Äntligen hittat honom tror jag ..
Måste bara dela med mig av lyckan och nervositeten
Jag kan inte sova och sambon är bortrest haha.. Jag har letat efter en ponny nu i evigheter känns det som och nu har jag hittat honom. Stämmer allt i pappersväg mm så ska han snart få komma till skåne 
Tänkte höra mig lite för nu när jag ändå har er på tråden om det är någon som vill komma med extra tips, kom-i-håg eller liknande gällande hästköp? Kanske rent av gällande köp av welsh.. Mitt första hästköp gick mycket smidigt eftersom jag köpte henne från stallet där jag jobbade och redan haft henne från hon va fölis.. Nu kommer det nog bli att hästtranspotrten åker med upp när jag ska kolla på honom och så får han följa med hem direkt om allt är ok
Har inga bilder mm än men jag lovar att ni kommer tröttna på att se honom sen om köpet blir av, då jag kommer trakassera er era stackare med rapporter 
Tacksam för tips!!
Då undrar vi avelsnördar här var det är för en gosse! mera information om stammen tack! 

Jag har drivit ett försäljningsstall sedan 2004. Håller förvisso på att avveckla just den biten och utökar aveln istället, men jag ställer gärna upp och och svarar på frågor.
Det finns MASSOR av fällor när man köper häst och med det menar jag absolut INTE att man ska dra sig tillbaka och bli misstänksam. ALLA hästförsäljare är inte oärliga.
Vad jag brukar ha som huvudregel är. Hästen skall veterinärbesiktigas på klinik! Och helst ska både säljare och köpare finnas på platsen så man har möjlighet att ställa frågor. Det kan komma upp saker som tex ett pytte liten skorpa under magen. Den skrivs i besiktiningsintyget som utan betydelse, men efter tre veckor i sin nya miljö visar det sig varit ringorm.
Vad många inte vet är att köparen har undersöknngsplikt. Andra regler gäller om du köper av en förmedlare. Detta innebär att det är ÄNNU viktigare att kontrollera att hästen är frisk.
Bli dock inte fanatisk. Visar hästen på en svag markering på böjprov, då hade jag personligen röntgat det benet och sen hade jag köpt den i alla fall. Det är värre om det finn 1 grad…
Röntgen tycker jag är helt onödig och dyr såvida inte som ovan du hittar något som kan tyda på fel och man vill förvissa sig.
Nästa punkt: Skriv ett ordentligt kontrakt. Slarva inte. Skriv gärna kontraktet i förtid så du får med allt du tänkt på hemma i lugn och ro. Det blir ofta lite upphetsat när man väl står där och ska hämta sin ponny och då glömmer man lätt en del punkter.
Punkt 3: Kolla upp försäkringen på hästen innan du lastar! Det är inte kul om något skulle hända på vägen hem och det visar sig att hästen var A2 försäkrad. Då ligger man risigt till.
I vilket fall så önskar jag dig LYCKA TILL och hoppas att du hör av dig till mig om du har fler frågor.
Vi ser fram emot att se en bild med härstamning :-)
Caroline
#1 Han är e: Pentypark Shonnyn Ddu u : Glenmead Virginia. Allt är som sagt inte klart än.. Ska kolla hans halvbror på söndag då han finns i samma stad som jag bor. Så fort allt blir klart kommer det mer och bilder. Det är ju uppfödarens bilder jag har och jag vill inte använda dom utan lov..
#2 Tack så mycket för de
Man behöver en påminnelse ibland.. Besiktningen och försäkringar är jag med på, undrar kanske lite mer vad som är viktigt att stå i kontraktet mm. När jag köpte min första så skrevs det liksom ett kvitto så var det klart, inte speciellt genomtänkt pga situationen men men..de har gått bra iallaf som tur är..
Vad ligger veterinärbesiktning på prismässigt idag? Det va så längesen jag höll på med sånt 
Glömde säga att han bara är bäbis :) 1 år snart…
jag är också nyfiken på vad en veterinärbesiktning kostar…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Veterinär besiktning kostar runt en tusenlapp! Vi besiktar sällan våra föl och yngre unghästar. Dom är försäkrade och om försäkringen togs när dom är föl gäller den även mot fel man inte kan se.
Om vi besiktar kollar vet endast på hjäärta lungor och lyssnar lite etc.
Själv köper jag samtliga mina föl unghästar från Holland och Wales och ännu är ingen besiktad. Skillnad är om man köper en ponny för tävling som är arbetande då kan skador ha uppstått vilket sällan händer på föl och unghästar.
Det var det jag tänkte oxå när han är så ung.. Tack för det svaret, gjorde mig mindre nervös då jag tänkte i samma bana haha.

Ja vi får inte vara så rädda att alla ska luras och ha fel. Ofta är det inga jättepengar när vi köper ponnyföl och försäkringen ser ju till att vi inte behöver gå tomhänta om något händer.
Börjar fölen kosta upp mot 50 -100 tusen vilket en del föl gör bör man väl vara lite mer aktsam.
Vi måste göra det lätt för folk att köpa våra föl, och vi uppfödare som brinner för det vi gör har jag svårt att se hur vi vill lura på någon ett skadat föl!
Därimot köper jag aldrig ponnier eller föl från hästhandlare utan vänder mig direkt uppfödarna.
då tror jag jag vet vem grabben är… han är jättefin… Lycka till!!
#9 Oki va kul
Tack så mycket!! Har du sett honom? Vore kul att höra något, är sååå nyfiken..
har sett hans bror och det är en trevlig individ..och hans pappa är också väldigt fin, sen har vår familj ägt din ponnys pappas halvsyster… och hon är en himla rolig liten ponny…supersnäll och mycket bra exteriör…
Jaha oki jag ska och kolla på hans ena halvbror f.06 på sönd. Ska bli jätte kul, sen får vi se hur de går.. Tror jag redan är kär nu iallaf haha
Han såg jag för några veckor sedan… han är verkligen fin och du gör ett riktigt kap… lycka till med honom.
Guud va kul!! Nu blir jag jätteglad :D Tack så mycket!!
#3 Ahh, samma häst som jag skulle köpa men under köpets gång höjdes priset så jag svarade inget mer för jag tyckte det var ett märkligt (och något stötande) förfarande.
Jättefin liten pålle dock.
GRATTIS!
Berätta gärna hur det går. Jag tror han hade varit fin som körhäst här uppe i Norrland.. suck.. (liite avundsjuk trots allt)

Han är knallfin och supersnäll.Rör sig mycket trevligt oxå.
Jag länkar till bilder på honom
#15 Jaså oki, ja jag kommer absolut rapportera, håller bara tummarna nu att allt går som de ska så jag får hämta honom..can't wait 
#16 Tack så mycket, nu är jag med, Gunilla sade att han stod på en annan gård förstod jag de som.. Så han står hos dig då? Ska prata med henne på sönd tror jag efter jag varit och kollat på hans halvbror, sen så kanske vi ses snart då :)
Tack för länken, han är föör söt!

slå en pling innan så sätter jag på kaffet ; )
är Flying Lady såld?
Ja absolut de gör jag, man tackar 
Var och tittade på halvbror idag :) Jättefin :D Dom är såå lika alla bröderna, svarta med vita tecken, snyggingarna 

Lycka till med ponnyköpet!! Jag hade gärna haft honom hemma hos mig, men det inte riktigt läge att köpa någon fler. (jag låg dock sömnlös hela natten efter att jag sett annonsen=) Säger som #15… Hade gärna haft honom i Norrland
Tack så mycket, kul att han är populär :D