Sorg o Glädje.....
DET GÖR ONT…
Henshof Rafael är tillbaka i Holland, där han uppskattas för den otroligt fina welshhingst han är.
TACK, Morgan (o övriga domare)!
På vårat besök i Ermelo förstod jag verkligen vilken fin hingst vi ägde. Jag blev gratulerad av flera stora welshuppfödare/ägare för att vi hade en så fantastisk fin hingst som Rafael. En jättefin pokal men hans namn på stod på bordet!
-Så många fantastiska welshhingstar, som vi såg i Ermelo, får man inte se i Sverige, om man så besöker premieringarna 20 år i rad.
Enda anledningen att vi sålde honom var att Evelyn växte och blev för stor för honom, annars hade dom "sopat banan" i kat.C på SM.
Vi längtar nu efter Rafaels avkommor, 2 st, båda våra!Känns faktiskt ganska exklusivt!!
// Carina Adner

Till o börja med ska jag säga att jag tycker att Rafael var mkt fin. MEN, jag måste säga, att jag tycker det är onödigt att skriva TACK Morgan (o övriga domare) Det är ju givetvis inte så att de ratat Rafael pga andra själ än att han inte passade in i den svenska aveln enligt domarGRUPPEN.

Det är skit snack!!! Holland har Europas bästa och hårdaste selektering av ridponnyer och welshar. Åk ned på en premiering i Holland så kommer du att häpna.
Det var skandal att inte Rafael blev kvalitetsbokförd i Sverige.
Tittar man på ridponnyerna på den Holländska premieringen blir man stum! Där finns köpare från hela världen och många många ponnier byter ägare under de två dagarna. Mig veteligen kommer inga utländska köpare till Svenska premieringar för att handla!
Tråkigt Carina, men kul att han hamnade i Holland, vem köpte honom?

#1 - Passade inte in i den svenska aveln???

Hej, Agneta!
Rafael köptes av Marthijs Brouwer. Det känns i hjärtat, men han kommer tillbaka till Holland på"röda mattan!
oerhört tråkigt.. och en STOR blunder av svenska nämnden…KUL att höra att Holland har vett att uppskatta honom.. lyck önskar honom med hela mitt hjärta!! .. jag vet hur det är att vara i denna situation… skulle kanske lämnat min champ i England också..

#5 Stå på dej, men var noga med fakta, svenska uppfödare MÅSTE förstå, tillslut, att svensk avelsbedömning inte kan få "köra över" andra avelsförbund.

OK, han känner ja till
Henshof Rafael var en hingst klass av sig självt !

Har han redan åkt?
Jag tycker att det är så otroligt naivt och "svenskt" att tro att vi har en annan typ av avel i Sverige än i andra länder? Holland exporterar avelhingstar både sek A, B och NWR(nederland Welsh Ridingpony) till hela den övriga världen. Wales köper avelsmaterial från Holland hela tiden. Det är bara att surfa runt på Internet på de olika websidor som finns i Wales så kan ni se att det är många ponnier med stuterinamn från Holland.
Så länge vår egna avel är så instängd och att vi exporterar så lite av både det ena eller det andra, ska vi nog inte sätta oss över andra länders avel.
När vi tar hit nya utländska domare blir vi förvånade över resultatet.
Sen ska väl inte en domare/premieringsförättare blanda sig i vad vi behöver för hingst i vår avel!!!! Det avgör väl stoägarna och uppfödarna. Domaren ska väl endast avgöra om det är något fel på ponnyn som kan påverka menligt på aveln. Och har Rafael blivit premieringsvinnare i Holland så kan jag tala om att det inte finns något fel på honom.
I Sverige har det tyvärr blivit så att det har betydelse vem som äger ponnyn.
Denna syn gör att ingen vågar köpa en bra avelsponny utomlands för att visa på vår premiering.
Jag köpte hingsten som kom 2:a i Holland 2007, han är helt outstanding i mina ögon, jag är fullt nöjd med att han kom tvåa i Holland jag kommer inte att visa honom i Sverige. 2008 betäckte han för första året och hade 13 ston.
Min fråga till er welsh avlare är, vad vill ni ha för avel i Sverige?
Svensk eller vill vi avla för att ha en Welsh som kan vinna i Wales?

Jag är nybörjare inom området, och ni har säkert helt rätt! Men jag tycker det är onödigt att nämna namn - Morgan har fått mycket skit just i detta ärende - men de är väl fem i nämnden om inte jag missuppfattat? Varför pekas EN ut?

Ja, Rafael åkte igår, saknad så det värker. Han hade verkligen allt!
Jag vet att jag tog i lite när jag "tackade domarna", men kände att det faktiskt kunde varit så att vi köpt honom enbart som avelshingst.
Jag vet att det finns flera fina welshhingstar som inte, precis som Rafael, kan hävda sig i Sverige. Vad beror det på?
Har vi bättre, mer kunnig premieringsnämnd?
Ska en svensk welshponny se ut och röra sig annorlunda?
Eller har de fel ägare?
Det ska bli mycket spännande att se vad som händer framåt.
Det är lite väl magstarkt att skriva tack och peka ut någon person ja, det går bra att ta det face-to-face med den man anser sig behöva lägga skuld på.
Sen är det DIN ponny, och det är DITT val att sälja honom, det har DEFINITIVT inte nämnden med att göra. Tråkigt att du sålde honom, men det var definitivt inget tvång. Om du vet att hingsten är så otroligt fantastisk, använd honom i avel och bevisa det för resten av sverige då. det är ju ens eget val. Det är ju därför möjligheten finns, att licensiera sin hingst ändå, som totalt väldigt många samtliga sektioner har valt att göra, du en av dom.
Inte ett ont ord till om nämnden vill jag se här, som inte nämnden har rätt att försvara för då ryker tråden! Det finns nog utav pajkastning och sandlåda på nätet än att jag vill ha in det hit.
Upplever man sig ha en konflikt med någon ta det med den det berör direkt - inte på ett öppet forum!
# 12 Sant och bra skrivet!
.. problemet är väl att nämnden anses ofelbara i de flestas ögon vilket gör att hur bra ponny än är så har dom sagt minsta negativa sak så lyssnar alla på detta och tittar inte med egna ögon eller letar information… jag önskar fler kunde visa lite styrka och avgöra själv istället för att bara "go with the flow".. så tyvärr hur CAAD än hade försökt att visa att han är bra hade hon aldrig fått gehör då han redan i mängdens ögon var kasserad..mao "inte önskvärd"… jag tycker du gjorde rätt som sålde tillbaka honom… Sverige förtjänar inte en sån hingst med det tankesätt som finns bland många.
Tyvärr, så var jag självisk och tog hem min pojk… dom frågar än idag leasing tjejen om han finns tillgänglig för avel… trots att han varit hemma här i över 9 månader… har också fått flera bud på honom under några år nu från både GB o Wales, bra bud kan jag tillägga för en "icke önskvärd" individ.. men jag vet vad jag har och jag släpper honom inte.. oavsett bud…
Som Arhult också säger… nämden ska titta på individen och bedömma positiva och negativa sidor inte på vad aveln kan tänkas behöva…då är vi inne på personliga intressen och det är väl ändå inte meningen???
Det gör helt klart STOR skillnad på vem som äger ponny…
Senast i ridsport stod det att svensk avel inte håller måttet internationellt..då halvblod men jag tror inte ponny världen ligger så långt bakom… hade den varit så himla bra skulle vi sälja många fler invidider tillbaka till Wales och för den delen över hela världen.. men hur många är det som går på export?? ingen stor procent om du jämför med övriga welshländer…
är så trött på svenskar med tunnelseende..
tråkigt att det ska gå så här, men det är säkert inte sista gången vi förlorar en fin hingst..

