Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettbilder
Läst 4145 ggr
Izzi
0

Bilder från Vreta

Jag lägger ut bilder jag tog på welsharna igår på Vretautställningen. Jag är ingen mästerfotograf direkt, men här kommer lite bilder ändå! Skrattande

Izzi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

WM

Izzi
0

WM

Izzi
0

3

Izzi
0

4

Izzi
0

5

Izzi
0

6

Izzi
0

7

Izzi
0

8

Izzi
0

8 igen

Izzi
0

9

Izzi
0

10

Izzi
0

11

Izzi
0

11 igen

Izzi
0

12

Izzi
0

13

Izzi
0

13 igen

Izzi
0

O den sista. På Highlight igen Glad Han är så fin!

Tyvärr hängde jag inte med på vad de hette, men någon kanske kan komplettera mina "vackra" bilder Skäms

HAPE
0

Har du namn och poäng på dem? *känner bara igen vissa*

Charlotte-J
0

Var det någon som fick bilder på shetland? Nummer 33 och 40.

Amor vincit omnia Kyss

Lorita
0

#5 Är det en PB, för i mina ögon är det en skäck, riktigt snygg men skäck.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Izzi
0

Nu vet jag vad de heter

Welsh Mountain

1. Glyncoch Nightcap 37p

2. Vångsundas Pralin 38p

3. Tyngwndwn Gemma 40p

4. Carylmai Supermodel 40p

5. Chilli Peppar 35p

6. CC. Celine 37p

7. Salstas Sun Gold 42p BIR

8. Swingbridge Wild Poppy 40p

9. Stendyssens Diablo RWM 61 40p RES BIR

Welsh sec B

10. Lillemons Velocette 39p

11. Anri Coco Chanel 39p

Welsh Cob

12. Twin Aragorn 38p

13. Iglatjärns Gwylfah 39p

14. Tyrrestrups Highlight RWD 19 42p BIR

Zondell
0

# 19 Jag har bilder på dina ponnyer

Zondell
0

# 20 Chilli Peppar

Sekt A

Står som brun i katalogen. Räknas inte som skäck för det är väl inte tillåtet inom WM - däremot får de väl ha höga strumpor, bukfläckar och allmänt "mycket vitt". Tycker man ser det på WM då och då.

Arhults
0

Man ser det men det är inte helt tillåtet! Det pågår disskusioner angående det!

[Hallonqvist]
0

Hej på er. Jag tittade på Peppars bedömning men reagerade inte alls att han skulle vara skäck. Då finns det andra welshar samtliga sektioner som har mycket mera vitt på sig än vad han hade. Han hade som någon skrev höga strumpor, bukfläck och bred lykta. Det är fullt tillåtet.

Lorita
0

många andra raser skulle räkna honom som skäck, är det bara tillåtet så varför inte jag tycker det är snyggt Skrattande

Fourjoy
0

Det diskuteras väl om att bukfläckarna får inte gå högre än armbåge, knäled bak i rak linje. det samma ska gälla ev. strumpor men det ska väl avgöras lite från fall till fall om jag förstod rätt..

Har också en C med lykta, 4 höga och bukfläckar som dock inte syns så mycket då dom ligger mitt under henne….

[Hallonqvist]
0

Jag tycker inte ens det är snyggt med allt detta vitt Skäms
Fyra vita strumpor är okej men där går gränsen. Absolut inget vitt högre än knäna, och ändå dit upp är också för mycket. Hästarna påminner om shire eller clydesdale eller annat tungt i miniatyr, inte alls särskilt welshigt. Lagom är bäst, som svenskarna säger Oskyldig

Zondell
0

Jag är rasdomare för New Forest och där är bukfläckar och höga strumpor förbjudet. Kan vara svår att avgöra vad som är "för mycket"

[Hallonqvist]
0

Säger reglementet för New forest något speciellt angående vita tecken? Dvs har ni några speciella formuleringar att följa? hade varit intressant att se om det gick att "översätta" till welsharna.

Lorita
0

#30 det går nog inte att översätta rakt av, då skulle det vara många welshar som inte skulle bli godkända

Rasbeskrivning för New Forest ponnyn.

Storlek:
Mankhöjd max 148 cm.

Färg och tecken:
Alla färger är tillåtna, utom skäck och albino. Vita tecken över ljust skinn, som ej beror på ärrbildning, tillåts ej bakom huvudet, på frambenen ovanför ärtbenet och på bakbenen ovanför en horisontell linje genom hasspetsen. Hingst, född efter 1990, som är isabell (dark eyed palomino) får ej godkännas.

Typ:
Välproportionerlig ponny av ridmodell med massa och resning som ger ett intryck av ädelhet.

Huvud och hals:
Huvudet skall vara uttrycksfullt med ponnykaraktär, väl ansatt, ej tungt eller grovt, men får vara relativt stort. Halsen skall vara väl ansatt, ha en god överlinje och får ej vara för grov. Något kort underlinje kan accepteras.

Bål:
Djup, men ej för bred bål. Lång sluttande bog. Stark ej för lång rygg. Välutvecklat kors. God benstomme. Välutvecklad manke. Väl, ej för högt, ansatt svans.

Extremiteter:
Rätt ställda ben, proportionella till storleken med korta skenor, markerade ledgångar, väl inskenade hasar, samt starka, runda hovar.

Rörelser:
Fria, energiska och vägvinnande utan överdrivna knärörelser.

