Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettatt-rida-köra-welsh
Läst 7021 ggr
Lorita
0

Gångartsavel!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag fick ett på hopp på en annan sajt om att det inte fanns gångartsavel på ponny, för mig är hela welsh aveln en stor gångarts avel, vi avlar ju mer än någon annan ras på just att kraften ska komma bakifrån.

Nu vill jag se bilder på era ponnyer, där dom visar sin gång och med på skjut bakifrån.

Inget släpande i marken av bakhovar på våra welshar inte Flört lätta och kraftfulla tycker jag det är genomgående när man åker runt på utställningar Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Arhults
1

SpeyksboschDiabloE_0088.jpg Speyksbosch Diablo picture by Rodde

Vi avlar gångarter, detta är en av våra WPB/Ridponny hingstar!

Arhults
1

En av våra andra hingstar, han har också mycket tryck bak!

Arhults
1

dancer0046.jpg Speyksbosch Dancer 2007 picture by Rodde

En Till

Lorita
0

Härligt, ett steg (X3) vilket halvbod som helst skulle bli grön av avund Skrattande

Arhults
0

P5010209.jpg Downland Jaguar 2008 picture by Rodde

En Till denna gång ren sek B Downlad Jaguar

Arhults
0

#4 Ja jag har jaft många halvblodsuppfödare som är intresserade av honom, han är totalt överrörlig, men hans galopp är 10 mässig helt otroligSkrattande

Lorita
0

också en till Skrattande med påskjut bak och sträckning fram Flört

Lorita
0

#6 det är då härlig att se dessa steg på welsh Skrattande det känns så rätt Skrattande

Zondell
0

Part breed valack med mycket gång och utstrålning 75% welsh Skrattande

Lorita
0

#9 Han har också den där kraften bakifrån som man vill ha Flört underbart fler bilder som bevisar att vi kan detta med gångartsavel Skrattande

Fourjoy
0

Fourwinds Llinos… som är så svår att få igång och visa sin bästa sida på utställningarna… men hon kan om hon vill..

Fourjoy
0

Fourwinds Lowri.. 2x9:or på traven i år…

Lorita
0

ooooooooooooooooooooo jag älskar det kraften kommer bakifrån, bara så underbart och rätt Skrattande

Fourjoy
0

prinsen… Fourwinds Flash Jack…. han rör sig med mycket action…honom gäller det att få att slappna av.. vilket oftast är lätt med en hingst…Flört

Lorita
0

mer bilder, mer bilder Flört ni bevisar att steg det har våra ponnyer Skrattande

Fourjoy
0

och den andra busen… hopplös att få i koncentration…ev. valack till nästa höst..Skrikandes

Arhults
0

waldemar1.jpg Arhults Waldemar e.Downland Jaguar sommaren 2008 picture by Rodde

Sec B unghingst

Fourjoy
0

lilla Melissa… den damen kan kliva på något otroligt…

Fourjoy
0

min fd sektion C, Glynoch Miss Jones… en underbar liten dam…ångrar så att jag sålde henne..

[Hallonqvist]
0

Iglatjärns Samarah, rör sig som en ballerina!

[Hallonqvist]
0

Tyrrestrup´s Highlight RWD 19

[Hallonqvist]
0

Buckswood Summer Queen, sekt D avelssto hos oss.

[Hallonqvist]
0

Gwyneth RWD 75, ytterligare ett avelssto hos oss..
ingen superduperbild  men allt kan inte vara perfekt, det räcker med motivet *sa hon helt oödmjukt*  Oskyldig

[Hallonqvist]
0

Skitgrisen Iglatjärns Daiquire.
Något renare med bättre puts idag. Skäms

Zondell
0

Det är fint med gula hästar med bra gång Skrattande

Game Over 2005 e Candide u Cottrell Morwenna

Diablo
0

Sek A Stendyssens Diablo vi får MKT possitiva komentarer om hans gång när vi är på tävling eller träning

Diablo
0

Och så en trav bild

hajen2
0

Welsh mountain föl

hajen2
1

En till…

jinxx
2

Riktiga läckerbitar ni har!! Bidrar mes bilder av mina båda.

Maenan Cara sekt C e: Castlemai Celt

Hon har tyvärr inte visat sina rörelser på utställning än , men det finns krut i maskineriet både i hagen/för hand, och under ryttare.

jinxx
1

Mountainstoet  Lagmanshaga Amazing Grace  e: Molstabergs Action Man. Fantastiska lätt vägvinnande trav som belönades med 9 på utställning i höst.

ragnhild49
0

Ias Rhosyn Saron e Henfynyw Tywysog RWC 3

Murgard
0

Roligt att få se era fina hästar!   Welshens adelsmärke är väl ändå deras härliga gångarter.

Lindbygarden
0

Jag har i en tråd sagt att jag hade svårt att veta vilka av de mindre (a och b) ponnyhingstarna som är gångartshingstar ( för mig dressyrhingstar då man inom hbl omtalar dressyrhingstar med just gångartshingstar).. Att jag har uppfattat det som att det är högre allrounda krav på mindre hingstar. Detta då hingstarnas avkommor faktiskt ska ridas av mindre barn och troligtvis också dubblera grenarna..