Jag håller med om att det var magstarkt, ber om ursäkt för om det lät som nämnden påverkat försäljningen. Vi hade inte behållt honom även om han blivit kvalitetsbokförd, det hade bara varit så rättvist och troligtvis hade han fått något fler ston.
Jag har tagit det face-to-face, efter Ljungby.
Angående "upp till bevis", ingen sekt.b visade intresse 2008, hur enkelt är det då om man inte har fler ston själv.
Jag är INTE bitter, känner bara att det borde bli förändringar, alla ni welshmänniskor med era fina ponnier vill väl rasens bästa?
Jag är sek.b-frälst, så kanske det blir fler i framtiden när barnen är vuxna.

Nämnden har säkert sina orsaker till beslutet och när det gäller welsh ponnyn så är reglerna att använda hingsten ändå väldigt generösa. Alla hästar är ju också välkomna tillbaka för att visas om.
Nu valde du att sälja, min fundering är om hade sparat om han blivit godkänd eller om det hade ökat värdet på honom och han ändå fått lämna landet.
Jag måste säga att det är svårt att äga Welsh, jag känner att min egen uppfattning om min egen hingst påverkas dagligen och ändras lika ofta, jag är rel. nybörjare vad gäller Welsh men jag tycker att han är wow, men de är jag och är nästan rädd att visa honom för alla olika utlåtanden som jag har fått under bara 3 utställningar.
Men jag tycker att Holland verkar ha ett otroligt öga för Welsh! Sen har det bevisats i flera fall att wales och holland vill ha avelsmaterial som sverige ratar, Men de säger inte att sverige har bättre avelsmaterial tycker jag.
inom halvblodsaveln köper sverige in hingstar som tyskland ratar, tex. Akribori, kolla hans blup, han är otrolig, men vad lämnar han. Och tysklands avelsmaterial är wow, så vitt jag vet är de världsledande!
Alla tolkar väl saker som de vill, jag har mitt sätt att se på saker!
Men det är tokigt att de ska avgöra vilken som äger hingsten!
Till ts: Mycket tråkigt att du av olika anledningar valt att sälja din fantastiskt rörliga hingst tillbaka till Holland. Ibland blir saker och ting inte riktigt som man hoppats eller tänkt sig.
Jag hade gärna använt honom till mitt sektion B-sto i vår men men… Förra året var det tyvärr inte aktuellt med betäckning. Kanske det funkar med semin någon gång i framtiden? Vi hoppas på det. Under tiden får jag sukta genom att se på mina bilder och filmen från Ljungby.
.. visst dom får komma tillbaka…men faktum är att alla resultat står kvar och det bortser inte nämnden ifrån.. tvärtom har dom ett "bra" underlag till nästa gång att gå efter…både på gott och ont… sen tror jag tyvärr dom är dåliga eller inte vidare intresserade av att verkligen ta reda på information om varje individ och även den information man förser nämnden med verkar passera obemärkt… det spelar ingen roll om du inte uppger något eller om du har en hel bibel att presentera.. jag kan tänka att en sådan fin hingst som Rafael kan man hitta mängder med info om OM man bara är intresserad…eller frågar ägaren om det..
…och jag tycker som hingstägare att när man lägger ner enormt med tid och pengar och jobb på att visa fram sin hingst så ska man få proffsigt och uppriktigt intresserat bemötande av vald nämnd som verkligen går in för sin uppgift till 100%……idag känns det inte så…
Jag tycker det inte ska vara någon från Sverige med eget intresse i svensk avel som ska innefattas i nämnden… hur man än gör så blir det personliga tycken/jäv/relationer, olika situationer´som på ett eller annat sätt som uppkommer, hellre då EN kunnig person från Wales/England.. typ Mr Blair. …vilka är bättre att bedömma sin ras om inte dom som "tillverkade" den? det grundar ju bättre för en rättvis och rak bedömning av individen utan inspel av relationer, eget intresse, tycke, smak osv. En av kommentarerna som jag fick från en högt insatt inom welsh var att hans både gamla och nya Champion titlar i UK var mindre värda då kvaliten på utställningarna i UK håller en lägre klass än här hemma…???? (det var några av UKs finaste utställningar) och att ponnyn inte hörde hemma i svenska avel för att h*n visste vad h*n tyckte om ponnyn ifråga…
Tro mig, jag har haft mina fighter med SH och en del samtal med SWF ang. min hingst…och allt ovan spelar in vad det gäller att inte trampa någon annan på tårna osv. och att inte stå för eller erkänna att ett fel begåtts…inte heller fanns viljan att ta reda på sanningen… locket på…så är bekymret löst..
Jag undrar ju förstås vad tex Holland har för funderingar angående Sveriges val av hingstar när Rafael nu skickats tillbaka eftersom han inte dög??? eller när inte Arhults fina svarta grabb dög? dom gör troligen som många andra.. bara skakar undrande på huvudet…

#19 vi har en tradition i sverige att ha väldigt höga krav, vi kräver mer än att dom bara duger.

Vi har höga krav och jag gillar Morgan, jag har ställt ut för honom flera gånger med både ris o ros.
Men nu är det så här! Jag trodde det var enbart jag som tyckte så, om en hingst på premiering får 39p eller mindre, sedan visas denna hingst på utställning för annan premieringsföraättare så ger aldrig den domaren hingsten mer än 39p. Likaså kan det även drabba avkommor till hingsten!
Nu trodde jag i början av min welshägarskap att det var mer eller mindre inbillning, men jag har fått detta bekräftat för mig av flera av våra stora uppfödare(dom som varit med i MÅNGA år). Stanna hemma med honom säger dom om det inte är utländsk domare!!!!
Morgan gav verklligen min hingst en fair chans, han fick 9987 sen kom traven och han rörde sig inte, då menar jag verkligen tennsoldat han rörde sig helt stelt….. vi fick så många chanser men han var som en stenstod så han fick 6. Då sa alla men har folk något vett i huvudet ser dom ju hans poäng 998 på exteriören och använder honom. Men nej det hjälper inte han är och förblir en 39p.
Jag har ställt ut honom för två andra premieringsförättare och då hade han 8 på traven men dom sänkte något annat så han är 39p.
Både Birgitta Larsson och Elisabeth Ljungstorp samma där!
Jaguar som han heter rör sig otroligt bra och jag svär efter honom varje gång han lägger av en av sina fantastiska travökningar! Aldrig har jag videokamera med mig!
Min hingst bör verkligen vara i avel han hans blodslinjer är eftersökta och hans avkommor fantastiska, speciellt deras temperament som liknar någon av en knähunds snälla och trogna!
Det är tråkigt när det blir så här och förra årets premiering var bland det värsta jag har varit på faktiskt. Jag kommer med hingst i år hoppas jag trots min skeptiska inställning, kanske åker man hem med ytterligare en lågpoängare, det återstår att se!

Jo en sak, som någon sa ha han i avel och bevisa motsatsen, lätt hur många ston får en hingst utanför kvalitetsboken???? Jaguar har varit i avel i 4-5 år nu han har 7 avkommor….. snart dags för elit!
Man kan ju inte köpa på sig hur många ston som helst bara för att bevisa vad han går för.

får jag fråga en sak ??
Vad fick hingsten i fråga på avelsvärderingen ?? Och varför hänger ni ut Morgan ? det är faktistk flera människor i nämnden , och alla som väljer att visa sin hingst på avels värdering, måste vara införstådda med att dom dömmer hästen på ett helt annat sätt än på en utställning. Finns kanon fina hingstar som klarar sig på utställningen men kanske inte når över den magiska gränsen- 40p.
inom Welsh är det väl ok att använda sin hingst utan Svensk avelsvärdering ?? jag är ju shetlands människa så jag vet inte…

Men just den hingsten talar vi om p.g.a att han blev premieringsvinnare i Holland och här mer eller mindre kastades ut!
Hur är Shetland i Holland dålig eller räknas dom som bättre än svenska?

