Täcken på unghästar
Nu skall jag sticka ut näsan riktigt ordentligt! Varför har man täcken på ett, två och treåriga ponnyer?
Täcke sätter man på en ponny som man pga av hårt arbete måste klippas. Ungdjur som går i en hage och förhoppningsvis "tjoar runt" med kompisar behöver i min värld absolut inget täcke. De klarar sig utmärkt med den päls de har även i "dåligt väder".
Det skulle vara intressant att höra skälen till varför!!!
har för mig att det finns en tråd om detta?

Jag har normalt sett inte täcke (utom i extremfall), men har blivit rekomenderad av veterinär att sätta på min lilla det efter hennes infektion - främst för att den faktiskt inte riktigt är bra än (fortfarande snorig och väsiga andningsljud - ja, veterinär kommer nästa vecka oavsett). Dessutom är hon underviktig trots fri tillgång på mat - ni som hängde med i början förstår nog varför, så vet tyckte inte att det skadade att energin hon stoppar i sig går till att lägga hull i stället för att hålla värmen.
Ovanpå det har vi pisstråkiga hagar utan skydd och jag letar efter bättre uppstallning - men vill inte flytta till sämre 
Ingen av mina föl och unghästar innan har haft täcke (utom Gullan en kort sväng när jag inte hade skinn tillräckligt på näsan för att säga till stallägaren att låta bli).
min fölis har det också delvis enligt ovan, lite snorig och vädret är inte roligt…. sen är det mycket på individen, vilken päls dom har eller om dom helt enkelt är frusna av sig… min gamla hingst frös så han skakade redan i augusti när det låg på 7-8 grader på nätterna…och JA han har all mat han behöver (och mer) och han var varken mager eller sjuk och var inte blöt…medans den svarta som inte har någon päls att tala om varken på sommaren eller vintern inte verkar påverkas alls…
sen är det ju inte åldern som bestämmer om dom behöver täcke eller ej utan omständigheterna.. och givetvis vilka rutiner i skötseln man har… vissa gillar lösdrift och vissa gillar det inte, vissa vill ha täcke och vissa vill inte använda täcke..
Rent ut så är det helt upp till var och en vad man vill göra och känner i den frågan….

Jag är väldigt tveksam till att klema bort hästar, för mig är täcke ett undanta på alla hästar. Jag märker en trend att det blir mer och mer täcken på hästar, även hundar har täcken, något man inte såg mer än undantagsvis på hundar förr (oftast vinthundar).
Första åren är det viktigt att fölen får utvecklas naturligt och hur mycket man än tycker att hästen ser ut att frysa så hämmar täcket bogfriheten.
Jag kan täcka sjuklingar inga andra.
Vuxna täckas om de rids och tränas.
Jag tycker inte heller att unghästar behöver täcke i vanliga fall, som sagt så tål dom en del och det är viktigt att dom bara får vara hästar helt enkelt i unga år MEN att täcka dom i vissa tillfällen då det kan behövas eller är rekommenderat av vet är inte att klema bort dom om det var det du menade. Visst ska vi låta hästarna vara naturliga så mycket vi kan men samtidigt får vi vara realistiska och förstå att dom inte längre är vildhästar.. Då hade vi inte ridit/kört in dom eller stallat upp dom eller liknande från första början. Jag tycker det här med att hästarna ska vara hästar är riktigt men har gått lite till overdrift hos en del.. Vi anpassar ju själva hästarna till det till det vi "behöver" dom till i vissa avseenden och då får vi ju oxå anpassa oss efter att hästarna kanske kräver annat än bara ett basic hästliv. Detta är inget påhopp på någon här men i allmänhet har jag varit utsatt för liknande diskussioner mycket då jag tidigare jobbat med travet vilket ska vara så onaturligt enligt många då unga hästar ofta täckas och bandageras tex. Hästarna i dag är väl aningen "skörare" om man får uttrycka sig så än vad den första vildhästen var, det är ju något vi får ta på oss till viss del och behandla hästen därefter. Självklart det oxå utan överdrift då man inte (iallaf inte jag) vill att hästen i sig ska tappa sina rötter och den ska fortsätta vara stark och stolt som den är känd för. Alla behandlar sina hästar individuellt och många har olika uppfattning om vad som är rätt. Jag tror vi alla älskar våra hästar och gör allt för att ge dom ett bra liv!
Nu fick jag pratat av mig lite oxå 

