Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthingstar
Läst 1412 ggr
[Hallonqvist]
2008-12-19 13:45
0

BLUP

Någon som vet exakt hur krångligt det är att räkna Blup?
Det baserar väl sig på treårstest och kvalitetsbedömningar om jag inte har fel och vi har väl haft det i welsh-sverige ganska länge nu. Borde det snart inte vara genomförbart även i vår ras?
Jag saknar verkligen ett verktyg för nedärvning, handen på hjärtat jag tycker att utställningsresultat är ganska knapphändigt att gå efter för dom som avlar utifrån ridbarhetsförmåga/tävling och inte bara efter exteriör.
Blup-värden hade varit ett enkelt sätt att se vilka hingstar som passar bäst/mindre bra för olika ston.
Framförallt nu när aveln är fri och vi inte kan förutspå hur det kommer att se ut om 10 år.
Oerfarna stoägare kommer inte ha det lätt då när så många licensierade hingstar verkar i aveln som inte har en bedömning men som ändå kan vara goda hingstar.

Minst 15 bedömd avkommor är det väl som krävs om jag tolkar reglerna för halvblod rätt.
Detta är ett projekt som jag jättegärna hade varit "mamma" till om det hade varit/är genomförbart. Jag älskar att laborera med siffror fram och tillbaka och räkna utfall för det är så oerhört intressant!  

Någon som har synpunkter på Blup?

[Hallonqvist]
2008-12-19 21:11
0

verkligen ingen som är intresserad utav ett objektivt avelsverktyg?? Obestämd

humlans
2008-12-19 22:21
0

Jag tror att vi inte är så insatta i hur BLUP fungerar.

Zondell
2008-12-19 22:51
0

Vore jättebra att få ett BLUP verktyg inom welsh! Dan-Axel Danielsson är den som är expert på hur man räknar. Jag har varit på föreläsningar med honom. Väldigt intressant!

[Hallonqvist]
2008-12-20 00:06
0

Kort sagt kan man säga "BLUP-index är det närmaste vi kan komma ett "konsumenttest" för hästar. Indexen är objektivt skattade avelsvärden för de enskilda individerna. Dessa avelsvärden ger en indikation på vad man kan förvänta sig att hästarna kommer att nedärva till sina avkommor. BLUP är den idag absolut bästa avelsvärderingsmetod som finns och används för olika djurslag runt om i världen."

Fast BLUP är såpass komplicerat att för att verkligen förstå VAD det är man indexför kan jag varmt rekomendera ett besök på BLUP´s egen hemsida. BLUP
Varför uppfinna hjulet två gånger? Jag tror absolut man har MASSOR att vinna av att titta på hur andra raser gör. Framförallt kanske för den som avlar sektion B och WPB som är mer ridinriktade än de andra sektionerna, även om det absolut är ett lika användbart redskap oavsett sektion.
Jag vill Verkligen införa BLUp-index för welshponnyn, OM det nu är genomförbart överhuvudtaget med tanke på hingstarnas minst 15 bedömda avkommor. Men å andra sidan måste man börja någonstans också.

Ingen som råkar sitta på resultat från landets samtlige treårstest och kvalitetsbedömningar sedan start så att jag kan roa mig med att kolla hur många bedömda avkommor det finns? Oskyldig

Arhults
2008-12-20 00:30
0

Jag är otroligt intresserad, jag säger alltid att det inte är vad hingsten gör utan vad den ger som räknas.

MalinB
2008-12-20 10:50
0

Jag skulle också tycka att det vore superbra om någon var villig att ta tag i detta. Det kan väl inte finns någon som INTE skulle tycka det var ett bra verktyg.. Förutom kanske de som har hingstar som inte gett annat än "springa i snöre" avkommor.

Annette
2008-12-20 11:11
0

#4. SPAF borde ju ha resultatet från samtliga test du efterfrågar.

Houdini
2008-12-20 11:40
0

Nåt som jag kan tycka är vilseledande är (om jag nu fattat det rätt) att det beräknas på antalet BETÄCKTA STON inte på hur många avkommor som faktiskt fötts i Sverige.

Jag menar, ston kan ju ha dött, kastat, exporterats och då ska det bli en belastning för hingsten…

[Hallonqvist]
2008-12-20 19:04
0

Nja fast det är väl inte helt korrekt. Det beräknas ju på antalet bedömda avkommor, inte betäckta ston. Det är ju avkommors resultat på Treårs och Kvaliteten samt tävling som ligger till grund för hela BLUP-systemet.

Det är väl SLU tror jag som räknar ut indexen varje år för hingstarna och det är säkert nåt jättetjofräsigt datasystem som används för detta och inget som en privatperson kan göra, men ack vad jag hade velat om det varit genomförbart Obestämd

Houdini
2008-12-20 22:45
0

Procentuellt av antalet betäckta ston ja….