#24 både och kan man nog säga.. Det importeras en hel del från Holland, dom flesta är av mkt god kvalitet, men vi i Sverige vill gärna ha rörliga ponnyer o Holländarna är inte lika hårda på gångarter, där emot vill dem ha så mkt behåring som möjligt.
Tyvärr är en hel del Holländska lite korta i kotorna o det ser dom igenom, medan Svenska AVN är ganska hård på det..
Vi har flertalet av våra hästar som är Importer..
några av Hollands absolut bästa avelshingstar finns numera i Sverige.. en legend.. On The Rocks of Marshwood. och förra årets Over all Champion bla.
vi fick in en hingst i höstas som var imporeterad som 6månaders föl. Han är efter den hingsten som är over all champ.
se gärna på vår hemsida.. www.stuterisolliden.se
en bild på Yaght vd Belschuur RS 547
men hur många poäng fick welsh hingsten som det pratas om ???

Jag vet inte men det var väldigt dåligt! På welsh är Holländarna otroligt hårda på gångarter.
Min NWR blev 2 i bästa gångarter 2007 i Holland av 56 hingstar och jag har aldrig sett någon röra sig bättre bland NWR ponnierna.

här är länk till hans resultat http://www.swf.nu/h.rafael.xls
Hingstar utanför Kvalitetsboken är ju tyvärr "inget att ha"….enligt majoriteten…och det spelar ofta ingen roll om hingsten lämnar superavkommor och har egna bra prestationer…har dom en gång kanske haft en dålig dag så får dom lida för det…
det är väl typiskt svenskt att inte utmärka sig och stå för sitt eget tycke…dock så finns det vissa som faktiskt vågar gå utanför mallen och "trotsa" kolleger… ros till dom!!! men tyvärr så vänder de flesta kappan efter vinden…
#20 men snälla…..??? vad är resultatet sveriges "höga" krav då? jag tror det är en rätt en vriden bild av höga krav när hingstar som Rafael dumpas…det är väl rätt så tydligt att något inte fungerar som det ska…. de enda kraven idag för kvalitet är 40p. men om individen kan något eller ger någon avkomma av värde?…det verkar inte betyda så mycket… OM nu alla ingredienser är viktiga varför är det så blind fokus på poängen?
nä, sorry… men det finns mycket att reflektera över när det gäller svensk "kvalitet" inom ponnyavel…. hade vi varit så framgångsrika och duktiga som vi tror skulle vi exportera mer än vi gör idag…hur många av kvalitetshingstarna inom WPBR och welsh är svenskfödda? hur många hingstar finns det i avel i övriga världen som är svenskfödda?
"kanske haft en dålig dag så får dom lida för det"
vet man med sig att hingsten bara haft en dålig dag är det ju bara att åka nästa gång igen.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
"kanske haft en dålig dag så får dom lida för det"
vet man med sig att hingsten bara haft en dålig dag är det ju bara att åka nästa gång igen.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
.. ja visst, men som det står i inläggen ovan bla. Arhults så tjänar det ofta inget till då dom mer än ofta får samma poäng igen…kört mao!! en dålig dag struntar väl domaren i… det är inte deras bekymmer…
men skulle det nu vara krav på att visa ett flertal tillfällen under tex ett år så minimerar man risken med en dålig dag… alla vet väl att när det gäller och man måste få till allt perfekt.. det är ofta dom tillfällena som skiter sig… systemet är inte bra…alltför mycket hänger på ett fåtal personers tycke och åsikter och inte minst kunskap….
Om man gjorde alla domare medvetna om att utställningsresultat skulle användas i värdering syfte så kanske det skulle kunna vara ett bra system att samla poäng eller få ett bra medelvärde att gå på.. det skulle också höja ribban på utställningarna´.

Den raden var väl inte så himla dålig ?!
Men en dum fråga till.. får ni ej använda hingstar godkända i annat Eu land ??
så är det ju inom shetland, men visst vissa i sverige tycker att de inom Eu godkända hingstarna inte är värda något alls.. något jag ej håller med om. Finns många extremt fina hingstar inom EU

#31 dommaren som diskuteras i tråden, han är mycket kunnig………däremot så kan en hingst ägare vara hemmablind och det är därför man har premieringar (för att provs ska bedöma hästen inte enskilda tyckare)
hela premierings systemet bygger just på det och det är därför folk lyssnar på omdöme därifrån, annars så vinner den som marknadsför bäst och den hästen behöver inte vara bra för aveln.
Gilla läget eller starta en egen förening med egna domare= skapa en egen ras.

Nu är det så att SWF gillade inte läget och lät alla som vill licensiera sina hingstar.
Jag tycker att man ska visa sin hingst om man är osäker, men om man lägger en skyhög summa på att köpa premieringsvinnaren i Holland, som håller mycket hög kvalite på typ och gång då ska väl inte svensk nämnd sätta sig över det???? Då vågar man ju endast köpa billig skit eller hur annars förlorar man kanske sina pengar!
Vem ska våga lägga 100000 på en sek B hingst för att se det bli utslängd?

ja, du den svenska nämnden ser nog något eller närmare sagt ser inte inte något.
Nu är vi inne på pengar, resurser ska en hingst som kostar mycket automatiskt bli godkänd? Om nämnden ser fel hos hingsten som inte är önskavärda ska man ändå gå emot det man ser?
Nålsögat är lite mindre i Sverige, det har det alltid varit och jag som sto ägare hoppas att det så ska förbli. Då slipper jag åka land och riket runt för att själv se.
Om man investerar då måste man också var beredd på att det är en felinvestering, det är ett riskkapital att köpa en häst. Vill man då inte satsa en gång till då får man sälja till någon annan som vill satsa med eller utan förlust, en risk har man tagit. (kallas marknadsekonomi)
.. då litar du blint på vad ev nämnd säger? skrämmande…
är det egentligen bättre kvalitet fast nålsögat är mindre??? vad jag kan förstå är det inga skit premieringar som hingstarna i Holland går igenom…OM hingsten nu har klarat en sådan borde det väl ändå räknas som en STOR bedrift och bör högaktligen uppmärksammas? jag tvivlar starkt på att Holland skulle vara mindre kunnig i ämnet exteriör och gångarter än vad våra inhemska domare är….
…man får känslan av att det är lite.. "du ska inte komma här och tro något" och så är det väl tyvärr…"vi måste värna om vårt fina svenska material"… som dock bygger på utländskt..?!? bita sig själv i svansen??
Alla ponnyer är väl mer eller mindre en förlust affär.. det vet vi väl alla..
Det är ingen ide att köpa in fint material…snarare verkar det vara mindre önskvärt ju bättre och dyrare det är…dom kan alltid hitta en bra anledning att stoppa icke önskvärda individer…och då de flesta också verkar tro blint på det dom säger så ifrågasätts det aldrig heller… men man kan inte ifrågasätta något som man inte kan något om…egen kunskap! oerhört viktigt.. nämnden är bara människor dom med och dom gör misstag som alla andra och då måste man även ha kunskap och mod att granska dom…
..och tillägg… jag pekar inte på någon speciell domare utan överlag nämnd… den enda som inte är bias är väl Mr Blair…

Nämnden ska ta hänsyn till vart vi vill styra den svenska aveln. Det är helt riktigt att jag tar mer hänsyn till nämnden än hur den enskilda hingsthållaren lyckas marknadsföra sin hingst. Sen ved jag själv vad jag vill få ut av mina avel och försöker välja hingst utifrån det.
Vill man inte visa om utan väljer att sälja hästen så är det inte nämndens fel och troligen så gör hingsten mer nytta i sitt nya hemland.

