Svart eller gulsvart?
Vad ska man titta på för att utröna huruvida en häst är svart eller gulsvart? Våran 2-åring är reggad som svart men vi var osäkra redan vid reggningen. Nu när hon fäller tycker stora-matte är hon skiftar i gult. Och det är ju lite för tidigt för att vara solblekt.
Har ni några bra ställen på kroppen som kan vara avslöjande för färgen, typ armbågar, ögon osv?

Det kan vara otroligt svårt att med blotta ögat skilja på svart, bleksvart, eller gulsvart. Lyckligtvis behöver man inte gissa! Det går att DNA-testa för gulanlaget.
Tråkigt nog verkar det inte som att Husdjursgenetiska Laboratoriet på SLU erbjuder just det DNA-testet, det finns inte uppräknat på deras hemsida i alla fall (fast man kan ju fråga dem ändå).
Men det amerikanska företaget Pet DNA Services i Arizona erbjuder gulanlagstest, "cream dilution". Det är inte särskilt dyrt, tror det kostar $25 för ett test?
Gulanlag har hon i och med att mamma är gulbrun, mormor och morsmorsmor är isabeller är sen är det skiftande färger längre bak. Pappa fux.
$25 för ett test var absolut inte dyrt! Speciellt inte när dollarn står så lågt. Kanske ska skicka in ett test för skoj skull då!
Måste bara få förtydligast. Är Cream Dilution och gulsvart samma sak? Så att man testar för rätt färg liksom..

#2 Gulanlag KAN hon ha fått från sin gulbruna mamma, men det är inte säkert - det är ju det du inte vet, eller hur?
#3 Gulanlaget heter "cream dilution" på engelska. Gulanlaget modifierar grundfärgerna enligt följande:
- brun + gulanlag = gulbrun
- fux + gulanlag = isabell
- svart + gulanlag = gulsvart
Om hästen har gulanlaget syns det alltid (men det kan vara svårt att se/avgöra hos just gulsvarta). Gulanlaget kan alltså inte ligga dolt/recessivt, kan inte hoppa över en eller flera generationer. Minst en av föräldrarna måste alltså ha gulanlaget för att avkomman ska kunna få det. Det är ungefär fifty-fifty (statistiskt sett) om avkomman i en parning där en av föräldrarna har gulanlaget får gulanlaget, eller ej.
Gulbrun heter "buckskin" på amerikansk engelska eller "dun" på brittisk engelska. Isabell heter "palomino" eller "cream". Gulsvart kallas "smoky black" på amerikansk engelska, "black dun" på brittisk engelska.
okej tack! Då förstår jag.
Nu har det gått ytterligare några månader, och efter en sommar nästan helt utan sol köper jag INTE att hon skulle vara solblekt. Hörde någon prata i stallet idag om nån som skulle hämtas från en box eller hur det var, personen ifråga uttryckte sig iallafall "Han står bredvid den lilla bruna ponnyn"
Hmm, brun…. 
Nja, brun är hon inte. Men hon har en riktigt konstig färg och jag tycker inte hon är svart längre.
Nåja, för att korta ner historien, jag har bestämt mig för att göra ett sånt här DN-test enligt länken ovan, men jag förstår inte riktigt instruktionerna. Det finns flera klickbara länkar med information, och på den ena så står det att man ska bifoga sina $40 med "anmälan". Men jag måste väl ha mera information först innan jag betalar något. Ska man bara gå in på den översta länken och beställa kittet hem, hur specar jag vilket kitt det är jag vill beställa? *ovan på köp utomlands* 
#4 Måste backa bandet lite!
I ditt inlägg har du skrivit:
Denna tjej misstänks ju vara gulsvart och hon är:
- Fux + gulbrun
Går det inte att få en gulsvart avkomma på fux+isabell-föräldrar där inget svart har tillförts?? För då behöver jag ju inte testa överhuvudtaget.

#6 Testet för gulgenen går sedan ett par månader tillbaka att göra i sverige.

