Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: övrigt
Läst 686 ggr
HAPE
0

Någon annan som ältar "Tänk om"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fasen oxå rent ut sagt. Lillskruttan var dålig när jag tog in dem nu ikväll. Lång historia kort = distriktsvet på jourtid och PC-kur i fem dagar.

Lång historia lång:

Fanny har varit lite småsnuvig och rinnig i ögonen sen hon kom. Dock pigg och snoret har varit vitt, vilket enligt alla veterinärer jag pratat med tyder på virus = inte mkt man kan göra, Hon äter bra och busar i hagen.

För någon vecka sedan hörde jag en hostning i samband med fodring, kraftfoder. Tänkte att hon ätit med sån frenesi att hon satt i halsen. Hon har hostat några host sedan dess, och igår var jag lite fundersam, men hon brallade omkring så jag slog bort tanken.

Men idag hostade hon mkt redan på väg in och det rann ut något lite gulfärgat snor. Skit tänkte jag och började genast leta veterinär vilket inte var det lättaste. De var på semester, inte hemma etc och kliniken har bara öppet dagtid på vardagar. Kommer på att jag borde tempa henne - 39,2 - känns ingen höjdare och vår distriktare vill inte komma då hon tycker att hon gott kan stå över natten med feber.

Ringer granndistriktet vars veterinär just fått ett återbud och är nära, så hon kommer inom en halvtimme (tack för vänliga veterinärer). Normal puls och normal andning, lite ansträngd dock. Hon får smärtstillande och PC och står still som en liten ängel (love her!).

Men nu kommer ältandet. Tänk om jag ringt redan när jag hörde henne börja hosta för ett par veckor sen, tänk om jag ringt igår eller i början på veckan eller…. Och så håller jag på jämt. Jag klandrar mig själv för allt som hästarna drabbas av, oavsett vad det är.

Ändå vet jag att trots febern idag var hon inte ett dugg hängig utan åt och busade precis som vanligt. Hur sjutton ska man veta då? Men återigen så hade jag känslan redan igår och i ärlighetens namn även lite i förrgår. Varför väntar man när man känner det på sig?

Blir så trött på mig själv och dessutom är jag helt skräckslagen inför faktumet att jag måste spruta häst. Har panik för det sen Gullan chockade en gång för mig.

*avreagerar mig lite bara*

Fourjoy
0

mina två nya har också varit lite snoriga…samma som din…pigga men lite snoriga och ca 38 i feber någon dag bara….. den ena är helt ok igen och den andra skulle jag tippa är ok om någon vecka.

Jag vill dock inte ge dom antibiotika/penicillin när dom är nya i en annan bakterie flora…dom är känsliga i det läget och behöver sitt försvar…"förkylningen" är en miljöombytes följd och inte alls så ovanligt att dom råkar ut för. I princip samma som vi människor när skolan börjar efter sommaren igen.. det är bara att invänta någon förkylning eller annat "skoj"

Så oroa dig inte… håll lite koll på henne så hon inte får hög feber och se till att hon håller sig varm och torr.

HAPE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tyckte att 39,2 var hög feber och efter att hostan blivit markant mycket sämre på bara ett dygn, samt att snoret ändrat färg från vitt till gult, så kändes det viktigt att få hjälp och veterinärerna ansåg det också. Jag vill ju inte slänga ut pengar på jourveterinär i onödan och antibiotika är inte kul att ge "bara för att".

i morse hade tempen gått ner till 37,9, så jag är övertygad om att beslutet att behandla var rätt.

Dock är jag halvt panikslagen inför det faktum att jag ska spruta henne i 4 dagar själv, då Gullan chockade senast jag sprutade henne. Den bilden sitter fint etsad på näthinnan.

Hon är beordrad boxvila och ska hållas varm, så jag fick köpa ett täcke åt henne idag. 105 cm - har aldrig köpt ett sånt litet täcke (som ändå är lite stort). Rosa förstås, det fanns liksom inga andra färger att välja på Förvånad

Anna-Karin
0

Att du inte bad att få pencillinet i pastaform… som att avmaska… jätteenkelt… lycka till och hoppas att hon snart blir frisk.

HAPE
0

Jag bad om det, men hon sa att det var fel behandling för hennes luftvägsproblem Rynkar på näsan

Anna-Karin
0

Jaha… jag har fått Hippotrim i pastaform till luftvägsproblem… men hon kanske bedömde att det beövdes något annat preparat. Lycka till i alla fall.