Jag har varit med om att nämnden har beslutat sig för att stoppa en hingst innan den ens visades, sedan när den visades och folk var stumma av det dom såg. Fanns inga fel vare sig på hingsten eller de avkommor den ger. Nämnden hittade där på att den inte ska vara i avel på ett effektivt sätt.
Därefter vägrade dom säga varför eller hur! Aldrig fick hingstägaren veta varför, bara att dom tyckte så!
Hingsten i fråga är i avel och avkommorna är fortfarande fantastiska!
Det förekommer både det ena och det andra!

Visar man för AVN så får man vara beredd på att ta deras beslut !
jag litear till 110% på deras kunnighet. dom har varit med betydligt längre än oss.
Tycker att ni ska sluta gnälla på nämnden. för det kan ju faktiskt vara så att man ej tränat sin hingst tillräkligt, att den är spänd just den dagen.. o det drar ner gångarterna..
Det är jätte trist för er som hade denna hingst, men att skylla allt på nämnden är inte rätt tycker jag. fundera lite om det var något ni själva kunde ha gjort annorlunda..
o som sagt tidigare, ni kunde väl använda honom i avel ändå ?!

Jag håller med #39. Hingsten kanske hade en dålig dag så som Arhults hingst hade när inte ville visa sin trav. Den hade en 6 på benen kanske ska skylla på hovslagaren. Hade det varit min hingst hade jag visat igen om jag trodde på den.
Rätta mig om jag har fel men förr visades väl welsh hingstarna på förutagningar och då var det väl en hel del hingstar som ej blev rekomenderade vidare men som välkomnades nästa år åter till förutagningen för att senare bli godkända.
Förstår inte riktigt hur svensk, walesisk och holländs welsh avel kan skilja sig så mycket ifrån varandra? Så mycket kan ju inte avelsmålen skilja?!

Det ska absolut inte skilja något, man ska kunna åka från det ena landet till det andra, en bra welsh är en bra welsh! Frågan är om man ska vara krass att vår förra avelsrådets ordförande hade ju aldrig varit i Wales. Man kanske tycker att man ska ha studerat rasen i sitt hemland innan man axlar en sådan mantel.
Men sen skiljer ju det från domare till domare på tycke och smak, men inte ska det skilja 5-6 poäng!

#42 sen kan man ju se det på olika sätt där oxå… på den ras jag håller på med så döms inte hästarna alls på samma sätt i Holland som här.
Under RIKS förra året, hade SSS 2 holländska domare, kan säga att vissa hästar som tidigare fätt 43-44p fick 36-37p o tvärt om..
Sen är säkert själva ras standarden lika i de flesta länder men Tolkningen av den skiljer sig från olika länder !
.. det samma hände ju i somras på Salsta, ett sto som alltid fått guld poäng fick silver.. många hakor föll då… det ska inte vara någon skillnad men faktum är att det är skillnad…frågan är varför???
Jag skulle helst se engelska "domare" i en svensk nämnd…1 eller två räcker bra… just för att tex som ovan en som aldrig varit i England ska avgöra viktiga beslut.. det känns inte riktigt rätt….
Ska vi rätta oss efter moderlandet tycker jag vi ska göra det helt.. inte delvis och med div egna regler… ja.. det är knepigt att förstå allt…och varför..
..d et ska i alla fall bli intressant att se Rafaels avkommor…garanterat små guldklimpar…

Jag tror inte man skall haka upp sig på poängen när det är utländska domare. De är ovana vid vårt poängsystem, så det kan bli lite hur som helst, på gott och ont ;) Det viktigaste är den skriftliga och muntliga kritiken.

#46 jo det är så jag menar iof.. '
men att domare från olika länder dömmer olika.. det är ju vad som hänt här. Men jag vill fortfarande hävda att allt är inte AVN fel..

Som jag har fått det förklart för mig, så ser även nämnden på vilken typ av hingst och vilken stam vi behöver i Svensk avel, när dom tittar på en hingst.
Samma gör säkert andra länder = en hingst som tillför något i Holländsk avel, tror nämnden inte kommer att tillföra något till den svenska aveln. Dom tittar alltså även på det sto matreal vi har och vad som behöver förbättras i vårt land för att få bättre individer. det är inte så svart och vitt som man kan tro, hela landets avel är med när man bedömmer en hingst.

#48 Du måste fått detta helt om bakfoten som jag ser det! Nämnden är där för att se om det är ett avelsdugligt djur exteriört sett.
Om jag som uppfödare har ston, sen behöver jag nya blodslinjer till mina ston, då väljer jag ut de linjer som jag som uppfödare tror passar med mina sen tidigare linjer och köper in ett hingst ämne eller ännu bättre en redan meriterad hingst från annat land.
Då väljer jag att visa denna hingst för nämnden, det jag är totalt ointresserad av är hurvida AVN tycker att hingsten passar svensk avel eller ej, för jag har ju inte rapporterat till AVN vilka stamtavlor och blodslinjer jag har hemma i mitt stall.
AVN har endast en uppgift enligt mitt sätt att se, det är att avgöra om hingsten är korrekt att införas i kvalitetsboken eller ej. Veterinär besiktningen har som uppgift att se om det finns några veterinära defetkter.
Om ditt resonemang skulle hålla skulle jag kunna ringa till AVN och fråga vilka blodslinjer ska jag använda till mitt Weston avlade sec B sto som har Revel Glimpse i tredje led?
Jag lovar dig att ingen av dom har en susning för jag är expert på mina blodslinjer och har valt ut en individ med passande stam.
Som uppfödare är det din skyldighet att om du vill avla sätta dig in i dina stammar så mycket att du vet vad du gör. Sen kan det vara svårt för den oerfarne att veta hurvida exteriören håller eller ej. Likaså kan det för någon som endast vill producera en fölunge att orka eller vilja lägga ned denna tid i dagar, veckor eller år att studera avel. Men då är det ju bara att chansa och välja den som faller en i smaken och hoppas att man får en fölunge som ska bli bra.
Jag lovar dig att de flesta större uppfödarna i detta land endast visar på kvalitetsboksvisningen för att kunna använda sin hingst i kommersiell avel, eller för att få en kvalitetsavkomma till till sin egna hingst eller sitt sto.
AVN ska inte bry sig om vilken stam som passar svensk avel det är uppfödarens uppgift, en stam passar ju inte alla svenska welshar eller hur?
De vackra ponnier som föds i Wales eller Holland och står högst upp på pallen i RWS eller i Holland är ingen slump avkomma, det är nogrannt avelsarbete och efterforskning från en kunnig och nogrann uppfödare.

#49 du får gärna tycka att jag är dum i huvudet nu, men det är faktiskt så som 48 skriver, AVN uppgift är faktiskt att bedömma hingsten efter exteriör och stam, dom hr betydligt mer koll än vad vi tror.
AVN vill ha in nya linjer till Sverige oxå men dom släpper ju inte in allt !
förstår er besvikelse, men som sagt tidigare, man får vara beredd att ta deras beslut om man visar fram på avelsvärdering!

Det stämmer som Lorita och Sanne säger. Det sades senast på avelskursen som Sh Syd hade.
Jag begriper inte varför ni visar för AVN alls om ni ändå vet bäst själva.
precis..skrämmande att det är ett fåtals personliga smak och tycke som styr vad vi bör använda här
…tack och lov för regeländring av värdering….SH blev inte glada över det beslutet det kan jag lova….men så har det ordnats så bra med en kvalitetsbok som alla som inte vågar lita på sitt egen kunskap använder..och vågar ofta inte leta utanför den…fundera på hur det är ställt om nämnden går i fel spår? det är ingen rolig tanke.. och hur avgör du om en kvalitetsbokshingst verkligen är bra? inte bara exteriört utan även ridbarhet och kapacitet..
fast det ska vara som Arhult säger, dom bör titta på exteriör och defekter.. och dom kan omöjligt hålla reda på alla stammar i sverige, finns inte en rimlig chans att dom har tid att sätta sig in i allt som försigår i sverige.. kanske för 20 år sedan då importen var mycket mindre men knappast nu….då är dom omänskliga…
men tyvärr så håller väl SH sig envist till samma regler som dom haft från början…men nya tider kräver nya regler och tankesätt.. kanske därför sveriges avel inte håller i övriga världen?
# 52
"men nya tider kräver nya regler och tankesätt.. kanske därför sveriges avel inte håller i övriga världen?"
Gör din det?

