Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettungponnyaktiviteter
Läst 2174 ggr
sanderfors
0

3- års test 2009

Jag har nu på allvar börjat förbereda min 3 åring, var i Gimo på annordnad löshoppning igår och jag måste säga att jag är riktigt stolt! Men jag skulle vilja veta lite bedömningspunker i själva löshoppningen?! Vad man ska tänka på under själva bedömmningen och när man förbereder unghästen!

Vet någon om roslagen skulle annordna 3 års?

Diablo
0

Jag har oxå en treåring som vi tänkt åka på treårs test med men jag är inte heller så insatt.

Har varit och löshoppat henne en gång och dom sa hon var väldigt duktig…Kul! men hur ofta är lagom att löshoppa?

Hur visar man upp gången springer de lösa ? eller hur gör man med galoppen…hm

Det är ett sek c sto som även ska betäckas i vår.

Har även en 4 årig sek c valack som vi tänkte visa på kvalitets bedömning men det har jag gjort en gång tidigare för 14 år sedan…usch vad tiden går. En connemara var det då han vann totalt med 8.60 nånting och blev bästa hopp ponny fast jag skulle ha honom till dressyr.

på den tiden (låter som jag e jätte gammal) så tror jag inte det var nån riksfinal..i så fall missade jag det helt.

Men det jag tänkte på är att det kan ju ha ändrats en hel del sen jag var med sist

Annette
0

På treårstest visar man dem exteriört och då bedöms skritt och trav. När galoppen skall bedömas släpps de lösa och får galoppera i båda varven. Därefter är det löshoppning.

Det är teknik/förmåga och temperament som bedöms i hoppningen.

Vi hoppade våra 4 ggr (varannan vecka) på våren samt ett repetitionstillfälle några veckor före testet som var i slutet av augusti.

ZABA
0

#0 Det är sagt att Roslagens Ponnyavelsförening ska ha treårstest i Riala den 16 maj 2009.

CJSalustall
0

Detta är höjdpunkten på året för mig. Förra året kom jag till start med 5 hästar. I år har jag 2 halvblod att visa i Maj och 3 ponnyer (om inte någon blir såld) i nybro i september.

Angående löshoppningen så har jag ett par tips.

¤ Bygg självförtroende! Följ tre års anvisningarna. Hoppa på rätt avstånd med avsprångsbom enligt anvisning. Hoppa minst 5 ggr där du slutar innan du tagit bort det roliga för unghästen. Det ska var latjo lajban att hoppa…

¤ Hoppa det antal gånger innan testet, tills du känner att hästen är 100% avslappnad och säker i sin taxering. En del hästar behöver hoppa mer än andra.

Jag har ett minne att dela med mig av: 2006 sållades mer än hälften av startfältet i championatet bort på grund av att de stannade i löshoppningen. Detta på grund av att KG Svensson ville att de skulle "bekänna färg" och höjde ganska kraftigt. Högsta höjd på det regionala tre års testet hade varit 90cm för D ponnyerna , men i chamionatet fick de hoppa stort. Min Sunset Bell hade hoppat mycket och var SÄKER. Han tyckte inte alls det var konstigt att hindrena låg på 130 då jag länge byggt upp hans självförtroende så att han trodde sig vara oövervinnerlig. På kvalet hoppade han 8-9 och när sprången blev större visade han sin teknik och hoppade 9-9

Många av de ponnyerna som sållades bort hoppade otroligt bra men var tyvärr dåligt förberedda. Jag menar inte att de ska hoppa stort hemma på träning, men när det känns säkert, våga höj och testa ponnyn INNAN finalen.

