Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 1860 ggr
[Hallonqvist]
0

Vita markeringar/tecken

Tar upp detta ämne igen i en egen tråd.
Fourjoy var hittade du den informationen någonstans? Du visade en bifogad fil på de gränser som var satta för toleransen av vit förekomst.
Har letat fram och tillbaka på moderföreningens sida men hittar ingen informationen om detta alls.

Vad är det som gäller egentligen? Har det kommit nya regler eller inte? *förvirrad*

Arhults
0

Stod kanske i 2009 års green Journal

[Hallonqvist]
0

Någon som har den och förklara mera?

Edition
0

Jag vill också veta! Är det någon som kan finska?

På SWF hemsida finns det en länk till finska welsh föreningen, där länkar man in på rotumäärtelmät ylestaä. Där finns en teckning med iringade partier av vitt (tror jag), med text på finska.

Det skulle vara intressant och veta vad de har skrivit.

Fourjoy
0

det kom ett brev från WPCS strax efter nyår med en folder nyheter och en folder med årets resultat, i nyhets foldern fanns dessa uppgifter. Jag tror inte dom har hunnit lägga ut detta på hemsidan ännu..men det kommer nog.

Vad jag förstår så är det bestämt att det är utsatta markeringar enligt bilden som gäller, har nu ponnyn vita markeringar som går utanför denna "norm" så kommer varje enskilt fall att tas upp och avgöras av en kommite om den godkänns eller inte. Antar att SWF kommer kommer ta upp detta snart också så även vi får samma regler här.

[Hallonqvist]
0

Tack då vet jag källan! Glad
Gäller det bara registreringar eller är det för godkännande av hingstar eller "hur appliceras" bestämmelsen stod det något om det?
Jag är så nyfiken av mig och vill helst veta ALLT med en gång men Jag antar att jag får stilla mig lite då.
Jag har ingen "riskhäst" hemma i stallet nu och tack och lov ingen som verkar lämna prickiga föl heller, men risken finns ju alltid att det ploppar upp en massa vitt helt plötsligt Tungan ute

ragnhild49
0

Förhoppningsvis så river man det beslutet, precis som man ändrade beslutet om att man inte fick blanda sektion A, C, och D med sektion B.

[Hallonqvist]
0

Det finns väl grader i helvetet Flört. Vi får säkert veta mer allt efter som tiden går.

Fourjoy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det gäller väl alla nyregistreringar vad jag förstod…och det kommer att gälla alla sektioner/alla rena welshponnyer (ej WPBR) då dom kan ha alla färger….jag tror dock inte dom lär gå tillbaka och gå igenom alla som redan är registrerade då det skulle vara ett himla jobb i så fall…skulle väl kanske vara om någon protesterade mot någon ponny med mycket vitt.. kan tänka att det kan vara bukfläckar som kan ställa till trassel, så höga strumpor eller vita ansikten ses lite mer sällan…

Jag tycker det är rätt så bra då rena welshponnyer inte ska vara skäckar och någonstans måste man ju dra gränsen… sen kommer det säkert inte vara populärt i alla ögon.. men det är ju en start i alla fall.  Jag har ju en som har mycket vitt, dock långt ifrån gränsen men kompad med "fel" hingst så kan det ju bli fel sida om gränsen.. så det gäller ju att tänkta sig för och gå igenom anlagen i fortsättningen.. sen kan det ju bli ändå och sånt går ju aldrig att skydda sig mot helt men man ska ju absolut vara uppmärksam.

bilden igen..

[Hallonqvist]
0

Jag håller nog med du i detta ärende. Vill inte heller ha en massa "skäckar och cirkushästar", lite riktlinjer att styra upp efter är inte fel tycker jag.

[Hallonqvist]
0

Såg en sak på den där scannade bilden.
Om bilden stämmer efter nya bestämmelser får vi tydligen även sålla bort alla hästar med bläs som går nedanför nosen, dvs 100% av alla bläsar… Dom får nog korrigera den lite! Oskyldig

ragnhild49
0

Humm, det kan jag också tro, att det blir många som går bort.   Det kaommer att kunna slinka igenom djur med massor med vitt, bara det håller sig nedanför en viss gräns. Sedan kanske en "går bort" pga en ynka liten slinga ovanför nämda linje.        Personligen oroar jag mig inte mycker för detta. Skulle kunna äta upp min mössa (stickad "gökboet-mössa"), om inte detta rivs upp pga mååånga protester i moderlaldet.

Anna-Karin
0

Tror ni inte de bara glömt att strecka i den bilden med mulen… för tittar man på bilden med hela hästen på båda sidorna så är ju mulen streckad… ja hela huvudet nästan… bara en reflektion.Skrattande