Jag är inte besviken utan jag har väl igentligen allt i avel som jag vill ha! Jag har endast en åsikt.
Så du menar att AVN vet vilka blodslinjer jag har och vad som passar till dom! Imponerande! Det hör du väl själv hur korkat det lät, men jag tycker absolut inte att du är dum i huvudet, inte alls!
Min avel är jag nöjd med men försöker hela tiden bli bättre.
AVN ska försöka bedömma om stammen på ponnyn är extra intressant och ska då ge kanske ett plus poäng eller se lite mer mellan fingrarna, men att döma ut en stam lovar jag dig det kan aldrig förekomma AVN kan omöjligt veta alla ston här i Sverige och absolut inte alla som förekommer i England därifrån vi tar vårt avelsmaterial!
#53.. det är väl målet om man ska någonstans…inte avlar jag planlöst.. man måste ju ha ett mål.. sen hur lång tid det tar?? man ska aldrig vara nöjd.. det kan alltid bli bättre!! men alla börjar någonstans med sitt arbete..
och det var en av avelsfrågorna som togs upp i senaste ridsport.. inte påhittat av mig personligen men tittar du runt och är uppmärksam av det som pågår så ser du själv vart vi står idag…
vi "små" måste ju sätta ner foten och tala om när vi uppmärksammar brister i systemet hur ska annars de styrande få veta? inget system är ofelbart och man kan alltid förbättra men har man fastnat i och accepterar gamla tankesätt och rutiner så rullar det på som vanligt…vi har ingen ursäkt för att ligga efter i aveln…vi har samma möjligheter som resten av världen.. hur är det då möjligt att vi inte har lika hög standard på welsh som tex England och Holland? varför är våra svenskfödda individer inte så eftertraktade utanför sverige? finns ett fåtal som kan hävda sig utomlands…roliga är att en del av dom inte är omtyckta av AVN här..
Skulle AVN ha koll på alla stammar i Sverige skulle dom inte kunna göra annat än att plugga stammar och göra stuteri besök i många länder….

Jag sa aldrig att AVN vet vilka blodslinjer DU har hemma, men dom har väldigt bra koll på hur avelsmaterialet ser ut i Sverige.
dom kontrollerar alla ansökningar som kommer, därför man anmäler i god tid. självklart så kollar dom upp det.
Jag anser att en riktigt Svensk Avelsvärdering är en otroligt bra kontroll av vårt avels material i vårt land. Det är typ en bruksanvisning på hingsten. MIN åsikt.

Det finns ingen dålig stamtavla utan endast dåliga individer? Stamtavlan avgörs utifrån det stomaterial man har, jag skulle inte betäcka med den bästa hingst om jag inte visste att hans blodslinjer passar mina stons linjer!
Jag har stammar här som ingen annan har och om inte AVN nämnden sitter inne på min hemsida och läser om mina ston har dom ingen aning om att det finns i Sverige!
.. skulle tänka mig att dom har koll på det som DOM anser är intressant… resten försvinner ut i pereferin…. IGEN, eget intresse…
ärligt talat tror jag inte att dom spenderar den tid borde på att kolla upp varje individ…då borde inte såna som Rafael försvinna här ifrån…
man måste hitta en linje man tycker om och kan backa upp och tror på…sen satsa hårt på den…det märks tydligt att många följer strömmen i val av hingst och individer…den mest populära måste ju vara bäst? eller hur? historien har väl visat vad det kan leda till att följa strömmen blint…och inte ha egen kunskap.
Jag tackar stort för den fria licensieringen….

Har inte Welshföreningen med rasreprensentanter i AVN?
jovisst finns det welsh representanter.. igen med egna uppfödningar och därmed egna intressen inom welsh sverige.. Mr Blair är den enda utomstående… men han har inte ensamt ansvar… Hur man än vrider på det så kommer man inte ifrån faktumet att den som har intressen i sverige kan inte var helt neutral…hur kunnig än man är… allt omkring en hingst påverkar beslutet…

Jag tycker det är bra att hela nämnden har Welsh intressen för då vill man som uppfödare rasens bästa, inte vill man endast sitt egna bästa!
Welsh har inte längre en nämnd från SH utan man har valt en helt egen welsh nämnd med bara Welsh folk som är bevandrade i Welsh världen!
givetvis ska det vara welsh intresse annars har dom inget där att göra.. dock så tycker jag det är ytterst tveksamt om uppfödare inom Sverige ska ha en så viktig och avgörande position….det finns gott om folk som är enormt kunniga om welsh men som inte har egna intressen inom aveln att bevaka… oavsett vad som sägs….så påverkas vi alla…. tänk om det kommer en hingst som kan påverka på din avel negativt.. inte jobbar du då till 100% för att ge den en plats? du skulle nog inte själv överrösa en farlig konkurrent till Dancer med beröm och jobba på att få den verksam? acceptera den ja men inte så mycket mer.. OM du nu inte ägde den själv.. det är väl en helt naturlig instinkt att försvara sitt eget arbete? det gör du ju hela tiden med att jobba hårt med vissa blodslinjer som kanske ingen annan har och tycker om? enskild person skulle nog aldrig erkänna att dom velat få bort en individ.. men det finns vägar att gå utan att erkänna..
Jag kan gladeligen rekommendera en annan hingst om någon av mina inte är lämpliga och har gjort så ett flertal gånger men jag tänker inte ge några andra fördelar till andra hingstägare, alla får jobba för sin sak…
AVN har sina regler att gå efter men som sagt ovan, dom väljer vad dom vill ha för material, både till fysik och stam…rätt eller fel..men så är läget.. och just därför ska det vara mycket "rätt" folk som håller i livsviktiga avgöranden.

Måste säga att det verkar som att eran avelsförening har mer slitningar än vad shetlands sällskapet har..Alla raser med ett moderland borde följa deras rikt linjer..men det är en tolknings fråga dessvärre.
#63 Jag håller inte med dig vad gäller det där med slitningar. På shetlandssidan verkar det vara vääldigt mkt mer. Min tolkning.
Inom alla föreningar finns det (oftast endast ett hyfsat litet antal) hingstägare och andra intresserade som av olika anledningar inte håller med AVN, inte gillar speciella domare eller regler. Sen finns det andra inom samma förening som helt är för ovan nämnda saker. Som sagt, en tolkningfråga i det mesta.
Over and out från mig.

