suck...
Nu gäller det här inte en welsh men ändå… fick igår ett tråkigt email från England… mitt minityrhäst föl hade gjort illa sig ordentligt… han hade fått ena bakbenet urled!! knäleden… hon erbjöd mig en annan mini eller pengarna tillbaka om jag ville…. frågan är väl hur stor chansen är att det blir patella besvär eller andra besvär när det väl har hoppat ur en gång?? föl kan ju läka det mesta men.. ändå…det måste ha krävts lite kraft för att det skulle hoppa ur och man undrar ju lite OM det fanns en defekt innan som gjorde det lättare för detta att hända…
Nu står jag rätt så rådvill om hur jag ska göra… jag ska i alla fall vänta ett tag och se hur det läker och sedan avgöra…. vad tror ni?
Min ytterst personliga åsikt: Pengarna tillbaka!
MiniHÄSTar kan du ju köpa i Sverige också. Vad man nu ska med dem till?
Inte många visningstillfällen (endast SH-premiering/specialrasvisningar?) där inte och det är ju ändå utställning du i första hand vill ha den till, eller?

Trist. Om du har tänkt använda honom till avel är det ett stort minus. Även om du skulle kunna påvisa att skadan är uppkommen genom trauma, och därigenom inte kassationsorsak (är f ö inte säker på om patella omfattas av defektlistan, eller ens om defektlistan existerar längre?), kan det hända att hans skadade bakknä inte pallar för påfrestningen att stå på bakbenen och betäcka.
.. ja det är så oerhört tråkigt… det är ju väldigt ovisst allting… har jag otur så står jag där med en hingst som kan få patella eller som sagt en instabil knäled…patella är ju kasserande och en hingst med instabil knäled kan få mycket problem…och hur mycket träning kommer han tåla…. dock så har han toppstam och är väldigt fin så det känns väldigt tungt…men frågan är om det är värt risken? just nu känns det inte så…
Bakknäna är i min mening en av de viktigaste exteriöra delarna som måste fungera hos en betäckande hingst. Oavsett om han hoppar på i det här fallet en miniminibock eller betäcker naturligt. Sen finns ju alltid frågan huruvida man bör ha kvar en ponny/häst som hingst. Förstå mig rätt Fourjoy…
Veterinären som har behandlat honom ger en mycket god prognos för 100% återställd enligt senaste nytt… 
men vi ska låta honom repa sig någon månad och sedan avgöra… det är ju inte bara för skojs skull han köps in…
han är ju tänkt att ha i avels syfte, utställningar är ju inte mycket att hoppas på i dagsläget i detta landet då minisarna är så få än så länge…men jag hoppas på att det ska öka lite i intresse. Jag har redan intresserade stoägare som kan tänkas använda honom så jag håller verkligen tummarna att detta inte slutar illa.
#4 Håller med…valacker har ett bra liv.. bra mycket bättre än en hingst i de allra flesta fall… min svarta skulle nog absolut ha ett lugnare liv som valack… vilket han nog blir till hösten..OM ingen drastisk förändring sker..

åh, ska Black Jack kastreras….?
Tycker bara att han är såå vacker…
Det är väl inte illa att äga världens vackraste valack !?
ja, han är både vacker och mycket kapabel i alla disciplinerna…men när han inte kan koncentrera sig på sina uppgifter så måste man välja…han har till hösten på sig och blir det ingen ändrig så är det snipp..snipp…tråkigt men sant..

Jo, jag förstår dig precis.
Tyckte bara att det är synd på en fin hingst, hoppas att han hinner få några avkommor 

Vad tråkigt med ditt föl men skönt att han kommer återhämta sig!
Jag är lite nyfiken på vad det är för någon häst det är? Jag har nämligen en bekant som håller på med amerikanska miniatyrer. Hon har importerat ett sto från USA nyligen och en hingst från Belgien för dryga året sen.
#9 jag betäcker två minst med BJ i år, han finns tillgänglig för några utomstående också om intresse finns…
#10 Kul att fler tar hem pyttar! hoppas på att det kanske kan bli några fler som håller på med dom i sverige… har också intresse av att starta en moderförening för just amerikanska miniatyrer…men det behövs fler än en person då..
Det är en fölis från England, mkt bra 100% amerikansk stam, han är "silver dun pinto" (troligtvis, svårt innan fölpälsen är utbytt) han har Boones Little Buckeroo tre gånger i stamtavlan och Rowdy, Little Kings White Russian som farfar.