Karaktär och egenskaper:
Godlynt, läraktig, tillgiven, stark och uthållig. Säker på foten. God och villig hoppare. Tålig och lättfödd.

Avelsmål:
SNF:s avelsmål är att producera en ponny, som motsvarar rasstandarden, som är lämplig för barn och ungdom i alla ridsportens grenar, är en bra familjeponny och kan ridas även av vuxna samt köras i tävlingar och lättare arbeten. Traditionella urvalskriterier, som betonar sundhet, hållbarhet, konstitution, rörelser och rastyp, skall bibehållas.

Länk

PernillaJ
0

Jag har hört det kallas "the Bowen line", men jag är osäker på hur pass officiellt accepterat begreppet är? Det är den gräns som Dr Emrys Bowen (Cennen-stuteriet) satt för hur högt welsharnas vita bentecken fick gå, och hur långt bak på huvudet. Len Bigley (Llanarth) pekade och förklarade för mig. Tyvärr är mitt minne luddigt, men jag har för mig att bakknäet figurerade. Nån som har bättre koll på "the Bowen line"?

#31 Hur ologiskt är det att godkänna NF-hingstar som är gulbruna och gulsvarta, men inte isabeller… Britter!

Lorita
0

#32 dom kanske vill få färre fuxar Obestämd

Zondell
0

New Forest:

Ang isabeller är motiveringen att de skulle klara det vilda livet på skogen sämre. Kanske är det också en och annan britt som inte gillar deras kommersiella värde…

Lorita
0

#34 Då bör man ta bort alla gulanlag, tycker jag. Sen dubbla gulanlag det är något som jag tycker att man bör förbjuda, för det är absolut inget man bör avla fram och det för djurets skull

Zondell
0

# 35 Personligen är jag MOT alla "förbud" och tycker att avelsföreningarna skall ägna sig åt rekommendationer istället. Gör dom det utan egna intressen borde avelsframstegen bli större än förbud hit och dit. Sedan kan man alltid diskutera vad som skall in i huvudstamboken och inte. Alla födda ponnyer behöver inte bli avelsdjur.

Ang dubbla gulanlag - tycker du att hingstar med gulanlag inte skall få betäcka ston med gulanlag? Stackars Connemarafolket i så fall. Jag har ingen större erfarenhet av BEC ponnyer - har bara haft en och den hade inga problem överhuvudtaget pga sin färg.

Lorita
0

Jag tycker inte man ska avla fram dubbla gulanlag och det för hästens skull.

Zondell
0

Det är ju aldrig målsättningen att få fram en BEC utan 25% risk. Inom t ex Connemararasen är många beredda att ta den risken. Det finns fortfarande 75% chans att få en "vanlig" färg.

Sedan om den enskilda hästen mår dåligt av att ha mindre pigment är en annan fråga. Många hävdar att det inte är så men du kanske har andra erfarenheter?

Fourjoy
0

..att ta bort isabeller för att dom klarar sig sämre i det vilda låter ju lite långsökt…det är väl ändå tam ponnyer dom avlar och inte ponnyer som ska planteras ut i det vilda???

Dubbla gulanlag är ju inte ensam att det kan skapa problem.. till det hör ju även skimlar och deras melanom……då borde det också uppmärksammas.. men hur många korsar inte idag två skimlar?  welshmountain består ju nästan av skimlar eller anlag för skimmel..

Jag har träffat många med dubbla gulanlag och dom har inte haft några större bekymmer med livet.. inte mer än andra färgade…

Arhults
0

Vad är det som är farligt med dubbla gulanlag? Jag har skimmlar men inga gulingar!

Lorita
0

#40 dom får känsliga ögon och är skänsliga för sol överlag.

#39 melanomet kommer väll inte för att dom är homozygoter? det är konstant skimlar man inte ska korsa med varandra.

PernillaJ
0

#34 Jag kan faktiskt köpa argumentet, fast jag tycker fortfarande det är haltande logik; gulanlag som gulanlag. Hur behandlas hingstar som har grundfärg isabell, t ex en skimmel, född isabell, alternativt en isabellskimmel?

#41 Enligt artikel i Ridsport nr 24/2007, sidan 61, har forskarna upptäckt att avblekbara skimlar som är homozygota (=har dubbelt anlag för skimmelfärgen) oftare drabbas av melanom, och även skimlar som fötts svarta verkar drabbas av melanom i högre utsträckning. Det är i och för sig enkelt att slippa de homozygota skimlarna, "bara" att alltid para en avblekbar skimmel med en icke-avblekbar-skimmel.

Konstantskimmelanlaget (roan) anses vara letalt i dubbel uppsättning. Om man korsar två konstantskimlar och det råkar bli dubbelt roan-anlag (25% risk) dör embryot tidigt och resorberas.

Zondell
0

#41 Jag har haft ponnyer med ljus nos som varit mycket mer känsliga än en BEC. Helosan sol fungerar bra + en hage med solskydd givetvis.

Annette
0

Jag hade en skimmel som var född svart med trolig melanom.

Lorita
0

#42 låter ju lågiskt att homozygota skimlar oftare (ev enbart) drabbas, synd att man inte kan se om en skimmel är homozygot.

PernillaJ
0

#45 Nej, se om en skimmel är homozygot kan du inte, men om man har en skimmel (efter två skimliga föräldrar) går det alldeles utmärkt att DNA-testa för homozygositet. Länk till amerikanskt laboratorium.

Lorita
0

#46 jag vet, nu kommer aldrig varken skimmel eller gulanlag bli aktuellt för mig att avla på Flört