Bedömma unghingst
Nu kommer en kanske för er flesta en dum fråga.. Jag har för en månad sen köpt en liten hingst som jag gärna skulle vilja ställa ut vid tillfälle. Han blir 1år nu i maj och jag undrar lite när man börjar ställa ut dom, vad för slags utställningar man letar efter osv. Vi har en massa att träna på, att gå som mamma vill mm :D men det hade ändå varit kul att titta på lite så man kan ha ett mål ungefär när det är dags.. Jag ska ärligt säga att jag har urdålig koll på utställning i det stora hela men vill JÄTTEGÄRNA lära mig alllllt :)
Gärna länkar eller liknande om ni vet någon.. annars när ställde ni ut era? Vad för visning hade passat bara för att få en uppfattning om vad en utomstående tycker om min kille?
Tacksam för hjälp!!
Jag ser inte så bra på bilden hur dun lillkille ser ut men det jag ser verkar trevligt.
Ang. utställning så är det minst press och lite mysigare (tycker jag) att åka på mindre ponnyutställningar. Det brukar hållas mindre utställningar här och var i sverige där man kan ställa ut alla ponny raser. Det är bara att höra med närmaste ponnysällskap eller så brukar det finnas några mindre utställningar med på svenska welsh föreningens hemsida www.swf.nu. Det du kan träna på är att få honom lydig och följsam efter hur du går, trän på traven så att han länger stegen och går luftigt samt träna på att ställa upp honom. Hästen ska stå med öppen sida mot dommaren och gärna sträcka lite på hlsen för att titta mot dig nyfiket med öronen framåt.
Hur man ska springa, om det är rakt fram, trekant eller längst ridhusets kanter är olika från dommare till dommare och utställning. Oftast brukar dommaren säga åt dig hur du ska göra, sen kan du ju ev smygtitta på dom som är inne före dig.
Lycka till ^^
Hakuna matata!

Jag fick ett bra råd och det var att låta andra träningspringa med hästen, så du kan se hästens starka sidor, vad du vill visa för domaren.
För både dig och hästen så välj en liten tävling första gången, senast jag ställde ut så satt jag ihop med min ettåring i 16 timmar. Det är hur som en väldigt bra miljöträning att ställa ut sina hästar.
När du sen får poängen så läs dom lägsta poängen först, fundera på om du kunde göra något bättre. Sen läser du de poäng som är lite högre och dom lägger du nära ditt hjärta och ser din älsklings starka sidor 
Träns med bett ska du ha på hingst, tränset ska vara snyggt. Inga flätor och skaffa krita så du kan rädda en smutsig strumpa innan en visning.
Jag brukar tvätta mina hästar varannan dag (3 gånger) före en utställning, reda utan svansen, klippa öronen så inget hår sticker ut men jag lämnar det i öronen Det är förbjudet att klippa hästens känselhår. Och sen glöm inte dig själv, bra skor (spring vänliga) snyggt och propert klädd, det är ju en fest 
sen en sak till ladda med fika till dig, ha med hö och vatten hink till hästen, dagarna blir långa. En bra medhjälpare är också ett plus, jag brukar ta med min man
och vi är fortfarande gifta
det beror nog på att jag säger tack efteråt 
Sen när du åker hem så kom i håg det är samma häst som du åkte dit med oavsett poäng 
Börja med att åka utan ponny och titta hur det går till. På SPAFS hemsida finns alla ponnyutställningar listade (när dom har uppdaterat den sidan, just nu finns 2008 kvar). Du behöver nödvändigtvis inte åka just på en welshutställning till att börja med, ta en som är nära.
Ha inte heller för bråttom, med att åka på utställning med honom. Kommer du med en alltför orutinerad (mycket social träning behöves innan!) unghingst, kan du få ditt livs överraskning. Väl framme vid utställningen, kan den rara lille unghingst du lastade hemma, ha förvandlats till ett litet monster, som inget hör eller ser, mer än alla andra ponnyer. Någon "mamma" lyssnar han kanske inte på. Glöm inte bort att han är en ponny och du är en männinska.
Tack #1
Han är aningen överbyggd bak just nu, ser ut som 2 olika hästar ihopklistrade
så jag vill vänta så han får växa i sig själv lite först. Sen så har han bara varit hos mig en månad nu så vi håller fortfarande på att lära känna varandra och prova på lite olika saker, bara umgås utan press.. Mao så är det inte aktuellt precis nu men det är ju alltid bra att vara förberedd och påläst till dagen D. Oxå något kul att se fram emot!
#2 Ja det var ett bra tips, jag har underbara tjejer i stallet som säkert vill hjälpa till lite. Min man däremot vet jag inte haha. han följer kaaanske med på visning men då är det bara för att kolla runt och vara lite social tror jag. Han har ingen hästvana över huvudtaget och inget intresse heller, men jag tror nog han är liiite svag för Vimsie hehe. Det är svårt att låta bli. vem vet, han kanske blir hästbiten han med. Det kan ju smitta av sig 
#3 Hanteringen av häst är inte problemet, såpass långt är jag med. Inom just detta område är jag däremot inte ny. Har jobbat med travet i många år innan. Mina små passhästar kunde vara änglar hemma men förvandlades mer ofta än sällan till monster vid tävling speciellt på annan bana. Rutin är det som är viktigt för mig och det är därför jag oxå vill veta så mycket som möjligt låångt i förväg för att vara så förberedd som möjligt då det eventuellt skulle vara dags. Desto mer man vet desto bättre förberedd på oväntade händelser kan man vara. Även om det kanske inte alltid ändå blir som man tänkt.. Jag ska absolut åka och titta på lite för att se hur det gå till och självklart alla fina ponnys. Det kan man inte få för mycket av..
Ska kolla på sidan, vet du när den uppdateras för 2009?