I min värld behövs inga täcken överhuvudtaget på föl och unghästar! Mina går ute dygnet runt och har päls! Jag har ändå ridponnier med en hög halt av fullblod i! Nu har jag täcke på ridponny hingstarna 3 st men min 26 åriga Hanassie går hela vintern utan täcke!
Inga avelsston har någonsin haft täcke här, förmodligen skulle dom dö av skräck om ja la på ett täcke. Ibland hoppar dom lite av kallblöt snö men aldrig värre än mat kan stoppa!
Jag tycker om man föder upp en urras som welsh att de är Löjligt att täcka annat än om man rider dem och/eller ska ställa ut dem. Jag täckade faktiskt två 3 årshingstar som ska arbeta i vinter och den ena ska visas på premiering, deras sommarbete drog också ut på tiden till fram emot nov/dec så det var lite ruggigt för ridponnyn som står ruskigt högt i blod, men för Waldemar som är en welsh ponny fanns det inga bekymmer så han tog det hela med ro!
Nu hoppas jag att ni förstår att jag tycker så här, inte fördömmer andra!
När jag var ung/barn hade jag både ponnier och Halvblod men vi täckade aldrig, vi red dom svettiga på vintern så dom dröp av den tjocka päls dom hade, då la vi halm på och ett litet svett täcke över för att dom skulle torka! Friska hästar hade vi hela tiden! Min mormor sydde mig ett fint täcke som hon fodrade med en ullfilt, det täcket användes vid behov när man var ute och tävlade!
Ja tiderna förändras, jag ska erkänna att en av mina Jack Russels har diamant halsband
, men föl täcke ja kanske om det är något speciellt eller om jag skulle visa på RWS
#6 bra sagt…
dom är som sagt inte vildhästar längre och vi har genom avel selektivt förändrat dom mer eller mindre.. och det måste vi ta hänsyn till.. jag tror ingen här skulle vilja att sin häst eller ponny ska få ha ett mindre bra hästliv… vet att flera av mina skulle avsky att gå ute dygnet runt….dom kan stanna i dörren och vägra gå ut när det är som värst… skulle dom någongång vara ute i regn eller dyllikt så springer dom nästan över varandra för att få komma in och ofta när dom kommer in så suckar dom djupt av lättnad…
Min fölis bockar av glädje när han får gå in…han kommer som ett skott när han ser att jag närmar mig stallet…och jag vet att han behöver inte frysa eller bli blöt och han kan vila i lugn och ro och känna sig trygg i sin egen box…även om det kanske rasar en snöstorm eller åskväder…..han kan använda all den energi han får till att växa och utvecklas istället för att kanske behöva den till att hålla sig varm. Trots att han står på box så saknar han inte heller den viktiga sociala biten med en flock, han leker med kompisar i alla åldrar och kön, han uppfostras av äldre väl kompetenta sociala hästar och han får en ypperlig kontakt och öppenhet och respekt till människan när han leds in och ut till hagen och får sin dagliga vård.
Sen påståenden att en individ som inte klarar att leva utan täcke är en dålig individ för att den inte skulle kunna överleva i det vilda, det är helt absurt… vi har skapat den individen medvetet…och då måste vi ge dom det bästa livet under de förutsättningarna som finns och vi har tillgängligt…..tyvärr så blir dom inte mer vilda eller skapta för ett vilt liv för att vi låter dom leva vilt… och om vi tittar åt andra hållet hur de vilda lever…våra tam ponnyer har en betydligt längre livslängd än en vild…deras hårda liv tär på livet…och dom är ändå gjorda för ett hårt liv.. vilket våra framavlade inte är.
Jag tror vi måste välja, som det är idag vill många ha kvar kakan och äta upp den.. ena minuten ska dom leva fritt och så långt det går klara sig "vilt"…men samtidigt ska dom klara att ridas, tränas, allt som krävs av en tamponny…det är inte riktigt schysst tycker jag.. vi kräver två helt skilda saker som är mil från varandra om man ska se det rakt av. Hästen i dess moderna form kommer aldrig bli vild igen…dom klarar inte ett vilt liv, pga av oss……OM vi nu inte tillåter dom att leva 100% vilt under ett hundratal år så att dom kan återgå till sin ursprungliga form….

