Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthingstar
Läst 2990 ggr
[Hallonqvist]
0

RW och RS?

En fundering.
Hur kan det komma sig att shettishingstarna får behålla sina "RS-nummer" när de genomför den frivilliga hingstpremieringen men inte welsharna som gör samma sak? När det hela bytet var som mest aktivt så uppfattade jag gång på gång att "vi" inte FICK LOV att ha kvar våra RW-bokstäver och använda dom på de nya kvalitetsbokförda hingstarna.

Saknar de gamla RW-numrena, numera har man ju ingen koll på hingstarna alls…Rynkar på näsan

Arhults
0

Jag är väldigt tveksam till hela systemet, ta en hingst som treåring får han 40p, han ger inget alls i avel han presterar inget alls, men ändå kan han behålla sin plats och kalla sig kvalitetsbokförd.

En sak som var bra med det gamla systemet (obs det är troligen det enda jag tyckte var bra) var mönstringen! Alla hingstar skulle in!

Jag hoppas att dessa entusiastiska frivilliga arbetande welsh människor startar ett ranking system, där vi verkligen kan se vad våra welshar ger. Har man en kvalitetsbokförd hingst som ger aveln 0, släng ut han då!

Usch vad det är svårt att få fram ett bra system!

Charlotte-J
0

En shetlandshingst har inget RS nummer innan den genomför en frivillig avelsvärdering. Den får RS efter "godkänt" resultat lägst 40 p på avelsvärderingen.

Amor vincit omnia Kyss

[Hallonqvist]
0

#2 Det är ju precis så Kvalitetsboken fungerar, med den skillnad att vi inte får lov att ge dom RW-nummer.

Mönstringen saknar jag med, dels för att hingstarna faktiskt granskas, men sen för att det blir lite fart och fläkt med folkfeststämning över det hela!

Gällandes ranking, jag är fortfarande övertygad om att BLUP eller en variant utav det skulle vara ett steg framåt i rätt riktning. Flört

Vet dock inte i vilken ända jag ska börja forska kring det hela ännu.

Fourjoy
0

som jag sagt tidigare… måste krävas mer än bara 40p. efter ett tag …ge dom en tid att visa vad dom kan och har dom inga meriter eller bra avkommor… BORT från Kvalitetsboken…

[Hallonqvist]
0

Fast nu hamnar vi från ämnet lite.
Jag undrar om det är någon som VET om shettisarna och welsharna lyder under samma EU-lagar för då förstår jag inte vad som hindrar oss från att kvar RW-numrena på våra Kvalitetsbokförda hingstar.

Fourjoy
0

Skulle också vilja ha kvar RW numret… lite tråkigt utan det..

JuliaS
0

Dessutom är det väldigt svårt att ge sig in i en ny ras när det inte framgår tydligt vilka individer som "godkänts" för avel eller bara har löst bet.licens…

En annan fundering jag har är om det då är helt värdelöst att ta fram en hingst till avelsvärdering (på Gotland är det för alla raser vid samma tidpunkt) utan att man måste åka till fastlandet för att visa för kvalitetsboken. Dvs har jag ingen nytta av att visa för avelsvärderingsnämnden mer än att jag får en bedömning av vad jag har för häst. Någon som kan reda ut det där för mig?

Houdini
0

Men angående shetlandssällskapets behandling av sina rashingstar och dessa RS-nummer är ju föremål för stora genomgångar av svenska jordbruksverket, den engelska föreningen (som absolut INTE har gett sitt godkännande) och EU.

Man har tex skrivit om reglerna för denna stambok 28 ggr tror jag närmare bestämt och INTE fått dem godkända.

Man kör på i alla fall som om inget var fel..

Det senaste som jag verkligen reagerade på var när vi inte fick ställa ut godkända hingstar (från andra länder) tillsammans med de svenska RS hingstarna… ??? Hur knäppt är inte det då????

Nä, de skulle gå med ICKE GODKÄNA HINGSTAR OCH VALLACKER

När detta inte godkändes ändrar man pga SÄKERHETEN och sätter dessa hingstar i en egen klass..  Genomskinligt eller?

Hanna-D
0

#8 När detta inte godkändes ändrar man pga SÄKERHETEN och sätter dessa hingstar i en egen klass..  Genomskinligt eller?

Detta är ett önskemål som inkommit från medlemmar och gäller alla hingstar, även ej godkända och yngre hingstar, främsta anledningen var att många barn vill visa sina valacker på utställning.

Det övriga tänker jag inte kommentera alls, dels för att det inte hör hemma här och dels för att det är din vinkling av det hela.

VeronicaP
0

#8 Det där om säkerheten har varit efterfrågat hur länge som helst precis som Hanna skriver , just för att det finns barn som visar sina valacker och det är säkrare de får göra det utan en massa hingstar i närheten. För alla vuxna borde inte få visa hingst heller då de inte kan hålla avstånd i ringen och visa hänsyn :-)

Ursäkta min urspåring lite

Men det här med welsharna inte får använda RW nr fattar jag inte eg , jag saknar det också och helt ärligt vet jag fortfarande knappt vad mitt sto har i stamboksnr nu när hon är inskriven i kvalitetsboken tex innan var det ju så lätt när de fick tex RW 1022 ;-)

Arhults
0

Nu är det ju så att alla är godkända, det begreppet mer godkänd än någon annan finns inte längre. Sedan finns det flera saker man kan göra för att stärka sin hingst i aveln en av de saker är kvalitets boken, en annan är att tävla sin hingst, ställa ut den etc etc.

Men alla är godkända trots de olika facken på hemsidan, annars följer inte SWF sin moderförening!

Houdini
0

Egen vinkling????

Hänvisar till jordbruksverket..