Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 1850 ggr
CJSalustall
0

Dags för utställning

Jag är helt ny inom utställning men fick blodad tand efter att visat mitt connemara sto för första gången hösten 07 och blev guldbelönad.

Då hade jag på mig ett par vita jeans och en svart polotröja. På utstälningen fanns det alla typer av kriterier på hur man var klädd. Vad är rätt och vad är fel?

Jag ska nu för första gången ställa ut welsh mountain (ska villigt erkänna att nervositeten är på g hihi)

Vad bör jag ha på mig?

Jag ser gärna bilder på ekipage med förare från utställning…

Också nästa fråga. Mitt mountainsto ser ut som hej kom och hjälp mig i man och svans. Tidigare ägare har bland annat klippt nästan 10cm fritt bakom öronen för tränset/grimman. Jag har låtit det växa eftersom jag ville ställa ut men nu brinner det i knutarna. Ska jag klippa av det eller låta det va???

Är tacksam för alla tips jag kan få Skrattande

Fourjoy
0

låt manen vara… man brukar fäta en liten fläta bakom ena örat bara….. låt även svansen vara oklippt… den ska formas till en liten spets (penselform) och inte klippa i hovskäggen heller… kan trimmas lite under hakan så den inte har "getskägg"… annars så ska den vara naturell…Flört

[Hallonqvist]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välkommen till utställningsvärlden! Det finns inget som är varken rätt eller fel utan det är upp till var och en att visa upp sin bäst på bästa sätt för att kunna få den bedömd på bästa sätt. Olika raser har säkerligen olika kriterier men welshen ska visas så naturlig som möjligt. Trimråd är omöjliga att ge för alla har så olika smak, en riden gör sig säkert bäst på ett sätt medans tex avelssto eller unghäst passar i en annan frisyr. Är stoet sedan tidigare klippt bakom örat hade jag trimmat henne där nu med. Utväxter ser oftast förfärliga ut och sånt vill man ju inte visa på utställning.

Kan däremot råda om klädsel. Hel och ren är grunden. Gärna hjälm men främst på unghästar och hingstar. Ston brukar vara något makligare att visa. Gärna ljusa/vita byxor och en mörkare tröja. Det vita framhäver hästens ben och röresler när ni springer, och en mörk tröja tonar ner mot hästen som bakgrund. Helvitt är inte att föredra för då syns varenda fläck!
Lämpliga skor är gymnastikskor som är fotriktiga att springa i, dock är ju detta en vinterutställning och då kan dom bli i kallaste laget. Fina jodphurs är nog uteslutet just nu. Ridstövlar absolut aldrig att tänka på! Bäst av allt är rena gympadojor, se om du kan hitta ett par av lite större storlek och släng hellre i en fårskinnssula så klarar du säkert ett par timmar iallafall!

Hittade ingen bra bild på ett ekipage i kladerfri klädsel, men ett exempel på hur man kan klä sig för att harmonera med hästens färg iallafall. Här var det vita byxor och beige skjorta som gällde med vit tofs i håret på matte. När jag visar hingsten är det ljusa byxor men mörk färg på tröjan istället.

CJSalustall
0

Måste fråga. Är det Derwen på bilden. Du vet väl att jag köpt årets syster. Jag läste din sida och insåg att jag gjort likadant. Köpt grisen i säcken. Men jag är övertygad om att det kommer att bli super. Hon är superfin på korten. Jag är jätte spänd. Hon ska hämtas i slutet av januari :-)

Många visar ju i tweedkavaj eller vad jag ska kalla det utländsk klädsel. Det ser himla elegant ut. Var kan man hitta såna kläder.

Och ska jag byta kläder dvs överdel när jag byter häst?

Ska ju visa två mountains. Eller ja just det. Ska man in på ring samtidigt? OJ jag kanske måste leta efter någon mer som kan visa.

????????

[Hallonqvist]
0

Japp hon är Derwenstammad men svenskfödd och vi köpte henne över telefon och kopplade på släpet och åkte och hämtade henne. Vi känner hennes pappa sedan många år och han är för vår del den fulländade hingsten, och med en 43-poängs mamma tänkte vi att så fel kunde det väl inte bli, och det blev det inte helller. Du kommer säkerligen få många roliga år med lillasystern!

CJSalustall
0

Jag hoppas också på det. Vacker är hon som en dag i alla fall. Och som sagt med en mamma på 43p. Det måste bli bra.

Sunny My Thai e. Gribsvads Rosehal  u.Derwen Secret Arrival

Hon är visad som föl av uppfödaren med 38p men jag hoppas att hon växer till sig lite till  :-)