Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 3608 ggr
vildapillan
0

Utställningshuvudlag

Finns det någon som har eller kan sy upp ett utställningshuvudlag till min lille sektion C hingst???

Letar i alla affärer men utan något resultat.

Gärna om någon vet om någon som kan sy upp ett.

Tacksam för svar!!!

Fourjoy
0

.. väntar på svar ifrån div tillverkare i Indien och Kina… hästskobett snart på väg hem…Skrattande

linners
0

Min syster syr upp,i Tärnsjöläder,för hand.Inte billiga men super hög klass.Du har min mail adress Flört

DerwenRosa
0

www.plasequestrian.co.uk, som ligger i cenrum av "cob land" i Wales, kan du beställa ett kanonfint uställninghuvudlag för c:a 1000 inkl mässingspannband (finns 3 olika att välja mellan) och frakt. De har dessutom mässingsrosetter och hästskobett.

Huvudlaget syr de själva upp för hand i läder av högsta ENGELSKA kvalité. Det finns i 5 olika färger, 6 olika storlekar, 4 olika bredder, 3 olika sorters spännen (alla i mässing),  3 olika färg på tråden samt i utförande "raised" (dvs nosgrimman är inte platt) eller "rolled" (rundsytt).

(Svårt att bestämma sig!!)

Dessutom finns ledtyglar i en massa olika längder och utförande samt vita textilgrimmor, också i en massa olika  utföranden.

Inte det billigaste, men jättesnygga och som bara blir finare ju mer man använder dem.

Gunilla

Fourjoy
0

Kan tillägga att även om det kommer från annat land än England så betyder inte det sämre kvalitet…många av de träns som säljs i England är uppsydda utomlands… jag tycker personligen att det priserna som var på ovastående sida för ett komplett träns var hutlösa.. runt 3500 !kr…

DerwenRosa
0

Jag förstår inte hur du räknar ut saker och ting. Vad var det som kostade 3500 kr??

Dessa huvudlag är INTE sydda i Kina, Indien eller Pakistan. Man får vad man betalar för!

Kimpa
0

Även jag syr upp Träns / grimmor på beställning där man själv väljer bredd färg på läder/tråd/beslag/design osv…
www.stuteri-finnsta.se
Åker personligen till Tärnsjö Garveri och väljer ut de bästa hudarna. Kan säga att jag tycker deras kvalite på läder och skinn är helt otroligt fin kvalite på.
Mjuka och fina från första början och blir bara bättre och bättre med tiden. Behöver inte smörja upp dem de första åren heller.

Fourjoy
0

står i listan .. "complete set stallion tack"  £ 331.. omräknat så blir det 3900 och då ingår varken frakt eller annat..

Jag har inte heller sagt att dessa är uppsydda i Kina…det jag sa var att det finns minst lika bra uppsydda i andra länder… dyrare behöver inte alltid betyda bättre….ta en tex. Tommy Hillfiger tröja…samma tröja i grund och botten som vilket märke som helst… men åtskilligt dyrare för att just det märket sitter på…

vildapillan
0

Tack för alla svar… Det är ju dock inte priset som är det avgörande utan kvaliteten!!! Det ska ju gärna hålla i mer än en säsong…

1000:- tycker jag inte är särskilt mycket pengar om man kan få det som man vill…

Ett vanligt enkelt träns på tex HÖÖK kostar ju runt 500:- och vilken kvalitet håller det?????

Ska bara kunna bestämma mig hur jag vill ha det, och det är ju inte det lättaste…. Rent ut sagt skitsvårt!!!!!

Som sagt kvalitet går före priset!!!

DerwenRosa
0

Jodå "Fourjoy" du har helt rätt. Det kostar c:a 3.500 kr, men då får du förutom ett handsytt huvudlag inkl. mässingspannband och ledtygel med mässingskedja, även en uppvisningsgjord med inspänningstyglar m.m. Det är ett "complete set stallion tack".

Antingen läser du inte ordentligt eller också förstår du inte vad det står???

Fourjoy
0

förstår engelska alldeles utmärkt… kompletta set eller träns.. det är dyrt ändå… och ska du visa så behövs mer än bara ett huvudlag och då är det inte tusenlappen längre…. sen behövs inte gjorden från setet..men kedja/grimskaft, bett behövs..

Hur lång tid förväntas ett utställningträns räcka?  med tanke på hur lite ett sådant används så borde det hålla sig i många år med rätt vård oavsett kvalitet…. man måste ordentligt misshandla även ett skit träns för att få det förstört på några år….är du inte rädd om sakerna så spelar kvaliteten ingen roll.. varför slänga ut pengar i onödan?.. då känns det väl lite mer roligt att kunna köpa nytt och fräscht i mellanåt än att ha dåligt samvete för att man måste använda det där gamla inköpt för dyra pengar för att få valuta för pengarna…och skulle något hända så känns det bra mycket mindre roligt om ett 2000 kr träns går åt.. räcker med att kusen kliar sig på något olämpligt så får du repor i lädret.. då är finishen förstörd..

Med tanke på hur fint dom gör saker idag så är det ingen som ser skillnad när du visar din ponny om du har ett 2000 kr eller 500 kr träns på den…  jag skulle helt klart hellre köpa 4 träns för en 500/st än 1 för 2000kr

ragnhild49
0

Jag fick uppsytt ett ponnyhuvudlag i Tärnsjöläder för tio år sedan. Det är ett körhuvudlag där nosgrimman är utbytbar mot sidstycken med skygglappar (med egen designat monogram) och nosgrimma. Det kostade då 3500:-.

Jag tror faktiskt inte att de Indiska och Kinesiska lädret håller sammma kvalite som kanske tex Tärnsjö. Man har väl i dessa länder inte heller så höga omkostnader med lön osv. Förhoppningsvis är inte barnarbetare inblandade. Det vill i alla fall till, att just de här uppvisningstränsen är av god kvalite, eftersom de inte används speciellt ofta, men för den skull skall hålla "livet ut".

PernillaJ
0

Länk till tidigare tråd i ämnet

Bild på lågpris visningshuvudlag från Shires, finns i brunt eller svart rundsytt läder, mässingsspännen, storlek ponny, cob eller full, pris 339 kronor hos Aubiose i Borlänge (hingstbett ingår inte).

Fourjoy
0

tro kan man göra men det är ju faktiskt riktiga fakta som gäller..  Flört 

att kasta skit på produkter tillverkade i Asien eller Indien tycker inte jag är befogat…dom har bättrat sig betydligt i kvaliteten… den större marknaden av häst produkter som finns idag kommer där ifrån…det gäller även de stora berömda och högkvalitativa märkena..