Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: utställning-premiering
Läst 3881 ggr
Charlotte-J
0

Vreta Utställningen den 31/1 2009

Vinterutställningen på Vreta Skolan den 31/1 2009 (arrangör Östergötlands Ponnysällskap) med Morgan Johnsson som domare verkar bli populär då anmälningarna öser in. Nu vill jag passa på att fråga om det finns intresse att sponsra en utställningsklass med 200:-? Man får själv välja ras och klass. Det går även bra att sponsra med något pris eller köpa en annonsplats i katalogen. Måste ha era svar snarast och undrar ni något eller vill anmäla er som sponsor så maila mig på kryddgarden@telia.com

Amor vincit omnia Kyss

Zondell
0

Jag kan sponsra med en säck hästfoder Skrattande. Tänkte åka dit själv med två lurviga ponnyer…

Jag mailar lite uppgifter direkt till dig.

Müslifoder

Charlotte-J
0

#1 Åh Tacka och bockar. Då har vi ju ett BIS pris klart då ;-))

Amor vincit omnia Kyss

[Hallonqvist]
0

Nu undrar jag som inte är så geografiskt bevandrad vart Vretaskolan ligger? Skäms

Charlotte-J
0

#3 Ljungsbro någon mil sydväst om Linköping mot Motala (Östergötland) Det är stora fina vägar ;-)

Amor vincit omnia Kyss

[Hallonqvist]
0

Intressant… det tål att fundera på!

Zondell
0

Kan man välja att sänka till hungrigaste ponny Flört. Vi funderar lite. Jag tänkte mig kanske bästa ungponny eller något sådant. Antar att inga ston med föl kommer…? Det är mest behövande för växande hästar, dräktiga, digivande eller arbetande hästar.

Charlotte-J
0

#6 Du får bestämma själv vilken klass eller liknande du vill sponsra. Hör bara av dig till mig på mail så att det blir rätt i katalogen.

Amor vincit omnia Kyss

Arhults
0

Jag kan sponsra med en fri 90 dygnsavg på någon av våra ridponnyhingstar! Mot att få en annons i programmet! Jag väljer att sponsra högst bedömda WPB eller Ridponny sto med lägst 38p!

Hingst program finns på www.ridponny.net

Charlotte-J
0

#8 Maila mig info om det på kryddgarden@telia.com samt annonsmaterial.

Amor vincit omnia Kyss

Zondell
0

Nu håller jag tummarna för min Isadora Arden så hon vinner detta fina pris! Så väldigt generöst och trevligt intiativ. Skall bli mycket roligt med alla lurviga ponnyer Glad

En fråga till er som skall vara med - tänker ni tvätta hästarna??

Isadora Arden

Charlotte-J
0

#10 Använd torrschampo om det är något ni måste tvätta så ni inte tvättar bort hästens naturliga fett i pälsen. Vi åker på mycket Vinterutställningar med våra shettisar och vi tvättar dom aldrig. Du har ju nära till mig om du behöver köpa Torrschampo Flört

Amor vincit omnia Kyss

[Hallonqvist]
0

Charlotte har du något tips på ett bra torrschampo? är inte insatt i det sortimentet.

Zondell
0

#10 Tack för tipset Glad. Hoppas kunna besöka din butik framöver. Efter julkoman…

Charlotte-J
0

#12 Den gröna flaskan Equilux är överlägsen tycker jag. Finns att beställa här under knappen skötsel. Vet att den kan vara rätt svår att få tag på. Tänk på att munstycke inte ingår.

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

Vill bara lägga in en blänkare!

Ponnybutiken kommer att finnas på plats för direktförsäljning på utställningsplatsen. Dom tar ej kort! Vill man så kan man göra en beställning som levereras på plats och då slipper man diverse avgifter. Beställ då via mail ponnybutiken@telia.com

Amor vincit omnia Kyss

Arhults
0

#8 Den stammen du har på ditt sto, Sweet Reclaimxx och Oosterveldens Natasja har jag i mina stostammar! Om du tittar under Turfhorst Nancy Crown och Liza Leióntine ser du flera riktigt bra kombinationer.

Årets föl Sweet Reclaim xx - Speyksbosch Dancer var beställd redan i magen . det fölet är en riktig kanon helt kolsvart!

Oosterveldens Natasja - S Dancer hennes föl var NAT fölchampion 2007 och såld nu efter mycket tjat från spekulanter. Stoet är dräktig igen med S Dancer.

Hon har nu ett fantastiskt hingstföl e. VN Hanassie, likaså ett ett föl e. VN Hanassie med en mamma e. V Gersvein blev otroligt högt bedömd av Morgan Johnsson i somras! Så nog finns det bra kombinationer för ditt sto som kan bli bra!