Mina hästar vill också gå in när dom vet att dom ska gå in, men det räcker med en natt ute så vill dom vara ute.
Alla hästar vill väl gå in p.g.a att det finns mat i krubban!
Jag anser att mina ponnier mår bra som lever ute, faktiskt mycket bättre än dom som lever i boxar 12 timmar/dygn!
har du alltid mat i krubban? det har inte jag.. dom får lika mycket foder om inte mer ute än inne.. så det är knappast skälet.
Jag skulle inte ha samvete eller kunna sova om jag hade mina ute och det är oväder av något slag… men vi är alla olika.
.. men hur vi än har våra ponnyer ute eller inne så accepterar dom det vi erbjuder varken mer eller mindre….dom är ju sådana till naturen, alldeles för snälla och trofasta.. och tyvärr i vissa lägen så kan dom ju inte protestera mot tex misshandel, missskötsel även om det kostar dom livet… där måste vi människor gå in med bra beslut och ansvar baserat på erfarenhet, goda råd av fackligt folk och känsla och öppenhet och vilja att se utanför det område man vanligtvis rör sig i…. många fastnar i sin sak och sitt sätt utan att se eller vilja se andra möjligheter.
Varje individ kräver oerhört med arbete och omtanke varje dag.. stor eller liten så får man inte tumma på det… jag har inte haft semester på minst 10år…och jag beklagar inte detta eller saknar det då ingen semester kan var mer meningsfull och avkopplande än tillbringa tid med pållarna. Det räcker med en dag eller två för ordentlig abstinens…
Lägger jag ner mycket tid?…ja…förmodligen mer än vettigt med tid..
det är inte många timmar på dygnet som pållarna inte är inblandade…tur med ett flexibelt jobb (än så länge) som gör att jag har förmånen att kunna ha alla dessa underbara individer… fast med motgången med ett krossad knä och råd att jag inte borde jobba så hårt så är dom en alltför stor del av mitt liv och utan dom skulle det bli oerhört tomt… just nu kan jag se min prins bara knappt tio meter bort i sin hage utanför mitt hus.. stilla njutande av vintersolen… vad kan slå det? inte mycket…

OJ hur ska man tolka det, att man har fastnat i det gamla och indirekt missköter sina hästar????
Jag arbetar heltid + fritid med mina hästar 7 dagar i veckan året om från 08.00 - 22,30 varje dag! Jag ser hästar mer eller mindre från alla mina fönster! Med 30+ hästar jobbar man hela tiden!
Men hur kommer det sig att alla studier som är gjorda på senare tid visar att hästar på lösdrifr är friskare än hästar på stall? Unghästar som växer upp på lösdrift har mindre problem längre fram i livet? Har dessa studier fel.
Jag var på en jätte clinic på Strömsholm för många års sedan då Ingvar Fredriksson visade film och berättade lyriskt hur halvbloden levde i det vilda på lösdrift och hur posetivt det var. Tidningen Ridsport gjorde sedan ett stort reportage om detta och denna typ av lösdrift.
Jag har ston som tävlat högt upp i klasserna som blir sedan dom har vant sig vid lösdriften fullständigt sönder stressade av att behöva bli instängda i box. Nej jag tycker att lösdrift är ett suveränt sätt att låta djur som inte tävlas keva så naturligt som möjligt!
Det tycker jag! Men jag vågar inte säga om det är det bästa, men mina hästar mår förträffligt.

