Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 2593 ggr
ragnhild49
0

Vettig foderstat till ponnyer i träning

Jag har funderingar kring det här med med grovfodergivan till ponnyer som tränas och tävlas. För det mesta har jag föl, unghästar och digivande och/eller dräktiga ston. Just nu går allihopa tillsammans i en flock, som har i princip fri tillgång på hösilage (dom vistas ute ca 14 timmar/dag). Ettåringarana får kraftfoder (havre, betfor,och mineraler). Resten av gänget får mineraler och morötter. Ett av de vuxna stona, som "alltid" står och äter,när hon är ute, får mest halm inne.

Nu till min fundering. Varför ger man inte ponnyer som man rider och tränar, fri tillgång på grovfoder? Är det OK med åtta kilo hösilage till en stor C-ponny (jag har ingen aaaning om proteinhalten i grovfodret, men man kanske kan utgår ifrån att det är "normalt"). Foderstaten är sedan toppad med mussli.

Jag har svårt med matematiken att dra in på hösilage (med förhoppningsvis hyffsad proteinhalt) och fylla på med svindyr mussli…

Ni är ju många här inne som har djur som är i full träning, så dela gärna med er av hur ni tänker i detta ämne.

[Hallonqvist]
0

Har ingen i full träning just nu men har erfarenheten att hästarna blir mer stinna av buken full av hö, och att det därför är lättare att dra ner ett par kilo hö och ge så att ts-halten på kroppsvikt räcker, och sedan "toppa" med kraftfoder. Att hoppa en häst med höbuk är ingen rolig upplevelse för varken matte eller häst.
Nån annan får gärna berätta mer, alla hästar är ju dessutom individuella såklart.

ragnhild49
0

Jag har läst om en travtränare i Norge, som har sina hästar på lösdrift och fri tillgång på grovfoder. Kanske kan PJ bidra med mer info om det, det var i din tidning jag läste det, eller hur?

Är det någon här som har ponnyer i träning och som får fri tillgång…? Kan det vara en myt, att dom blir så bukiga.

Zondell
0

Jag har haft ridskolehästar på fri tillgång. De hade hösilagehäckar i sina hagar.

Det var bra på så sätt att det sparade arbete med att göra hösilagepåsar men dåligt för att de var vissa hästar åt för mycket och några inte åt så bra alls. Man hade inte koll.

Några blev dåliga i magen och det blev ganska dålig ekonomi pga att det gick åt stora mängder.

Vissa hästar som blev jättetjocka fick vi ta in tidigare från hagen för de var parkerade vid balen och rörde sig inte i hagen…

Summa summarium var det mer nackdelar än fördelar.

Om man behöver ge kraftfoder eller ej och hur mycket är ganska individuellt. Kan behövas för att kompensera vädet på höet eller om hästen har extra behov av energi eller protein. Vissa hästar vill heller inte äta så stora mängder grovfoder som de skulle behöva och då måste man komplettera för att de inte skall falla ur.

Fourjoy
0

Vi portionerar ut hö runt 4 gånger per dag, vissa skulle äta för mycket och vissa skulle inte få något alls om vi hade fri tillgång… hingstarna skulle falla ur direkt utan kraftfoder då dom ofta inte tycker sig ha tid att stå och äta längre stunder..

Det är så himla olika mellan individer vad dom behöver…fodring är allt annat än lätt..

Wippen
0

Hej Ragnhild

Jag har gjort en foderanalys och fått en foderstat av Krafft i det priset som analysen kostar

Analys se nedan

Dessa värden fick vi på hösilaget

Torrsubstans 74%

Smältbart råprotein 36g/ kg foder

Energi,foder 7,5 MJ/kg foder

Kalcium 3,1/kg foder

Fosfor 1,5/kg foder

Magnesium 0,8/kg foder

Kalium 12,6/kg foder

Råprotein 85g/kr torrsubstans

Energi 10,1MJ/kg torrsubstans

Smältbart råprotein 49/kg torrsubstans

Kalcium 4,2/kg torrsubstans

Fosfor 2,0/kg torrsubstans

Magnesium 1,1/kg torrsubstans

Kalium 17,1/kg torr substans

Och våra B-ponnier får beräknat på ca 300kg

1 kg Rehab och ett halv kilo Müsli om dagen samt saltsten och Steel Joints mineraler

Hösilaget får dem 6 kilo om dagen fördelat med

2 kg på morgon

0,5 kg  lunch

0,5 kg middag

3 kg kväll

D-Ponny som ej går lika mycket som våra ponnier får

0,5 kg rehab

0,5 kilo müsli

8 kilo fördelat under dagen, dem håller sig fina i hullet, men som sagt det där måste hela tiden ha koll på för en del kräver mycket och en del mindre