Vilket  ställer ännu högre krav på rasen.

Men att någon skulle ha påstått att det inte finns någon gångartsavel inom welsh låter sannerligen underligt. Länka gärna till den tråden.

Lorita
0

#34 klart det finns gångartsavel inom welshponny alla sektioner, då det är steget som är en av rasens mest utmärkande egenskaper.

Alla avlar på steg, det är det som är welsh avel, sen hoppar dom oftast bra också Skrattande åk på en utställning och titta, dom har fantastiskt bra steg hela högen.

Sen är det ju så att varje hingst betäcker ganska få ston så att få statistik och lyfta fram någon hingst att vara mer än någon annan när det gäller steget, det tycker jag är fel.

RC71
1

#35 Tyvärr kan jag inte riktigt hålla med dej där. Tycker man allt för ofta ser welshar med strama ryggar, sprättiga framben och dåligt hasarbete. Bredspårighet hör inte heller till ovanligheterna. Tycker welsharna gått bakåt i aveln beträfande gången faktiskt.

Med risk för att bli halshuggen…Skäms

Lorita
0

#36 jag ska varken säga bu eller bä när det gäller hur utvecklingen går. Tyvärr tycker jag att mycket avel går bakåt, det är som om alla ston oavsett kvaliteter ska sättas i avel, bara ett föl Rynkar på näsan men det gäller alla raser, man avlar med mindre kunskap idag än förr.

Welsh är ändå en ras med steget i centrum, på utställningar och ofta mer steg än många stora hästar faktiskt har. Ett steg som vi måste arbeta för att behålla och utveckla vidare på.

Ett problem det är att hästköparen i dag inte har samma höga krav som förr, idag pressar man priset väldigt hårt och ser inte rikligt lika mycket till kvalitén på hästen/ponnyn som förr, mycket kunskap har gått förlorad tyvärr.

Fourjoy
1

#36 den strama ryggen, och den sprättiga gången med eftersläpande bakben blir ett resultat av att folk vill ha fram det höga knälyften som är "rastypiskt" och eftertraktat.. tyvärr så är det väl en mindre bra genväg att uppnå resultatet med..huvudet lyfts upp i skyn för att få fram dessa höga knän.. och med resultat också ovanstående nackdelar… jag tycker att det ska finnas naturligt i gångarterna annars kan det vara… det är väl också en sak som håller på att försvinna i welshrasens cob och cobtyper..man ser mindre av den äkta varan av höga knän och mer av den fejkade gången…

Kan också tillägga att den höga gången som en del cobbar och cobtyper har, den är ofta inte något plus för inidviden då dom mer blir som en symaskin med sina höga knän och stampar på samma ställe än att verkligen ta för sig framåt.. den är inte heller "ekonomiskt" ur rörelse synpunkt då det blir mycket jobb på varje rörelse…. dom sprattlar sig trött… onödigt slitage kanske?

Däremot så är welsharna (de flesta) superba i sin kvalitet både för dressyr och hoppning… även welsh korsningar av olika typ kan vara ruggigt bra ponnys…

Lorita
0

Jag håller ju på med dom mindre varianterna av welsh i min PB avel A och B och där är inte benlyften som symaskiner utan det är en kraftig motor bak i alla fall det jag strävar efter.

Sen se jag inte hingstarna som det enda viktiga i aveln, dom har gått igenom nålsögat premiering, däremot så kan inte ett medelmåttigt sto få ett kanon föl även om hingsten är super bra, man måste har väldig bra ston i sin avel för att kunna få bra avkommor.

Något som glöms så lätt, två bra föräldrar och en medveten avel, det krävs för att få bra föl.

jag kan ju säga att jag i sommar sett enormt många bra cobar med bra påskjut bak, inga symaskiner där inte.

Arhults
0

Nu måste vi skilja på welsh och welsh! Coben som från början är en vagnshäst ska ha höga knälyft precis som så många andra raser som används som vagnshästar. Cobben har en rullande rörelse medans sec B har en mer utsträckt rörelse.

Sec B ska inte ha höga knälyft, där ska knät böjas lite för att sträckas ut, bak ska som ha ett bra hasarbete. En sec B med höga knän är inte rastypisk. Lika så alla nadra raser som är avlade för ridning som typ Ridponnyn ska inte ha för höga knälyft då det blir svårt att sitta på dem. Men detta är inte detsamma som en dålig gång.

Welshen har ju ett trevligare rörelse mönster än de andra renraserna typ NF Connemara och russ etc.

P5010210.jpg Downland Jaguar 2008 image by Rodde

Här kanman se hur knät böjs något för att sedan sträckas ut! En korrekt sec B rörelse!

RC71
1

#40 Det är sek B jag syftar på i första hand. Cobarna tycker jag många gånger rör sej med korrekt påskjut och för rasen korrekta knärörelser.

