Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: ston
Läst 3700 ggr
CJSalustall
0

HJÄLP med färgen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag funderar sedan länge på att köpa ett mountain sto till. Jag är som många känner till förälskad i den gula färgen, men vill avla på kvalite samtidigt.

Har nu hittat ett sto som har bra holländsk stam och en mkt trevlig sida. Men enligt ägaren är hästen brun. I hennes holländska pass så står det att hon är basy boek. Någon som vet vad detta betyder???

Tacksam för all hjälp jag kan få.

(Det är hästen till vänster)

Zondell
0

Skrattande

Det betyder typ STAMBOK = ovanlig färg Skrattande

Zondell
0

BRUN = BRUIN

ragnhild49
0

Jag tycker att den ser "lurig" ut. Kan den vara gulbrun? Vad är det för färg på föräldrarna?

Sasser
0

Jag har samma fundering som #3, hur ser föräldrarna ut? Du har inget foto med sommarpäls och bättre vinkel?

GE
0

Gulbrun = VALK

Mörkt gulbrun = DONKERVALK

Förutom att hon *ser* solklart gulbrun ut, så avslöjar också de ljusare topparna i vinterpälsen att hon är det. Syns speciellt bra på huvud, hals och bringa. Bruna hästar blir aldrig ljusare på vintern…

Arhults
0

Basis boek betyder inte stambok utan just bas bok, kolla om hennes pappa är stambokshingst elle 2 bez hingst i basis boek.

Om hon har en icke stamboksförd far utan en 2 bez hingst till far kan hon komma in i stambokem om hon får diplom dom 3 åring s.k ster. Har hon en icke visad far förblir hon i basis boek, men det hindrar henne inte från att lämna godkända avkommor. Stambok kvalificerar man sig in i.

Fourjoy
0

Hon ser gulbrun ut…

Ska du avla isabeller eller med gulgen överhuvudtaget så ska du leta en cremello… där har du 100% till gulgen..

Arhults
0

100_3792.jpg Arhults Lady Lovelylocks e. VN Hanassie till vänster picture by Rodde

Den ponnyn längst till vänster är brun med bruna ben inte svarta ben, hon har alltid haft en konstig gul färg i sig!

CJSalustall
0

För mig var det självklart att hästen var gulbrun efter att jag sett bilden. Men när jag ringde ägaren för mer information visade det sig att hon alltid hade trott att den var bara brun. Hon säger att den blir mörkbrun på sommaren, men visst kan en gulbrun bli mörkbrun under vissa tider. Jag tänker på Bernstein.

Hon har holländsk stam och ägaren kan ingenting alls om mountains, vilket inte gör det hela mycket lättare.

Jag har begärt fler bilder, men hon visste inte ens hur man fick in dem i datorn. Hon hade fått hjälp av en släkting att sätta in annonsen. Efter ett tag kom vi dock på att hon kunde försöka få iväg ett mms. Skulle jag få ytterligare en bild så sätter jag in den här direkt :-)

Tack i alla fall för all hjälp!!

Ska forska vidare i hennes stam för att få fram modern. Hästägaren läste bara upp far och morfar, men just nu sitter jag givetvis vid fel dator. Återkommer snart…

CJSalustall
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ny info: Har fått ägaren att läsa lite tydligare i passet. Collor: Valk

#5 tackar! tack vare dig visste jag att Valk innebar gulbrun.

Har fått en ny bild tagen i somras

CJSalustall
0

Lite krångligt. Hästägaren har bokstaverat härstamningen. HJÄLP jag hittar inget om dessa på nätet!

Ponnyn heter Maxima med idnr 01.00347 Hon ska ha haft ett föl i Sverige. Denna ska hon haft vid sidan då hon såldes till nuvarande ägare vilket var 4 år sedan.

Hennes härst:

e. viterwaarden´s golden glory H 20038

u. flevozysht´s dyanne

Är tacksam för all hjälp!

CJSalustall
0

Kanske rent av stavas uiterwaardens golden glory hittade ett forum här från wester ek med sökning på denna hingst. Tyvärr utan framgång.

Arhults
0

kolla in www.nwpcs.nl under fokkerisaken sen till hengstenlist där kan ni se vilka hingstar i holland som är godkända!

CJSalustall
0

#13 tackar. Jag hittade farfar men inte fadern. Farfar är Cefnfedw golden glory han var/ är gdk sek A hingst. Tyvärr hittar jag inte mer på denna sida, men jag gör ett försök att maila dem.

Återkommer om resultat…

Arhults
0

Ja skriv till stamboks kontoret i Holland dom hjälper dig.

Ska du ha en individ till avel leta fram det bästa då, det kostar inte mer, dessutom blir avkommorna så mycket mer lättsålda!

CJSalustall
0

Här kommer en rapport:

Jag är imponerad över mig själv. Jag har gjort mig förstådd på engelska Haha

Jag mailade stambokskontoret, men har fortfarande inte fått svar, men efter enträget letande på google så fick jag ett genombrott. Jag hittade stal uiterwaarden på nätet! www.staluiterwaarden.nl

Jag hittade dock inte något om Maxima, men mailade dem och ställde frågan om uiterwaardens golden glory och modern Flevosizhts Dianne . Han berättade att golden glory använts i aveln till hans egna ston i tre år då han inte var licensierad. Han berättade att han försökt att få honom gdk två ggr men misslyckats. Där liksom här fick han dock använda honom på egna ston.

Han tog fem föl på Flevozichts Dianne. Alla var samma gulbruna färg. Han berättar att 2000 fick hon ett hingstföl därefter såldes Dianne dräktig. Året efter föddes Maxima. Han berättar också att han sålde Dianne för att han avlar på ponnyer som kan registreras i England och detta var tydligen inte möjligt med Diannes avkommor. Jag har dock inte fått fram den felande länken.

I Maximas pass är hon enbart döpt till just Maxima, men Stal Uiterwaarden har nu lagt upp henne på all breed pedigree och där heter hon Uiterwaardens Maxima http://www.allbreedpedigree.com/uiterwaardens+maxima

Jag tackar alla för hjälpen!! Att hon har en fin stamtavla, det har jag fått fram. Frågan är nu om jag kan registrera avkommor till Maxima i Sverige med svenk licensierad hingst och föra in avkomman i stamboken???

Fourjoy
0

trägen vinner… det är så roligt att hitta pållarnas bakgrund..

är inte så kunnig i ämnet men.. i "värsta" fall så borde dom bli WPBR om pappan är licensierad..