Jag håller inte alls med, jag har aldrig tidigare varit i en avelsförening där det är så lite slitningar. När man tittar på hur debatten går här på fokus är det dom som inga welshar har som disskuterar emot vi som har welsh.
Jag tror att WElsh föreningen är en bra förening som följer sin moderförening.
Jag är fullt nöjd med allt, men har fortfarande åsikter
Slitningar i shetlandssällskapet är ju gigantiska.. 
Följa moderlandets regler? De har nog inte ens läst moderlandets regler..
#43 Tror du det beror på länderna, har det inte med domarna i sig själv att göra? Övervägande delen hade inte mycket avvikande poäng mot annars. Även de Svenska domarna kan skilja mycket mot varandra.
#56 På vilket sätt är den en bruksanvisning?
#66 Vilka har inte läst moderlandets regler?
Veritas odium paretFörvånad
problemet inom welsh är väl att vi är hyfsat lite folk om man jämför med tex shetland.. då har vi mindre att välja emellan som kan kan utföra en så delikat uppgift som att välja avelsmaterial..
jag tycker man ska kosta på sig att ta in AVN från England där allt startade och som har x antal år i nacken av motgångar och framgång……. jag tror inte dom medvetet väljer djur med dålig exteriör som vissa här påstår… tvärtom kanske vi skulle titta lite närmare på deras sätt på alla vis så kanske vi också får en enhetlig stam av welshar i samtliga länder.. som det är idag så skiljer vi oss något och detta gör oss troligen inte så intressanta… back to simple basics and learn from the best…
#63 Jo, tyvärr verkar det så när man läser på detta forum. De som skriker högt här är några - med något undantag - som kan kallas "nybörjare" som welshägare/uppfödare och som fått sina hingstar kasserade av AVN. Majoriteten i föreningen är helt "vanliga" sansade ponnyägare men eftersom de sällan hörs i den offentliga debatten kan man tro att motsättningarna är stora. De som hållit på längre har säkert alla någon gång visat en hingst som ej passerat nålsögat men inte blivit rabiata för det. Tråkigt MEN vi har nu en förfärlig massa licensierade welshhingstar varav flera skulle duga bättre som valacker. Ingen hingst idag är så unik att den inte kan avvaras.
"jovisst finns det welsh representanter.. igen med egna uppfödningar och därmed egna intressen inom welsh sverige"
Är det så att representanterna i nämnden har med egna uppfödningar får de ej vara med och bedöma den ponnyn.
Vi har väl alla intressen i Welsh Sverige, är du helt neutral?
_"nä, sorry… men det finns mycket att reflektera över när det gäller svensk "kvalitet" inom ponnyavel…. hade vi varit så framgångsrika och duktiga som vi tror skulle vi exportera mer än vi gör idag…hur många av kvalitetshingstarna inom WPBR och welsh är svenskfödda? hur många hingstar finns det i avel i övriga världen som är svenskfödda?"
_Gick in på SWF's hemsida och kollade kvalitets/stamboksförda hingstar
Av sektion A var 16 av 33 svenskfödda, 17 från UK (9), NL, DK, Norge och Finland
Av sektion B var 36 av 47 svenskfödda, 11 från UK (8), NL och DK
Av sektion C - som är vår färskaste sektion - var 1 av 7, 6 från UK (4) och DK
Av sektion D var 6 av 15 svenskfödda, 9 från UK (7), DK och Norge
Hur länge har vi hållit på med welshaveln? Femtio år? Hur länge har welsharna hållit på? Flera hundra. Än har vi mycket att lära. Sektion D aveln är knappt tjugo år gammal och C aveln ännu färskare. Trots detta vet de flesta som rest i Wales och besökt stuterier att vi har inte den topp de har MEN inte heller den botten.
Varför skulle vi sälja det som vi får fram och är riktigt bra? Tro inte att alla övriga länder spottar fram topp ponnyer som de ständigt exporterar.
_"men nya tider kräver nya regler och tankesätt.. kanske därför sveriges avel inte håller i övriga världen?"
__Gör din det?"
__"det är väl målet om man ska någonstans…inte avlar jag planlöst.. man måste ju ha ett mål.. sen hur lång tid det tar?? man ska aldrig vara nöjd.. det kan alltid bli bättre!! men alla börjar någonstans med sitt arbete.."
_Jo, alla börjar någonstans med sitt arbete men alla är inte experter på en gång. Ju längre man håller på ju mer märker man vad man inte kan. Har besökt din hemsida men hittar inte en enda renrasig welshuppfödning, rätta mig om jag har fel.
En liten fundering bara,
" _Enda anledningen att vi sålde honom (Henshof Rafael) var att Evelyn växte och blev för stor för honom, annars hade dom "sopat banan" i kat.C på SM"
_Så lätt på pappret - så svårt i verkligheten…..

Bruksanvisning kanske är fel ord av mig.. förlåt, men jag menar mer att man vet att dom håller ett bra mått , sjutton jag vet inte hur jag ska förklara.

#70. "Varudeklaration"?
Jag har helt enkelt inte orkat ge mig in i debatten, tycker att den är helt sandslös!! Tack för ditt inlägg Tant-Brun!!!!
#72 Grattis! Du har uppfunnit ett nytt ord.
Sandslös = en sanslös diskussion på sandlådenivå.

NU blir det over and out från mig.

Tack Tant-Brun vettiga synpunkter rakt igenom.

Så många starka åsikter, det tyder på ett stort gemensamt intresse.
Varför "sandslös" debatt?
Det enda "plumpa" var mitt "tack".
Detta att "vi nybörjare" skriker högst kanske beror på att vi är just nybörjare…?
-Tant-Brun,#69- vem du nu är
" Enda anledningen att vi sålde honom (Henshof Rafael) var att Evelyn växte och blev för stor för honom, annars hade dom "sopat banan" i kat.C på SM"
Hmm, skulle, såklart, avslutats med en
eller :), ska aldrig glömma det igen!!
Ja, till att börja kan jag inte stava……sanslös 
"Starka åsikter"….kanske, men det tycks mig mer bokstäver och ord, än innehåll. Ett evigt gnäll som man till sist inte orkar läsa.
Jag är som ni andra mycket nyfiken på Tant-brun!!!
#75 precis, tack! starka åsikter visar ett stark intresse.. finns inget sanslöst alls över en öppen tråd där man diskuterar över gemensamt intresse eller frågor man har…
Jo, alla börjar någonstans med sitt arbete men alla är inte experter på en gång. Ju längre man håller på ju mer märker man vad man inte kan. Har besökt din hemsida men hittar inte en enda renrasig welshuppfödning, rätta mig om jag har fel.
?????? jag har 7 sektion C och en sektion A…så dom är inte renrasiga…??? vad är då en "renrasig" welsh???
vad har du själv i stallet "tant brun"?
ni andra då som anser att "debatten" inte är värd att kommenteras? vad har ni för åsikter.. förutom att inte vilja höras eller synas? jag må vara relativt ny med mina 9 år bland welsh men ingalunda ny i hästvärlden på något vis….
Har inte heller framställt mig som expert men jag har åtminstånde en åsikt? det går tydligen bra att gnälla på de som är engagerade och vill något och är intresserade att utveckla och veta mer men bidrar ni själv med något konstruktivt och positivt till det hela? tala då om istället vart ni står och era åsikter…men orkar ni inte läsa om "eländet"… håll er utanför då och bespara oss andra inläggen som inte bidrar med något annat än dålig stämning… låt då oss "nybörjare" vara ifred och diskutera det vi tycker behöver diskuteras…
bra info om inhemska hingstar men i övriga världen då?
Ingen som säger att vi ska sälja det som är bra..det vore himla dumt… men vart finns intresset? och eget intresse att nå ut?
#70 Du behöver inte be om ursäkt, jag blev bara lite konfunderad över ordvalet.
Veritas odium paretFörvånad
Är det så att representanterna i nämnden har med egna uppfödningar får de ej vara med och bedöma den ponnyn. Vi har väl alla intressen i Welsh Sverige, är du helt neutral?
Det är inte jäv jag menar… det kan jag… och nej.. ingen är helt neutral i Sverige.. just därför! borde inte AVN bestå av svenskar med eget intresse inom welshavel… möjligtvis welsh intresserade som inte har egen uppfödning….du kan omöjligt vara neutral i den värld du agerar och har ekonomiskt intresse i…