Du kan inte jämföra ett russ med en connemara tex. Det är två helt skiljda mekaniker. Då tror jag welshen och connemaran har betydligt mer gemensamt när det gäller gågarterna.

Hur menar du med "trevligare rörelse"?

RC71
0

#38 Håller med i mycket av det du skriver.

Lorita
0

det jag tycker om hos welsh och dess steg det är kraften, dynamiken och luftigeten i steget inte så markbundna som många andra raser.

RC71
0

#43 Ja, gången ska ju vara welshens adelsmärke. Därför är det tråkigt att det allt oftare visas hästar som rör sej så som jag skrev i #36.

Lorita
0

#44 vissas? på utställningar eller vad folk säger dom har,problemet är nog mycket att i likthet med shetlandsponnyn är inte allt welsh som folk säger är welsh.

RC71
0

#45 På utställningar och premieringar . Och naturligtvis menar jag rasrena ponnyer.

Lorita
0

#45 Menar du att domarna inte ser eller att dom får låga poäng på skritt och trav Obestämd

RC71
1

#47 Dom får dom poäng dom förtjänar i dom allra flesta fall.

Lorita
0

#48 Det var ju skönt att höra, då kan min teori om mindre bra ston i aveln hålla då.

Problemet som många raser har, man tar ett sto i avel bara för att det är ett sto som man råkar äga. Då sänker man ju själkart aveln och inte höjer vilket är synd för rasen, alla raser.

Fourjoy
0

"däremot så kan inte ett medelmåttigt sto få ett kanon föl även om hingsten är super bra"

Och varför skulle dom inte det??  det finns bla. ett utmärkt exempel på detta, ett litet halvblods sto (namn?) som gett toppklass på alla sina avkommor utan att själv vara av toppklass… hon hade legat på runt 35p. och ingen vidare kritik… det stod om henne i WPN….så även om kanske chansen är större till att lyckas med ett topp sto så ska man inte bortse från övriga "medelmåttan"… det förlorar vi mycket på…ibland är det den mest märkliga eller mest otippade kombinationen som blir bäst i slutändan….

det är lika få som är förunnat att få kallas "toppsto" som det finns undermåliga ston… den stora majoriteten är dock medelmåttor…men alla har förstås de bästa stona och blodet om du frågar..

Jag kan villigt erkänna att jag tycker mina är bra medelmåttor med ett eller två + i kanten för några av dom.. men dom har alla något jag tycker om och jag tycker att alla är spännade individer att jobba vidare på för att avla fram en ännu bättre individ… men ingen av dom är "perfekta" i mina ögon… det krävs mycket och ska krävas mycket för att erhålla titlen "perfekt"… men det är ju lite vad avel handlar om…att sträva efter att få fram en individ som har allt…..

.. tyvärr så är det är ju ingen garanti att du får en Champion bara för att du korsar två Champions…..

Lorita
0

Vist kan man ha tur men är man att man kan avla fram ett lyft för rasen med lågpoängare, då är man ute och cyklar.

Avel är också generationer bakåt och även generationer framåt i aveln, ett arbete som hela tiden fortgår. Det du avlar in det finns där och använder man inte bra grundmaterial så är det mycket svårare att lyckas.

Själv är jag i situvatonen att jag köpt mitt sto just för hennes enorma steg och finna exteriör, stam just för att avla på. Jag väljer hingstar med bra steg och hoppas mycket på hennes dotter som bara är visad en gång som welsh då med 40 p som ett åring, få se om hon också utvecklas till ett sto att avla på.

den perfekta hästen finns inte, den dagen den föds då kan vi gå över till att klona fram hästar Flört

Dyblygiad
0

Kan hålla med #36 om att man allt oftare ser framför allt sekt B med dåliga gångarter. En gångart som på utställning är dålig för welshen men på tävling är bra för en ponny. Själv tycker jag att det är svårt att motivera mina icke showiga sekt B damer att röra sig för hand men ooooh vilka gångarter de kan visa under ryttare.

Connemara har 3 väldigt trevliga gångarter tillskillnad från cobben som många gånger inte har någon galopp att tala om. Visst CM har kanske inte lika flashiga gångarter men nog allt är det med kraften bakifrån och en trav genom hela kroppen de bjuder på. Russ o shettis däremot har jag ännu inte lärt mig att förstå mig på Skäms

Zondell
0

# 52 Menar du att bra gångarter på utställning och bra gångarter för ridning är olika? I så fall är det ännu viktigare att vi engagerar oss och kollar vilka hingstar som lämnat ponnyer med poäng på dressyrtävlingar.

Arhults
0

Jag tycker det är ett stort problem i Sverige att domarna inte kan gångarter. Sitter man nere i Holland på premiering både hingst och sto så dömer man gångarter som är helt otroliga, resten åker ut.

I Sverige tittar domarna för mycket på frambenen inte hasarbetet. Detta är genomgående. Vi har haft så många utländska domare här som har dömt ned ponnyer p.g.a av sina gångarter men här i Sverige har dessa ponnyer varit klassade som fantastiska gångarts ponnier av svenska domare.