fux+isabell kan aldrig bli gulsvart
fux+ gulbrun kan definitivt bli gulsvart eftersom ditt gulbruna sto bär på ett anlag för svart.
Man kan genom att titta på vad hon fått för färg på sina tidigare föl rätt snabbt avgöra vad hon har för genuppsättning.
I grund och botten har man alltid anlagen för svart färg (=svart) eller avsaknad av anlag för svart (=fux). Ditt sto har ett av varje. Hur vet man det? Jo ditt sto har fått ett fuxföl och ett isabellföl => hon är bärare av den recessiva fuxgenen.
Ditt sto är själv gulbrun = en svartgen + en agoutigen (som gör svart färg brun) och ovanpå det en gulgen, vilket gör henne gulbrun.
Hade hon haft 2 agoutigener så hade hon inte kunnat ge vare sig svart eller gulsvart, men det har hon ju uppenbarligen gjort - så alltså har hon bara enkel uppsättning.
Från Haly har Gwylfah fått en fuxgen och från Gwyneth har hon fått en svartgen, men inget agoutianlag, samt eventuellt gulgenen.
Hoppas det inte blev för rörigt1
Jag vet att jag inte använder de rätta benämningarna (bokstäverna) på generna, men tänkte att det kanske var lättare så 
Gulsvart går inte att se eftersom gulanlaget ej har någon effekt på svart.
Oftast (alla jag har sett) föds dessa föl med ljusa örontofsar. När fölpälsen har släppt syns ingenting och man måste då DNA typa för att kunna konstatera gulanlaget.
Naturligtvis kan inte en:
Fux + isabell
bli gulsvart eftersom de föräldrarna i grunden inte är nåt annat än 2 fuxar varav den ena har gulanlaget = fuxar bär ALDRIG på anlag för svart (det är därför fuxar ALDRIG har svarta hår).

Avkomman till dessa kan bli isabell eller fux.
hehe, rörigt var ordet för dagen, tänk att jag en gång i tiden gjort en högskoletenta i hästens färger, pinsamt
Alltså kan hon mycket väl vara gulsvart då.
Tittade på länken däruppe till SVA, men ska göra ett nytt försök och maila dom istället för jag blir mer och mer nyfiken och vill veta vilken färg hon har! orkar inte vänta på att hon eventuellt ploppar ur sig ett gult föl med ogul hingst i framtiden 

#7 När jag i #4 skrev
- brun + gulanlag = gulbrun
- svart + gulanlag = gulsvart
beskrev jag hur gulanlaget modifierar grundfärgerna, inte resultatet av parningar.
Gwylfah, som har grundfärgen svart, är resultatet av en parning mellan fux hingst och brunt sto med gulanlag. Det du undrar är om Gwylfah fått gulanlaget av sin mamma - eller ej.
Ska bli intressant att så småningom se vad DNA-testet visar. Som jag skrev i #1 tycker jag det är jättesvårt att med blotta ögat skilja på svart, bleksvart och gulsvart.

Ser fram emot vad testsvaren säger!
Chansen för svart med ovannämnda föräldrar ligger på runt 6% och även gulsvart ligger runt 6% - alltså är det rätt häftigt med hennes färg oavsett!!! Särskilt när chansen för både isabell och fux ligger på 25% vardera!

Jag tycker ögonen ser ljusa ut, tyder inte det på gulanlag?

#14 Min erfarenhet från gotlandsruss säger att ljusa ögon, hårrem som skiftar i grått, gult eller rött, ljusa hår i öronen, etc, är möjliga indikatorer men inte säkra tecken på att hästen är gulsvart. Hästen kan vara bleksvart, en "ljus" nyans av svart utan gulanlag.
Det finns bara två absolut säkra sätt att veta att en häst är gulsvart:
vänta tills den lämnar en isabell/gulbrun avkomma i en parning där den andra föräldern inte har gulanlag (eller föralldel en dubbelgul avkomma i en parning där den andra föräldern har ett gulanlag)
eller den betydligt snabbare varianten DNA-test (se ovan)
på bilden ser hon ut att kunna vara en gul svart, Jack har två gulsvarta efter sig och den som lever ser ut som ditt sto, hon är gulsvart…just ljusa tofsar i öronen och ett mörkt skimmer av gulbrunt ovanpå det svarta
har beställt hem testkitt idag, hoppas jag hinner få det imorgon eller senast fredag så jag kan skicka iväg proverna direkt!

#18 Oj, vilken ovanlig färg! 
häftigt färg.. ser ut som en fux.. fast ändå inte……
Jag tror att det flesta hästarna och ponnyerna kommer behöva testas för färg i framtiden… i alla fall dom med minsta tvekan om färgen… det kommer nya färger hela tiden…tex. skäck är inte längre bara skäck… det ska heta Overo, frame overo mm..
och alla dessa splash, sabino…. listan blir bara längre… men det är otroligt spännande!!

Hur har det gått?
*nyfiken*
Väntar fortfarande! Mailade för 2 veckor sedan och frågade av nyfikenhet, och då fick jag svar att dom inte skulle hinna köra det v40 men förhoppningsvis v41. Tror dom kör på torsdagar men det kan vara ren slump (har anledning till att tro det via ett mail)
Så om dom körde hennes test i torsdags får jag väl skriftligt svar nu i dagarna förhoppningsvis.
Är ruskigt nyfiken! För den som undrar kostar det 520kr exkl moms att testa för gulgen.

