Dum fråga - mätning

Finns det inte en markering på metallplattan som sitter på själva käppen? Typ ett streck eller så över eller under stickan?
Det har jag för mig att det fanns på käppen vi hade föryt.
Jag har alltid läst av på understa, mest för att jag har fått för mig att det är där man ska mäta (och ändå lyckats få alla mina ponnyer för stora vid hemmamätning)

Jag har en likadan mätkäpp som din, läser av vid den röda pilen. Den är dock inte särskilt tillförlitlig, jag hoppas din är bättre men rekommenderar att du kontrollmäter den med en måttstock. Jag måste alltid komma ihåg att dra ifrån tre centimeter…
Om jag vore du skulle jag mäta den faktiska höjden på beslaget (använd skjutmått) och dra ifrån mankhöjden. När du sedan mäter hästen officiellt får den inte vara broddad.
Jättefin paintbild, tydligt!

Det finns ingen markering på metallplattan, så därför blev jag osäker. Särskilt som det är lite knepigt att se var på stickan man är vid den röda pilen (men jag har räknat ut att det skiljer en cm från den gröna pilen).
Jag inser att minn inte är speciellt tillförlitlig (billig), speciellt som jag är tvungen att bända ut stickan med vattenpasset med en hel del våld (den slokar lite lätt nedåt i maxläge). Ska nog mäta med måttstock för att komma lite närmare sanningen.
Nu gör jag det mest för skojs skull, och för att se hur min lilla växer. Jag brukar alltid säga att Gullan är 145cm och jag mätte upp 147cm med skor och brodd (är tyvärr alldeles för lat för att brodda ur just nu).
Den lilla uppskattades till 126 i fram och 131 i bak - ingen större överraskning att det skiljer så mkt. Hon var inte helt nöjd med att jag bråkade med käppen bredvid, så måttet kanske inte är helt korrekt - men bra övning för oss båda och en fingervisning i alla fall.
Tack för era svar!
Jag köpte en mätsticka i metall och plast med inbyggt vattenpass, väldigt bra..