Det är löjligt att säga att sek B inte kan röra sig, vilket dom kan mycket bra. men dom ska röra sig så som deras rasstandard säger.

Connemara därimot har jag ingen bra erfarenhet av, stor och grov!

Nedan är en welsh ridponny från Holland med helt otroliga gångarter, speciellt hasarbete och hela tiden i uppförsbacke!

Lorita
0

Domarna ska vara medveten om att kraften ska komma bakifrån, det var en av alla viktiga punkter på den domarkurs jag varit på.

#53 Det är ju inte rätt mot hingstar som betäcker så få ston som våra gör och mycket (minst 50%) häger ju stona också. Det är väldigt svårt att göra statistik på 1-6 betäckta ston och år.

Sen tycker jag överlag att dom godkända hingstar vi har har steg som klassas som gångartsponny. Om man sen dömer rasen efter hästar som visas och får lågt silver eller brons, då är det ju inte avel man bedömer, det är hästar som inte ska gå i avel.

Annette
1

Det finns en rasstandard som skall följas. Där beskrivs hur rasens rörelsemönster skall vara.

Zondell
0

# 54 Det är lite olika tycker jag. Personligen vill jag att hästen skall trava igång bakifrån när jag vänder och absolut inte dyka. Jag vill ha takt och energi utan att bli spänd. Ibland är domarna nöjda med det ibland vill dom bara att man skall ta så långa steg som möjligt med en lång häst i framvikt…

Jag har ett sto med (tycker jag) bra trav. Hon är lite för energisk och drar gärna på. Har tränat på att inte centrifugera sin lilla ryttare. Jag var väldigt nöjd med henne på utställning. Fick henne att lyssna och trava väldigt bra.

Kritiken: Taktmässig, luftig men kort. Betyg 7. Jag blev förstås besviken eftersom traven är hennes bästa och hon hade 8:or på resten. Långa steg kan hon men jag ville visa bakben och påskjut… Sedan kollade jag på de andra som fick 7´a på trav och endel var rena symaskinerna. Verkar inte som det fanns någon skala.

Zondell
0

# Men det finns ju redan statistik. Skall den inte användas för att det blir orättvist för hingstar med få ston/år och att mammans gener spelar in?

I min verklighet kan de äldre hingstarna som det finns statistik på verka som positiva anlagsbärare om de finns i stammen på en yngre hingst eller sto som ännu inte har så många avkommor.

Man kan också göra OBS listor för hingstar med få avkommor och räkna resultat i % till antalet födda föl.

Jag håller inte med om att alla godkända hingstar har steg som skall klassas som gångartsponny. För att kallas gångartsponny behövs ridbarhetsprov i gångarter eller resultat från dressyrtävling - inte bara utställningspoäng.

Det är skrämmande att sätta sådan tilltro till utställningsresultat att man tycker att lägre bedömda ponnyer skall ur aveln. Det finns fler egenskaper att ta tillvara och många ponnyer går från både brons och lågt silver till guld bara på att byta domare/ägare/statsning/foder/visare.

Lorita
0

#57 jo då det finns en skala, symaskin drar ner men som du beskriver din så är sto kort, med kort skulle jag tro att domaren just saknar påskjut bak och visst ryggarbete, welshponnyn ska ha mycket kraft bakifrån. Lite skillnad i rörelsemönster från olika sektioner

Dom andra som var symaskiner, där var det "symaskinsgången" som drog ner.

Alltså kan man på lika många fel på ett tal på ett matteprov men räkna olika fel, samma är det på utställningar, olika fel kan dra ner lika mycket. Att dra ner till 6p det är mycket och en väldig markering från domaren, skalan är ju bara tioskalig men man använder ofta bara 6-9 allt annat är ganska ovanligt på utställningar.

RC71
0

#54 Du får skilja på rastyp och gångarter. För jag antar att det inte är gångarterna du menar när du skriver "stort och grovt" om connemarorna? En bra connemara rör sej  vägvinnande, elastiskt och takmässigt utan överdrivet höga knärörelser. Mkt viktigt är bra hasarbete. Connemaran har i alla tider varit en arbetande ponny och bedöms också där efter.

Fourjoy
1

"Det är skrämmande att sätta sådan tilltro till utställningsresultat att man tycker att lägre bedömda ponnyer skall ur aveln. Det finns fler egenskaper att ta tillvara och många ponnyer går från både brons och lågt silver till guld bara på att byta domare/ägare/statsning/foder/visare."

Mycket bra sagt…Skrattande

Lorita
0

Om hästen byter ägare och går från brons till guld Obestämd hur vanligt är det?

