus som att kasta hinkar, sno täcken och handdukar, borstar.. allt som ligger inom räckhåll..