Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 782 ggr
Wippen
0

God morgon i ovädret

Det var ingen roligt start nu på morgonen, blåst och snöblandat regn, poppisarna får stå inne tills det förhoppningsvis avtar, jisses var det blåser

Idag ska vi vara hemma och pyssla med hästarna och laga en nymaträtt som vi fick smaka på Ica Maxi en köttfärsgryta som var supergo, Steffi gillade den också

Receptet kommer här, jag verkligen rekommenderar den

4 portioner

1 gul lök

2 klyftor vitlök

1 purjolök

1 klyfta vitkål ca 300 g

1 msk olja

500 g köttfärs

3 msk balsamvinäger

3 msk soja

2 msk råsocker

peppar och ev salt

Stek lök och vitlök, ansa och strimla purjolök och vitkål

Stek all lök och köttfärs i oljan, blanda ner kål och purjolök stek i några minuter. Blanda ner soja, vinäger och råsocker låt koka i ca 5 minuter smaka av med peppar och salt, servera med kokt potatis och lingonsylt

Detta rekommenderas varmt

Ha en bra dag alla

Arhults
0

Låter jättegott!

CJSalustall
0

hmmm…det börjar lida mot lunch. Kanske skulle ta sig iväg till affären och handla lite ingredienser :-)

Idag står hästarna inne. Det är inte många dagar på året som jag tycker att de kan få va det, men regn och blåst är det enda som inga täcken kan skydda! Har inte ett endaste skydd i hagarna, så såhär års märker man av att man lever. Usch! Hoppas att det snöar som utlovat i em. Då kan de få gå ut en liten stund…

ragnhild49
0

NU har snöovädret kommit hit. Hos mig går alla ponnyer ut oavsett väderlek. Ettåringarna har tjock härlig päls, samt idag. ett härligt vitt snötäcke på sig. Naturligtvis har dom rejält med grovfoder att mumnsa på.

Dock, den 17 maj förra året, fick till och med jag ge mig. Vi hade då ca två decimeter snö. Stona med föl (tre veckor gamla) vid sidan släppte jag ut två gånger om dagen (i två dagar) för att kunna mocka i allafall.

ZABA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina "stackars" ponnyer som går på lösdrift gör just det som jag skrev… Går på LÖSdrift utan täcken och väljer själva om de vill stå inne i lösdriften, i buskagen i hagen eller - som så ofta - mitt ute på de öppna ytorna. Det jobbigaste just nu tror jag faktiskt är halkan. Redan nu är det halt så det räcker till. Fryser det på när blåsten och det snöblandade regnet slutat så blir det minst sagt blixthalka. Skrikandes 

Var och en har vi olika möjligheter, förutsättningar och åsikter om huruvida djuren ska var ute eller inte vid "dåligt" väder….

TS: Köttfärsgrytan lät mycket god. Fast jag skippar nog vitkålen.

Wippen
0

# 3 maj vädret lät ju inte så roligt få hoppas att det inte blir så i årSkrattande

#4 Våra hästar har fyrbroddat och "gummigripar" som jag kallar det då vi rider mycket ute på stubbåker

TS köttfärsgrytan håller på att puttra hos mig för fullt nu mums vad det luktar gott, nackdelen med vitkål är väl i kväll när man ligger på soffan framför TVn och magen sätter spruttSkrattande