Jag sätter inte på utetäcken på något djur under 4 år. Däremot kan jag lägga på ett ylletäcke om de är blöta o frusna när de kommer in. Då står de stilla och kan inte röra sig varma. Täcken har vi enbart för vår egen bekvämlighets skull. För att de inte ska vara för skitiga när de kommer in, för att vi klipper av dem pälsen när vi vill träna hårdare osv. Våra djur går ute allt för kort tid för mig 8-20 ibland endast 8-16 beroende på vem som tar in, det är inte praktiskt möjligt för mig att ta in dem själv alla dagar.
I den mån det går så skickar jag gärna iväg mina unghästar på lösdrift för att de ska få ha ett bättre liv under sina första år innan allvaret börjar med inridning. Jag har placerat unghingsten (nu 3 år) på lösdrift i stor hingstflock på Öland och ungstoet (2 år) ska snart ner till Skara.
Även om Cigridh är en fryslort så får hon gå utan täcken när hon är dräktig. Det får henne att röra mer på sig i hagen och så får hon mer mat istället.
#8 Detsamma, håller med dig fullt ut.

#12 tack det känns skönt att det inte är bara jag som plågar mina hästar med köld 
Mitt gamla sto fick värmeutslag av sitt, ganska tunna, vintertäcke. Det gick över när jag tog av det och hästen mår prima utan täcke. Tror att det blir för instängt med täcke och jag har ingen möjlighet att ta av och borsta dagligen på alla.
Jag ser hur pälsarna blir vid dåligt väder. Den står ut och är torr längst in. Ingen av mina hästar har sett ut att frysa.
Jag fodrar + 1 kg hö vid minusgrader och ytterligare vid ännu kallare. De håller värmen bra när tarmen får jobba.
Liten trådkapning:
Jag har sett mängder av fördelar med lösdrift. Är det någon som har hästar i arbete eller tom tävlingshästar på lösdrift? Jag kan inte se några nackdelar. Mina hästar som ridits har jag täckta - ända skillnaden.
Jag inbillar mig att en häst med mycket i huvudet blir lugnare på lösdrift då den ständigt är i rörelse och inte står inne och laddar. Den nervöse blir lugn av flocken och en äldre, stelare häst slipper bli stillastående.
Kanske blir vissa mer flockbundna men jag tycker det gått över när man tränat och varit konsekvent (=ledare).
Visst gör alla som dom vill, fattas bara annat!! Nu har jag inga föl, men mina ettåringar kommer också springande när det är intagningsdags. Jag har gärna ponnyerna på stall första levnads vintern, just med tanke på den "gratis" hanteringen det blir, när dom skall ut (0700) och in (allt mellan 2000 till 2230). Samt att dom hinner få vila i lugn och ro. Mina kommer också skuttande och vill hälsa, ovasett vilken tidpunkt jag kommer in i hagen.
Jag har i dagarna fått hem en ponny som är klippt. I mina ögon har den inte någon vinterpäls att tala om , men den har blivit rakad i alla fall. Kvar är ett täcke med "vinterpäls". Det är inte nådigt, när det är ca 17 grader kallt hela sabla dagarna….trots dubbla täcken är ju den nakna halsen framme i alla fall…
Funderingen är följande: varför tar man bort hästens absolut bästa skydd mot väder och vind, nämligen deras egna "täcken"? Som någon skev i ett svar här ovan, när det är kallt, står deras pälsar ut och dom kan hålla värmen bra, på egen hand. Visst, när det vräker ner blötsnö kan till och med jag tycka att det är besvärligt. Några täcken på inne förekommer inte heller. Då har dom ju kommit in och kan torka på egen hand.
Jag tror inte heller att hästen har ändras sina gener så mycket på de 6000 år som människan har haft dom i sin vård.