*puttar* för jag är otroligt nyfiken.
Det är jag med….
Bilou som äger lillebror har också skickat in hårprov då han är mycket ljus runt ögonen så vi funderar på om det är en isabell vi har istället för fux. Då sa dom iallafall att vätskan dom använde för att köra proven var väldigt dyr, så därför väntade dom tills dom hade en hög med prov att köra. Jag misstänker att jag missade första körningen och därför nu får vänta, fast å andra sidan var det snart 2 månader sedan jag skickade provet så jag undrar lite vart det är egentligen….. Kan dock inte med att maila och störa dom en gång till. Dom är nog trötta på mina frågor vid detta laget.
Nu har hon börjat sätta lite vinterpäls och ser återigen ganska svart ut, så jag är fortfarande förvirrad.

Ja, då blir det bara att vänta lite till 
Det är svårt att gissa. Det finn ju svarta som genetiskt sett absolut inte bär på gulgen, men som växlar färg lite lätt underligt. Samtidigt finns det ju gulsvarta som ser svartare ut än "vanliga" svarta.
håller tummarna för att du får svaret snart.
Nu ikväll fick jag ett mailsvar där dom mycket vänligt bad om ursäkt för att jag hade fått vänta men de hade haft problem med att få testen att fungera som dom skulle. Nu trodde dom att allt var på plats och dom skulle få resultatet ifrån dom senaste körningarna nästa vecka, och där fanns mitt test med.
Så nu är det förhoppningsvis bara en veckas väntan kvar! 
#26 jag är också nyfiken ju! Glöm inte att meddela oss!

Har det kommit något svar? *nyfiken*
fortfarande inget, bara ursäkter… 

Vilken dålig stil!
nytt mail…
Nu fungerar tydligen tekniken bra fast nu är det fel på mitt hårprov då rötterna var dåliga så jag måste antagligen skicka in det på nytt 
Känns sådär. Jag vet att jag ryckte gott och väl med stora fina rötter och alldeles för många också för att vara på den säkra sidan, så det känns som om det har torkat in med tanke på att dom fick provet för över 2 månader sen. Mutter.
Men jaja, det är ju bra att dom hör av sig iallafall.

Kanske dax för mig att maila mannen oxå då. Jag börjar faktiskt undra jag med om varför jag inte får något svar.
Snart måste ju kontur diagram skickas in för pass ansökan ;-)
#32 "Alla test fungerar nu utom två stycken, ditt och ett annat"….
Undra vems det där andra är…. förmodligen ditt!
Nu stiger spänningen!
Bilou pratade med SLU nyss angående "lillebrors" provsvar och då var alla proven analyserade och klara och provsvaren var på väg att postas.
Så imorgon kommer jag nog ha lite extra span på när brevbäraren kommer. 

Spännande! och äntligen er tur. Ska bli kul att få veta vad de visar.
Glöm inte att meddela oss nu!
inget i brevlådan i fredags, vi får hoppas på början av veckan istället!
Nej. Nu är jag nyfiken ju.
Då har då ÄNTLIGEN bägge provsvaren dumpit ner i brevlådan och vi kan läsa följande.
Först lillebror:
_Enligt analysen har Iglatjärns Gwydyr genotypen N/N (=ej gul)
_
Sedan Lilla G:
_Enligt analysen har Iglatjärns Gwylfah genotypen N/N (=ej gul)
_
Så så var det med det. Ingen av dom bär på gulanalag. Lite trist jag hade nästan hoppats på det för det är ju lite "exklusivt"
men det är väl lika roligt att ha en svart häst egentligen och framförallt blir ju hingsutbudet större i framtiden.
Nuuu kan alla glömma denna tråden och låta den dala mot arkivet. Lilla G hälsar så gott

#39 Intressant. Jag tycker som sagt (#1 etc) att det ÄR svårt att avgöra med blotta ögat om hästen är svart, bleksvart eller gulsvart, och era provsvar bekräftar bara hur svårt det är. Hästägare är ofta snabba att vid minsta chans hävda att deras häst är gulsvart, naturligtvis för att det - som du skriver - upplevs som "exklusivt".
Har du fått faktura, hur mycket kostade analysen?
svart tycker jag oftare missbrukas.. hur många gånger ser man inte en klart svart-brun eller tom mörkbrun som benämns som svart…
En färg som också är svår att avgöra med ögat är dom riktigt mörka leverfuxarna… dom kan se helt svarta ut fast dom inte är det..
en läcker färg som jag gillar är leverfux med flaxen man…ovanlig dock..
Men en svartbrun skiljer sig ju ganska mycket från en svart, alltså svartbrun = svart med "tanteckning", alltså som en dobberman i färgen.
Tycker i sådana fall snarare att man ser svarta hästar som benämns felaktigt som svartbruna..