Regniga hälsningar

Ann-Karin

Dyblygiad
0

Alla våra får i stort sätt fri tillgång på ensilage, då jag inte får ha en bal ståendes i hagen i detta stall så ser jag till att ge dem mkt under dagen och ännu mer på natten + halmbäddar. Några hårdtränade hästar har jag iof inte ännu men nog har de gått några distanser på 5-6 mil tävlat upp till L:A d/h samt tävlats körning med goda resultat på fri tillgång i tidigare stallar. Mina hästar har så mkt go i sig att de behöver inte toppas med krafftfoder och det är snarare så att man är glad att de kanske blir lite tyngre av grovfodret Flört

Jag räknar med att Ida äter ca 20 kg /dygn samt B ponnyn runt 12kg (ts 75)

HAPE
0

Jag har visserligen inte hårdtränande hästar, men skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att dra ner på grovfodret. Att balansera upp med kraftfoder och mineraler är en sak, allt hänger på grovfodrets värde, men jag drar alltid hellre ner på kraft/müsli än på grovfoder.

Jag är lite miljöskadad av en tidigare stallkamrat, agronom som inriktat sig mkt på just grovfoder hos hästar (bla exjobb som var en studi på lättlösliga kolhydrater och fång). En häst har väldigt liten magsäck i förhållande till sin storlek (och jämfört med oss) och känner inte mättnad när den är full på det sättet vi gör. Om jag har förstått henne och andra foderforskare rätt så är det själva tuggandet som ger en mättnadskänsla hos hästen - och de behöver tugga många timmar om dagen. Sen kan man självklart fodra med halm om hästen tycker om att tugga på det, men det finns hästar som inte äter av det.

Att en del upplever sina hästar som bukiga har jag fått förklarat för mig att det är för att blindtarmen jobbar en hel del med maten och att när den är full i hö så får de ett bukigare utseende, men att detta stramas upp om de har tillräckligt med magmuskler = är ordentligt tränade (det har inte hänt på mina än Skäms).

Min Gullan blir helknepig att ha att göra med om hon är hungrig. På fri tillgång så står hon inte och äter konstant, vilket gör att hon inte heller är besatt av maten (vilket hon har varit i flera omgångar i stall där man inte fått ge fri tillgång). När hon är hungrig är hon faktiskt inte ridbar (vilket kanske också är mitt fel), men med henne mätt så känns det som vi kan erövra världen  tillsammans.

Hursomhelst så tror jag att grovfoder är den viktigaste delen i foderstaten och tänker aldrig kompromissa bort det för att kunna ge mer kraft eller för att de ska vara mindre bukiga vid träning/tävling.

Förresten - Gullan får nog runt 15 kg om dagen, lite beroende på TS, för hon har ätit runt 20 när det varit hyggligt blött hösilage. Många förvånas över att hon får i sig det, för hon är rätt nätt för att vara cob, men så skiter hon ju därefter också…Oskyldig

[Hallonqvist]
0

Då är det nog mina fetknoppar som tenderar att lägga på sig, för vid bal i hagen så kommer magen direkt och dom stönar när man rider Oskyldig lagom hull är bäst.

ragnhild49
0

Ja, det är tur, att jag inte har ponnyer i träning. Jag vill verkligen att de skall få sitt tuggbehov tillgodosett med grovfoder. Det är ju också så att det är bättre för ponnyernas magar att få sina proteiner från grovfoder än från kraftfoder.

"Om jag har förstått henne och andra foderforskare rätt så är det själva tuggandet som ger en mättnadskänsla hos hästen - och de behöver tugga många timmar om dagen.  

Att en del upplever sina hästar som bukiga har jag fått förklarat för mig att det är för att blindtarmen jobbar en hel del med maten och att när den är full i hö så får de ett bukigare utseende, men att detta stramas upp om de har tillräckligt med magmuskler = är ordentligt tränade (det har inte hänt på mina än )."

Klart är att man tar till sig sådant som man gillar och väljer att tro på det. Citatet ovan tycker jag om, och vill tro på.

HAPE
0

Jag har ju också valt att tro på det som sägs, dock kan inte jag förklara lika bra hur det fungerar som ovan nämnda stallkamrat gjorde för mig. Däremot så är jag fruktansvärt källkritisk och vill höra bra vetenskapliga resonemang kring saker och det har denna (och fler "bekanta" från SLU) lyckats med. Får väl säga att jag försöker vara öppen för andra ideer, för det händer att man har fel ibland och då är det viktigt att inte vara för stolt för att ändra åsikt, men hittills håller jag mig till att mkt grovfoder är det bästa.