Vill man slippa färgen fux så ger inte S dancer fux föl! Nu gillar jag alla färger så för min del är det inga problem!

100b7110.jpg Arhults Let's Dance e. Speyksbosch Dancer u. LIza Leontine picture by Rodde

Zondell
0

Spännande!

Jag är extremt förtjust i min Isadora. Det jag vill bevara är hennes fantastiska temprament. Hon är sällskaplig utan att gå på för mycket och väldigt smart. Mycket bra i flocken.

Jag vill också bevara hennes bra ben och kors men ha en hingst med bra överlinje.

Hennes mamma har vunnit SM i ponnygalopp och tävlat Msv hoppning.

Här är en bild när hon nyss var inköpt. Nu har hon vuxit i sig bättre och har bättre hull.

Isadora Arden

Arhults
0

Sweet Reclaim xx är en mycket bra hingst att ha i sina ridponnier. Vårt sto som har honom till far, har tävlat SM i dressyr och nu är hon 21 år och ett fantastiskt avelssto. Alla hennes föl är kanon!

Hon har en 2 åring i Varberg e. EG Pauli som rör sig alldeles fanttastiskt som ägaren tycker mycket om!

Nu är hon dräktig med vår Diablo, det ska bli spännande att se! Ditt sto ser väldigt trevligt ut!

Annette
0

#16. Du har väl inte föl i år e Sweet Reclaim xx? Han är ju död sedan länge.

Jag har också haft en avkomma till Sweet Reclaim xx u mitt NF-sto. Den trevligaste ponny jag haft.

Arhults
0

Nej stoet är e. Sweet Reclaim xx, fölet det på bilden är e. Speyksbosch Dancer ue. Sweet Reclaim xx vilket är en fantastisk kombination! Stoet är dessutom 21 år och blir strax 22År.

Zondell
0

Nu skall vi väl fokusera på utställningen på Vretaskolan och på welshponnyer. Tar mig friheten att starta en Sweet Reclaim tråd så vi kan fortsätta!

Charlotte-J
0

Glöm inte att anmäla, det är några dagar kvar. Massor av fina priser kommer att delas ut.

Amor vincit omnia Kyss

Zondell
0

Vi kommer att anmäla ett antal av Vallas lektionsponnyer

Charlotte-J
0

#23 Åh vad kul. Ser fram emot ett tjockt kuvert med anmälningar då Flört

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

Nu är det väldigt några dagar och väldit några platser kvar till denna utställning. Skynda anmäl nu innan det blir fullt och tiden går ut. Sponsring sökes fortfarande!!!

Amor vincit omnia Kyss

CJSalustall
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj vad besviken jag blev. Är ganska ny inom utställningsvärlden och ny på focus. Hittade denna tråden och blev jätteglad över att hittat en utställning på nära håll. Också var anmälningstiden utgången.

:-(

Blir tacksam för fler utställningstips…

Zondell
0

Hur går det? Hur många ponnyer är anmälda? Nyfiken!

Charlotte-J
0

63 anmälda.

Amor vincit omnia Kyss

Zondell
0

OK. Finns plats för några till alltså? Vad kostar det att efteranmäla? Jag vet några som "borde" vara med Glad

Charlotte-J
0

Anmälningstiden gick ut den 31/12 så det går inte att anmäla nu. Vi tar inte emot efteranmälningar. Katalogen håller på att göras redan.

Amor vincit omnia Kyss

Zondell
0

Okej jag förstår. Nya direktiv från Salsa ang fodret. Vi vill skänka fem säckar och även dela ut smakprov av fodret på plats.

Charlotte-J
0

#31 Maila mig info om hur ni vill att dessa delas ut så att vi kanske kan trycka med det i katalogen!

Amor vincit omnia Kyss

Izzi
0

Vi kan med sponsra med något från vår ridsportbutik. Hör av mig till dig sen.

Izzi
0

Vi kan med sponsra med något från vår ridsportbutik. Hör av mig till dig sen.

Charlotte-J
0

# 33 Tack! Flört

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

Vill bara tipsa om att man kan gå in på www.ponnybutiken.com och titta ut vad man vill ha och sen maila på ponnybutiken@telia.com Då är man säker på att grejerna är med då det bara tas med delar av sortimentet. Nu har vi även PregnaMare dräktighetstest.

Amor vincit omnia Kyss

CJSalustall
0

JAG ÄR SÅ NERVÖS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det pirrar i magen. Chilli Peppar står inlindad från topp till tå i täcken och dyl för att inte smutsa ner sig under natten. Resan avgår kl 7.00 från Målilla. Usch vad spännande.

