Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 1678 ggr
ZABA
0

Skriva motion

Tar mig friheten att länka till en i min mening mycket bra tråd skriver av PernillaJ. 

Vad säger ni flickor? Ska vi sätta ihop en motion till SWF:s årsmöte angående frågan om att låta utställare och publik få ta del av kataloginformationen före en visning? PernillaJ kanske har lust att skriva? Flört

Arhults
0

Jag säger ja!

MalinB
0

Det var väl en strålande ide!

[Hallonqvist]
0

JA!

Fourjoy
0

Helt klart JA från min sida också..

ragnhild49
0

Jaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Tungan ute

Anna-Karin
0

Menar ni att ni inte får katalogen hemskickad några dagar innan utställningen på welshutställningar?

Det är ju nästan halva nöjet att se vilka hästar som skall starta och som man inte får missa att titta extra på under utställningsdagen.

[Hallonqvist]
0

bara inför premiering.

ragnhild49
0

#6 Precis så gräsligt är det. Som skäl anger man att vissa hästägare stannar hemma när man ser konkurrenterana…..("och", skulle jag vilja tillägga)

Jag vill bara berätta att denna motion, om att få katalogen hem i brevlådan, blir den andra. Jag har varit inblandad i en sådan motion, som röstades ner, för ett antal år sedan (jag tror att det var ett möte som hölls i Valdemarsvik). Skall vi få igenom detta förslag, vill det till att vi åker dit och röstar!!! Tyvärr kommer inte jag att kunna (ha råd eller tid) att åka Till Tidaholm har jag cirka 40 mil enkel resa.

Jag hoppas så att det blir en ändring!!

Arhults
0

Ja men man kanske skulle annonsera i Welsh PN och säga vilka utställningar man ska komma på och be de värsta konkurrenterna stanna hemma, så man har en chans…..Tungan ute

Nej jag skriver under motionen!

ZABA
0

#8 m. fl. "Tyvärr" är det ju som du skriver Ragnhild, dvs att vi måste åka ner och rösta. Måste luska vidare vad man kan ordna med ev. fullmakter ifall vi nu får iväg en motion.

Årets årsmöte ligger ju inte precis nästgårds för mig heller och jag är osäker på huruvida jag kan/har råd att åka dit. Årsmötesplatserna ska flytta runt i Sverige så det är inte det jag "gnäller" om.

Någon som redan nu vet med sig att de ska åka?

DerwenRosa
0

Jag kommer med all sannolikhet att åka t.o.r. från Uppsala samma dag.  Kan i så fall ta 3 - 4 personer med mig.

Gunilla

ZABA
0

#11 Oh, GOA! Den HÄR gången kan jag inte säga nej! Jag slår dig en signal om jag hittar mobilnumret…

[Hallonqvist]
0

#11+12 Om det går en bil ifrån stockholmstrakten hakar jag gärna på! har nog inte heller råd att åka ensam… Ska försöka komma iväg på lite utställningar i år var tanken så det svider redan i plånboken på hästkontot…

ZABA
0

#13 IIIHH, jättekul med gruppresa!!! Skrattande 

Köp Salubrin så kanske det svider mindre… Cool

Anna-Karin
0

Här åker vi med våra hästar antingen vi förväntar oss guld/vinna eller inte… kanonbra socialträning inte minst för unghästarna. Har aldrig ens tänkt tanken på att stanna hemma på grund av konkurransen i sin klass… snarare tvärtom… det slår ju högre att få guld i en klass med hög standard… än en klass med låg standard Flört

På våra shetlandsutställningar får vi alltid katalogen innan själva utställningsdagen och jag tror inte de eventuella strykningarna beror på att man är rädd för konkurrans… därimot lockar det till och med mer publik då man vet vilka hästar som skall delta… katalogen ligger även ute på nätet.

Hoppas motionen går igenom!

