Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthingstar
Läst 1672 ggr
dressyrwelsh
2009-02-07 03:19
0

Hingstvisningen

Hej!

Någon som kan förklara lite mer hur hingstvisningen för kvalitetsboken går till rent praktiskt (förutom det som står i propositionen). Har tänkt åka dit med min hingst i år, men börjar bli lite nervös… är ju inte så långt kvar nu;-)

Svara här eller på min hemsida: dressyrwelsh.zoomin.se

Fourjoy
2009-02-07 12:47
0

det är nästan samma procedur som en vanlig utställning när du visar honom för domarna, det är dock lite mer tid per ponny då dom tittar mer nogrannt på gångarter och exteriör sen tillkommer ju besiktning och mätning och på slutet av dagen så presenterar dom varje individ för sig med resultatet. Dom är duktiga på att tala hur dom vill att du ska göra med skritt ,trav osv. så det ordnar sig på plats.. dock så är det viktigt att träna massor så du vet hur du ska visa din ponny på bästa sätt…en dålig dag kan ge dåligt resultat…din ponny har större chans att visa sitt bästa om den är ordentligt förberedd och är trygg och säker på det den ska göra…. sen är dom levande individer och det blir inte alltid som man tänkt sig men sånt får man räkna med.

Men jag lovar en rolig dag med många fina ponnyer att titta på.. det är en upplevelse och jättekul!

humlans
2009-02-07 14:58
0

Besiktningen gör du numer själv på en hästklinik och den ska vara färsk (14 dagar?) och medfölja anmälan.

Har du tänkt att göra bruksprov med din ponny? Det är frivilligt men det finns två varianter.

humlans
2009-02-07 15:10
0

Var inne på din hemsida och om det var "Ivan" du ska visa så är han släkting med min, Ivans mormor är min hästs mamma.Cool

Har inte Ivan på ett tag men han är verkligen värd att visa och jag tycker han ser ut som han klarar att göra det särkilda bruksprovet.

ragnhild49
2009-02-07 16:44
0

Lite roligt är att jag äger Ekvall´s Ivenhoves mamma och har ägt mamman till Ängaby Get Maxed (den andra welshen som dressyrwelsh äger).

dressyrwelsh
2009-02-07 17:11
0

Hej igen! Japp det är Ivan som ska visas och jag hade tänkt mig det särskilda bruksprovet… dock har jag aldrig varit på något sådant. Bara vanliga utställningar, 3-årstest och kvalité med stor häst.

Är själva ridningen i ridhus också? Rider man en och en? Anvisar domarna hur man ska rida?

Får man göra bruksprovet även om hingsten inte får 40 p?

Ska besikta honom till veckan.

Jättetacksam för info så vi kan förbereda oss på bästa sätt. Är huvudsaken för mig att han sköter sig bra och att jag kan visa honom bra och en kul grej att göra! För mig får han vara hingst ändå oavsett resultat.

Ja det är lite kul att jag fastnat för de hästarna du har/ har haft mammorna till. Skulle vara kul att se Ivans mamma live någon gång. 

Förresten någon som vet hur det fungerar att tävla ungponny också? (Alltså med överårig ryttare) Vilka tävlingar man får delta på?

humlans
2009-02-07 18:15
0

Man rider enskilt, och på anvisning av domare i ridhus, ungefär som ett trårstest storhäst men det särskilda bruksprovet kräver de att du visar lite mer. Dina poäng får du inte för i slutet av dagen så alla som är anmälda till bruksprovet gör det.

Ungponny dressyr misstänker jag att du menar. Det har jag för mig att det är lite mer komplicerat än hoppningen för det finns det väl ingen avdelning B att anmäla sig utan man gör sitt program men " utom tävlan" är det ngn annan som kan bättre. Hoppning anmäler man sig bara till avdelning B på en vanlig ponnytävling och hoppar grundomgång, som en clear round.

dressyrwelsh
2009-02-07 23:56
0

Ok låter som om vi skulle kunna klara av testet! Tack för info om hur det går till!

Tror oxå det är så i dressyr med ungponny enligt det som går att läsa i TR i alla fall. Men någon annan kanske vet bättre?

Hade ju velat rida ungponnychampionat i dressyr och sedan registrera honom som stor häst, men frågan är hur jag ska göra ändå. Vore ju skoj att vara med inom tävlan också… Vi har ju så långt att åka oxå på allt så det kanske är lika bra att lägga ned ungponnychampionat och bara tävla vanligt. Tål att tänkas på! Vet ju inte vad han hamnar på för storlek heller…även om han e ponny just nu.

humlans
2009-02-08 10:29
0

Är han ponny nu så förblir han nog det. Min mättes 147 som tvååring, 147,7 som fyråring, 148 som sexåring och för tre veckor sedan slutmättes han som 148 av ytterst nogranna mätmän.