WPN Nr 4 2008
Blev glatt överraskad när jag länsade brevlåddan på dagens skörd. En sprakande färsk Welshponnynytt fanns bland räkningar och annat skräp. Lusläste den direkt, precis som vanligt.
Inga större sensationer för mig i tidningen men den är alltid ytterst välkommen ändå. Jättekul att läsa lite om GOA, avelskonferensen, vilka som blivit kvalitetsboksberättigade m.m.
En nyhet för mig var den på Burhults Stuteri planerade ridklassträffen under helgen 14-15/2 2009. (Fast det står 13-14/2 i tidningen…). Hoppas på möjlighet att åka dit och lära mig massor!

Helt underbar bild…..nu vill jag hem och kolla posten 

Ja jag har läst, det var lite kul att det stod att dom som var mest negativa och kritiska till det nya som händer var folk från andra föreningar!

Jag såg betäckningssiffrorna och varje hingst får inte jobba så mycket, lite synd för hingstägarna.

Men, jag som tänkt skippa turen till brevlådan idag…..
Äh, hundarna kan behöva en extra promenad!

Väldigt intressant också vad som stod i ordförandekrönikan från SHs halvårsmöte. "Alla hästar skall chippas" från den 1/7 2009; jag tror nog att det innebär att alla nyregistreringar fr o m 1 juli nästa år måste vara chipmärkta.
UELN, Unique Equine Life Number, införs också fr o m samma datum. Det borde underlätta när alla rasföreningar internationellt använder sig av samma 15-siffriga konstruktion av registreringsnumret, inlett med hästens födelselands tresiffriga ISO-kod (752 = Sveriges landsnummer, 826 = Storbritannien, 528 = Nederländerna, etc). Jag hoppas även det blir förbjudet att registrera om hästar, utan en häst = en unik identitet. Idealiskt vore det förstås om hästens reg-nr också vore hästens chip-nr, eller hur.
Som härstamningsnörd ser jag verkligen fram emot "krav att alla rasföreningars databas skall finnas tillgängligt för sökning på internet från den 1 januari 2010". Hurra! Inom gotlandsruss har vi sedan ett par år tillbaka alla russ inlagda i Blå Basen, mycket uppskattat.
Tyckte Gunn skrev en mycket bra sammanfattning om hur man väljer ut hingst till avel och visning. Läsvärd för många.
Sen som vanligt statistiken är intressant, att kolla dräktigheter samt vad för ston som betäcks egentligen. Blev förvånad över min egen sektion, att den betäcker nästan 40% andra raser. 
Sen var det inget direkt nytt under solen.
Kul med färgbilder!
#3 Jag räknade lite snabbt ut att sektion A-hingstarna som hade licens (och som ej var sålda/döda/i utländsk avel) under 2008 i genomsnitt betäckte 2,19 ston. En gigantisk summa! Senaste åren har det iaf legat på runt 4 ston/hingst men nu har ju antalet hingstar stigit rejält.
#5 Precis, det är alla nyregistrerade som f r o m 1/7 2009 måste vara chipmärkta. Håller med om att det vore suveränt med samma chip- och registreringsnummer.
Pratade senast igår med min hästveterinär som tyckte att det skulle bli skönt med identiska pass för alla EU-hästar. Även om de redan nu innehåller i stort sett samma info så sitter sidorna på olika håll och utförandet av passen varierar ju minst sagt mycket. Vi får se, det är för- och nackdelar med allt. Själv tycker jag pass öht är bra. Ser det som en trygghet för att man (förhoppningsvis) faktiskt får med sig rätt häst och rätt pass.
Fast ibland blir man lite fundersam. Jag köpte ju ett wm-sto på auktion i Wales i september. Hon är född i Holland men registrerad i WPCS och har alltså ett grönt UK-pass. Jag visste inte vid köpet huruvida hon var chipmärkt eller ej. Samma dag som jag fick hem henne plockade jag fram min egna chipavläsare för att kolla. Jorå, visst fanns där ett chip men inte stog det en endaste lite notering om det i passet inte… Är dock helt övertygad om att det är rätt häst eftersom hon visades på auktionen av uppfödaren.
Chip för alla låter bra.. och ett universal pass… en databas.. ännu bättre!!!
Vet att många engelska uppfödare har knorrat om att behöva chippa sina fölisar…anser dock att det är ett utmärkt sätt att ha en säker identifiering av indivien… undrar när det kommer på människor? tidfråga antar jag?

#8 testas på djur nu, så det är nog nära 
Knabstrupper har krävt chip i flera år så för mig är det inget nytt, alla mina har chip redan 
Stod det något om Cottrell Morwena i nr 4?