#11 Spännande härstamning! Min bekantas hingst är efter LTD's Magic Man. Tex Tan är silver dapple overo med blå ögon, det är ju en av de roligaste grejerna med dessa miniatyrer, de kan verkligen ha alla möjliga färger!
Slänger in hemsideadressen också
dom har helt underbara färger…synd att dom inte finns i welshfamiljen… det vore nåt…
Silver dapple….det är en färg som jag vill ha i framtiden…ska kolla hemsidan…

#13 vill man ha annorlunda färg på welsh då har man ju PB aveln 
"13
Ja googlade på "silver dapple" och fick bla fram detta: http://www.silverkedjan.se/ny/farger/del4.html
Min slutsats är att silver dapple och silvergenen är samma sak.
Egentligen är det hemstk, men sanningen är den att många köper ponnyer/hästar på färg (jag är inte undantagen
).
Jag skulle kunna sälja en galenpanna dyrt, bara för att den har skojiga prickar på ändan eller har vit man och svans. Under det att min kloka, duktiga och ytterst kapabla ponny som är trist fux utan tecken står därhemma och ingen vill ha……
Sånt e´livet!

#15 jag är lite tvärt om, om jag ska köpa häst så funderar jag längre om hästen har en speciell/ovanlig färg jag lita inte riktig på att mitt omdöme inte påverkas av färgen.
Ändå så har jag tre tigar i stallet, Kiara (bilden #14) hon köpte jag för att hon var guldbelönad på utställning och mycket trevlig till sättet. Sen så har jag hennes dotter som också råkat bli tigrerad.

Jag är inte färg bunden! Mina ponnier har alla möjliga färger och jag letar blodslinjer - är helt uppe i blodslinjer. Många säger till mig som föder upp sek B, synd att den är vit. Vit vad kan vara vackrare än en vacker vit welsh ponny!
Men av någon outgrundlig orsak har nästan alla mina welsh ston blivit fuxar med bläs, likaså mina ridponnyston är fuxar med bläs….

#17 Det blir ju ofta så när man avlar själv, för man börjar med en bra häst i en färg och sen så går ju färgen i arv och då får man ju fler av samma färg.
#17 Nja, inte stämmer väl det alltid. Jag menar arvet av samma färg?! Den enda färg som jag så här direkt kan komma på är fux och fux som garanterat ger fux. I övrigt är det ett flipperspel i färger känns det som.
Jag har t ex mörkbrun hingst som tillsammans med mitt bruna stamsto sto hittills fått 10 föl. Fölen har varit fuxar, stickelhåriga fuxar, bruna, mörkbruna och svarta. Alltid lika spännande att se vad som pluppar ut. I år hoppas jag på ett ytterligare ett svart sto.
Stamstoets första dotter är efter skimmelhingst och den dottern är själv är också skimmel. Dottern har fått två föl med min mörkbruna hingst. Första fölet blev brun och det andra stickelhårig fux.
FOTO: Exzentrics Next Generation e.Ekbäckens Savoy (mbr) u.Exzentrics Nynna (skm) e.Molstabergs Max (skm) u.Ekbäckens Nypon (br).

#19 Det är riktigt , det stämmer inte men möjligheten att få samma färg som mamma häst finns alltid, då ökar ju också möjligheten att få fler av samma färg i avel.
Min New Forest hon hade en mörkbrun mamma och en svart pappa och själv var hon fux med ljus man och svans (jag gick länge och funderat på om det var färgen eller hästen jag gillade innan köp). Själv fick hon ett svartleopardtigreratföl
nu vista jag att fölet skulle bli tigrerad då hingsten var homozygot 
WPBR i all ära men för att få fram de riktigt häftiga färgerna krävs ju då en korsning med mindre lämpliga raser som har dessa färger…typ island och miniatyrer….inget vidare…
men det finns lite folk i Danmark som avlar på att få fram en miniatyr welshponny…det är lite coolt… tänk en korrekt typad welshmountain eller en cobtyp under metern hög…men det blir ju inte några ridbara ponnyer direkt… fler dekorations och utställnings exemplar.