Jag hoppas så evinerligt att han inte blir nerdömd, men i så fall är det så….

Jag kommer inte kunna sova inatt.

Allt är planerat in i  minsta detalj. Jeanette Olsson och jag har diskuterat i timmar om detaljer som inte får glömmas. Jag har tävlat högre klasser hoppning i många år. ALDRIG har man betett sig så här. Ganska härlig känsla.

Godnatt och håll tummarna!!!!!

Caroline

[Hallonqvist]
0

#37 Vi ses i morgon Flört, åker också kl 7 ifrån stockholm, dock går min fröken ute i natt, och med fyra vita strumpor så vi får väl se hur mycket jag behöver tvätta om imorgon bitti… Obestämd

HAPE
0

Åh vad spännande! Vill också på utställning. Se till att skynda in och berätta hur det har gått idag!

CJSalustall
0

Dagen har varit lång och har nu krupit ner i soffan med en filt och den bärbara datorn i knäet.

Resultatet blev som förväntat, men ack man hoppas ju alltid :-)

Chilli skötte sig exemplariskt. Det är nästan så man skäms för att man har en alldeles för välhanterad hingst då hingstkarraktären blir svag…

Chilli är ju så van att åka runt överallt så att åka på utställning tycktes han inte alls vara konstigt.

Han blev lite spänd i traven och jag fick höja nacken på honom lite för mycket. Vet inte om det spelade någon roll på slutpoängen, men det är att tänka på till nästa gång. Det hördes på Morgan att han gillade stamtavlan, men han hade både ris och ros till Chilli.

Han tyckte att han var liten i modellen och han är ju bara 109!  Han fick poängen 77687= 35p Han fick en 6a på benen då han tyckte att han var knätrång, men det har ingen sagt tidigare. Kan man skälla på hovslagaren? Eller är det ingen som sett det tidigare?

Oavsett är jag nöjd. Han klankade ner på det  som jag visste var mindre bra och gav honom ok siffror på gången. Han velade om en 8 på traven med och jag visade den inte 100…bättre lycka nästa gång.

Man får helt klart blodad tand! Jag längtar redan till nästa gång!

Jag har diskuterat hingsvisningen med ägaren och Chilli får avstå. Han har inte utvecklats tillräkligt dit vi vill och nu fick vi ett definitivt kvitto på det. Han kommer att licensieras 2009 för enbart welsh partbred avel med ston av god prestationsstam och typ! Han kommer att göra sig bäst där i gångarts och hoppaveln. Han är ej av korrekt mountain typ och kommer därför heller ej användas för ren mountain avel.

Vi får hoppas på att unghingstarna utvecklas åt rätt håll inför 2010 års visning istället :-)

Däremot åker jag med en sek B…

TACK för en underbar dag och OJ vilka fina hästar ni har Skrattande

ragnhild49
0

Chilli skötte sig exemplariskt. Det är nästan så man skäms för att man har en alldeles för välhanterad hingst då hingstkarraktären blir svag…

Jag vill bara poängtera, att hingstkaraktären inte sitter i uppförandet. Du skall nästan kunna se på en bild att det är en hingst eller ett sto.

Lycka till med nästa visning!!

Diablo
0

Vi stannade inte kvar så länge men hur gick det för Tyrresturp Highligt (eller hur det stavas)

GUUUUUD vilken vacker hingst

Arhults
0

#40 Jag måste fråga dig varför han ska ha licens överhuvud taget, fick han 35p av Morgan på en utställning med 6 på benen så tycker jag inte att man kanske ska använda honom i avel. Ursäkta min uppriktighet, men Welsh Partbred avel är lika viktig som renrasavel. I all avel ska man endast använda dom bästa individerna. Han verkar ju vara en trevlig liten ponny, så låt honom då vara en trevlig liten ponny och inte en avelshingst.

Det finns inget som gör mig så upprörd som man tror att det är sämre individer i WPB/Ridponnyaveln än i all annan avel!

Arhults
0

Vem blev bästa Ridponny/WPB sto?

CJSalustall
0

#43 Jag tänker faktiskt likadant. Jag är i valet och kvalet det ska ärligheten säga, eftersom han fick en 6a på benen för Morgan i går kanske faktikst inte betyder att han får det nästa visning med en ny hovslagare.?

Jag menar abslut inte att WPB aveln ska använda sämre hingstar. Jag anser att min hingst håller högsta kvalite. Men har heller aldrig blivit bedömd med en 6a på benen. Detta är ju hans första utställning, och jag ställde ut honom just för att se hur han står sig i konkurans med andra mountains.

