Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 894 ggr
UG
0

Sekt. A och skor...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kör min 4-åriga WM två ggr/v och tömmkör två ggr/v. Han har hittills inte varit skodd. Vi kör på asfalts- och grusvägar uteslutande i skritt. Han pinnar på till synes utan hovömmhet, men tar kortare steg i grov-grusiga partier.

Han är ranghögst, går på hingstflock och det ligger i mitt intresse att ha dem barfota då de mäter sig dagligen.

Skor du din WM som används till körning/ridning? När började du sko? Ålder och tränings/tävlingsnivå?

Undrar Ulrika Gindemo

RC71
0

När slitaget är större än tillväxten behöver hästarna skor. Förmodligen kommer du märka att din ponny rör sej ännu bättre med skor på det underlag du tränar på. Det är ätt att dom drar på sej muskelspänningar av att vara ömma…

Dyblygiad
0

Jag skodde Pelleplutt när han började tävla maraton. Han hade aldrig problem med hovömhet så han skoddes enbart pga TR. 8x0 hade han i skostorlek. Vi körde med specialbeställda guldskor under tävlingssäsongen för broddens skull.

ZABA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har skor fram (ibland runtom) på de mountainponnyer hos mig som rids, körs eller på annat sätt motioneras på grusvägarna här. Precis som #1 skriver har iaf jag märkt skillnad rörelsemässigt när skorna kommit på.

FOTO: Snart är det földags igen. En sån här sprallig liten knatte behöver inga dojjor! (Exzentrics Nerium f.08 e.Ekbäckens Savoy u.Ekbäckens Nypon)