Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketttävling
Läst 1841 ggr
[Hallonqvist]
0

EM-ponny dopad!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tidning Ridsport 

Jag hajar inte varför man utsätter sig för risken när prover tas. Sen förstår jag inte vad man vinner på att dopa dressyrhästar. Vad har preparatet Lidocain för inverkan någon kunnig som vet det?
Trist om det hela visar sig stämma, det är inget gott föredöme för resten av ponny-sverige!

Kortet är taget i Falsterbo i somras, då var ekipaget en fröjd att titta på!

Dyblygiad
0

Lidocain är smärtstillande, typ tandläkarbedövning. Används inom vården som Emla kräm, Xylocain kräm för bedövning på hud) samt även i injektionsform.

Kankse att ponnyn hade en hältreaktion som man vill släcka?

RC71
0

Men läser man hela inlägget så kan det ju vara så som familjen säger-en hämndaktion. OM så är fallet så tycker jag mkt synd om ryttarinnan.

Dyblygiad
0

#2 Ja det är tragiskt om det stämmer som ägaren skriver. Rynkar på näsan Hann inte läsa artikeln innan jag svarade på vad Lidocainet var för något.

Det här får mig att fundera på hur mkt huden drar åt sig av olika ämnen. På ett natt pass så gör jag av med ½ l 70% sprit på mina händer. Undrar hur mkt jag får i mig genom huden om hästar kan ge positivt utslag på urinprov av lotion Förvånad

Fourjoy
0

Ja, det gäller verkligen att vara försiktig och lusläsa förpackningarna…det är väldigt lätt hänt… hoppas det löser sig till det bättre.. detta låter som ett sabotage eller olycka..

[Hallonqvist]
0

#2 Artikeln var inte uppdaterad när jag läste den första gången och länkade till den. Den texten är tillagd efteråt. Från början stod det bara 5 rader! Förvånad

VeronicaP
0

Tragiskt är det verkligen måste jag säga .

Sen är det precis som de säger att det inte ska ta så lång tid innan man får svaret.

Vi tävlar ju ponnytrav och där tas det ju rätt så ofta dopingprov på hästarna och det behöver ju inte ens vara de bästa som tas prov på ,men då kommer besked ungefär 2 veckor efter.

Arhults
0

Jag tycker att denna förbannade (rent ut sagt) avundssjukan förstör vår fina sport! Varför inte glädjas åt detta när andra har framgång?

Hoppas att sanningen kommer fram!

MalinB
0

#3  Var superförsiktig!!

Det var ett fall för något år sedan där någon hästskötare hade använt Zonsalva (eller liknande) på sig själv och flera TIMMAR senare gjort iordning häst för start. Hästen testades senare positivt för just den substansen….

Givetvis kan ju skötaren ha ljugit för att fria tränaren men tydligen var koncentrationen så låg att det skulle kunna stämma.

[Hallonqvist]
0

Det är verkligen beklagligt om det skulle vara ett attentat mot familjen.
Det har hänt min släkt. Min mormor har under många års tid varit en mycket framgångsrik uppfödare utav travhästar. Tydligen skaffar man sig också ovänner med framgång, och på julaftonsmorgon för många år sedan så hittade dom det absolut bästa avelsstoet död i boxen. Jag har för mig att även flera hästar i stallet var påverkade men i dagsläget minns jag inte allt korrekt jag var så liten när det hände om jah ens var född, har bara fått det berättat för mig. 
Dom hittade även använda kanyler och kunde spåra preparatet som användes. Det var ett solklart fall av attentat. Dock har jag för mig att dom aldrig hittade någon gärningsman.
_(Bilou kanske kan fylla i luckorna?….)
_Skamligt och sorgligt. Rynkar på näsan

Arhults
0

Jo jag vet, det är fruktansvärt att vara förföljd, jag har själv varit det och polisanmälde till slut allt som gjordes mot oss.

Ett led i detta var en fruktansvärd smutskastning som gick så långt att vår kommun var inblandad, det visade sig senare varit en kvinna (med problem) som tyvärr är högt uppsatt i ponnyvärlden som startat detta, numera håller berörda person på att avveckla sin egna verksamhet med mest ovänner som följd!

Fourjoy
0

folk är ju inte riktigt friska ibland…hur kan man göra så? döda en häst pga avundsjuka?  snack är väl en sak men att gå till handgripliga metoder…Förvånad  skitsnackarna brukar få tillbaka i slutändan… what goes around comes around..

[Hallonqvist]
0

Nu har domen kommit och Elin mister tyvärr sin medalj…

RC71
0

#12 Ja, det var ju väntat. Väldigt tråkig historia.