#41 Jag håller inte med dig om att svart missbrukas - tvärtom.
Likaväl som att det finns ljusa och mörka nyanser av fux eller brun finns det nyanser av svart. Traditionellt har kraven för benämningen svart varit mycket snäva och entydiga: alla färgade hår skulle vara klart svarta.
"Det har medfört att en del hästar, som uppenbarligen är genetiskt svarta, men har täckhår som stöter i rött, inte har registrerats som svarta. Jag tror att vi måste vidga benämningen svart häst så att den innefattar även de lite "ljusare svarta"." (Bo Furugren i Hästens färger).
Alltså: upplevs hästen som huvudsakligen svart så ska den benämnas svart (eller möjligen gulsvart).
#40 Vi reggade henne som svart då vi inte hade andra misstankar just då, det var först nu vid 2 års ålder som vi tyckte bägge två ägare att hon började se annorlunda ut. Inget vi kunde ta på utan mest en känsla vi hade. Jag har inte på något sätt försökt hävda att hon är det för att få en exklusivare häst, utan blev bara så himla nyfiken på att ta reda på hur det egentligen låg till. Hoppas ingen har trott något annat. Det är ju självklart "roligt" att ha en häst med lite ovanligare färg, men mig gör det ingenting att ha en svart häst heller.
Hon är lika fin oavsett i mina ögon.
Har inte fått faktura ännu men vet att det kostar 520 kr exkl moms! Inte farligt alls.
Tack för infon och ja, lite synd men hon är ju en guldklimp ändå…

Två guldklimpar har vi;-) Vissst?
En föddes grå så hon blir väl svart och skön.
Lille bror föddes väldigt "ljus/blaskig" fux och kommmer troligen att bli "far upp i dagen" svett/lever fux.
Härliga hästar båda två!

Kul att äntligen få veta. Men det är ju samma häst du har nu som du hade innan provet togs - en riktig sötnos alltså!
Det är dock intressant att se skiftningarna på svarta hästar, både åt brunt och åt rött när de är solblekta.
Horeb Euros är registrerad som mörk svettfux, men för mig är det ingen tvekan om att han är så svart som en häst kan bli. Tittar man dessutom på ett av årets föl - Horeb Tammy (som är såld hit till Sverige) - så inser man snabbt att han kan inte vara fux. Fölet är nämligen brunt med fuxmamma.
Jag antar att han blektes och skiftade i brunrött eftersom han är reggad som fux.
Ibland kan man lura sig på andra färger också! Skall försöka att lägga in bild på en en dag gammal fölunge. för mig är den helt klart brun. Mamma är svart och pappa är isabell.

#48 - blev den inte brun eller? *nyfiken*
Gulbrun?

#53 jag var inne och trollade du måste kopera en bild som ligger på nätet inte från skrivbordet för att kunna klistra in 

#51 Ja där ser han ju gulbrun ut och det är ju inte otänkbart genetiskt sett.
Dock visar det ju tydligt på att föl ofta är svåra att färgbestämma.

#56 trollat 
#55 det är svår, jag har två hästar med fel färg i passet. En mörkbrun som ska vara svart (har svart från båda håll) står som mörkbrun i passet
och en som ska vara svartbrun och står som mörkbrun i passet.
Jag har ytterligare en häst och hon står som brun i passet och är brun även om hon nu är väldigt mörk….ett rätt av tre 
det kommer nog sluta med att vi får genetiskt testa dom för färger framöver, det görs på miniatyrhästar idag då dom har så mycket att välja på..

Angående fölet i #48 + 51 har jag ID-kollat honom som gulbrun (hm, jag undrar om han inte blir "mörkt gulbrun"), så det hoppas och tror jag förstås stämmer. Pappa Henfynyw Tywysog RWC 3 är (mörk) isabell, AaeeCr, och mamma Fjordglimt Isabella är svart, aaEe, så det betyder att Ias Recriwt är AaEeCr.
Fick mail från amerikanskt lab i morse med resultat av färgfråga (för mina avelsston, gotlandsruss) som jag postade tagelprov förra måndagen, 9/2. Jag kom då att tänka på den här tråden där Hallonqvist och Bilou fick vänta i tre månader på sitt provsvar; skillnad eller hur…
Vi hade nog otur. Dom kör inte testen så ofta då spädningsvätskan är dyr. Jag fick ju en fråga per mail samma vecka jag borde skickat in hårprovet vart det var någonstans för dom skulle köra.
Sen var det sjukdomar som ställde till det så i efterhand kastar jag ingen skit över labbet. Bidrar gärna till att ge arbetstillfällen i sverige 
#59 OJ
där gick det undan måste jag säga!! är bra sugen på att testa gamlingen…han har ju lite udda färg.. så även hans son och dotter..