Viktbärande?
Hur pass viktbärande är denna ras om man säger i varje kat.
Nu tänkte jag på rejält byggda hästar med muskler.
Någon som kan beskriva lite?
Vi söker en familjehäst,viktbärande och trygg.
Vi är inte så lång så ingen jättestor häst.
sektion A är för små hur man än gör för en vuxen person.. sektion B är lättare byggd än övriga sektioner, ofta pigga och bra tävlingsponnyer… men dom kan variera mycket inom sektionen i storlek och grovlek…sektion C är en kraftigt byggd ponny…från ca 120 till 137cm..dom är i sin rätta typ viktbärande… sen har du cobben, mer stor häst.. från 137 till? kan finnas rejält stora cobbar…också dom viktbärande, men en stor sektion C eller en D cob skulle nog vara dom sektioner som mest passar till familje ponny/häst… kan dock bli för starka till yngre barn.. men det är oerhört svårt att hitta något som passar alla åldrar..
jag har en skimmel sektion C på 136 som passar till alla.. från små barn till vuxna…men hon har ett unikt bra temperament… fast tyvärr så är jag inte villig att skiljas från henne riktigt ännu…men kanske om några år..

Jag har en sek C som jag rider korta stunder 2 ggr vecka därefter rids han av barn mellan 9-13 år han är 4 år
jag är väl lite större än en medel vuxen ( ähum)
Men jag upplever honom som väldigt viktbärande och bär upp mig med lätthet han är rätt byggd för sek c dvs lite kraftigare i typen , men känslig för skänkel och mjuk och fin i munnen 138 cm hög.
men sedan har jag en annan sek C som är ca 125 cm hög och ganska ädel (kanske inte så rastypisk) henne skulle jag inte vilja kalla viktbärande.
så jag tror det är väldigt individuellt från fall till fall
Men en sek C eller D är väll de som passar hela familjen ,ut och provrid många hästar så ni har lite att gämföra med …det är bland det roligaste som finns tycker jag!
Lycka till!

Man får titta på varje individ, det är klart en häst som är rätt byggd har rättstälda ben blir mer viktbärande än en häst som inte är lika rätt byggd.
Jag upplever welshen som en ras som arbetar för just att, få korrekta hästar.
Jag skulle nog säga så här, om man köper en häst/ponny som är seriöst uppförd, med genomtänkt stam. Då har man störst möjlighet att få en hållbar häst som kommer att hålla länge.
Alla ponnyer och hästar orkar mer än vad man tror, sen kommer det till om dom håller för belastning och det är där vi serösa uppförare kommer in i bilden.
det spelar nog ingen roll om du har en ponny med toppen stam eller en med okänd stam vad det gäller hållbarhet.. en bra stam är ingen garanti… även en bra stammad individ går sönder om du gör fel.. snarare har jag upplevt att korsningarna är både hållbarare och friskare och mer stabila i psyket än en ren.
Sektion C är en ponny gjord för det mesta, ridning, körning.. vad du vill, dom är oftast samarbetsvilliga och gör alltid sitt bästa… jag som liten vuxen trivdes mycket bra att rida mina C.. allt från 128 och uppåt…
Prova så många du kan av alla sorter.. det kan ta ett tag att hitta "sin" ponny..

#5 vad jag menar och skriver är att ponnyn/hästen blir mer hållbar om den är korrekt byggd (varför skulle man annars avla?)
Sysslar med seriös avel så är målet korrekta hållbara individer, klart att det är mer hållbart än, buskavel utan kunskap bakom.
Inom welsh finns ju aven WP vilket är en korsningsavel och förhoppningsvis seriös.
Jag själv är mycket noggrann med extriören på dom hästar jag ägt genom åren (med eller utan stam) det ger hållbarare hästar än om dom inte är rättställda.

Jag som liten vuxen (157) har ridit samtliga av våra ponnier oavsett sektion. En ponny som är i balans och rätt musklad kan gott o väl bära upp en liten vuxen. Jag red regelbundet dressyrlektioner på vår Pelleplutt som var 1.14. Han jobbade i form och hade aldrig några problem med sin rygg. Det viktigaste är att både häst o ryttare är i balans. En lätt ryttare i obalans är ett större problem för hästen än en tyngre med balans.
Numera är vår minsta häst 1,28 och den största inridna 1,47. Jag rider dem alla både lektioin o ute när ungarna inte har tid.
Däremot skulle jag inte rekommendera en WM som familjehäst om det är tänkt att alla i familjen ska rida den regelbundet. Inte heller rekommenderar jag familjer att dela på ett par gummistövlar stl 35 för att barnen + föräldrarna ska kunna dela. Skaffa då hellre 2 ponnier, en mindre för barnen och en större till de vuxna alt skaffa en + bli medryttare.

#7 om man nu inte vill köra sin WM som vuxen
jag tänker kör min minsta WP på 123 cm
och inte tänker jag dela henne med någon familj 

#2 Låter som en trevlig häst! Har du bild på henne?