Lorita
0

Jag vill också ha katalog innan, jag tycker det är mycket roligare att ställa ut med lite motstånd och sen bryr jag mig inte om plats utan om omdöme Skrattande

Är det hästar som jag vet är extra fina som kommer så vet jag ju vad jag ska spana in och vad jag ska ta lite fler foton på Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Arhults
0

Vi har hingstvisning den 9 maj på Arhults hingstar. Speyksbosch Diablo har precis kommit hem då så vi passar på att ha den årliga hingstvisningen och stuterivandringen då!

De flesta ston har nog fölat också så i början på maj brukar det vara bra!

Diablo var med om att delta i ett reportage uppe i Sundsvall i går, kommer väl ut snart i den lokala Sundsvalls tidningen, vad den nu kan heta fast det var ju hans ryttare Elin Nylander som var den intervjuade och han stod bredvid!!!Skrattande

ZABA
0

Kallelse till SWF:s årsmöte 9 maj 2009. Ingen information om motioner så då kollade jag bland dokumenten på hemsidan.

Hittade följande i stadgarna: **18. Motionstid **Ärende som medlem önskar få behandlat på ordinarie årsmöte skall anmälas till styrelsen senast 1 februari. På mötet får ej till beslut upptagas andra ärenden än dem som angivits i kallelsen.

Det brinner lite i husgaveln med andra ord…

PernillaJ
0

Motioner skickas förslagsvis till SWFs sekreterare, tillhanda senast 1 februari:

Svenska Welshponny- & Cobföreningen

c/o Janet Issal (janet_issal@hotmail.com)
Smedjegatan 8
384 30  BLOMSTERMÅLA

(jag kommer inte att skriva någon motion till SWF i år, utan överlämnar det till er welshägare)

ragnhild49
0

Kanske Fourjoy vill ta åt sig det uppdraget. Om jag inte missminner mig, har du skrivit att du gärna rör om i grytan. Nu har vi chansen att göra det.

Jag kan bara inte ta åt mig det! Jobbar 97%, har numera  sju ponnyer att ta hand om och släpa fram foder till. Ibland känns bara det som ett heltidsjobb!

ZABA
0

Har Fourjoy möjlighet tycker jag det vore superbra. Som Fourjoy vet så har jag lite andra skriverier jag måste fixa inom en snar framtid. Jag vet att även du har det fast du "slipper" ju iaf jobba heltid… Flört

Jag skriver gärna under motionen innan den går iväg till styrelsen (om det hinns med). Om inte så kommer jag garanterat rösta JAAA! på årsmötet som jag nu planerar att åka till.

Fourjoy
0

som det är just nu så är det 75% arbetstid…blir säkert mer vad det lider med nya företaget…. men jag har väl lite tid över..

Hur ska vi få på alla namn underskrifter till en motion i tid?  jag tror knappast det räcker med bara min..?

Om jag skriver ner ett dokument så kanske ni kan printa ut en varsin kopia och skriva under och skicka till SWF?

får man göra så? eller får det bara vara en motion? alla kan iofs skicka underskriven kopia till mig i rimlig tid så jag kan sätta ihop en motion av alla kopior?

Är det poststämpel datum som gäller eller tillhanda 1 februari?  det är ju lite kort om tid…

ragnhild49
0

Jag trodde att det fungerar så här:

Man skriver en motion (att det då räcker med en namnunderskrift)till styrelsen, och motionen tas upp på mötet.

Där och då röstar man om detta. Det är till detta tillfälle som man ser till att skicka fullmakt med nångon som skall dit .

Rätta mig om jag har fel!!!!!!!

Fourjoy
0

då får alla intresserade se till att de som ska åka får med sig en hel drös fullmakter för att rösta..Glad

Fourjoy
0

Klart!!  postas i morgon…se nu till att ni får rösta så kanske vi får vår önskan uppfylld…vi måste göra en insats allihop då vi alla ÄR welshföreningen!!  en förening är ingenting utan dess medlemmar!!