#21 Kiara hon är både diplom sto och guldbelönad och inte är hon midre lämpad heller i PB aveln med ett av de bästa knabstrupper suteriet på mammas sida och Sandstorm som pappa 
Vad jag inte förstår är syftet med att avla djur som är under en meter. Vi har ju redan shettlandsponnyer. Vad har man så små ponnyer till!!? 
användning? utställning, div. tävlingar som agility, hoppning vid hand, körning osv… det finns mycket förutom ridning… miniatyrer kan ju också vara lönsamt att avla om man kan sin sak…. dom frågar säkert samma sak, varför avla welsh?
Knabstrupper och welsh är väl en sak.. men då får du mest prickigt..men ska du ha andra färger så behövs raser som har dessa.. typ island och miniatyrer…

#24 Kiara har Island i stammen dock en svart
den ligger tre led bak, en medveten avel lätt till Bibbi (kiaras mamma) sen köpte jag Kiara (123cm, 50% welsh) och tänker fortsätta welshblodet.
Avlar man medvetet så kan man plocka in en färg (bra grund exteriör) och sen avlar man på med ett mål och använder enbart individer av önskad färg. I Kiaras fall var det tigrerat, vill man ha något annat så avlar man på det.
det är ju bara skäck och tiger (konstant skimmel??) som inte finns i welsh aveln, gult, skimmel och silver har ju welshen så varför inte bygga på det?
När man korsar med tex islänning så har man mer att ta hänsyn till än exteriören, dom har även gångarter som skiljer sig från mängden…en WPBR som får en islännings gångarter är inget plus… man måste tänka sig för väldigt noga innan man blandar olika raser..speciellt raser som ligger långt ifrån varandra i exteriör och syfte.
Jag har en uppfödning som många säkert spottar åt, en welsh C + korsningsponny av shetlandstyp… han är idag körponny med sikte på högre nivå och ägaren är oerhört nöjd på alla sätt…hade jag haft fler likadana som honom hade jag kunnat sålt en par stycken till… det enda jag var mindre nöjd med honom är hans storlek som blev något mindre än väntat…i övrigt blev han som tänkt…en kapabel och rolig liten ponny med väldigt bra temperament.
Några skimlar vill jag tillföra sektion C…mitt gråa sto har redan två skimmel avkommor, en grå och en röd….håller tummarna för minst en till…. gult har jag redan fixat några…
kanske ska fortsätta med färgval i en annan tråd…? 

#26 Nu är det så att Kiara har Island i tredje led och ingen pass eller tult finns kvar. Vill man avla färg får man tänka långsiktigt, nu kommer inte Kiaras färg från islandsponnyn heller utan från en knabstrupper
och mitt mål det är att få mer och mer welsh i mina ston, mitt huvud val är welshhingstar 
Synd att bilden var så liten….men den såg verkligen vacker ut:)… Jag älskar svarta hästar när dom är SVARTA! Blir det den ist?
ja.. tyvärr är bilden pyttig…men jag hoppas man ser lite i allafall..
kanske blir det denna istället för minisen… vet inte om jag vågar chansa med en led…hade det varit något annat så är chansen att det ska bli bra betydligt bättre… men en led är så känslig.. går något snett så är det kört…på alla sätt…
en fölbild..
.. då var det avgjort… blir ingen liten mini…
åtminstonde just nu…
uppfödaren har en väldigt bra syn på det hela och förstår och tycker jag gör rätt…han kommer få stanna hos henne tills det är utrett och allt är läkt… skulle det vara så att han får bestående men så får han stanna livet ut…det låter tryggt…även om han inte bott här så känns han som "min" häst…och det känns väldigt bra i allt elände att han har ett säkert och bra hem hur det än går…
ja, det blev ju inte riktigt som jag tänkt mig.. men shit happens…och det är inget att göra än att acceptera läget…
….så nu blir det troligen den lille svarta ovan som får äran att flytta hit….då var man "inne" på sektion A också.. spännande!!
snabba kast mellan sektioner och raser må jag säga… 
…denna lille svarta hittade jag för nåt ett år sedan… men eftersom jag avlar C så tittade jag bort…men vissa vill inte försvinna ur tankarna i alla fall.. så nu letade jag upp honom igen…och det är ju en welsh… fast en liten welsh…hoppas att han kommer vara tillräckligt bra för att kunna använda till mina maxade C..
har lite mer att fråga och avgöra innan det är klart dock..
och suck igen… halkade i morse och landade på mitt redan illa tilltygade knä…så nu är det svullet som en fotboll igen… tur att man inte är häst… då hade man blivit avlivad för länge sen…