Transporter från övriga världen!
Har ni som köpt ponnier/hästar från England/Wales och andra delar fått era hästar hemkörda ännu!
Jag väntar på en transport nästa vecka med 3 olika ponnier!

Min kommer på lördag! 

Vilken transportör har du? Va´d har du köpt?
Vad spännande
. Kan ni inte avslöja lite mer om hur ni gått till väga?

Jag har ju under flera år importerat ponnier från välkända stuterier i Holland, första hand ridponnier men även ett par welshar.
Nu har jag ett par år besökt Wales och i år köpt in två stoföl från två olika stuterier med stammar som jag är intresserad av.
Den tredje ponnyn jag väntar på är ett ridponnysto från Finland med födelse land Holland, jag har sedan sålt ett av mina ridponnyföl till Finland, fast hon ska stå kvar lite till hos oss.
Vi köper uteslutande från uppfödare vi känner till och välstammade ponnier för sporten.
Welsharna jag har köpt kommer från ganska speciella blodslinjer som har gamla starka prestationslinjer. Ett av stofölen vi har köpt upptäckte vi att ett stort Danskt stuteri köpt en helbror som hingstämne också under året!

Jag har köpt ett stoföl, sekt D, främst köpt pga hennes morfar - Geler Dago. Vi får väl se vad det blir av tösen, just nu ser hon rätt rolig ut 
Jag använder Owen, nebo stud som transportör. Han körde hit min andra cob för 10 år sen och hon var i fint skick. Har även fått honom rekommenderad och uppfödaren tyckte att det var ett bra val av transportör, så jag känner mig trygg.
På lördag hämtar jag henne i Örebro, så jag hoppas på bra väder.

Vi har använt Alan Pearce då han ska hit i våra trakter, vi har fått honom varmt rekommnderad av andra uppfödare som transporterar hästar hit till Sverige!
Även jag har använt mig av Alan Pearce och det var en nöjd och glad häst som anlände till sverige efter två dygn, om än något törstig men det ser jag som ganska naturligt.

Mina 2 nya cobbar kom med Owen förra måndagen, i jätte fint skick
2 v innan kom mina wm föl ifrån Holland med Stina o Meurig som har ett företag som heter Youridewedrive, de var ochså i jättefint skick.
Det måste imp en himla massa hästar/ponnisar till sverige!!
På gott och ont….

Stina o Meurig ska ta över mitt sto från Finland!
De är väl ok så länge man köper ponnier med stam från stuterier, men det som är besynnerligt är att det importeras massor av ponnier med okänd härstamning samt okända uppfödare, det är både tråkigt och bedrövligt! Speciellt när vi föder upp så många fina ponnier i Sverige!
mina kommer också på lördag, vi ska mötas upp när han lämnat Örebro!! ska bli så spännande.. jag har ägt stoet i över två år men aldrig träffat henne… också min gula bebbe…som fyller 8 månader på julafton…
#5 Då åker nog våra stoföl ihop…fast vi har köpt en sekt C som skall åka Owen.
Det är första gången vi importerar så det känns ju tryggt att höra att Owen är en bra transportör. Det skall bli jättespännande att se henne på fredag… som julafton
ja, nog alltid känns det som jul… två tidiga julklappar… härligt… har väntat så länge på att träffa dom båda nu… ser någon en mörk fux med stor bläs och en isabell fölis på transporten.. så ska dom till mig..

Så spännande! Är det mkt dyrbart att importera?
det beror lite på transportörens kostnad och vart ifrån man importerar…kan variera mycket i båda fallen.
jag har bara två kvar nu…trots att de två som kom i förra veckan skulle vara de sista… 

#16 ..kan alltså bli en dyrbar vana… 
.. har man väl börjat är det MYCKET svårt att sluta…rena beroendet.. 

Ponnier för mig är ett gift och jag är väl igentligen inte så bra på avel, för jag har dåligt tålamod!
Jag har under många år handlat ponnier från Bl.a Holland, 2007 köpte jag en treårshingst från Holländska premieringen, i år importerar jag hans mamma från Finland + två föl från Wales!
Året innan det 2 welsh ponnier från Holland och året innan det 2 ridponnier…osv!
Det som blir ett gift och kanske en ful ovana är att man kan aldrig tacka nej till en fantastisk ponny!
Jakten på att föda fram den fulländade ponnyn fortsätter, fast ibland tror man att man gjort det….

#18 #19 Just smiling!! :)

Nu vet ja! På lördag kommer mina welshföl till Sverige
man önskar ju att det gick lite fortare att ta fram en fölis…det är så lång vänte tid… jag har redan planerat väldigt många generationer framåt…sen blir det ju spännande att se om det blir verklighet..
Efter ett par dagar hemma så är jag otroligt nöjd med båda mina, Rowena är en så förståndig gammal dam…trots ett liv mer eller mindre i vilt tillstånd så tar hon allt med ro…hon har badat redan och det är milsvid ifrån att knappt acceptera att få manen borstad…otroligt snäll ponny… och den lille herrn är lika snäll han…han har spolat fötterna idag… lite läskigt men helt ok…smart och cool…och idag visade han lite rörelser i hagen..en riktig showare…. han slängde svansen över ryggen och drog iväg i en mycket action fylld trav!!! sen kom en mindre fin "strutt" galopp… lite gasell över den..
men det blev dock bättre när det mesta pirret i kroppen hade försvunnit… kul hade han i allafall.. en fröjd att se på helt klart..
Smiter in på ett hörne.
I morse vinkade vi hej då till våran lille gosse Gwydyr som lämnade göteborgsk mark på sin resa norrut. Han fick åka med en transport från Irland som var på genomresa i sverige då ingen svensk transportör ville göra avstickaren från motorvägen till Gnesta….
Kanske fanns det nåt på den transporten som skulle till nya ägare i sverige, även om det kanske är störst chans att det var connemaror ombord.