Manen på "rätt" sida
Min ena hingst har manen på vänster sida och det är omöjligt att få den o ligga på högersidan. Vill ju gärna att den ligger på "rätt" sida på utställningsdagen i april. Har förut länkat över den till rätt sida direkt efter badet, men det är inte lätt att få den o ligga kvar på högersidan då heller. Någon som har nåt tips?

Det gäller att vara envis. Kanske behöver du rycka manen för att tunna ur den?, en tjock man är svårare att tämja. Blöt manen och kamma igenom den och kamma ner den på höger sida. Dela upp manen i många små tofsar och sätt gummiband runt, låt sitta kvar över natten, tills det torkat. Upprepas vid behov! Jag tror även att shettisfolket använder en hel del olja i mankammen/manen, fast det har jag aldrig praktiserat själv.
JIZZI
Jag stuntar numera i att ändra på manen. Den sida som manen ligger på, är rätt för ponnyn. Svenska domare har ingen aaaning om att det finns en " fel och rätt" sida. Dessutoma, så tycker jag ,att det kan inte stå och falla med vilken sida manen ligger på, huruvida man får 38 eller 40 poäng på sin ponny.
MÖJLIGEN om jag åker på en utställning för brittisk domare, att jag ägnar mig och "mansidebyte".
Finns det en rätt sida… står det i rasbeskrivningen… eller är det en smaksak?
På shetland har vi oftast mittbena eller på den sidan som manen vill ligga åt… ingen domare har någonsin kommenterat att manen ligger på fel sida… gör de det på welsharna? I så fall ligger mitt stos man på fel sida….
Håller med Ragnhild. Jag har visat får både svenska, danska engelska och walesiska domare med manen både högt och lågt och har aldrig fått en endaste kommentar om att det skulle vara rätt eller fel.
Jag skulle vilja ta död på myten om att det bara är höger sida som gäller för engelsmän för så är det definitivt inte på visningarna i sverige iallafall!
Att ha manen på en speciel sida bryr jag mig inte särskilt om…min gamla gula har den på "fel" sida och det är omöjligt att få den till "rätt" sida.. trots mängder med knep och försök.. och handen på hjärtat så ska inte sidan på manen spela någon roll tycker jag… bara det ser bra ut..

Inte lätt o va nybörjare
Jag har lyssnat och läst att den ska vara på högersidan. Men då får den ligga kvar på vänstersidan
Det värsta är bara att han står bäst uppställd med vänstra sidan mot domarn
eftersom han är tränad och visad så tidigare.
#1 Precis så jag har gjort - men det är väl som sagt bara o vara envis om man ska ha manen på den sidan.
Egentligen är det märkligt att den skulle vara på höger sida. När man går på ring, går man ju i höger varv, och man kunde ju tycka att "rätt" sida borde vara vänster i så fall. Domaren vill ju se manfria sidan, eller hur!? Det är ju alltid med manfria sidan mot domaren, när man ställer upp sin ponny.
Jag brukar försöka lägga mitt krut på snyggt trimmad man och svans samt pannlugg. Bara att få maneländet att ligga åt samma håll kan vara en konst….

Aldrig hört att det skulle finnas något rätt eller fel. Har visat för domare från england ett flertal gånger och aldrig någonsin hört att manen bestämt ska ligga på höger sida. För det lär väl inte vara något som enbart gäller welsh i så fall?

Därmot har jag varit med om att engelsk domare haft kritik mot knoppad welsh på utställning.

Jag låter också manen ligga på den sida som är rätt för hästen .
Har visat med både lång och ryckt man och har aldrig fått sämre kritik pga det heller .
#9 Det är en annan sak och högst förståeligt!
har också varit med på en hingstvisning där domaren talade om för hela publiken + ägaren att det inte var önskvärt eller meningsfullt att sko bara för schvungens skull…
I början på nittiotalet var jag på ett Riks som hölls på Valla i Linköping. Mrs Mountain (Twyford stuteriet) var med på en "sittning" på kvällen, då vi andra kunde ställa frågor till henne. Jag har för mig att det var både utställning och Welshmästerskap samtidigt, i två dagar. Mrs Mountain nämde då att hon sett en ponny samma dag (sek B och tävlingsponny) med stubbad man. Hon kunde knappt med ord beskriva (nu överdriver jag nog lite…) hur illa detta var.
En anna gång var Dr Wynn Davies (Ceuland stuteriet) här i Sverige och dömde. Då satte ett sto som tvåa i BIS ringen för att hon var betslad med ett hingstbett. Ibland är det just "finliret" som kan avgöra om du blir etta eller tvåa. Detta är dock att "kasta pärlor till svin", när det gäller våra svenska domare. Dom tar nog hänsyn till andra detaljer. Cobbtrimmad svans bryr jag mig inte om att fixa när det är svenska domare som tittar på mina ponnyer.
våran cobtrimning av svansen är nog rätt så svensk om man jämför den engelska.. där rycker dom bort 2/3 av svansen för den ska bli mycket tunnare… för då ser ju ponnyn kraftigare ut… jag höll på att svimma när jag såg min isabells mycket fina och ömt vårdade svans inför den engelska show säsongen…. det var inget kvar av den…
tack och lov att den växer ut igen…