Sen om hästen visar att den har kapacitet då blir den ju en guldhäst Flört en utställning gör heller inte en häst flera utställningar med olika domare krävs för att jag ska var nöjd……………….vilket jag aldrig blir utan forsätter ställa ut Skrattande

För att få brons så krävs ju aven mindre korrekt byggnad förövrigt inte bara steget, hur bra foder eller ny ägare man har är det väldigt svårt att bygga om bogar led och portioner på en häst Tyst som hästägare så känner jag mig så jävig på min häst att jag vill få den opartiskt bedömd av in fackman innan jag sätter den i avel Kyss

Dyblygiad
0

Från brons till guld kan en unghäst gå under ett år utan att byta ägare.

En welsh kan få lågt på gångarterna på utställning där det krävs mkt mer gångarter än ett russ, än vad den sedan får på en dressyrbana där den tävlar mot samma russ ur dressyrdomarens ögon. En exteriördomare vet att welshar ska ha bra bakbensaktivitet och gångarter över det vanliga, ett russ med samma gångarter skulle troligen vara väldigt rasOtypisk men skulle säkert klara sig bättre på en dressyrbana. På en dressyrbana skulle säkert en medioker welsh ha bättre gångarter än en bra russ.

Ser man på startlistorna på dressyrbanorna här i Sthlm så är det mest connemara som tar hem kat C o D. De har 3 stadiga fina gångarter, kanske inte flashiga men bärande och balanserade.

De exteriördomare jag varit i kontakt med genom åren har alla tittat på bakbensaktiviteten!

Något som är lite intressant uställning vs ridning är att titta på betygen på gångarterna på en kvalitetsbedömning. Där ser man hur olika betygen kan vara under samma dag beroende på om hästen visas för hand el under ryttare. Vissa showiga ponnier kan inte balansera upp sina ryttare och får flera poängs nerdraget medan andra mindre showiga ponnier visa sin styrka i att balanserat visa gångarterna under ryttare.

Zondell
1

Jag har fått brons och 42 poäng på samma häst Förvånad. Har också fått brons på hållbar ponny med SM plac i hoppning x 2. Så JAG tar det med en nypa salt i alla fall Flört

Lorita
0

Vad ett sto går för kan man ju visa på många utställningar, hingst där ska dom ju visas för att bli godkända Skrattande 

#63 unghästar dom utvecklas ju väldigt olika och vist många hästar som fått guld har nog fått bottenpoäng ibland också Flört men man får se på snittet åker man och visar sina ston så vet man om dom ligger på silver plus eller silver minus i snitt.

En utställning gör ingen fluga Tungan ute

RC71
0

#63 Men du kan inte jämföra gångartspoängen för hand med poängen för dom uppsuttna gångarterna på kvalitetsbedömningen. Dom har inte samma innebörd. Tex en uppsutten 6a är fullt godkänt, men vid hand, inget vidare betyg på samma gångart…

Arhults
0

Nej det är alltid högre gångarts poäng för hand än vid uppsutten! Glöm inte galoppen som också är en gångart, det ska vara vägvinnande och i uppförsbacke

Diablo_galopp.jpg Diablo och Elin September 2008 image by Rodde

Som det här! Welsh Ridponny!

Fourjoy
0

welsh ridponny, det namnet gillar jag.. bättre än welshpart bred…

Dyblygiad
0

Om man som jag haft turen att sitta i sekreteriatet i många år på kvaliten och dessutom haft turen att haft utstikt på både gångarterna och exteriören, så har man säkert kunnat se att de welshar som INTE showat fram en fin gångartsrad på exteriören ofta har en bättre siffra på den ridna delen. De welshar däremot som haft en bra exteriör gångart brukar falla på den ridna. Övriga raser brukar däremot ha en jämnare sifferrad.

Minns när Celmah gjorde sin kvalite. Hon fick runt 5-6 för hand men 7 ridet.

Man ska inte glömma att de hästar som ska räknas som gångartshästar på kvaliten bör ha  8or  på den uppsuttna delen.

OM JAG skulle leta efter en gångartswelsh så skulle jag inte titta så mkt på den struttiga uppvisningstraven i hagen el traven för hand, nej jag skulle vilja se traven o galoppen på ponny under ryttare! En welsh som redan i tidig ålder kunde visa upp en ökad trav under barnryttare var Henfynyw Tywysog, där kan man tala om ståpäls på oss i publiken!

I slutändan är det väl ändå en ridbar ponny vi vill ha, inte bara något vackert i hagen att titta på!

67# Jodå, det finns visst ponnier som har högre ridet än för hand!

Bästa av allt är de som har både högt för hand och sen inte tappar det för att de får en ryttare på ryggen! Se därför till att förbereda era unghästar ordentligt innan kvaliten!

Arhults
0

Henfynyw Tywysog är ju en cob och kan inte jämnföras med Welsh ponnyn sec B!

Welsh ridponny finns endast i den Holländska stamboken och kallas för NWR ponny, dom har även WPB i Holland som är mer en mix! NWR = Nederland Welsh Ridingpony är en sluten stambok med endast Welsh sec B + A samt fullbloden inget annat får förekomma!

Den är en stor succe ute i Europa och säljs för skyhöga summor!

