RPAF
Tänkte att vi kunde samla dom aktiviteter som sker via Roslagens Ponnyavelseförening men även vilka som planerar att delta i någon utav dom… Ännu har inte kalendern kommit upp på hemsidan, men jag o säkert andra väntra med spänning!! /My

Till trådskaparen och alla andra som funderar så håller vi på med planeringen för 2009, ska ha möte inom kort och fastställa alla datum.
Det vi har inbokat är treårstest till våren med talangjakt för tvååringar och utställningar i vanlig ordning på flera platser, vi återkommer när alla tillfrågade domare har tackat ja.

Ååå så spännande….
Åh vad bra, blev nervös ifall jag skulle behöva åka till örebro på 3 års..

Det vore väl roligt och nyttigt att ordna löshoppningsträning i god tid innan 3-årstest mm för ponnier inom området? Det finns flera tänkbara ridhus, jag har redan lämnat förslag till RPAF.
Finns intresse?
Jag vet att RPAF har haft möte nu och vi väntar alla med spänning på att höra om besluten som togs!! 
Är också nyfiken!

De datum som nu är spikade är '
3 års test 16 maj, domare Eva Gudmundsson + Carina Lockwall.
Ljusterö utställning 6/6 dom M Beckman
2 års talangjakt i löshoppning den 16maj samt en öppen talangjakt för alla raser under 1,48 (i mån av plats).
Vidare har vi bestämt att INTE ha en hingstutställning i vår utan istället ha en ridklass dag under våren på Ljusterö.
Senare kommer det att vara
Vätö utställning juli-sept
Föl o Ungponny utställning Ljusterö okt dom E.Ljungstorp.
Ev en ridklass dag även i höst.
Vi kommer även att ha drop in utställning men det berör enbart de ponnier som tävlar på den tävlingen vi sammarbetar med. ALltså kan man inte komma dit utan att redan vara anmäld till dressyr/hopptävlingen.

Hur är talangjakten upplagd för tvååringarna? 

Attans, jag som planerat in att det skulle varit hingstutställning. Det enda förutom treårstestet och Wisbohammar som jag bokat att göra i år
.
Jaja, då blir det förmodligenbara en utställning för oss i år om jag inte råkar ha honom kvar till riks.

#8 På samma sätt som för treåringarna, en chans att få en bedömning och bra träning året före "det gäller".

#10 Ok. Kan man inte kalla det för tvåårstest i stället? Talangjakt låter mkt tävling för mej..
#7 eller #10 Var kommer Talangjakt/treårstestet att vara?

Troligen Riala.
10# Men det är ju en liten tävling 2 åringar i imellan!
Men mest av allt är det en träning för småttingarna inför 3 årstesten nästa år.

#13 Tycker inte om tävling med tvååringar-oavsett gren 
Men vi kanske kommer med kaffekorgen och en ponny om det passar in i kalendern. 

14# Jag liknar det med utställning av ungdjur. En bedömning, socialträning och så en rangering i slutändan. Inget man stressar dem med och förhoppningsvis har alla så mycket vett som ägare att man inte tränar ihjäl dem innan. Jag som löshoppar dem redan som 1 åring tycker att det mest är en rolig grej. Det brukar räcka med att löshoppa lågt 1-2 ggr/mån under vintern när det är som halast och tråkigast i hagarna (det brukar verkligen uppskattas av de små liven, att få raca lite i ridhuset utan att behöva tänka på underlaget) Det handlar inte om några höjder och domaren är mkt kunnig och vet att man inte ska pressa unga djur 

Ingen som nappar på förslaget om någon gemensam organiserad löshoppningsträning i Roslagen? Det går ju inte att komma helt oförberedd till tvåårstalangjakten/treårstesten….

#16 Ska ut nu med min "tant" o löshoppa lite… Skulle vara kul att vara med på ett hörn fast vi inte har åldern inne! Vi har lite ridhus runt omkring men kanske är lite "offroad" för en del?? (Knivsta) skulle annars kunna kolla upp lite?! //M

16# Jag behöver ju ine lämna stallet då vi har ridhus på plats. VIll ni komma hit ut till ön så är det bara att skicka ett pm. Vi kan löshoppa tors el på helgerna.
Bengan annordnar löshoppningar i Gimo och Örbyhus, typ 2 ggr i månaden, för de som bor i närheten!
#17 Knivsta kan vara aktuellt. Vart i Knivsta och vad skulle det kosta (ridhushyra etc?). Har visserligen ridhus på närmre håll men det kan ju vara nyttigt att byta ridhus ibland + att hjälpas åt.

Det finns ett ridhus i Rö (Denans) som ligger väldigt bra till i förhållande till Norrtälje - Rimbo. Det är 25 x 60, jätteljust och har superbra hindermaterial.
Där finns lediga tider för att ordna löshoppning, men man bör ju helst vara några stycken, för att bygga och för att hjälpa varandra. Finns någon intresserad?
#21 Ännu närmre för mig, ställer samma fråga där - kostnad?

Lessen att jag inte varit inne på sidan på ett tag. 75 pix per ekipage och timme kostar det! Om några är intresserade kan jag samordna det hela!

Sparkar igång denna tråd igen.. Är lite nyfiken på när alla aktiviteter kommer upp på Rpafs egna hemsida? Någon som vet? /M
#24 Min gissning är att RPAF, precis som många andra föreningar, väntar med att gå ut med uppgifterna tills respektive proposition är godkänd.
Alla kanske inte känner till det men för att en bedömning, t ex utställning, skall vara avelsvärderingsgrundande så måste propositionen först skickas till Svenska Ponnyavelsförbundet som sedan skickar den vidare till Svenska Hästavelsförbundet. Propositionen måste godkännas av båda instanser före den kan publiceras.
Om en förening går ut med datum för planerad aktivitet och det sedan visar sig att aktiviteten, av olika anledningar, inte kan bli av så blir ju framförallt hästägarna som önskar vara med mindre glada.
Nä, vi får alla snällt vänta tills det är klart med datum, platser, domare och framförallt proposition. Eller har jag fel, Dyblygiad/Norrveda/m fl?

#25 Så är det säkert. Planerade datum kan man dock lägga ut så hinner folk planera lite..
Men det är mycket som ska hinnas med i en förening, så jag har full förståelse för att saker dröjer ibland.

25# stämmer fint!
Vi kommer ut med proppar så fort vi kan, ska sparka på Webmaster om att få ut årets först aktivitet som är vårt eget årsmöte.