Men jösses då. En tjock och fin svans är en prydnad på alla hästar .
Det viktigaste är nog att manen ligger på samma sida. Jag håller på med "mission impossible" just nu. Det är flätor och hårgele som gäller…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
har en sån också…
manen "snyggt" fördelat på två sidor….
#13. Ja, dom bilder jag sett av din ponny, så har han ovanligt tunn svans. Fullt så tunna brukar dom inte vara ens i hemlandet.
det var just i England den tunnades ur 2006 och 2007 då han visades där.. men det verkar finnas lite här och där har jag sett.. på en del av Royal welsh bilder som jag sett har det funnits fler med "3 strån kvar.." lite till överdrift… men som sagt det växer ut och det är ju inte mer än en synvilla dom vill få fram… men jag blev hemskt chockad och ledsen när jag såg hans ack så ömt vårdade svans decimerad till ingenting… nu är den nästan tillbaka till normal igen… dock med riktigt grova hårstrån.. det fina taglen är borta.. och mycket av det vita är borta…

#18 Hur trimmas dom? Har du ingen bild på en typisk framtrimmad svans? Skulle vara kul att se 
#18 Om du går in på www.welshwelshcobs.com så kan du hitta bilder från de största utställningarna i Wales. Kolla speciellt på sektion D-hingstarn. De har i extrema fall bara en handfull kvar av sin svans. Dessutom tar de av den på längden för att hasarbetet skall synas bättre.
Usch och fy! Det börjar ju nästan likna en kosvans!
Hoppas du låter den växa fritt nu! 

#20 Det var inte snyggt! Ser helt oharmoniskt ut på något vis.
…håller med… han ser ut som han saknar något.. vilket han också gjorde… men dom har sina traditioner….hade dock räckt att cobtrimma den lite.. inte ta bort hela svansen…
Nu får svansen växa fritt!!! den är nästan ända ner i marken just nu…och jag lovar att den aldrig kommer bli så kort och tunn igen…tycker det är härligt med en tjock svans…

Trimfilosofin är ungefär: ju bättre bakparti, desto kortare svans. "If you've got, it, flaunt it!"
Det är kanske en vanesak. Jag tycker det är nordsvenskvarning på otrimmade cobar…
#26 Jag är motvals kärring och tycker det är tvärtom. Ju kortare och mer trimmad svans, ju mer arbetshäst-look över den 
Korta svansar har man för att inte trassla in svansen i arbetsredskapen eller dynga ner den på åkern, inte för estetiska skäl.
Sen tycker jag även det är grymt mot djuren att kapa svansarna på detta vis då den fyller en oerhört viktig funktion på sommaren, nämligen vifta bort plågoandar ifrån sig själv och ifrån kompisens huvud.
Ingen svans = ingen flugvift. 

Jag måste erkänna att jag gladeligen cobtrimmar Idas svans på hösten. Den är tjock och omöjlig att reda ut vintertid med all lera som kan finnas i hagen. Så på hösten när regnet sätter igång så kapas svansen av i höjd med hasen och så tunnas den ut lite vid svansroten. Då är den lagom till när den behövs igen =sommaren.
Så här ser svansen ut om den bara är lite trimmad…..man blir ruinerad på man o svans spray om man inte tunnar ur den lite och kapar den en bit. Ida själv verkar uppskatta att inte behöva ha frysta lerklumpar längs ner i svansen.

#29 Måste ju säga att jag tycker svansen är klart mycket snyggare otrimmad då .

30# inte i levande livet, då står svansroten åt alla håll o kanter utan trimning. Svansen är så tjock att den knappt är genomborstningsvänlig.

#31 Som en shettissvans då , men de går att borsta med tålamod ;-)

31# Bortsett från att svansen är nästan 50 cm längre på en otrimmad cob
men lika lång som på en trimmad cob 
#28 Jag brukar göra precis som du - cobtrimma riktigt kort (t.o.m. ovanför hasen ibland) på hösten och då blir de lagom långa till sommaren igen. Jag tycker faktist att det är snyggt med en cobtrimmad svans (på längden), dock brukar jag inte tunna ur mina.
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se
Ibland måste man tunna ur också. Jag trimmade svansen på min Ias Comed Hedegog innan jag skulle ner till Grevagården, för hingstvisningen. Den blev kort och snyggt penselformad, MEN den såg ut som en rakborste
. Jag blev tvugen att gå fram rejält med trimmkniven för att den skulle få rätt form. Det var svettigt ett tag, kan jag säga, eftersom detta var dagen före avfärd, och då är det inte mycket att vinka på. 
Föredrar naturlig look