Storm i vattenglas på Bukefalos
Jag är sällan eller aldrig ute på "Buke" längre, nu när vi har "Ifokus" att hänga på.
Upptäckte just nu denna tråd på Bukefalos:

Jo, jag vet dessvärre vem som gömmer sig bakom det personen tror är en anonym nick!
Lätt att lista ut när man hört vedebörande tala i årtal och det är åsikterna h-n för!
Hela tråden går ut på att göra folk uppmärksamma att det finns en 3-4st ridponnyhingstar som är bättre än alla andra…. dessvärre är det väl inte mina då
!
En gång förde h-n en diskution om att Downlands welshar var uppbyggda på cob och grova!!!
ja det kunde ju inte vara mer tokigt då Downland är världsberömda just för motsatsen!!!!
Det som står om Power Boy och hans Elit är sant, han fick elit på sina utländska avkommor, medans mina båda seniora hingstar LV Elegant och VN Hanassie som har avkommor placerade på EM trillade in under "nya" regler och då fick nöja sig med dubbla A premieringar!
Folk gör vad som helst för att marknadsföra sina hingstar!
Hjälp vilken soppa!
Glad att jag inte föder upp ridponnyer. Inte för ponnyernas skull men för människorna. Varför samarbeta när man kan motarbeta suck…
I detta läget hade det kanske varit läge för moderatorn att gå in med en liten pekpinne. Man får inte bete sig hur som helst bara får att råkar vara Online!
Ponnysverige är en liten ankdamm och vi som är seriösa, pålästa och kan komma med dokumenterad fakta MÅSTE HÅLLA IHOP. Jag gillar både ridponnyer och welsh och har väl inte alltid tyckt att föreningarna har verkat för alla, men tror faktiskt att det blivet bättre nu!
Det ser ju inte så proffsigt ut att klanka på andras hingstar.
(har själv blivit drabbad av shetlandsvärldens fantasktiska sk-snack)

Det är mycket beklagligt att någon smutskastar en person på detta sättet.
Jag tror att jag pratar för alla i detta forumet när jag säger att jag alltid blivit väl bemött hos vederbörande och hingstarna har alltid sett oerhört välmående ut även vid hög betäckning.
Downland stuteriet är ett stuteri som även jag som relativt ny inom welsh världen vet vilket det är och beundrar. Jag skulle gärna importera en hingst eller ett sto direkt från den uppfödaren.
#1 Jag känner extra mycket då jag slutar min försäljningsverksamhet och fortsätter endast med aveln. Detta på grund av liknande berättelse med en person i byn som sprider falska rykten osv. Mycket tråkigt när det händer. Mitt motto har hela tiden varit att inte bli "hästhandlare" utan försöka erbjuda mina kunder det bästa hela tiden. När detta inte gick att uppnå utan att hela tiden försvara sig, gav jag upp. Jag vill att hästarna ska vara kul. Man ska inte behöva dra sig för att åka till stallet på grund av att man inte vet vad för något som hänt idag…
HÅLL MODET UPPE!!

Ja inte bryr jag mig om allt skitsnack! Då skulle jag varit en knäckt människa
Man vet vad man har och man gör det man tror på, sen om det går åt skogen då kan man ju endast skylla sig själv.
Man kan inte styra över hur andra ska göra och hur dom i ens egna tycke gör fel, alla får ta ansvar över sina egna göromål!
Jag tror att den som snackar illa om andras ponnier/hästar och höjer sig själv till skyarna så småningom slår krokben på sig själv.
En bild på en av de ponnier om var omnämnd i Bukes skitsnack är lilla Diablo som nu går från klarhet till klarhet
Jag har precis fått resultatet från den Tyska tävlings statestiken på mina hingstar, finns att läsa på min blogg www.ridponny.net

#6 Hur utläser man siffrorna om de är bra eller inte? Såg motsvarande för PB på bukefalos, men förstod inte där heller. Är absolut inte insatt i hur det räknas fram etc.
*nyfiken*

Det är hur mycket pengar avkommorna har tävlat in i Euro och dom får bara några 10 euro/tävling! Sen vilken ranking hingsten får. Det finns ju en 4000 hingstar att tävla emot, sen får man läsa hur många avkommor hingsten har som löst licens, det avspeglar väl ungefär hur många avkommor en hingst har. T.ex min hingst som har knappt 15 avkommor har exporterat 5 av dem och har 6 med licens. Det är mycket bra.