Jag fick ju det kvitto jag anade dvs att han inte är rastypisk som en mountain, men jag fick samma siffror som han fått tidigare dvs 7 på typ, 7 huvud hals bål, 7 på extremiteter(igår en 6a)  8or på gången. (Igår en 7a på trav). Sen har han hoppat 8-8 och jag tycker nog att han är väl värd att använda i aveln för att nedärva sin mångsidighet och trevliga ridbarhet.

Det jag menade var att han INTE ska användas i mountain aveln eftersom han inte är rastypisk för en mountain.

Sen anser jag att en hingst ska varit bedömd med lägst 38p och visat på prestation om man ska använda den i aveln. Det kan diskuteras länge om Chilli upfyller de kraven och det är därför jag tvekar.

Men jag älskar ju min hingst Skäms

Arhults
0

Jag förstår att du älskar honom, han är säkert bedårande och guld värd! Men du får ursäkta min krasshet, men jag är otroligt petig när det kommer till hingstar.

Det är så många som älskar sina hingstar och vill använda dom i avel, men för att vi i Sverige ska konkurrera utomlands måste vi vara själv kritiska. Ställ ut honom för några domare till om han klarar sig bättre kanske han inte är så tokig.

Morgan Johnsson är ju vår före detta ordförande i avelsvärderings nämnden. Även om han inte har rätt alltid så har han ett bra öga och jag har förtroende för honom!

ragnhild49
0

Men jag älskar ju min hingst Skäms

Du kan väl älska honom som valack!? För hans del, får han ett bättre liv som valack än hingst. Lugn och fin, kan gå med vilka andra hästar som helst osv.osv

Som Arhult skriver. Det skall vara bra hingstar man använder i avel.

Man skall inte betäcka bara för att det går, så att säga. Det är lika dyrt att föda upp en "bra" ponny som en "dålig" (som man kanske får lov att skänka bort, för att bli av med).

sanne
0

#45 ursäkta att jag lägger mig i, men en hingst som får en så pass låg bedömning tycker jag inte har i avel att göra, oavsett om det är för partbred eller inte. Nu förstår ju inte jag det där med kvalitetsbok, men inom shetland skulle jag inte använda en hingst som ej fått 40p på en avelsvärdering,

o med tanke på att det faktiskt var Morgan som dömde igår så tycker jag att man ska ta åt sig av kritiken.

Visst kan din hingst säkert få upp till en 7a på benen, men den övriga raden då??

ta en rejäl funderare ivf. din kille blir ju inte mindre värd i dina ögon även om han blir valack. Samma individ !

Arhults
0

#48 Jo jag skulle gärna använda en hingst med 38p men jag vill veta var poängen sitter. Gångarterna är dagsform, men exteriören ska man inte rucka på! Aldrig under 8 på typ!

ragnhild49
0

Jag måste ha missat något, men jag har inte sett till någon rapport om hur det gick för våra welshar !!!!!!!!!!!!

Charlotte-J
0

Fullständig resultatlista finns nu utlagd på ÖPS nya hemsida.

www.ostgotaponny.se

Amor vincit omnia Kyss

Fourjoy
0

min gula har fått allt från 35 till 40p. här i Sverige… och flertalet Champion titlar både på utställning och ridna klasser i England och en 3:e plats på Royal welsh 1994…  han blev också totalt sågad av nämnden här…. jo.. han hade tuppspatt också.. enligt "experterna"…men det hade han inte och har aldrig haft…

Han inte så många avkommor än (15st) men framförallt så har dom överlag bra kvalitet och mycket fina egenskaper, hög ridbarhet, en del hoppdiplom, gångartsdiplom samt att dom är väldigt korrekta och trevliga i temperamentet oavsett stoets bakgrund och ras…de två sektion C efter honom som är i England håvar in Medaljer och har aldrig varit sämre än 4:a någongång..

#45  visa honom lite till du… du kan ju lyssna till vad "experterna" säger men du avgör själv i slutändan…..och vill du prova vad han ger för avkommor… det finns ingen annan än du som avgör det… var ödmjuk, se och lär men fatta dina viktiga beslut själv…

Jag ångrar inte en sekund att jag inte lyssnade till alla dessa "experter" och "vet bäst" folk när det gäller min gula… jag vet vad han har och kan och jag vet vad han ger… jag har inga problem att sälja hans avkommor…och behöver def. inte skänka bort dom.. i dagsläget skulle jag behöva några till att kunna sälja…

Zondell
0

Bilder från utställningen finns här

[Hallonqvist]
0

#42 Tack så mycket! Flört
Han fick 98889=42 p blev BIR och slutade trea i BIS-ringen.