MalinB
0

Hur skriver man och vem postar man till?

Arhults
0

Får man rösta med fullmakt hos SWF? Jag skickar gärna min röst då med någon som röstar för katalog innan utställning!

PernillaJ
0

Utdrag ur SWFs stadgar (länk):

19. Rösträtt och röstning
Föreningsmedlemmarnas rätt att besluta i föreningens angelägenheter utövas vid årsmöte. Varje medlem som är över 15 år och erlagt medlemsavgift för innevarande år äger en röst. Röstberättigad får endast låta sig företrädas av annan röstberättigad medlem. Ingen får på grund av fullmakt företräda mer än en medlem.

ragnhild49
0

Alltså, vilka av er "här" skall till årsmötet? Kan ni inte göra en lista liknade den som finns om "fölning-datum", dvs att ni kopierar och fyller på listan. Alla ni som skall till årsmötet kan då ha en fullmakt med sig.

Så där off topic, tycker jag att det verkar fåningt att man bara får ha en fullmakt per person. Det borde vara lättare att få sin röst hörd på ett årmöte, även om man bor i "Korpilombolo".               Är det någon som vet om det är brukligt i de flesta föreningar, eller om det är unikt för SWF?

Kanske det är något man kan motionera om…..(försök till att vara rolig).

ZABA
0

Med risk för att tråden blir lång så påbörjar jag en lista enligt önskemål från #29. Om sajtvärdarna tycker den bör ha en egen, kanske t o m nålad, tråd är det bara att flytta! Jag är inte så bra på sånt där…

Vilka ska åka till SWF:s årsmöte 9 maj 2009 för att rösta JA till motionen som diskuteras i tråden?

1. Marie Nilsson, Färentuna (Tar med fullmakt för ?vem?)

PernillaJ
0

#29 Begränsningen max en fullmakt per mötesdeltagare är säkert till för att hindra kuppförsök (hm, ungefär som vi planerar nu…? fast jag anser inte det kan kallas "kupp" eftersom vi inte mörkar något). Nej, men allvarligt - jag tycker det är en rimlig begränsning.

#30 Jag postar en fullmakt för mig, Pernilla Jobs, till Marie Nilsson idag (om det är OK med Marie?)!

Ifall att någon känner sig osäker på hur man formulerar en fullmakt bifogar jag ett förslag (pdf-fil).

Sasser
0

#30 du kan ta en fullmakt för mig om du vill:). Jag har ingen möjlighet heller att åka ner.

[Hallonqvist]
0

#30 mfl.
Jag har skapat en separat Årsmötestråd så vi kan gärna fortsätta däri och låta denna vara öppen för vidare motionerande i framtiden. Fortsätt gärna däri med listan, har inte hunnit kopiera över det ännu.

ZABA
0

Vilka ska åka till SWF:s årsmöte 9 maj 2009 för att rösta JA till motionen som diskuteras i tråden?

1. Marie Nilsson, Färentuna (Tar med fullmakt för Pernilla Jobs)

Kris_J
0

Funderar starkt att bli medlem i Welshföreningen och gå på årsmötet bara för att lyssna på diskussionerna.

Kan berätta att det finns en hel del inom shetlandsföreningen som har en stark önskan om att alla våra utställningar skall vara kataloglösa av flera orsaker, bla strykningar, domaren. Men personligen tycker jag halva nöjet med utställning är att i godan ro innan utställningen se vilka hästar som skall visas och eventuellt se vilka man vill titta lite extra på.

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

Jag vill absolut ha katalogen före! Jag kan åka många mil för att titta på utställning om det är ponnyer med jag gärna vill se. Om katalogen inte finns ute först kan jag ju missa något Glad. Det är tyvärr inte möjligt att åka på alla landets ca 25 Shetlandsutställningar för att vara på den säkra sidan ;)