Förvaring av hösilage
Ytterligare en artikel ifrån Ridsport.
Hur förvarar ni erat hö/silage? Jag trodde absolut att den försäkring man har för sin fastighet/egendom ska täcka sabotage. Det är väl inte så lätt för alla att bygga stora logar att ha sina hösilagebalar på? Det är väl nästan mer en regel än undantag att man fodrar med hösilage nuförtiden med tanke på kostnad att plasta jämte köpa hö. Och i regel står ju balarna också på utsidan Att inte försäkringsbolagen kan omvärdera sina regler och anpassa dom efter marknadens utveckling lite bättre. Tycker att dom gör fel som bedömmer sabotage såhär!

Vi har allt inkört i logen på marknivå. halmen + delar av torven ligger på höloftet. I vårt stall får inget stå ute, stallägaren tycker inte om att det är " stökigt" runt stallarna. Endast hästar i hage får vara ute, samt myskankorna som går lösa.
Jag fodrar med hö i småbal.
I ett av stallen ligger det förvarat i taknivå, på skullen. Slänger dock ner ett antal balar var fjärde dag ungefär och lagrar på marknivå för att underlätta det dagliga arbetet.
I andra stallet (lösdriften) är det markplan inomhus som gäller.

Vi gör av med en 200 rundbalar ensilage så vårt ensilage förvaras utomhus av naturliga själ!
Våra förvaras också utomhus, finns ingen plats att ha dom inne så det är bara till att hoppas att inga snorungar går förbi och skär i dom.
Som tur var ligger stallet rätt skyddat ifrån större vägar.
Jag kör också "vanligt" hö i småbal… vi hade så stor procent som var dåliga i magen av hösilaget av ponnyerna så vi har övergått helt till hö… fungerar utan problem på alla storlekar… har hört att det är sakta ökning på efterfrågan på vanligt hö igen… pga sniglar och svår förvaring av hösilage vid resor..
Vi har provat flertalet gånger med hösilage under perioder men jag byter aldrig tillbaka från vanliga höet igen… varför chansa att ge hästen foder som kan göra den dödssjuk?? det räcker ju med lite felhantering/förvaring eller en snigel så är det rena rävgiftet….

Vi kör också med vanligt hö i småbal. Mer slit att bärga men det är värt arbetet.

Med 35 hästar är det mer eller mindre omöjligt att hantera småbalar! jag köper gärna storbalar torrt hö, men annars är det stora rundbalar ensilage som gäller.
Jag har tur som har en jättebra höbonde, han plastar av och kör ut mitt hö där jag vill ha det!
våra ponnier/hästar är varken dö sjuka eller har ont i magen av hösilaget. Vi har olika sorters höensilage från olika åkrar så det kan skilja en del.
Men om man tänker på Boutulism så kan dom få det på ett vanligt bete också om oturen är framme. Det behövs bara lite boutulism bakterier i en fuktig mark!
Många av våra ponnier/hästar står på fri tillgång så då är det bra med stora rundbalar!
#7 Nog går det att hantera småbalar även om man har många (35 +) hästar. I alla fall har det gått utmärkt bra på de arbetsplatser jag haft/har (ridskolor och ett större stuteri med hästar/ponnyer både på stall och lösdrift). Det handlar väl precis som med så mycket annat mer om vilka möjligheter man har.

Jo men tyvärr har vi inte de stora log möjligheter till att lagra så mycket hö! Inte heller finns det någon bonde i närheten som tar in så mycket torrt hö.
Vi fick ett av de sista åren vi hade torrt hö bränna en 7-8 ton av det då det var en regning höst och all fukt gick in i höet och det blev mögligt! Vi hade fläkt med det hjälpte inte.
Jag fodrar med rundbalshö, hösilage med 55% ts och fin fjolårshalm i småbal. Hur mycket torrt hö jag lagt in i resp foderstat beror på hur hästen klarar magen. Två får bara hö. De som äter mycket halm verkar klara det utan problem.
Mitt hösilgare förvaras utomhus och jag fodrar givor till resp häst i påsar. Skulle underlätta att ha fri tillgång men mina hästar har lite olika behov och jag vill ha kontroll.
Inte orolig för boutulism då det skall till många faktorer för att det skall utvecklas. Blötare än 50 ts, lerjord och något skit i ensilaget. Tror att dammigt hö och hosta är ett större problem för landets hästar = många fler som utvecklar luftvägspromlem än boutulism.

#10 Precis så tror jag om Boutulism att torrt hö kan vara farligare än hö silage!

Eftersom "ufoäggen" kan självantända så undrar jag om försäkringen gäller vid brand om man förvarar balarna inne i en lada?