#71 0 78
jag tror ni fattar vad jag menar. men jag kan inte förklara i ord..
Vi vill ju ha avelsvärdering för våra hingstar ?! eller…
då vet vi att dom har genomgått, veterärt och genom nämnden.
äsch jag lägger ner, för jag kan inte förklara va jag menar…
Nu ska vi se om jag lyckas, ny på forumet.
Jag tror inte man kan ha ett forum utan att det blir lite meningsskiljaktigheter emellanåt. Tror inte någon vill något illa med det, vi har olika åsikter så är det bara. Så fortsätt ni alla och skriv vidare.
Arhult, jag undrar lite varför du inte vill visa din hingst i sverige? Vår avel är väl här och inte i holland. Sen får du gärna förklara för mig/oss som undrar vad han blev 2:a på för han är inte stamboksförd i holland alltså inte godkänd i holland.
Som welshavlare vill jag ha godkända hingstar till mina ston, inte bara veterinärt godkänd med licens utan jag väntar isåfall tills hingsten är visad för kvalitetsboken och kommer han inte med där så får jag välja någon annan hingst…
#81 Välkommen hit!! kul med nya 
självklart att det blir meningsskiljaktigheter och ett forum är en utmärkt plats att "diskutera"… hur ska man annars kunna komma framåt och utvecklas om alla tycker lika??
Jag förstår inte heller meningen med att slänga ur sig lösa kommentarer som inte ger någon ytterligare förklaring och som inte är konstruktiv åt något håll…. har man inget intresse i ämnet eller inte orkar läsa eller sätta sig in i ämnet så är det väl bara att låta bli??

Min avel är internationell, jag ska under morgondagen berätta om vår Ridponny hingst som du frågar om!
fram tills dess får du njuta av en bild på honom från hans premiering när han kom 2:a i Ermelo 2007 och blev av 56 hingstar utatgen till bruksprov utav 56 hingstar! Bl.a för Bästa trav!

*82 Tack för det.
Jag har läst igenom alla inlägg. Men man hinner inte riktigt med ibland, man läser och så tänker man att nu ska jag skriva något men så kommer något emellan och när man är tillbaka igen så är det många nya inlägg. Finns nog frågor och kommentarer man vill skriva men kan man göra det flera dagar och inlägg senare?
Är det då man skriver inläggsnr först? Som jag gjorde nu?
Blir kanske mycket på en gång, får nog inse att jag inte kan få svar på allt utan får ta lite av mina viktigaste undringar. Är ju nybörjare till skillnad mot många av er som är riktigt proffsiga med skrivandet.
Nu blev det mer allmänt än något som har med "sajten" att göra. Men jag återkommer med frågor och funderingar.
*83 Tack, väntar med spänning på informationen, hingsten ser trevlig ut men jag förstår inte det där med internationell avel riktigt men det kanske klarnar.
…helt rätt, dom försökte få min kasserad med ett påstående om tuppspatt…poängen var väl inte mycket göra åt då det redan bekvämt nog redan fanns två protokoll som var förtryckta med poäng och information sedan tidigare år…men det sätt han behandlades på av både SWF och SH är under all kritik…jag fick höra både det ena och det andra under mina "samtal" med SWF och SH… det framkom tydligt att jag aldrig behövt att åka då han var dömd på förhand innan han ens kom dit… bla av personliga åsikter
sen när det hela hade utretts så var det ingen som ville ta ansvar eller stå för att fel begåtts…
..sen så var det ju rätt så roligt när det var prisutdelning på utställningen den dagen på Greva…CMP vann klart och var ensam i sin klass men sen så blev det stor förvirring när min med "tuppspatt" vann sin klass över en annan godkänd hingst… Mr Blair var tvungen att dels dirigera om prisutdelaren som gick till fel ponny med den blågula dels upprepa två gånger vad han kommit fram till för resultat….
Det roliga är att min "tuppspatts" ponny bara ett par månader senare blev Supreme Champion i "Three Shires show" en av de stora utsällningarna i welsh England…och fick ytterligare två Supreme Champion innan året var slut…..
fast dom har ju lägre kvalitet på sina utställningar där har jag blivit upplyst om av de som vet bäst..

Jag vet inte riktigt varför du är nyfiken på min ridponny hingst i denna Welsh debatt, men jag ska förklara vad som hände.
Diablo blev som jag skrev under premieringen uttagen av 56 hingstar att tävla om topp tre först det är gångarterna som blir utslagsgivare.
Det var han och en som heter Marwin och en annan med namn Buffy 2007, Marwin e. samma far som Diablo vann Diablo kom tvåa! Sedan gick 5 hingstar totalt vidare till Bruksprov, Diablo var en av dem.
Diablo var 2,5år på våren 2007(han är född 22/7 2004). Han genomförde hela sitt bruksprov, en av de andra hingstarna fick avbryta.
På examensdagen under den uppsuttna hoppningen vägrade Diablo på 3 hinder, och då förklarade man att han var svår riden och tilldelade honom 5 på Karaktär. Men för inte för att tilldelas sin licens ha någon siffra under 6.
Diablo fick för övrigt mycket bra poäng Bl.a 8 på lovande hopp ponny. 8 på Temperament vilket alla ponier fick det året på bruksprovet.
I Holland blev det total kaos när detta hände, vi hade redan köpt honom och tidningen Paardenkrantz mailade mig och det blev en lång debatt angående detta som hänt Diablo.
F.d överdomaren skrev att han visste inte vad som hänt men dom skickade hem en skönhet!
Man började också tack vare detta att diskutera hurvida Bruksproven ska ligga på våren, så nu är det förmodligen en ändring och man ska försöka ha bruksproven antingen på hösten eller när hingstarna blir 4 år!
När vi fick hem honom till Sverige visade det sig att han var fullständigt överansträngd, han gick på behandling här och vår IR terapepht har aldrig råkat på muskler så slut, han fick vila ett år och är nu hos en 13 årig ryttare som ska tävla honom de närmsta åren!
Han klarade sin premiering galant, och han får visa på tävlingsbanan vad han duger till. Det finns ingen anledning att visa honom i Sverige då han har licens.
Han är dessutom ombedd att komma ned till Holland under Internationella utställningen i Augusti, vi får se vad som händer!
Hans första föl föds här i under 2009 det ska bli spännande!
Låter mycket vettigt att låta dom gå bruksprov som 4 åringar.. det kan helt klart bli för mycket för vilken ung ponny som helst… intressant dock att dom uppmärksammar och tar itu med såna problem direkt och vill lösa det till det bästa…här skulle dom blankt strunta i om ponnyn lyckades mindre bra och avfärda den som mindre bra kvalitet och sätta punkt…. man bor i fel land helt klart…
Jag måste säga Arhult att du är på rätt spår och ska vara stolt över dina juveler… keep up the good work..
Tack för infon.
Du skrev i ett inlägg väldigt tidigt i denna debatt om den hingsten och att du inte tänkte visa honom i sverige, och sen undrade du om vad welshavlarna vill ha för avel. Därav min nyfikenhet.
Men jag tycker faktiskt att han ska visas i sverige iallafall, som alla hingstar i avel. Tror att i slutänden så vinner hingstägarna på det. Jag som stoägare väljer i första hand en sådan hingst.
Skulle det visa sig att nämnden av någon anledning inte "släpper igenom" så måste ni hingstägare slåss för er hingst om ni vet att den är bra. Det måste vara tillfälligheter när inte nämnden godkänner en hingst som redan är godkänd i annat land. Då måste man kunna "rätta till" misstaget.
Jag vill iallafall tro det…
Kan man inte vänta med sin hingst tills den är 4 år i holland? Eller är det ett svårare prov då? För visst kan vi väl välja här i sverige att visa som 3- eller 4-åring eller ännu äldre?