LYCKA TILL med era visningar. Ser gärna resultat :-)

[Hallonqvist]
0

FÅR dom ens hoppa så högt i finalen!? Förvånad
Trodde dom hoppade testen i LB och finalen i LA, inte Msv A!!

humlans
0

Tycker också det låter konstigt att hoppa treåringar så högt, i råd och anvisningar står det 1m och höjning får ske i samråd med ägare. Har själv dock ej varit på ponny finalerna bara storhäst

Annars är det som sagt väldigt viktigt att vara väl förberedd, inte bara ponnyn utan även visarna. Gör gärna genrep innan så man har bestämt vem som fångar och släpper ponnyn vem som är drivande fram till hindret och gärna en efter hindret så ponnyn ej vänder.

När man kommer in får man alltid förfrågan om hur långt man vill ha mellan hindrena, utgå från de rekommenderade avstånden på resp. kategori i råd och anvisningar, prova på träningarna vad som passar (man får avika 25 cm åt båda håll).

Sedan vet jag att domarna uppskattar enhetlig snygg klädsel och hjälmen är obligatorisk.

Diablo
0

#6 det här låter mkt mer avancerat än vad jag trott , vi hade tänkt vara två som hjälpte till att visa ponnyn…men hur många behöver man vara igentligen?

Annette
0

#7. Man bör vara tre vid löshoppningen. En som släpper, en piskförare och en hästinfångare.

Hanna-D
0

#7 Hur många man behöver vara tycker jag beror på hästen, jag brukar både vara hästsläppare och dito-infångare och min mamma piskförare. Ponnyerna är vana vid det och jag tycker det fungerar bäst att göra samma på treårstesten. Har man däremot en ponny som behöver hjälp att drivas runt spåret kan man behöva fler piskförare.

Fourjoy
0

.. jag tror inte att vi behöver en pisk pådrivare alls…våra behöver ingen större uppmuntran att hoppa mer än lite smackande… med en pisk så far dom upp på läktarn…

kan ingen väl införståd skriva ner lite basregler som gäller vid treårstest, typ avstånd, höjder osv.  har ingen treåring i år men kanske nästa år..

WinterPrince
0

finns inte sånt på ungponnygruppens hemsida?

WinterPrince
0

finns inte sånt på ungponnygruppens hemsida?

sanderfors
0

Vi höll i den rådgivande hingstbedömmningen för

halvblod som var på jälla i år och de ska vara

lika som på 3 års, då finns det funktionärer som

är piskförare, men har man egna med sig är dessa

mer passiva. man behöver väl 2 st, en som driver

och ser till så hästen inte vänder och en som står

efter och ser till så hästen inte hoppar åt fel

håll samt stoppar upp den så föraren kan fånga den!

Min är ju hingst så han har ju sånt sjå med att

lukta och titta och syssla med allt annat, sen

tycks han vara rätt bekväm av sig..

Men visst täcker man över speglarna även när det

gäller ponny, min blir så himla kär… Han lägger

all energi på att göra sig till för snyggingen i spegeln, haha!

humlans
0

Det brukar alltid finnas funktionärer på plats som kan hjälpa en om man är osäker eller om man bara är två. Det är ren säkerhet att någon har koll på att ponnyn inte vänder tillbaka när hindrena ändras, av samma anledning vill de flesta domare att man fångar sin ponny varje gång.

Här kommer länk till ungponnygruppens sida med råd och anvisningar http://www.hallandshast.nu/ungponny.htm

Lite tråkigt att det bara är svenskfödda ponnier som få gå till riksfinal

Fourjoy
0

#13 Skrattande Skrattande  det "syndromet" har min svarta också…han flörtar hej vilt med den snygga ponny på andra sidan väggen…han blir nån dm högre och visar sin passage…

Renowns lillebror har också fått prova på löshoppning… stora syster var så lagomt imponerad av att bara få hoppa 30cm och dessutom vara barnvakt åt en slyngel… tom mamma Rowena fick hoppa lite…och för att aldrig i hela sitt liv hoppat över en bom och nu vid 17 års ålder göra det för första gången så är hon en naturbegåvning.. det var lätt som ett plätt..