Dyblygiad
0

# 70 Nja Henfynyw Tywysog är en sekt C…….en mkt vacker sådan Kyss Jag tog honom som exempel då han är en av få av alla welshsektionerna som har en riktigt bra ökad trav redan i låg ålder. Jag har haft nöjet att följa honom på nära håll från tidig ålder och fram tills för något år sedan. Samma familj som red honom till SM har även haft ett av mina sekt B ston.

Den familjen är ett bra exempel på hur man ska förbereda en unghäst inför kvaliten. De fick ett medelmåttigt råämne i sina händer och tog henne till en plats i finalen för gångarterna (sen att vi valde att inte åka dit är en annan historia) Hon blev dagens enda gångartsdiplom samt gångartsvinnare med 8 7 8 i gångarter under ryttare. Jag tycker inte att hästen är en wow häst, inte direkt showig och pendlar mellan 38-41p på utställning men med rätt träning så har hon visat kvalite som många andra också borde kunnat göra på kvaliten. Hon gör sig garanterat bättre under ryttare än för hand. Vilket hon senare även visat på tävlingsbanorna. MEN för mig är hon inte en wowhäst…….inte som HT Tungan ute

Jag som ägare har helt enkelt haft den stora turen att fått bra ryttare till henne.

På bilden rider Traudi Björlings dotter Cecilia henne.

Arhults
0

Men inte med bästa välvilja kan man jämnföra en sec A C eller D med en sek B. Sek B togs fram under 1900 talet för att ridas på med gångarter för att ridas på. Sek B är vad man i moderlandet kallar welsh ponnyn, de andra är mountain och cob och cob av cob typ. Sek B ska inte röra sig som de övriga!

Dyblygiad
0

#72 Det är väl ingen som påstått att sekt B ska röra sig som det andra sektionerna????? Det enda jag sa var att jag tog upp HT som exempel på en välbalanserad ponny som redan som ungponny kunde visa ökad trav under ryttare, där spelar det knappast någon roll vilken sekt de tillhör. En gångartsponny oavsett ras ska kunna öka traven, inte bara se flashig ut i hagen.

RC71
0

#73 Håller med. HT är en ponny med mkt god egen balans.

Zondell
0

Om vi nu är inne och jämnför så är min erfarenhet att många cobar rör sig med bakbenen lite bakom sig och mer paddlar på med dem istället för att sätta under sig och ha bärkraft genom ryggen och kunna samla sig. Ofta lite mycket fart och kanske inte lika bra gång om man samlar ihop och gör traven ridbar. Likaså i galopp - ibland lite fyrtaktstendens. Kanske inte alltid så lättridet.

Men jag är också medveten om att det är olika. Det FINNS cobar som blir väldigt fina om de utbildas och som är en fröjd att rida.

Eftersom jag är avelsintresserad har jag förstått att cobar inte är önskvärda i RP aveln och undrar om det är rätt eller fel? Vissa cobar - som Cippyn Red Crusader har ju tillfört mycket. Rör han sig annorlunda än andra cobar?

Arhults
0

Det beror på att man i Europa har ansett att Cobben likaså halvblodet har inget att tillföra, man har till 85% i Tyskland och ännu mer i Holland ansett att det är welsh och fullblod som är det mest framgångsrika! Men ingen regel utan undantag som sagt. Det är bara att titta på de lite större ridponny uppfödarna i Sverige så avlar dom sällan med halvblod i t.ex.

Jag var på en avelkonferans med Tyska uppfödare o Domare dom sa att Tyska ridponnier är till 85% endast welsh o Fullblod.

Cobben är ju inte direkt känd för sin ridbarhet utan är mer framavlad som körhäst. Welsh sek B är som ridponnyn framavlad för sina ridegenskaper.

Som sagt ingen regel utan undantag!

Dyblygiad
0

Ja det stämmer att många cobbar har dålig galopp.

Det stämmer även att man i europa föredrar fullblodx welsh.

Personligen skulle jag hellre ta halvblodxwelsh. Har sett så många fina sådana korsningar med kanonsteg över det vanliga. RMS Nada är halvblodx sekt A, hon är D ponny och hennes bakbensaktivitet får många halvblodsmänniskor att gråta av avvund.

Jag gillar inte fullblod, de är ofta lätta i typ, dåligt steg samt dåligt temperament som inte passar barn. Lättare då att hitta bra halvblod. MEN smaken är som baken. Tur att alla sorter finns!

Arhults
0

Ja men det är nog en orsak väl värd att väga in vilka ponnier som avlas i de stora ridponnyländerna som England (startade 1893) Tyskland (1945) Holland (50 års jubileum 2009) Dessa länder ligger långt före oss i Sverige som har avlat ridponny i ca 15 år!

Man uppfinner inte hjulet igen och igen och igen utan man ser var framgång finns!

De Hbl/welsh korsningar jag har sett är inte lättridna och har dålig bakbens aktivitet, men de Holländska welsh Ridponnyerna är lätta lätta i uppförsbacke!