8# Det är alltid ett alternativ förstås!
Men då pratar vi inte om viktbärande utan dragbärande 
Pelleplutt var min lilla körponny/barnens ridponny
Han o jag drog mkt timmer i skogen, sladdade ridbana/ridhus, tävlade D/P/M + bruks samt att vi körde studentet.
Han var bara hos oss i 6 allt för korta år men oh så mkt roligt vi hade ihop 
Idag firar vi hans minne med att ha instiftat ett vandringspris som ges till dubbelvinnaren på RPAFs föl o ungponnyuställning som går på hösten varje år. Han är (trots att han var valack) grundaren till vårt stuteri och grunden till mitt körintresse.
Tack Ragnhild för vår älskade
Madams Pelydryn 1995-2004
Therese o Taras första ponny och min stora kärlek i hästvärden……
Jag själv är 170 cm, väger runt 60 kilo och rider D-ponny. Blir jag någonsin tyngre än 70 kilo så kommer jag inte längre att rida ponny, även om jag rider dem på rätt sätt så skulle det inte kännas okej.
Jag själv är 170 cm, väger runt 60 kilo och rider D-ponny. Blir jag någonsin tyngre än 70 kilo så kommer jag inte längre att rida ponny, även om jag rider dem på rätt sätt så skulle det inte kännas okej.

Ooooooooooooooooooooooooooo, så underbart sött 

11# Du tror väl inte på fullt allvar att ett klenbent halvblod med lång rygg är mer viktbärande än en rejäl D ponny 
Jag med mina 60 kg vågar knappt sätta mig på en sådan, de är så obalanserade och rangliga med små ynkapynkiga ryggfileer och ingen rumpa alls, smala långa ben och en lång ranglig hals.
Vad ska man rida om man känner sig för tung för en D ponny, cob el connemara typ

så sant 
Sen kan man ju snegla lite på kallbloden, mitt X red en nordsvensk (158cm) och han hade inga problem att bära hans 120 kg
#14 Det är bara det att jag sett så många avskräckande exempel med människor som skumpar runt på ponnyernas skelett. En av våra mountain uppfödningar gick på ridskola ett tag och det var inte kul att se =/
Jag tänker mer haflinger, fjording osv om man vill ha en riktigt rejäl viktbärande skogsmulle :)

New Forest, connemara, welsh cob perfekta familjehästar mycket ridbara
om man nu inte är XXXL 
#9 det är en väldigt stadig madam…otroligt snäll och lugn på alla sätt…men tycker ändå det är kul att jobba…
#18 Åh sån vacker ponny! Rejäla ben också, det gillar jag!
Måste tillägga till mitt resonemang om min vikt och ponnyridande att jag rider ungponnyer så därav min personliga gräns.
En utbildad, grov, välbenad och musklad 8 åring (och uppåt) bär ju såklart betydligt med under förutsättning att den rids på rätt sätt :)
#18 Va fin hon är!!
Skimlarna är väl inte vanliga i varken sek C el D?
Skulle mycket väl kunna tänka mig henne i mitt stall, trots att jag egentligen inte är överförtjust i skimlar. Har en redan.. connemaran… en äkta smutsgris!
…ja, Tilly är lite unik…det finns väldigt få sektion C o D skimlar…jag är inte heller ett skimmel fans men…hon är helt klart speciell med sin fina appelkastade skimmelfärg och underbara temperament….kan tillägga att hon har en rumpa som en grov ardenner… den är något alldeles otrolig…
dom som har ridit henne säger att det är som att sitta i en bekväm fåtölj….
Jag hoppas givetvis på fler skimlar efter henne…hon har redan fått två avkommor och båda har varit skimlar.. en omkom tyvärr i en olycka i unga dagar…och den andra har jag inte lyckats lokalisera..
Hon ser himla go ut…..
har du trångt kan du ställa henne hos mig
.. har redan knökfullt men jag vill ha en avkomma eller två innan jag ev släpper henne…
#21 Går det inte att finna avkomman via Internet? Jag lyckades forska reda på min kompis gamla Bponny igår kväll, finns en tråd på connemaraponny i fokus. "Internet är fantastiskt!" heter tråden.. =)

#18 Jättefin, verkligen! Blicken, steget, överlinje, ben. Är hon verkligen endast 135? Ser stor ut..
Den hästen skulle möjligen få mig att svika marorna 
.

#18 Jättefin, verkligen! Blicken, steget, överlinje, ben. Är hon verkligen endast 135? Ser stor ut..
Den hästen skulle möjligen få mig att svika marorna 
.
#23 Jag kan vänta ett par år…..
Nästa häst jag köper ska ju vara en sekt C….
#26 Du vet väll att man kan ha båda delarna?
(Säger jag med en mara och en cob i stallet
)
ja.. hon ser stor ut och känns stor när man står brevid.. men hon är inte mer än C ponny…hovslagaren blir alldeles lyrisk när han ska fixa hovarna…han tycker hon är så som en ponny ska vara, rejäl och guda snäll med benhårda hovar.. inga skor där inte..
#27 Vi HAR mara och cob ;)
# 29 Fler med samma kombination
Kul!!
Mina favvoraser 
#30 Jag började min karriär på en mountain på 118 cm, fortsatte med en sekt B på 128 cm och därefter en welsh på 146 cm (!), då kom även connemaran in paralellt i bilden så nu har vi tre maror och en cob :)
#32 Åh så fina :) Passa dig, de blir lätt flera ;)
#33 Tack! Risken är klart överhängande