Nu är Gullan som sagt inte i topptrim, men jag har aldrig hört henne stånka och stöna vid ridning, inte ens vid igångsättning  (jo förresten - när hon brallar blir hon lite upphetsad och flämtig). Sen blir hon iofs inte smällfet heller utan tar fri tillgång på grovfoder på ett väldigt bra sätt. Min arbetskamrats fjording skulle explodera på samma diet då den vägrar göra annat än äta, så där förstår jag matrestriktionen - men den får trots allt mer än ett par av halvbloden i stallet där den står.

I övrigt så är jag inte ute efter att omvända folk så länge hästarna fungerar och är i bra hull (varken för fet eller för smal) och verkar tillfreds så får man väl säga att ägarna gör ett bra jobb, men som sagt märker jag skillnad på mina om de har fritt med hö eller inte. Kan ärligt säga att det är bara mina två som står lugnt och stilla vid fodring i vårt stall, Gullan hummar lite när kraftfodret kommer, men inga sparkar, inget gallerbitande, inget hotande mot andra pållar trots att det bankas hej vilt runtomkring. Då känner jag mig glad.

[Hallonqvist]
0

Jag tror inte vi är osense utan samtliga här tror jag strävar mot samma mål och har samma åsikt. Grovfoder är hästens basföda och ska även ges därefter!
Dock är ju alla hästar individer och reagerar därefter. Tävlingshalvblodet skulle se ut som en ballong om han gick på fri tillgång foder men klarar ridning bra.
Highlight går på fri tillgång i dagsläget men när även han innan fick mycket stråfoder så stönade han vid ridning. För sådan är han. De feta stona stönar inte utan alla är olika individer och beter sig på olika sätt. Med stöna menar jag inte så att han håller på att svimma, utan att han mest har lite ljud för sig, och det har han genomgående i alla situationer. När han gäspar och suckar i stallgången så låter han som en pipleksak och vi skrattar åt honom varje gång. (Den som väljer att tolka text som fan tolkar bibeln säger väl att han är struppipare nu men NEJ det är han inte Flört) Dom roar oss på många sätt dom kära djuren men på dressyrtävling i ökad trav vill jag inte ha ljudeffekter som kommer då denna hästen ibland kan vara lite stinn, trots träning.

Unghästarna och stona är det annorlunda med, fast det är ett annat kapitel! Glad

Fourjoy
0

angående ljud så låter en av mina som en trumpet i slutet av sina gnägg…Förvånad

PernillaJ
0

#2 Ja, det var ett reportage i Travronden för några år sedan, om Trond "Buller'n" Andersen, ledande norsk travtränare (hemsida), som jag skickade runt i bekantskapskretsen. Tyvärr försvann tidningen någonstans i hanteringen, synd - för jag hade gärna velat arkivera den intressanta artikeln.

Arhults
0

Jag var nyligen på en kurs, där en veterinär gick igenom hela hästens mag system! Hon pläderade för grovfodret och hon hade runt 30 hästar i stallet, ett par av dem var Islandshästar på landslags nivå dom åt endast hösilage.

Hon berättade också att den där kallblodstravaren Järvsöfax eller vad han heter, lever endast på hösilage och han måste man ju säga är hög presterande!

Grovfodret är nog det viktigaste av allt, men vi ger våra årsföl 2 kg kraftfoder var samt så ger vi hingstarna 2 kg kraftfoder var(ridponnyerna) Welsh hingstarna 1kg var! Avelsston och unghästar och gamlingar får endast grovfoder hos oss. När stona diar kan jag ge dom kraftfoder när dom står på stall!

Hos oss har det fungerat bra!

PernillaJ
0

#14 Jag vet inte om det stämmer att nationalidolen Järvsöfaks inte äter kraftfoder - litet ironiskt i så fall att hans tränare är/var sponsrad av en foderfirma - men "Faksen" har haft Baron Gruff-sjukan, för ett par år sedan, så det kanske är därför?

Järvsöfaks, Rättvik 2008-08-12. Foto: Pernilla Job

Fourjoy
0

Grovfoder ska dom ha dynget runt (helst) och det är den bästa bas födan men det är väldigt svårt att få till den där lilla extra finishen i konditionen som behövs med bara grovfoder.. ofta får dom lite tråkig topplinje utan kraftfoder.

Att islänningar och Järvsöfax klarar sig trots att dom är högpresterande på grovfoder är egentligen inte så konstigt.. det är kallblods raser båda två…och generellt så behöver dom mindre mat än tex varmblod (travare) och fullblod… det finns dock alltid undantag om man letar..

Alla mina får kraftfoder året runt.. varierande efter årstid och kondition.