Vi hade en tränare en gång som tränade de typiskt svenska ponnierna, och när vi kom med LV Elegant blev hon helt salig, då utryckte hon det så att om ändå folk förstod att så här lätt ska det vara att rida en ponny, tänk om alla ponnier var som honom och inte som dom svårridna tunga halvblodskorsningar som finns! Citat vår tränare som är Grand Prix domare och B tränare samt landslagstränare för annat land!

RC71
0

Men är det inte en risk att det blir för lätt och ädelt? Tonåringar i dag är ju inte direkt småvuxna och jag tycker det är vanligt med ryttarfötter som hänger under magarna på ädla, korta och ibland väl grunda ridponnyer.

Lindbygarden
0

Jag som har ytterst lite koll på ponnyaveln har dock "hört" att halvblod/welsh brukar ge kanonhoppare!?!

Arhults
0

EG Pauli endast welsh/fullblod!

Otroligt viktbärande!

Alla Bönninge ponnyer är endast Welsh/fullblod och dom toppar EM varje år! Likasså omtalade Power & Paint!

Arhults
0

Men jag skla tillägga att det finns många bra halvblodskorsningar, men dom avlas oftast för att endast rida på inte för att fortsätta avla på och dom finns övervägande i Sverige.

Flera är väldigt lyckade! Att sedan fortsätta avla på den typ av korsning brukar ge väldigt osäkert resultat utan ponnyn i sig är en slutprodukt.

Lorita
0

#80 jag skulle hålla mei borta från halvblodet utan välja fullbod om jag höl på med ridponnyavel.

Min PB avel är ju lite speciell då mina ston även är rena knabstrupper och jag enbart tänker betäcka dom med welsh i framtiden för att få bra barnponnyer med bra steg.

Ni första ponny var en ridponny från England 75% fullblod 25% New Forest, det var som att rida en stor häst i miniformat 146 cm Skrattande

Zondell
0

Men Power Boy är ju 25% cob och Power and Paint har dessutom både cob och halvblod på mammans sida. Det finns annat än welsh och fullblod i många tyska RP om man kollar lite. Dunhill S är t ex 25% NF och Casio 25% halvblod. FS Dont Worry har både halvblod, cob och New Forest om man kollar lite längre bak.

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"The knee should be bent and the whole foreleg should be extended straight from the shoulder and as far forward as possible in the trot."

Från WPCS rasbeskrivning för Welsh Cob.

Just att benen ska sträckas ut efter att knäet är böjt verkar glömmas ibland och man får dom där symaskinsrörelserna.

Denna hingstens rörelser fick mig att säga Wow! på hingstvisningen -08

Lorita
0

Vad fick han på traven?

Fourjoy
0

luftigt och lätt, snyggt…men saknar lite "over-all" energi i rörelserna tycker jag.. han gillar att sprätta mycket med frambenen… fast han är bara två så kanske han stabiliserar sig lite mer när han blir äldre…men helt klart en lovande, läcker ung hingst…

Arhults
0

Power Boy är en Holländsk Welsh Ridponny och på den tiden han tillverkades användes det sto som heter Sheila som är hans mamma och hans godkände helbror Valentino.

Numera är det inte tillåtet.

Om FS Don't Worry har halvblod låter jag det vara osagt, men det skulle förklara hans fula klumpighet, fulare hingst får man leta efter, ett huvud lika stort o grovt som hans hals! Jag hittar inga halvblod i Dont Worrys stam. Jag tror inte stuteri EG skulle använda halvblod i sin avel!

Power & Paint har ju Dancer på sin mammas sida.

Casio är ju en halvblodsblandning det vet ju alla!

Men trots detta är det få det är ju trots allt 20% som blir över där man exprimenterat lite med olika raser!

Dyblygiad
0

Här är en i mitt tycke vacker halvblod x welsh. Joelsbo Dewdrop som fick 42p som 3 åring. Alla hennes syskon (samtliga welshpappa) har blivit fina och fått bra gångarter.

Fourjoy
0

lätta typer av halvblod är nog inte så illa…halvblod/fullblods korsningar vore nog ännu bättre… B+rent fullblod kan nog bli väl hett mellan örona och hur blir det med dubbla uppsättningar oftast "lätt" benstomme… hur hållbart blir det med tunga ryttare?  trenden är ju tyvärr en ökande vikt på våra ungdomar och barn.. jag tycker en ponny ska vara stadigt byggd med "barntemperament" i alla lägen…man ska kunna gör allt mellan himmel och jord med dom…

Jag är inget fans av halvblod själv…dom är enbart sega och "dumma" i jämförelse med ponnyerna… fullblod är favorit bland stora hästar då jag jobbat mycket med dom…men man bör nog vara väldigt aktsam vad man blandar för individer när det är tänkt att bli en ponny för barn..

Arhults
0

Titta på NWR ponnierna inte vare sig dumma eller heta bakom öronen, utan känsliga på ett bra sätt!

Ta hela Small-Land stuteriets avel som är uppbyggt på Fullblod/ welsh sek B, vore synd att döma ut den aveln.

CAAD
0

Mycket kul att följa era olika åsikter!