Jo i Holland kan du visa den när som, och göra bruksprov. Om det är något som går fel på premieringen i Holland har dom en extra premiering 2 veckor senare, där man kan komma med sin hingst och antingen visa igen eller visa om man hade förhinder när ordinarie var.
Jag får ston till mina hingstar, det är de hingstar som är licensierade i ASRP som inga ston får!!!!! Den som är i WPB har alltid fått ston, och den nya hingsten som är i BRP(RSF) fick 13 ston sin första sässong, det var mer än någon nygodkänd hingst fick i Asrp.
Men jag tror det är så att stoägarna vet om det är kvalite eller ej.
Ta Diablo t.ex, ingen går oberörd från honom, jag fick verkligen slåss för att få köpa honom, mot stora hingsthållare i både Tyskland och Holland.
Han väcker en sådan häpnad hos folk som ser honom, ta bara Grand Prix domaren som hade clinic i Sundsvall, där öppnade Diablo den clinicen i en LB;2 med sin 13 år gamla ryttare, domaren hade aldrig sett honom, och hon lät publiken höra att detta var en fantastisk ponny hon kunde inte nog berömma ekipaget! Diablo är endast riden 4 månader efter det att han vilade ett år efter sitt bruksprov.
Igår gicks han igenom av en kiropraktor - han hade aldrig sett en så väl sammansatt och komplett ponny!
Detta är reaktionen, ingen avelsvärdering i världen kan ersätta det ögat ser hos var och en! Diablo gick igenom den svåraste premiering i Europa och kom 2:a, han kan bevisa vad han kan på tävlingsbanan. Han är from som ett lamm och en arbetsmyra trots att han plågades så svårt att alla muskler och senor i kroppen som fullständigt slets ut då han var 2,5 år!

Diablo kom tvåa i sin första LB starta på 62,5%

Diablo 1 månad gammal när jag såg honom första gången!
Jag kanske är tjatig men du skriver igen att han gick igenom den svåraste premieringen i europa och kom 2:a??? Men han kom ju inte tvåa i premieringen! Det var ju i en del av premieringen. Han blev ju aldrig godkänd men som du skriver det så får man känslan att du själv tror att han blev godkänd och får andra kanske att tro det också. (kanske meningen). På flera ställen står det att han blev 2:a i premieringen. Jag kommer inte på det men det finns väl en sjukdom när man intalar sig något så starkt så blir det till slut så! Eller? Är det någon som vet vad jag menar?
#90 Det där lät inte alls trevligt! 
Men jag måste hålla med om att man får intrycket av att hingsten är fullt godkänd i Holland när man läser i tråden..
Var det inte så?
det tycker inte jag… det står ju klart och tydligt att han blev tvåa men då han fick en 5:a på ett av delmomenten så blev hans resultat inte godkänt…MEN att "bara" komma 2:a är en stor bedrift och ska inte smutskastas…Arhult är helt ärlig och talar om som det är… oavsett slut resultat så har hingsten mer än väl bevisat hur bra han är… finns få hingstar i sverige som har den meriten..
#90 totalt oförskämt att Arhult skulle vara en mytoman…läs nogrannt vad hon skriver istället.. hon döljer ingenting..och det finns säkert information att finna om du är intresserad av detaljer om du nu inte tror på Arhult

#90 Stackars avundssjuka människa! Diablo kom tvåa på sin premiering, Bruksprovet var en månad senare det fullföljde han också fick alla sina poäng men fick en 5.a på sin karaktär p.g.a att han vägrade på 3 hinder på examensdagen. Detta gjorde att han ej fick sin licens.
Men ingen kan ta ifrån honom hans premiering där han kom tvåa!
Om det är något övrigt du önskar veta, kontakta mig då privat genom mail eller PM. Allt finns dokumenterat i NWPCS i Holland!
Vad du menar är att Diablo skulle vara en inte så bra hingst!
Jättekul! Betäck inte med honom då det är frivilligt!

Premiering är inte samma sak som Bruksprov: Premiering är exteriört och bruksprov som det låter ett Bruksprov!
Detta hålls inte samtidigt!
Nej jag har inte sagt att Diablo inte är en bra hingst, jag har bara försökt förstå varför man alltid tyder det som att han är godkänd med den "reklamen" som görs.
Jag har tidigare sagt att jag väljer hingstar som är godkända genom premiering eller liknande kvalitetsbok, vilket jag tror många stoägare gör. Därför tyckte jag du skulle visa honom här i sverige, för att få "fler kunder" Han är inte ensam hingst i samma läge (enbart vet. godkänd med licens) men han blev exempel nu iom att du tog upp honom i tråden.
Jag kanske är gammalmodig, vill gärna ha kvar hingstpremieringar. Allt med EU är inte bra.
Jag tar nog premiering och bruksprov för samma sak, därför blir det nog fel, men om det inte är det kan man inte se en premiering (i holland) för en utställning egentligen där det bästa individerna går vidare? Det fungerar väl inte så i sverige?
*93 Nä inte mytoman, det är väl en person som samlar på sig för mycket, typ snattare som tar bara för att ta? Eller? Nä det finns ett annat ord. Men ingen ide att diskutera det här, blir bara fel ändå.

Snälla du detta börjar likna en lekstuga, Kleptoman menar du, det verakr vara svårt med de lite svåra orden
.
Nu ska du få lära dig ett svårt ord till PREMIERING det gick Speyksbosch Diablo igenom i Februari 2007, han blev av de 5 hingstar som var uttagna till bruksprov av 56 hingstar totalt vald att delta i bästa gångarter.
Han fullföljde sin premiering och slutade 2:a totalt!
I Mars 2007 gjorde han sitt Bruksprov där fick han en 5,a i sitt protokoll därav fick han inte sin licens. Men vet du vad han får lösa licens i Holland och verka i avel som WPB, precis som t.ex Coelenhage's Promise, Coelenhages Lorenzo, Coelenhage's Patser som vi här i Sverige tror är godkända i Holland (vilket dom indirekt är)!
Detta är sista gången jag förklarar om Diablo som har genomgått premiering och bruksprov!!!!
Vet du vad jag förstår att du kommer från en ridponnyförening, och det är tråkigt att du ska försöka förpesta WElsh forumet precis som alla ridponny trådar blir förpestade! Här respekterar vi varnadras avek och glädjs åt varandras framgång!
Vet du att alla welsh hingstar i Holland genomgår endast den premieringen som Diablo gjorde, inget mer och inget mindre. Så den hingst som startade denna tråd har gått igenom precis samma premiering som Diablo, fast han vann, Diablo kom ju bara tvåa!
Han är inte godkänd här i Sverige på Vet intyg utan han är godkänd på sin premiering i Holland!
Nästa gång du försöker göra oreda gör det i dina egna led, vi welshfolk håller sams!

Jo ta Tyskland t.ex där har dom premiering som treåringar sen väntar man med bruksprov tills dom blir 4 år. Så om en hingst i Tyskland går igenom som 3 årspremiering är inte det en premiering???
Premiering är = Exteriör
Bruksprov = Bruksegenskaper
en mytoman är en person som ljuger och talar osanning så att dom till slut tror på det själva…
iom de nya reglerna så är en hingst med licens löst på veterinär besiktning godkänd… men i welsh får man göra skillnad på godkänd och kvalitetsbokförd….kvalitetsbokförd är en annan sak…men har den passerat vet. och inte har något övrigt som gör att den inte kan licensieras så är den godkänd..punkt slut..
Jag förstår helt Arhults ovilja att visa honom här.. det kan tyvärr göra mer skada än nytta…och kan man nu inte själv se utanför ramarna eller bortanför kvalitetsboken så får man nöja sig med det begränsade material som finns utvalt av AVN….men då kanske man missar godbitar… men det är helt valfritt för var och en..

Nu låser jag tråden eftersom jag tycker hela diskussionen håller på att spåra ur.