Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthingstar
Läst 2743 ggr
Lindbygarden
0

Gångartshingstar!

Som Sajtvärd på dressyr.ifokus letar jag efter gångartshingstar bland ponnyraserna. SWB har jag rätt bra koll på dock inte ponnierna.

. Så jag tar tacksamt emot tips på Welshingstar med egna och/eller avkommemeriter som kan göra att de klassas som gångartshingstar/dressyrförvärvare.

Vi har påbörjat en artikelserie om SWB gångartshingstar och tanken är att även ponnyhingstarna ska presenteras, därför söker jag underlag till kommande artiklar!Glad

Givetvis får hingstägaren gärna själv ta kontakt och skicka info och bildmaterial till mig!

Mvh Jasmine

jasmine@stenskyltar.se

Zondell
0

Väldigt trevligt!!

Lätt att ta fram de welshhingstar som har avkommemeriter. Ridsport har nämligen gjort en ranking för de 25 bästa ponnyhingstarna baserat på avkommornas officiella statistik på regionala och nationella dressyrtävlingar.

Hela 8 welshhingstar finns med där:

1 Hellekis Timjan RW 31

2 Cippyn Red Crusader RWD 5

3 Örnäs Sun Boy RW 27

4 Candide RW 72

5 Vallrum Objekt RW 55

6 Coed Coch Targed RW 68

7 Wärnanäs Joker RW 66

8 Carneval II RW 69

Hela listan över alla hingstar

Lindbygarden
0

Men tack så hemskt mycket!!! Det är ju verkligen guld!!!

Det blir ju lätt att man, i detta fall jag, snöar in på de stora hästarna när jag själv inte har barn som rider och ingen ponny har.

Vi har flera ponnyryttare inne hos oss och det  finns ju så många fina dressyrponnier så givetvis ska ju de också lyftas fram på dressyr.ifokus!

Tack Zondell!!

Lorita
0

Problemet med ponny hingstar är att man inte bara kan stirra på statistik, jag betäckte i år med en hingst som är premierad med 8 på skritt och 8 på traven och har ett enormt steg.

Han betäckte ett sto i år det är inte mycket att bygga statistik på, jag tror definitivt att fölet kommer få steg och utstrålning utöver det vanliga, även om han aldrig kommer komma med i statestiken som gångartshingst.

Man får som ponnystoägare åka ut titta känna och tänka mycket mer än om man håller på med sv.varmblod, samtidigt så ställer vi ut mycket och poäng kring 8 det är vardag för många utställningsponnyer.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zondell
0

Inom welshaveln är väl inte problemet att det är för mycket statistik - problemet är att det är för mycket tyckande. Dessutom tyckande om rörelser "i snöre" och inte under ryttare.

Lorita
0

det är svårt att göra statistik på talet ett, som är antalet ston som Nougat betäckte i år, det kan bli 100 % bra eller 100 % dåligt så det finns plats för mycket tyckande. Då hänger ju väldigt mycket på stona också nu är ju Kiara ett gångartssto med bra hoppteknik så jag hoppas på 100 % bra.

Att visa hästen i snöre tycker jag säger mycket mer än under ryttare för då måste man ju ta hänsyn till kvalitén på ryttaren också.

Föresten diskas man som gångarts häst om man kan hoppa Obestämd

Arhults
0

Vi har ett gäng gångarts hingstar hos oss, t.ex Leuns Velds Elegant som har 2 avkommor som har placering på EM i dressyr!

De andra har inte avkommor gamla nog!

Lindbygarden
0

Jag kan på tok för lite om bedömning av ponny känner jag för att lägga mig i.

Men det finns ju otaliga ponnier som tävlas i hoppning och dressyr och de måste ju ha fäder.. och mödrar också för den delenOskyldig

Har funderat lite på att också skriva om framstående stofamiljer inom respektive ras men det blir så ofantligt stort och ja..skriver gör man ju på sin fritid. Men det hade varit guld att ha!

Sen är det ju inte bara bra gång som gör en bra dressyrhäst/ponny utan ridbarheten och temperament mm

#5 Diskas de? Vilka diskas, ponnier?

Lindbygarden
0

#6 Elegant "måste" vi ju ha med!

Men ni har väl ett par som gjort bruksprov som gångartshingstar samt har dressyr/gångartshärstamning?

Ni får gärna pma eller maila mig mer informationGlad

Lorita
0

#7 jag menar om hästen platsar som hopponny men också har steg som en dressyr ponny, räknas den som hopp eller dressyr ponny då? Är det bara hästar som hoppar dåligt som man tar in i dressyr aveln? Risken är ju stor att det blir så om man snöar in på enbart steg ofta är det samma egenskaper man vill ha på hästen oavsett om den ska hoppa eller ridas dressyr eller dra en vagn, motor och kraft från bakkärran, bra värvinnade rörelser osv

Vist finns det massa ponnyer som tävlas men om hingstarna lämnar en till två fölungar om året, då är det inte mycket till statistik vill jag lova. Många avlade ponnyer hoppar bra och har bra steg, steg som skulle göra många stora ridhästar gröna av avund. Det är det vi visar på våra utställningar Skrattande

Lindbygarden
0

#7 Ehh.. hur det är på ponnysidan vet jag inget om men att en hingst ska hoppa dåligt för att vara dressyrhingst det stämmer inte..

Se bla på SWB flaggskeppet Briar!

Det finns flera dubbeltalanger inom halvblodsaveln men i sverige så väljer de som visar hingstarna att visa som hopp eller gångartshingst men det ena utesluter inte det andra.

Det finns en uppsjö av stora hästar av halvblodsras som är multitalanger.

Fast nu handlar det om Welsh och inte halvblod.Glad

Lorita
0

welsh är en gångarts ras, dom har bra steg hela högen sen hoppar dom bra och säkert också Flört jag tror inte ponnyaveln är uppdelad så hårt eftersom vi strävar efter bra steg och bra hoppteknik inget utesluter det andra utan är hästen bra så är den det.

Jag kan ju säga att det ofta stannar halvblods folk när jag jobbar min två och är lite avundsjuka på steget och mina är inte unika för vad man får se när man åker på utställningar.

Zondell
0

Vi kanske kan börja presentera dem 8 på listan över dressyrförärvare.

Hoppas vi kan hjälpas åt med fakta innan vi skickar dem vidare till dressyrifokus.

Börjar skapa en egen tråd för 1´an Hellekis Timjan.

Vore kul med bilder som vi har rätt att använda.

Lindbygarden
0

#12 Tackar verkligen guld värt!!Glad