Jag är själv en älskare av welsh b och NWR, när dom är som bäst. Det finns definitivt många undantag!

#85 Såg honom i Ljungby, helt otrolig trav. Fam. Augustsson har ett sto,Essance,(welsh av cobtyp) med samma fantastiska trav. Skulle inte tveka att använda HENSHOF RAFAEL på henne ( inte på något sto, faktiskt :) ) Hade jag ett ett NWR sto skulle jag välja S. Diablo

Har ev. ett sto e.Champion de lux-Dressman I på gång, vad väljer jag då?

Det är inte lätt med avel!

GOTT NYTT ÅR alla WELSH-FANTASTER!

/Carina

Lindbygarden
0

#89 Jätte vacker!Kyss

Fourjoy
0

Ur prestations synpunkt kan nog B och C bli en bra ponny men tyvärr är den korsningen rätt så "utdömd" stam och avelsmässigt.. de allra flesta som avlar C vill inte ha B blod inblandat…tar ofta bort för mycket av rastypen… det är lite tabu att blanda dessa två..

Jag har dock inget emot en bra sådan korsning.. jag har själv en C med en sektion B i tredje led.

jinxx
0

#94 Jag har valt att strunta i detta tabu och betäckte min C med Moelgarnedd Dewin(B). Jag hoppas och tror att det kommer att bli en riktigt fin ponny av detta.

Arhults
0

#95 Det blir säkert en riktigt fin ponny, men något avelsvärde har den inte inom welsh världen!

Lorita
0

#96 en slutprodukt Skrattande

Lindbygarden
0

#96 Men om det blir en högpresterande dam så har väl hon ett avelsvärde?

Förklara gärna för en oinsatt varför ett sto inte skulle kunna ha ett avelsvärde för att den är en komb av c och b?

Arhults
0

Det är två helt skilda raser typer och avlar man welsh russ eller shetland NF eller all annan renras avel måste man hålla sig till ras standarden.

Hur högpresterande den än är så är den en korsning så då får man avla med t.ex en ridponnyhingst som far.

Men tar du en Sek A och betäcker med sek C då blir den en sek C och får ett större avelsvärde.

Men en B och en C är totalt olika. Det ena en cobtyp och det andra en welshponny.

Fourjoy
0

Du kan korsa A, C och D dom är av liknande typ.. sektion B är kan man säga en helt avskild typ.. den är betydligt ädlare än de andra.

Jag tror säkert att en korsning B och C kan bli en bra tävlingponny men den kommer troligen inte vara intressant för avel som sektion C… oavsett ev prestationer…

Detta är dock lite dubbelmoral då även en korsning BxC är en på papperet "godkänd" korsning inom welshavel….varför är den inte borttagen ur standarden om den är så tabu??  det beslöts för något år sedan att den korsningen skulle bort men det ändrades igen…

Varför inte ta bort alla korsningar med sektion B inom welsh… sektion D och A har inget att hämta från B heller..

Lorita
0

Vad skönt det är att ha PB ibland Skrattande

jinxx
0

Vad roligt med lite respons och funderingar!

Detta tog jag med i beräkningen innan hon betäcktes=) Tanken är inte att avla fram en avels ponny, utan en finfin ridponny. Jag hoppas  att ev avkomma får prima gångarter, riktigt bra överlinje, ett vacker litet huvud och även en hel del andra kvaliteér som rid/kör häst.

Om allt går som det ska nu så ska hon betäckas med en klass 1 premierad arabhingst 2009. Detta är ju en uppenbar korsning men som jag tycker mig förstå av det jag läst så är det ändå mer OK än att korsa B +C ?!?   Denna mix vill jag göra för att få en mkt vacker, ridbar ponny med lite mer "luft under magen", och som bonus har ju båda raserna en otroligt fint temperament med + för arabernas fantastiska klokhet och milda sinnelag.. Och naturligtvis för gångarterna, som ju denna tråd initialt handlar om=)

Här hade ni alltså min önskelista för 2009 och 2010! Hallå Tomten!! Är det för sent att lämna in den nu???

Lindbygarden
0

Jahaaa.. tack för alla svar! Jag trodde nämligen att de ALLA olika fick kombineras.

Då har jag lärt mig ngt nytt idag ocksåOskyldig

Fourjoy
0

Sektion C och arab blir fint fint… det finns en isabell avkomma efter Jack som är helt underbar….man blir tårögd när man ser honom… tyvärr valack idag men vilken pojke…

Han är av arabtyp fast med en ordentlig benstomme.. perfekt temperament enligt ägaren…

Cara och arab blir nog lika bra….Flört

jinxx
0

#104 Jisses vad läcker!!! Det är en sådan jag vill ha!!! MUMS!!

welshcob
0

Min hingst Flying Spirith II Welshcob. Han brukar allt kunna lyfta på benen i travetSkrattandeNär han känner för det i alla fall… Här var det selträning och lite bommar som han visst missade på kortet, men lyfter benen rätt bra ändå "Ler"

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.