Ok, då hänger jag med lite bättre!
Är rankingen baserad på totala antalet euro som vunnits enbart eller tar den hänsyn till hur många avkommor det är som löst licens?

Nej på totala summan euro, ingen hänsyn till antalet avkommor

Då är det ju grymt bra, för jag antar att hingstar som verkat under längre tid i tyskland också har fler avkommor som löst licens!

#6 Power (ja, jag menar så ser han ut
)
..på buke är tonen rent sagt fördjävlig.. väldigt ofta…. hoppas bara att denna sida inte trillar dit också..
RP sidan verkar inte rolig alls….

Vilken är RP sidan den har jag missat!

Det är bara att inte börja inbilla sig att man är bättre och bli avundssjuk på andra utan glädjas med andra istället då blir inte sidan så som Buke är.
På Buke kan vem som helst skriva vad som helst om någon annans hingst, men ingen som äger hingsten får försvara den, helt sjukt. Man kan sprida vilka rykten som helst!
otroligt att moderatorn inte sätter stopp….
en del tycks varken skämmas eller veta hut…

Det lär väl finnas forumregler där också. Ingen som har anmält tråden till moderatorn?

Nej en av mina hingstar skrevs ned alldeles otroligt, då gick jag in och sa att det inte var sant, och att bildbevis fanns på hans egen sida.
Det jag skrev togs bort men inte det som den andra skrev, andra får skriva men inte hingstägarna.
På ett år (snart) har jag bara kastat en tråd i papperskorgen så det verkar inte som att skribenterna här vill ha sandlåda, och det tackar jag för! Som Fourjoy sa, om iFokus "trillar dit" så får ni skylla på mig och Lorita som modererat för dåligt isåfall
Vi tillåter inte skitsnack och förtal men ibland är gränserna väldigt svåra att hålla sig intill. Man får chansa ibland och se hur saker och ting utvecklar sig helt enkelt, ibland går det bra och trevligare toner uppstår, och ibland går det åt skogen och då får man slänga tråden.
Vi får satsa på ett fortsatt skötsamt och trevligt 2009! 
..efter 2009 också…

Det lär ju vara en betydligt lättare uppgift att hålla koll på dessa ras-sajter än alla trådar på bukefalos. Moderatorerna där har nog fullt upp…
Ja det kan verkligen inte vara lätt med över 30 000 medlemmar som skrivit aktivt överallt…
.. jag förstår inte riktigt vad människan är ute efter..??? ena sekunden säger hon att hon inte alls klankar ner på welsharna för att i nästa spotta åt alla welshar och allt vad welshblod heter…..
sänkta ryggar finns i alla raser mer eller mindre….och det är valfritt att välja hingst… och att klanka ner på en gammal hingst bara för att han har av åldern kanske har en sänkt rygg är osmakligt…speciellt DEN hingsten…avundsjuka???
Avundsjuka tar fram de sämsta sidorna hos folk. Jag tycker diskussionen på buke blev så himla löjlig. "Avla inte exteriöra defekter och dålig ridbarhet" - tack men vi vet.
En annan fråga som faktiskt hör hit:
Vilket är sämst:
- Våra ponnyers ridbarhet
- Våra ungdomars ridskicklighet
??
ridskickligheten är klart sämst…finns vissa som är jätteduktiga men tyvärr har skickligheten dalat generellt… en skrämmande del är att ponnyn har blivit mer ett objekt/tävlingmaskin och inte en kompis…

#25 så känner jag det med. Jag har ju drivit ett försäljningsstall ett par år och jag får säga att det är många barn som inte ens säger hej till hästen när de kommer in i stallet. De sitter upp och rider, sitter av när de tycker att de "provat" färdigt, lämnar de över hästen och går mot bilen. Såna människor vill inte jag sälja min häst till!
Vi borde jobba mycket mer på att våra ungdommar ska se hästen som en kompis och arbeta mycket mer med känlsa. Då skulle de bli bättre mycket fortare…
Känns lite fånigt att fundera över ridbarhet och exteriöra avvikelser när vardagen är sits, balans, stadiga händer osv. Ponnyerna är det minsta problemet 
#27 Håller med till fullo. Ponnyerna är det allra minsta problemet, en duktig ryttare kan få den mest oanseliga ponny att se strålande ut. Med lite träning såklart.