Företagande och häst
Har på senaste tiden börjat fundera litegranna kring företagande och häst. När bör man ha en firma och när ska man driva det vidare som hobbyverksamhet? Vi bedriver avel med hingsthållning samt uppfödning av en ponnyras och säljer ett par föl om året. Jag har inte räknat totalt men misstänker att det börjar gå plus minus noll. Eller iallafall inte med en så värst betungande förlust. Vad beträffar betalande stoägare så känns det på något sätt tryggt att kunna ha ett företag att fakturera ifrån, även från deras sida sett. Är det handelsbolag man ska ha då och vad säger skatteverket om det hela? Hur går till det till om man vill starta bolag utav hästeriet? *rådvill och mycket okunnig*
Det finns massor av bra information på internet. T ex Nutek har steg för steg guide.
Förutsättningen för att starta företag är väl att den skall gå med vinst eller i alla fall skall detta vara ambitionen. Det är detta man måste visa på när man ansöker.
Jag håller med dig om att det är tryggare och även mer seriöst att fakturera kunder från ett företag med befintligt organisationsnummer.
Handelsbolag är för flera personer och enskild firma för en person. Alla företagsformer finns beskrivna i länken ovan.
Lycka till!
tack så jättemycket för länken! Ska dela med mig av den till min "kompanjon" och lusläsa nu under vintersemestern.