#2 Krita??? Jag har letat o letat, var fasiken hittar jag det? /M

Kemikalieaffärer säger min man
jag vet bara att jag måste ha nästa gång jag ställer ut Karisma, tre vita strumpor och en falska, då bör dom vara helt vita och inte med brungröna fläckar 
tänk på att åka mycket med honom då OM dom är ovana ofta spänner sig under resan och då på köpet blir stela och kan inte visa gångarterna bra…oerhört viktigt att dom får så mycket social träning som möjligt…då blir det ofta mindre av de otrevliga överraskningarna.. Åk och låt pålle leka i något ridhus, eller träna utställning på lite olika ställen.. finns massor att hitta på bara man har lite fantasi… lite enkel löshoppning brukar de flesta unga individer tycka är hemskt kul…brukar mest vara på lek i så unga år men det är nyttigt. Aldrig fel med lite trickträning då dom blir självsäkra och lydiga och uppmärksamma.
#7 Ja va bra! Såna tips mottages tacksamt
Transportdelen var en bra grej, det hade jag faktiskt inte tänkt på..
Det går även bra med krita i fast form, typ "asfaltskritor", sånna som finns i leksaksaffärer, eller vanlig tavelkrita… men de är lite väl små….
För större områden funkar det kanske bätte med krita i pulverform, men jag tyckte att det funkade bra i somras med den fasta på hästen som har hashöga strumpor bak och bläs.
Framförallt på huvudet tyckte jag att det var enklare, blir lätt dammigt annars…..
Behövde inte riskera att hon fick krita i ögonen…

Hur brukar ni göra med pulvret?
Jag har provat att blanda krita o vatten o penslat på det vita, fungerar också bra.

Jag har fått tips förut att använda potatismjöl.. Kanske kan vara något? Har aldrig testat själv, men kommer behöva en massa tips nu för utställnings säsongen..
#11 Potatismjöl tas på efter tvätt, för att om jag fattat det rätt, hjälpa till att ta bort det sista ev. gula som finns i det vita.
Borstas bort när det torkat.
Krita tas väll på för att göra det redan vita vitare….. eller för att "dölja" en sent uppkommet nedsmutsning…
Rätta mig gärna om jag har fel
men så tänker jag iaf