16# Jag har läst en studie (jag tror att den kom från SLU) om just halstäcken. Där stod det att halsen, oavsett om den är rakad el ej, inte behöver täckas såvida hästen inte har problem med sin nackmuskulatur.
Det stod dessutom att man skulle enbart ha 1 täcke på dem, inte flera. Flera täcken tynger ner varandra och tynger ner det lilla hår som hästen fortfarande har kvar, inte som hos oss människor där vi blir varmare av lager på lager.
Alltså ska man har täcken på hästen så är det ett enda täcke som gäller, sen kan man ju byta täcken när de kommer in om man vill.
Om man tar hästen ur sitt "naturliga" tillstånd och rider dem hårdare än vanlig motionsridning och tävlar dem samt rider i varmare ridhus, så är det nog lättare för hästen att vara klippt och inte behöva dra omkring med en tjock vinterpäls. Om de bara motionsrids så ska man inte behöva klippa dem. Under de 8 år jag haft Ida så har hon haft täcken på sig under en vinter, det året vi tävlade och tränade, hon rids varje år och har inga täcken, hon har heller aldrig fått en rjock vinterpäls som unghästarna har men hon fryser aldrig!
Lilla Pelleplutt däremot som jag hade var en riktig fryslort 
jag lägger hellre på ett täcke nån timme för att torka dom när dom kommer in, än att dom ska behöva gå ute hela dagarna med täcke…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Det räkna jag inte som att ha täcke på dom utan miljöträning 
#11 jag säger inte att du missköter dina, tvärtom det syns att dina är välskötta och mår bra.
Mina står inte inne och laddar, dom pustar ut när dom kommer in…alla individer behöver en stund då dom själv helt kan koppla av och få enskild uppmärksamhet….mina ser sin box som en trygghet och ett ställe att koppla av och vila sig på…
Jag blir ju dock lite fundersam på när ponnyn får äta mängder för att bara hålla sig varm…att den får äta mer än den borde för att kunna hålla värmen…= en onödig belastning/stress på inre organ?
…eller ta dom som ger ponnyn för mycket eller fel foder, div överskott går delsvis ut som urin…vilket gör att kroppen får stressade njurar för att klara av att hålla rätt balans.. vilket är onödigt slitage och som kan ge följd sjukdomar…
Det har ju gjorts en studie i Holland under tre år med ett femtiotal hästar där man till slut konstaterade att det inte var någon större skillnad på lösdrift och uppstallat.. var artikel i Ridsport .. kan det vara två-tre år sedan?
Idag när jag var ute på promenad med lilla loppan tog jag genvägen genom ett större "fint dressyrstall" som ligger i mitt område. Passerar rasthagarna och alla hästar i sina kaninburar ska genast fram till staketet och hälsa på min lilla. Alla hästar var klippta högt och lågt, öronen rakade och den lilla pälsen vid kronranden avklippt. Nakna individer helt enkelt. Hade jag stått där en stund och inventerat täcken hade jag säkerligen kommit upp i 25-30 st på 10-15 hästar.
Priset togs när jag tyckte en häst såg lite väl tjock ut och räknade hans täcken. Hela 4 st (!!!!!) plus ett halstäcke hade han på sig ! 
Får man lov att ringa djurskyddet då tro??

Vår Pauli är rakad på benen huvud hals och överallt! Han går ut dagligen med täcke och jag har aldrig sett honom frysa!
Elegant är oklippt som alltid, han har täcke och får han stå ute i dåligt väder känns hans blickar som han skulle vilja mörda en!
Dancer trivs bäst inne, får han välja stannar han nog i sin box speciellt på sommaren så inga flugar eller vilket gudförbjude knott kan komma åt honom! Aldrig skulle han vilja tillbringa en enda natt ute!!!
Men han går ut en sväng varje dag men springer lika glatt in igen.
Det måste vara svårt att vara den som ska bestämma vilka regler som ska gälla för generellt för hästar. Mina är då totalt olika och gillar verkligen saker att vara olika!
…. det verkar helt klart som att "gubbarna" är mer känsliga även på fyra ben… 
4!! täcken… stackarn…det var verkligen till överdrift…även på min frusna gubbe räcker det med ett täcke… fast har han badat får han två, en heltäckande fleece pyjamas och ett tjockt vanligt täcke… han älskar att bli inlindad från topp till tå efter ett bad…han snuttar på tungan och riktigt njuter…

#20 mina får endast hösilage inget kraftfoder på lösdrift.
Mina årsföl står på box dom äter kraftfoder samt hingstarna äter lite kraftfoder.
Vi har problem med att våra blir för feta, hingstarna likaså så vi drar ned hela tiden på kraftfoder. Diande ston får kraftfoder när dom står på stall!